Boekreview: Catalyst

Star Wars: CatalystTitel
James LucenoAuteur
15 november 2016Releasedatum

Catalyst CoverCatalyst is een prequel boek voor Rogue One: A Star Wars Story. Het begint een jaar na het uitbreken van de Clone Wars en vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het superwapen dat decennia later de planeet Alderaan zal opblazen. De Death Star. We volgen het ruimtestation van het begin, als door de Separatisten gestolen plannen, tot een bijna operationeel superwapen.

Galen Erso is een onderzoeker die een schone bron van energie probeert te vinden om het sterrenstelsel goedkoop van energie te kunnen voorzien. De bron van deze energie? Kyber Kristallen, dezelfde kristallen die door de Jedi gebruikt worden in hun lightsabers. Galen woont aan het begin van het verhaal met zijn zwangere vrouw Lyra op de onafhankelijke planeet Vallt. Lyn en Galen zijn pacifisten en Galen wil niet dat zijn werk door een leger gebruikt wordt. Dus wanneer de Separatisten de planeet overnemen worden Galen en Lyra gevangen genomen en opgesloten omdat Galen zijn onderzoek niet voor hun wil voortzetten.

We leren dat de Death Star oorspronkelijk een geheim project voor de Republic was. Door Chancellor Palpatine opgezet na het eerste gevecht bij Geonosis, onder de veronderstelling dat de Separatisten met een soortgelijk project bezig zijn. Maar het project ziet een hoop problemen, één daarvan is het wapen dat het ruimtestation aan boord moet hebben. Men is er nog niet uit hoe dat wapen van energie voorzien moet worden.

Orson Krennic, een oude schoolvriend van Galen ziet echter mogelijkheden in het werk van zijn oude vriend. Hij redt Galen, Lyra en hun inmiddels geboren dochter Jyn uit de klauwen van de Separatisten en manipuleert Galen om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat hij richting zijn oorspronkelijke doel streeft. De interacties tussen de twee vrienden is intrigerend, Galen heeft geen idee dat hij door Orson gebruikt wordt om hogerop te komen. En het is als lezer een genot om te zien hoe Orson zijn vriend manipuleert. Orson lijkt iemand die er geen moeite mee zou hebben zijn eigen moeder te verkopen om hoger in aanzien te komen bij Palpatine.

Gelukkig is Galen niet alleen en is Lyra eigenlijk vanaf het begin al achterdochtig. We spenderen aardig wat tijd in haar hoofd terwijl zij de situatie tot op de bodem probeert uit te zoeken.

Catalyst is een erg interessant boek, we krijgen een hele berg achtergrond informatie over een aantal belangrijke personages die we straks in Rogue One: A Star Wars Story gaan zien. Maar daarnaast wordt er ook veel meer duidelijk over het Death Star project, iets waar we tot op heden nog een hoop vraagtekens bij hadden. Waar kwamen de plannen vandaan, waarom heeft het decennia geduurd om de eerste te bouwen, etc. Op een hoop vragen krijgen we antwoord, en we zien het project groeien.

Door de grote tijdspanne van het boek, van een jaar na de Battle of Geonosis, tot een aantal jaar na de oprichting van de Galactic Empire, zien we ook een hoop bekende en nieuwe personages voorbij komen. Zo spenderen we wat tijd met Poggle the Lesser, Mas Amedda en zelfs Saw Gerrera. Ondanks dat we regelmatig grote sprongen door de tijd maken krijgen we niet regelmatig een standaard ”xx maanden later” moment. De tijdssprongen gebeuren op een organische manier, worden niet benoemd, maar zijn wel heel eenvoudig te volgen en ordenen. Zoals we van Luceno gewend zijn krijgen we ook weer hele duidelijke beschrijvingen van locaties. Zelfs planeten die we al jaren kennen, zoals Coruscant en Geonosis, worden prachtig beschreven.

Waar veel mensen in het verleden wat lastig door boeken van Luceno heen konden komen, lijkt dat met Catalyst niet het geval, het leest lekker vlot weg en blijft gedurende het hele verhaal boeien.

Catalyst brengt ons ook iets wat tot dusver vrij zeldzaam is in Star Wars, een complete familie. Waar we het voorheen vooral moesten doen met wezen of gebroken families, hebben we hier een complete eenheid die samen goed functioneert. Galen en Lyra zijn beide slimme en diepgaande personages en ik ben heel benieuwd om in Rogue One te zien welke eigenschappen hun dochter Jyn van ze overgenomen heeft.

