Boekreview: Dark Legends

Dark LegendsTitel
28 juli 2020Releasedatum

Dark Legends CoverDark Legends van George Mann is het vervolg op Myths & Fables van dezelfde schrijver. Het is net als Myths & Fables geschreven als een in-universe boek met fabels en legendes, maar deze keer legendes die gericht zijn op de duistere kant van de Force.

We kunnen genieten van klassieke horrorverhalen zoals een, door Dracula geïnspireerd, verhaal waarin de Grand Inquisitor Force sensitieve kinderen uit een weeshuis ontvoert. Of een Weerwolven avontuur, waarin wezens beïnvloed worden door de effecten van zonnevlammen die veroorzaakt worden door een ster, met een Kyber kern, die op instorten staat. We krijgen ook een kijkje in de psyche van een imperial officier die zonder logische reden gepromoveerd wordt maar vervolgens gekweld wordt door de gedachten aan wat er met zijn voorganger gebeurt is. We leren ook over een Sith Lord die, ver voor de tijd van Palpatine, op Exegol opzoek is naar het eeuwige leven.

Er zijn ook twee Force gerichte verhalen die wat mij betreft een compleet boek waardig zijn. Eén gaat over een jonge Jedi die in de voetsporen an zijn meester treedt, maar daarin onbedoeld te ver gaat. En een waarin de Nightsisters van Dathomir een psychologische oorlog aangaan met een Sith Lord.

George Mann slaagt er ook deze keer uitstekend in een echte sprookjessfeer neer te zetten met fantasierijke verhalen die aanvoelen alsof ze al generaties lang worden verteld, maar deze keer met een duistere sfeer. Al zijn ze zeker niet te eng voor jongere lezers. En zoals het goede mythes betaamd hebben ook deze verhalen allemaal een moraal en een les voor de lezer.

Dark Legends is hetzelfde opgemaakt als Myths & Fables, de pagina’s zijn op dezelfde manier gedecoreerd en elk hoofdstuk begint met een ornamenteel initiaal en een prachtige illustratie van Grant Griffin. Het enige dat intern anders is is het kleurenpallet. Ook zijn de pagina’s niet schoongesneden, net als bij Myths & Fables het geval was. De kartelige randen van de pagina’s geven het boek een leuk oud uiterlijk. Wel lijkt het dat Disney Lucasfilm Press wat heeft willen bezuinigen op deze editie. Waar Myths & Fables bijvoorbeeld schutbladen met een mooi patroon had, heeft Dark Legends simpele zwarte schutbladen. Dark Legends is wat korter met zeven verhalen ten opzichte van de negen verhalen in Myths & Fables (al zijn er in de Verenigde Staten ook Galaxy’s Edge en Target exclusieve edities van de boeken uitgegeven die extra verhalen bevatten). Niets van dit alles is echter een probleem, maar waar ik wel heel zuur tegenaan kijk is het feit dat Dark Legends fysiek veel kleiner is dan Myths & Fables waardoor ze niet in harmonie naast elkaar op de boekenplank staan. Erg jammer.

Het fysieke verschil in afmeting van de twee boeken.

Dark Legends bevat zeker geen verhalen die elke fan gelezen móét hebben, we leren weinig nieuwe dingen over de Star Wars wereld. En omdat het legendes betreft kunnen we er zeker niet vanuit gaan dat de verhalen in het boek ook daadwerkelijk gebeurd zijn of gebeurd zijn zoals ze beschreven worden. Al zijn er geen redenen om aan de verhalen te twijfelen Het is geen verplichte kost maar zeker een vermakelijk boek als de (griezelige) sprookjes sfeer je aanstaat en in dat geval zou ik het zeker aanraden.

