Boekreview: Convergence

Convergence Cover
Titel: The High Republic: Convergence
Auteurs: Zoraida Córdova
Uitgever: Del Rey
Publicatiedatum: 22 november 2022
3.5

Convergence CoverEerder deze week verscheen The High Republic: Convergence van auteur Zoraida Córdova. Dit is haar eerste uitstapje in het High Republic tijdperk, eerder schreef ze al korte verhalen in From a Certain Point of View, The Clone Wars: Stories of Light and Dark, en de Galaxy’s Edge roman A Crash of Fate.

Met de tweede fase van The High Republic maken we een sprong terug in de tijd, 150 jaar voor de verhalen uit de eerste fase. Het verkende deel van het sterrenstelsel is nog kleiner dan het in de eerste fase was. De Jedi en de Republic sturen teams van Pathfinders naar de randen van het sterrenstelsel om veilige hyperspace routes te vinden en nieuwe planeten te ontdekken die zich mogelijk bij de Republic willen voegen. En natuurlijk doen de Jedi hun best om de rust en vrede in het sterrenstelsel te bewaren.

De zusterplaneten Eiram en E’ronoh – een oplettende High Republic lezer zal zich deze twee planeten herinneren uit flashbacks in The Fallen Star – zijn verwikkeld in een al generaties lang durende oorlog. Een oorlog die al zo lang duurt dat eigenlijk niemand meer weet waarom hij ooit begonnen is. Fun fact: dit is niet hetzelfde conflict als in The Fallen Star. Eiram is bedekt in zoutwater, E’ronoh bestaat vooral uit zand en steen. Beide planeten kampen met schaarste van middelen om hun bevolkingen in leven te houden dus hebben ze de hulp van de Republic ingeroepen.

E’ronoh and Eiram were in the middle of nowhere, but on the way to everywhere.

Maar wanneer er tijdens een tijdelijke wapenstilstand schepen van de republiek arriveren om de planeten humanitaire hulp te bieden en te bevoorraden gaat er het een en ander mis. Een fighter van het leger van E’ronoh raakt stuurloos en maakt koers naar Eiram. Xiri A’lbaran – kapitein in het leger en princes van E’ronoh – doet een poging het schip te redden maar samen storten ze neer op de planeet van de vijand. Xiri wordt na de crash door Phan-Tu Zenn – prins van Eiram – van de verdrinkingsdood gered en samen besluiten ze dat er eindelijk een einde moet komen aan de generaties lang durende oorlog. Xiri en Phan-Tu zijn gedurende het boek de hoofdpersonages.

Naast Xiri en Phan-Tu volgen we ook Jedi Knight Gella Nattai – te zien op de door Yihyoung Li vervaardigde omslag van het boek – en Axel Greylark, de zoon van Chancellor Kyong Greylark. Gella is een ander Jedi personage dan we over het algemeen zien, ze is een Jedi Knight, zonder Padawan. Haar vorige missie liep uit in een tragedie en ze is sindsdien opzoek naar hoe ze haar leven als Jedi verder wil voortzetten. Gedurende het avontuur ontmoet ze Axel, de gokverslaafde rijkeluiszoon die door zijn moeder naar de planeten gestuurd wordt om de situatie voor haar in de gaten te houden. Hij heeft wat mij betreft een van de beste verhaallijnen in het boek, we ontmoeten hem in de lagere niveaus van Coruscant waar hij meer geld vergokt dan hij bezit. Hij is een klassieke nietsnut die zichzelf heel wat vindt, maar zijn persoonlijke groei in Convergence is erg interessant om mee te maken. Ook het concept van zijn droid, QN-1, die hem sinds het overlijden van zijn vader emotioneel ondersteund is leuk gevonden. En zeg nou zelf, wie zou er nou niet constant een droid bij zich willen hebben die wanneer nodig een flacon alcohol aanbied! Mensen die geen alcohol dringen waarschijnlijk, maar dan kan er frisdrank of een sapje in 😛

It fascinated her the mundane details they wanted to know about temple life—yes, she had her own room, yes, she was given a small allowance, yes, she had more than one set of robes.
– Gella

Convergence vertelt een leuk verhaal waarin de Jedi wat meer op de achtergrond staan dan verwacht, maar uiteraard wel een belangrijke rol spelen. Net als Path of Deceit en Quest for the Hidden City staat ook dit verhaal op enkele referenties na mooi op zichzelf, dus het maakt niet uit in welke volgorde je de eerste wave van deze tweede fase leest. Duidelijk is wel dat Cataclysm van Lydia Kang een vervolg op Convergence zal zijn, net zoals Path of Vengeance en Quest for Planet X de verhaallijnen uit Path of Deceit en Quest for the Hidden City voort zullen gaan zetten. Het verhaal leest verder vrij makkelijk weg, al is het midden wat traag, maar een twist zorgt ervoor dat het tempo verder naar het einde weer flink omhoog geschroefd wordt. Córdova introduceert vier compleet nieuwe personages die elk heel ver zijn uitgediept, elk heeft zijn eigen persoonlijkheid en geschiedenis. En ook de achtergrondpersonages voelen echt aan. Ik kijk uit naar wat Lydia Kang voor Gella en Axel in petto heeft.

De dertien en een half uur durende audioversie van het boek is ingesproken door Star Wars veteraan Marc Thompson. Zoals we van hem kunnen verwachten maakt hij er weer een mooi spektakel van, alle personages hebben een duidelijk herkenbare stem en hij weet altijd erg veel emotie in hun woorden in te brengen wat het verhaal nog wat meer diepgang kan geven. Ik heb het idee dat Penguin Random House Audio – die het audioboek produceert – de laatste tijd een stapje terug doet wat betreft geluidseffecten. Er zijn uiteraard nog genoeg effecten en muziek te horen, maar ze zijn over het algemeen wat zachter en minder overweldigend aanwezig. Wat naar mijn idee een goede zet is. Het boek is een genot om naar te luisteren.

“If I were not a Jedi, then I would not be who I am.”
– Gella Nattai

Mensen die minder weg zijn van romantiek in Star Wars zullen even door een zure appel heen moeten bijten, want zoals de officiële beschrijving van Convergence al doet vermoeden lijkt een huwelijk tussen Xiri en Phan-Tu de enige manier om de oorlog te stoppen, maar naast de ontspringende romance tussen deze twee zijn er nog twee tegenpolen die elkaar toch meer aantrekken dan zij zelf zouden verwachten. Dit wil niet zeggen dat het hele boek alleen maar om romantiek draait, zeker niet, maar als het romantische aspect in The Princess and the Scoundrel je te ver ging, dan kun je Convergence beter links laten liggen. Al is het wel een must-read voor de rest van The High Republic, Phase 2 natuurlijk. En wat mij betreft is er niets mis met het verkennen van gevoelens en aantrekkingskracht in Star Wars.

In grote lijnen verwacht ik dat iedereen die tot dusver van The High Republic genoten heeft zich ook prima gaat vermaken met Convergence, al kan hij wat mij betreft niet tippen aan de Del Rey romans uit Phase 1.

Met dank aan Del Rey, Penguin Random House Audio en Audible voor het beschikbaar stellen van The High Republic: Convergence voor deze review.