Boekreview: Dark Disciple

Titel: Dark Disciple
Auteurs: Christie Golden
Publicatiedatum: 7 juli 2015
4

Dark DiscipleDark Disciple is gebaseerd op 8 scripts voor de Star Wars: The Clone Wars TV serie, die oorspronkelijk geschreven zijn door Katie Lucas, de dochter van George. Doordat The Clone Wars na de overname door Disney stopgezet werd is dit verhaal nooit volledig uitgewerkt, maar omdat het verhaal wel erg goed is heeft Christie Golden de opdracht gekregen de scripts uit te werken tot een boek. En daar is ze goed in geslaagd!

Omdat het verhaal gebaseerd is op The Clone Wars begint het natuurlijk met een introductie, die menig fan met de stem van Tom Kane in het hoofd zal lezen, net als je er ook niet aan zult ontkomen de overige castleden hun rollen te horen vertolken. Ook het verhaal zelf voelt als een Clone Wars aflevering, het volgt dezelfde opbouw en spanningspatronen, het verloopt vlot en bevat veel humor. Maar het is ook een stuk zwaarder dan we van de Clone Wars gewend zijn, en het is een echte emotionele rollercoaster.

De leden van de Jedi Council hebben eindelijk genoeg gehad van de ellende die Count Dooku veroorzaakt en ze nemen de beslissing om hier voor eens en altijd wat aan te doen, maar omdat hun tactieken tot dusver geen succes hebben gehad gaan ze nu een drastische stap verder. Ze geven Jedi Master Quinlan Vos opdracht om Dooku voorgoed uit te schakelen.

Omdat Dooku niet de makkelijkste vijand is stelt Obi-Wan Kenobi voor dat Vos de hulp van Asajj Ventress inschakelt. Door haar verleden als handhaver van Dooku heeft zij waardevolle informatie en kundigheid om Voss bij deze missie te kunnen helpen.

Ventress stemt toe om Voss te helpen Dooku te vermoorden, maar daarvoor wil ze Vos wel trainen om de Dark Side van de Force op een veilige manier te gebruiken, zonder die gave zal hun missie niet slagen, maar ze wil ook niet dat Vos zich compleet overgeeft aan de Dark Side, dus training is vereist. Dit maakt de missie van Vos een stuk gevaarlijker, maar hij is klaar om te doen wat nodig is om het universum eindelijk van Dooku te verlossen.

We weten allemaal dat koelbloedige moord over het algemeen niet een optie is die de Jedi Order handhaaft, en we zien dan hier dan ook dat de Jedi Order de weg kwijt begint te raken. Waar ze voor de oorlog min of meer vast geroest zaten in hun oude manier van doen, heeft hun rol als generaals in de Clone Wars hun plek in de Light Side van de Force los gewrikt. Ze maken vaker en vaker verkeerde keuzes, keuzes die ze tien jaar eerder nooit gemaakt zouden hebben. Deze missie voelt als een dieptepunt voor de Jedi Order, iets wat Obi-Wan gelukkig ook direct ziet. Wanneer duidelijk is dat ze het plan tot uitvoer brengen, wil hij de gene zijn die Vos, waar mogelijk, begeleidt, om er zo zeker van te zijn dat alles goed verloopt.

Het boek leest erg vlot weg en het verhaal steekt erg goed in elkaar, hoewel de situaties omtrent Vos erg makkelijk heen en weer springen, dat lijkt hier en daar wat te eenvoudig te gaan. De personage ontwikkelingen van Ventress zijn daarentegen wel erg sterk en goed uitgediept, en ik zou dan ook zeggen dat zij de ster van het boek is. De relatie tussen de twee is de hoeksteen van het verhaal, de chemie tussen Ventress en Vos springt van de pagina’s af, en hun dialogen zijn ontzettend vermakelijk.

Vanaf het begin weten we natuurlijk al dat de missie niet volgens plan zal slagen, Count Dooku leeft immers nog aan het begin van Revenge of the Sith, daar draait het verhaal dan ook niet om, het lot van Vos en Ventress, dat is waar de spanning zit, van het lot van deze twee hebben we immers geen idee. Elk gevaarlijke moment kan hun laatste zijn, haalt Vos het tot Order 66?

Dark Disciple is zeker een aanrader voor de Clone Wars fans. Maar ook de wat meer casual Star Wars fan kan zeker van dit verhaal genieten. Zolang je weet dat Quinlan een Jedi Master is die het nooit te nauw genomen heeft met de regels, en Ventress een Force Sensitive en voormalig handhaver van Dooku is die hem liever dood dan levend ziet, weet je genoeg om het verhaal te kunnen volgen.