Boekreview: A Vader Family Sithmas

A Vader Family SithmasTitel
5 oktober 2021Releasedatum

A Vader Family Sithmas CoverA Vader Family Sithmas is het nieuwste deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014), Darth Vader and Friends (2015) en Rey and Pals (2019). En zoals we inmiddels van deze serie mogen verwachten is ook dit weer een pareltje vol humor en schattige tekeningen, maar deze keer helemaal in kerstsfeer. De hele reeks is gericht op kinderen maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina, of soms dubbele pagina, een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (bekende gezichten uit de eerste drie Star Wars films) zijn in deze wereld allemaal bevriend en beleven grappige avonturen, zo zien we Leia in de Tantive IV een bericht in R2-D2 opnemen, R2 op Tatooine landen en een feestgroet-hologram bij Obi-Wan afleveren. We zien Darth Vader in zijn meditatiekamer bezocht worden door Force Ghost Ob-Wan alsof ze Scrooge en één van de geesten uit A Christmas Carol zijn. En wijzen Luke en Leia een dennenboom aan terwijl Darth Vader met zijn Lightsaber klaar staat hem om te hakken.

A Vader Family Sithmas - Interne pagina's

Brown tekent met stiften in een vrij simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er met zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en wezens zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Alle personages zijn in één oogopslag te herkennen en ondanks de minimalistische stijl zijn de gezichtsuitdrukkingen heel pakkend.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste drie Star Wars films zullen genieten van Brown’s  kerstversie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van dit deel uit de boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van A Vader Family Sithmas voor deze review.

Boekreview: Star Wars Visions: Ronin

Star Wars Visions: RoninTitel
Emma Mieko CandonAuteur

Star Wars Visions: Ronin CoverStar Wars Visions: Ronin, van debuterend Star Wars auteur Emma Mieko Candon, is een uitbreiding van de wereld uit de Star Wars: Visions short film The Duel, welke geproduceerd werd door de Japanse animatiestudio Kamikaze Douga. Het boek begint met datzelfde verhaal, alleen uitgebreider omdat we deze keer ook de gedachtegangen van de mysterieuze Ronin en de bandieten leider, Kouru, meekrijgen. En dat feit maakt het verhaal gelijk al een stuk interessanter, want de gedachten van de Ronin, zijn niet alleen die van hem. We leren al heel snel dat hij een stem in zijn hoofd heeft die hem van planeet naar planeet laat reizen, opzoek naar Sith die hij stuk voor stuk ombrengt. Na de gebeurtenissen van The Duel leren de Ronin en zijn astromech droid B5-56 een groep kleurrijke reizigers kennen waar ze mee op pad gaan. Ze vergezellen Fox, Chie en piloot Ekiya op hun schip de Poor Crow en gaandeweg leren we wat hun doelen zijn en waarom ze de Ronin nodig hebben.

Als je geen Disney+ account hebt en The Duel dus nog niet hebt kunnen bekijken is dat helemaal niet erg om dit boek te snappen, de complete aflevering wordt, met een extra dimensie, uit de doeken gedaan waardoor je niets mist.

Candon pakt de wereld op die in The Duel geïntroduceerd is en breidt deze wereld ontzettend ver uit, waar The Duel ons alleen een glimp geeft van een groep bandieten en verwijzingen naar de Empire, zet Candon een uitgebreide en uitgedachte wereld neer, met een geschiedenis en nieuwe regels voor bekende aspecten van de Star Wars wereld.

In deze wereld zijn de Jedi niet zozeer goed, en de Sith niet zozeer slecht, het steekt hier allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Na de oorlog werken de Jedi voor de Empire, maar ze zijn niet een enkele groep zoals we gewend zijn, de Jedi bestaan uit kleinere groepen die elk geleid worden door een Lord, en die allemaal hun eigen doelen hebben. De Sith zijn voormalig Jedi die zich niet konden vinden in de idealen van de Jedi en Empire en hun eigen weg gegaan zijn en enkel nog voor zichzelf werken. Op een gelijksoortige manier is ook de Force een stuk minder gedefineerd, de Light en Dark side zijn niet zozeer goed en slecht maar enkel twee aspecten van dezelfde kracht. Beide helften van de Force worden in combinatie met elkaar en in harmonie gebruikt om de gewenste resultaten te behalen.