Catalyst is zeker een aanrader voor de fans, het geeft een hoop achtergrond informatie die fijn zal zijn om in het achterhoofd te hebben bij het bekijken van Rogue One, maar ik verwacht niet dat het nodig is om het boek te lezen om van de film te kunnen genieten.

Hoe dan ook heeft het boek me nog enthousiaster gemaakt voor de film dan ik al was.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Catalyst: A Rogue One Novel voor deze review.

Eerder deze maand gaf Wesley al zijn mening over dit boek, lees zijn review hier.

2 Comments

2 Comments

1. marko

28 november 2016 at 12:48

Hoe graag ik ook zou willen kan ik helaas niet meegaan in de positieve verwachting die ik vooraf had. Omdat de commerciële belangen groter zijn dat dit boek de film “opwarmt” had ik gehoopt dat er wat mee spanning en avontuur in dit boek zou zitten.

Uiteraard schijnt het wat licht op een nog niet veel beschreven periode en geeft het achtergrond informatie over de totstandkoming van de Death Star. Galen is een belangrijk personage en Krennic is heel veel belovend. Overigens vraag ik me af of de frase die je beschrijft over de death star nu niet gewoon het verhaal is dat Palpatine/Sidious iedereen wilde doen geloven of dat dat echt zo is?

Mijn probleem is dat ik vind dat het verhaal makkelijk in 200 pagina’s verteld had kunnen worden, maar zaken worden herhaald en de regels techno talk zijn ook te talrijk. Ik voelde nergens dat het ritme versneld werd en de spanning toenam, ook waar er wel spannende ontwikkelingen waren.

Mijn conclusie is dat het verhaal gewoon niet interessant genoeg is om een heel boek te wijden.

Desalniettemin is er genoeg wat me nog meer naar de film doet uitkijken als ik al deed.

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat anderen nu inhoudelijk goed vonden aan het boek en welke ontwikkelingen welke gevolgen zullen hebben.

2. E-J

28 november 2016 at 13:52

Hoi Roel,
    Momenteel ben ik Catalyst nog aan het lezen (zit op een derde) maar kan me al in een hoop zaken vinden die je in jouw recentie vermeld. Erg interessant om in het hoofd en Galen en Lyra Erso te kruipen. Het personnage van Orson Krennic is ook erg interessant.
    Wij (4 fans) gaan 14 dec de film Rogue One kijken waarvan er 1 niet bijgepraat kan worden over Catalyst. Ben benieuwd hoe hij ‘s avonds het niet kennen van de content van Catalyst gaat ervaren.
    Dank jouw prima review van het boek.
    E-J

Boekreview: I am C-3PO: The Inside Story

I am C-3PO: The Inside Story

Auteur: Anthony Daniels

Uitgeverij: DK

Release:  5 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 272

Prijs: +-€ 20 bij diverse webshops

Als er één persoon is die (naast George Lucas) onlosmakelijk aan Star Wars verbonden is dan is het Anthony Daniels wel, de man die de afgelopen 43 jaar in onder andere 12 bioscoopfilms, 4 animatieseries, een pretparkattractie, hoorspelen en een concertreeks te zien of horen was. Jaren geleden had ik tweemaal het genoegen om een volledig weekend van vroeg tot laat met hem door te brengen als zijn persoonlijk assistent op evenementen. Een meer dan unieke ervaring waardoor hij een toch wel bijzondere plek heeft. Toen eerder dit jaar zijn autobiografie werd aangekondigd was dit dan ook dé Star Wars release waar ik het meest naar uitkeek.

Dat Daniels schrijftalent heeft was allang bekend aangezien hij van 1995 tot 1999 de (New) Wonder Column schreef in het officiële blad Star Wars Insider. Nu, twintig jaar later is hij het zeker niet verleerd; in een van de eerste hoofdstukken beschrijft hij op werkelijk geweldige en humoristische wijze hoe zijn eerste ontmoetingen met George Lucas gingen en hoe hij de rol van C-3PO kreeg.

Na een verhaal over de totstandkoming van zijn pak worden we meegenomen naar Tunesïe (Tatooine), de Elstree Studios (Death Star en Tantive IV scenes) en Hollywood (een onderonsje met George Lucas in Hamburger Hamlet waar Lucas hem uitlegde dat je een burger niet met bestek maar met je handen naar binnen werkt). Chronologisch passeert Daniels’ hele Star Wars loopbaan de revue (inclusief The Holiday Special uit 1978), met als eindstation  The Rise of Skywalker. Uiteraard wordt dit alles op typische ‘Daniels’ manier verteld. Je ‘hoort’ zijn karakteristieke stem en dito humor door de regels heen.

