Boekreview: Cobalt Squadron

Cobalt SquadronTitel
Elizabeth WeinAuteur
15 december 2017Releasedatum

Cobalt Squadron Cover

Cobalt Squadron speelt zich tijdens The Force Awakens af en geeft ons een hoop achtergrondinformatie over Rose Tico, haar zus Paige en de MG-100 StarFortress SF-17 bommenwerpers die we in het begin van The Last Jedi zien.

We volgen Rose Tico, die als flight engineer aan boord van StarFortress Cobalt Hammer dient. Cobalt Squadron wordt naar Atterra Bravo, een planeet in First Order gebied, gestuurd om spy droids los te laten die informatie over de locale situatie moeten verzamelen. Tijdens hun missie worden de Tico’s en hun team echter op hardhandige manier geïntroduceerd aan twee inwoners van deze planeet. De twee waagden hun leven om te ontsnappen aan de First Order om zo de New Republic om hulp te kunnen vragen.

Nadat Paige en Rose op de planeet meer informatie verzameld hebben vertrekt Cobalt Squadron met een aantal StarFortresses om, under cover als ijsbrekers, hulp te gaan bieden.

Het verhaal opzich is niet bijster interessant maar waar het boek uitblinkt is in alles om dat verhaal heen. Gedurende het verhaal leren we steeds meer over de Tico zussen, de planeet waar ze vandaan komen, hoe deze planeet overgenomen werd door de First Order en hoe Rose en Paige bij de Resistance terecht kwamen. Het boek is gericht op een wat jonger publiek en leest dus vrij vlot weg, maar zit boordevol interessante achtergrondinformatie. Niet alleen over de Tico zussen, maar ook over de Bomber squadrons. Hoe de StarFortresses in elkaar zitten, hoe ze werken, hoe de crew te werk gaat en vooral persoonlijke trekjes van de verschillende leden van de crew van de Cobalt Hammer.

Wein zorgt er met dit boek voor dat de eerste scenes in The Last Jedi een stuk zwaarder worden. Paige krijgt helaas niet heel veel tijd op het scherm, maar na het lezen van Cobalt Squadron zit die korte tijd ineens veel voller met emotie. Waar het voorheen vooral Rose was die emotie toonde over de gebeurtenissen tijdens de evacuatie, zullen mensen die dit boek lezen ineens net zo geïnvesteerd zijn in het lot van Paige. Naast Paige krijgt ook Rose meer diepgang natuurlijk, haar rol in de gebeurtenissen in Cobalt Squadron laten zien dat ze veel meer is dan men in eerste instantie dacht toen we haar in The Last Jedi leerde kennen.

Dankzij Cobalt Squadron weten we ook waarom we de StarFortress bommenwerpers in The Force Awakens niet zagen en waarom ze pas aan het begin van The Last Jedi ingezet werden. Ze waren bezig met de missie naar Atterra Bravo. Maar los daarvan en de achtergrondinformatie over Paige en Rose leren we niets dat invloed heeft op de films. Het boek is geen verplichte kost, maar zeker een aanrader als je wat meer over Paige en Rose Tico wil weten.