George Lucas baseerde veel van Star Wars op Japanse verhalen en films zoals Akira Kurosawa’s The Hidden Fortress, en Candon maakt met Ronin die cirkel rond. De wereld is in grote maten geïnspireerd door Japanse landschappen, gewoontes en voorwerpen. Ook namen, voedsel en de manier waarop de Force uitgebeeld wordt leunen hevig op de Japanse cultuur. Personages dragen Kimono’s en de Jedi zijn min of meer Samurai, wat ook de naam van het boek en de aanduiding van de hoofdpersoon aangeeft. Een Ronin was een Samurai zonder meester, exact wat de Ronin in dit verhaal ook is.

De Ronin | © starwars.com

De Ronin | © starwars.com

Het verhaal dat Ronin vertelt is erg interessant, de personages zijn goed opgezet en voelen allemaal als volwaardige personen, met een eigen geschiedenis en motivatie en er is meer diversiteit dan we tot dusver in Star Wars gezien hebben. Het avontuur dat de bemanning van de Poor Cow beleeft is spannend en fantasierijk, maar ik heb het idee dat het Star Wars jasje het verhaal meer schaadt dan het helpt. Ik denk dat ik meer van het verhaal genoten had als het een compleet opzichzelfstaand verhaal was geweest. Candon heeft de Star Wars wereld zo ver verdraaid dat die sfeer compleet verdwenen is en benamingen als The Empire, Jedi, Sith en Kyber eigenlijk het enige is dat er van Star Wars overgebleven is. Verander Jedi en Sith naar twee andere namen en benoem de Force als magie en je hebt wat mij betreft een ijzersterk science fiction fantasy verhaal met een Japanse sfeer. In de huidige staat lijkt het enkel, onsuccesvol, te willen meeliften op een bekende franchise, wat in mijn ogen doodzonde is.

Candon’s schrijfstijl is erg prettig, de teksten lezen fijn weg en er is genoeg interessante beschrijving van locaties en gebeurtenissen om je goed in te kunnen leven in het verhaal. Wel wordt het af en toe wat verwarrend, veelal omdat een aantal personages geen echte naam hebben en elk personage die personen in gedachte zelf een naam geeft. Hierdoor worden de Ronin en Fox bijvoorbeeld in het boek om en om aangeduid met verschillende namen waardoor je, vooral in het begin, soms even goed moet nadenken wat er nu eigenlijk gaande is.

De 12 uur en 20 minuten durende audio versie van het boek is ingesproken door acteur Joel de la Fuente. Hij heeft een geweldige stem voor dit soort dingen, rustgevend en duidelijk verstaanbaar, en hij stopt een toepasselijke lading emotie in zijn performance waar nodig. In tegenstelling tot wat we van bijvoorbeeld Marc Thompson of January LaVoy gewend zijn gebruikt De la Fuente minder extreme stemmen voor de verschillende personages. Waar je bij Thompson soms denkt dat er een grotere cast aan het werk is, is het in Ronin heel duidelijk dat er maar één persoon leest, maar dat is helemaal niet erg omdat hij genoeg variatie in zijn stem brengt om duidelijk te maken wie er aan het woord is. In de eerste paar uur kreeg ik wel steeds de kriebels van zijn uitspraak van sommige namen, waar hij normaal geheel zonder accent spreekt geeft hij namen als Ronin en Kouru wel een Japanse uitspraak, waardoor het allemaal wat overkomt als een toerist die één keer een weekje in Spanje geweest is en Barcelona alleen nog maar kan uitspreken als Bathelona. Maar dat went snel genoeg. Er zijn zoals gebruikelijk weer de nodige geluidseffecten en achtergrond muziek aanwezig. Wel horen we minder traditionele Star Wars muziek en meer muziek met Japanse sfeer.

Ik heb me uitstekend vermaakt met het verhaal en ik zou het dan ook volmondig aanraden aan mensen die van The Duel genoten hebben. Het verhaal staat verder helemaal los van de rest van Star Wars, dus het is geen verplichte kost. Sprak The Duel je niet aan, of richt je je liever alleen maar op de ”belangrijke” verhalen, dan kun je dit boek prima links laten liggen.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars Visions: Ronin voor deze review.

eBoek