Wat opvallend is is dat Daniels kritisch is en geen blad voor zijn mond neemt. Zo noemt hij zijn bijdrages aan de sequels “token appearances”. Daarnaast gaat hij zeer uitvoerig in op het feit dat Lucasfilm er na de eerste film alles aan deed om C-3PO een echte robot te laten lijken; nergens werd zijn naam genoemd of gemeld wie er in het pak zat en dit is iets wat hem erg teleur stelde. Uiteraard komt ook de relatie met Kenny Baker (de twee waren geen vrienden) ter sprake. Al met al een verademing vergeleken met andere boeken waarin negatieve zaken vaak onbesproken blijven (zie het eerder dit jaar verschenen Making of Solo waarin met geen woord wordt gerept over de problematische opnames).

Zonder meer details te willen prijsgeven mag het duidelijk zijn dat dit boek een fraaie, haast onmisbare aanvulling is in de bibliotheek van fans die houden van mooie achtergrondverhalen. Het boek voelt als een afscheid en als Daniels na 16 december inderdaad met ‘Star Wars pensioen’ gaat zal hij enorm gemist worden maar laat hij een geweldige erfenis na.

Boekreview: The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary Life

The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary LifeTitel
Nick MaleyAuteur
Light World PublicationsUitgeverij
1 november 2019Releasedatum

Bij het horen van de naam Yoda zullen de meesten denken aan puppeteer Frank Oz en Stuart Freeborn, de man die verantwoordelijk was voor de fysieke pop die in The Empire Strikes Back en Return of the Jedi te zien was. Er is echter nóg iemand onlosmakelijk met Yoda verbonden en dat is Nick Maley, die in de zeven jaar dat hij met Freeborn samenwerkte meewerkte aan het maken van Yoda en talloze andere aliens in de originele trilogie. Chewbacca, Garindan, Greedo, Kabe, Ponda Baba… slechts een greep uit zijn Star Wars werk. Daarnaast was hij ook betrokken bij films als Krull, Superman, The Keep en Highlander. In 2010 interviewde ik hem voor StarWarsInterviews. Nu, dik 9 jaar later, kreeg ik post: een exemplaar van Nicks boek The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary Life dat officieel in november zal verschijnen.

Zoals de subtitel al doet vermoeden is dit geen boek waarin Maley uitvoerig vertelt over de tijd dat hij met Star Wars bezig was. Alhoewel dit achterin het boek te sprake komt (hij gaat globaal in op zijn gehele filmcarriere) bevat het voornamelijk wijsheden (77 in totaal) die in het dagelijks leven van pas kunnen komen. Een paar voorbeelden:

Zoals op bovenstaande pagina’s te zien is geeft Maley steeds een korte toelichting, vaak vanuit zijn eigen ervaringen. Je zou kunnen zeggen dat hij zijn bijnaam (That Yoda Guy) eer aan doet aangezien de ‘echte’ Jedi Master ook bekend stond om wijze uitspraken (weliswaar in minder logische zinsconstructies, maar dat terzijde).

Er zijn talloze van soortgelijke boeken met motiverende spreuken en teksten en de vraag is dan ook: wat heeft deze meer te bieden dan al die andere uitgaves? Een antwoord op die vraag is simpel: deze is van iemand die in de filmbiz aan Star Wars gewerkt heeft. Zijn er betere soortgelijke boeken? Vast wel, al moet ik bekennen dat ik nog nooit een vergelijkend boek heb gelezen. Echter: deze hebben in ieder geval niet de ‘Yoda factor’. Is dit zo belangrijk? Gebleken is dat het Star Wars label vaak een aantrekkingskracht heeft op consumenten. “Zet er een Star Wars plaatje op en het trekt de aandacht”.

De korte biografie en chronologische opsomming (met telkens wat anecdotes of een terugblik) van alle films waar Maley aan gewerkt heeft is een aardige opvulling maar verdient niet het predikaat van een echte biografie.

De intentie van deze uitgave is echter goed; het is duidelijk dat Maley het beste met de lezer voor heeft en diverse uitspraken zijn absoluut zinvol, zullen menig lezer aan het denken zetten en de Yoda gimmick is treffend.

Aanschaffen dus? “Do. Or do not

Met dank aan Future Horizons.