Boekreview: Catalyst

Star Wars: CatalystTitel
James LucenoAuteur
15 november 2016Releasedatum

Catalyst CoverCatalyst is een prequel boek voor Rogue One: A Star Wars Story. Het begint een jaar na het uitbreken van de Clone Wars en vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het superwapen dat decennia later de planeet Alderaan zal opblazen. De Death Star. We volgen het ruimtestation van het begin, als door de Separatisten gestolen plannen, tot een bijna operationeel superwapen.

Galen Erso is een onderzoeker die een schone bron van energie probeert te vinden om het sterrenstelsel goedkoop van energie te kunnen voorzien. De bron van deze energie? Kyber Kristallen, dezelfde kristallen die door de Jedi gebruikt worden in hun lightsabers. Galen woont aan het begin van het verhaal met zijn zwangere vrouw Lyra op de onafhankelijke planeet Vallt. Lyn en Galen zijn pacifisten en Galen wil niet dat zijn werk door een leger gebruikt wordt. Dus wanneer de Separatisten de planeet overnemen worden Galen en Lyra gevangen genomen en opgesloten omdat Galen zijn onderzoek niet voor hun wil voortzetten.

We leren dat de Death Star oorspronkelijk een geheim project voor de Republic was. Door Chancellor Palpatine opgezet na het eerste gevecht bij Geonosis, onder de veronderstelling dat de Separatisten met een soortgelijk project bezig zijn. Maar het project ziet een hoop problemen, één daarvan is het wapen dat het ruimtestation aan boord moet hebben. Men is er nog niet uit hoe dat wapen van energie voorzien moet worden.

Orson Krennic, een oude schoolvriend van Galen ziet echter mogelijkheden in het werk van zijn oude vriend. Hij redt Galen, Lyra en hun inmiddels geboren dochter Jyn uit de klauwen van de Separatisten en manipuleert Galen om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat hij richting zijn oorspronkelijke doel streeft. De interacties tussen de twee vrienden is intrigerend, Galen heeft geen idee dat hij door Orson gebruikt wordt om hogerop te komen. En het is als lezer een genot om te zien hoe Orson zijn vriend manipuleert. Orson lijkt iemand die er geen moeite mee zou hebben zijn eigen moeder te verkopen om hoger in aanzien te komen bij Palpatine.

Gelukkig is Galen niet alleen en is Lyra eigenlijk vanaf het begin al achterdochtig. We spenderen aardig wat tijd in haar hoofd terwijl zij de situatie tot op de bodem probeert uit te zoeken.

Catalyst is een erg interessant boek, we krijgen een hele berg achtergrond informatie over een aantal belangrijke personages die we straks in Rogue One: A Star Wars Story gaan zien. Maar daarnaast wordt er ook veel meer duidelijk over het Death Star project, iets waar we tot op heden nog een hoop vraagtekens bij hadden. Waar kwamen de plannen vandaan, waarom heeft het decennia geduurd om de eerste te bouwen, etc. Op een hoop vragen krijgen we antwoord, en we zien het project groeien.

Door de grote tijdspanne van het boek, van een jaar na de Battle of Geonosis, tot een aantal jaar na de oprichting van de Galactic Empire, zien we ook een hoop bekende en nieuwe personages voorbij komen. Zo spenderen we wat tijd met Poggle the Lesser, Mas Amedda en zelfs Saw Gerrera. Ondanks dat we regelmatig grote sprongen door de tijd maken krijgen we niet regelmatig een standaard ”xx maanden later” moment. De tijdssprongen gebeuren op een organische manier, worden niet benoemd, maar zijn wel heel eenvoudig te volgen en ordenen. Zoals we van Luceno gewend zijn krijgen we ook weer hele duidelijke beschrijvingen van locaties. Zelfs planeten die we al jaren kennen, zoals Coruscant en Geonosis, worden prachtig beschreven.

Waar veel mensen in het verleden wat lastig door boeken van Luceno heen konden komen, lijkt dat met Catalyst niet het geval, het leest lekker vlot weg en blijft gedurende het hele verhaal boeien.

Catalyst brengt ons ook iets wat tot dusver vrij zeldzaam is in Star Wars, een complete familie. Waar we het voorheen vooral moesten doen met wezen of gebroken families, hebben we hier een complete eenheid die samen goed functioneert. Galen en Lyra zijn beide slimme en diepgaande personages en ik ben heel benieuwd om in Rogue One te zien welke eigenschappen hun dochter Jyn van ze overgenomen heeft.

Catalyst is zeker een aanrader voor de fans, het geeft een hoop achtergrond informatie die fijn zal zijn om in het achterhoofd te hebben bij het bekijken van Rogue One, maar ik verwacht niet dat het nodig is om het boek te lezen om van de film te kunnen genieten.

Hoe dan ook heeft het boek me nog enthousiaster gemaakt voor de film dan ik al was.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Catalyst: A Rogue One Novel voor deze review.

Eerder deze maand gaf Wesley al zijn mening over dit boek, lees zijn review hier.

2 Comments

2 Comments

1. marko

28 november 2016 at 12:48

Hoe graag ik ook zou willen kan ik helaas niet meegaan in de positieve verwachting die ik vooraf had. Omdat de commerciële belangen groter zijn dat dit boek de film “opwarmt” had ik gehoopt dat er wat mee spanning en avontuur in dit boek zou zitten.

Uiteraard schijnt het wat licht op een nog niet veel beschreven periode en geeft het achtergrond informatie over de totstandkoming van de Death Star. Galen is een belangrijk personage en Krennic is heel veel belovend. Overigens vraag ik me af of de frase die je beschrijft over de death star nu niet gewoon het verhaal is dat Palpatine/Sidious iedereen wilde doen geloven of dat dat echt zo is?

Mijn probleem is dat ik vind dat het verhaal makkelijk in 200 pagina’s verteld had kunnen worden, maar zaken worden herhaald en de regels techno talk zijn ook te talrijk. Ik voelde nergens dat het ritme versneld werd en de spanning toenam, ook waar er wel spannende ontwikkelingen waren.

Mijn conclusie is dat het verhaal gewoon niet interessant genoeg is om een heel boek te wijden.

Desalniettemin is er genoeg wat me nog meer naar de film doet uitkijken als ik al deed.

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat anderen nu inhoudelijk goed vonden aan het boek en welke ontwikkelingen welke gevolgen zullen hebben.

2. E-J

28 november 2016 at 13:52

Hoi Roel,
    Momenteel ben ik Catalyst nog aan het lezen (zit op een derde) maar kan me al in een hoop zaken vinden die je in jouw recentie vermeld. Erg interessant om in het hoofd en Galen en Lyra Erso te kruipen. Het personnage van Orson Krennic is ook erg interessant.
    Wij (4 fans) gaan 14 dec de film Rogue One kijken waarvan er 1 niet bijgepraat kan worden over Catalyst. Ben benieuwd hoe hij ‘s avonds het niet kennen van de content van Catalyst gaat ervaren.
    Dank jouw prima review van het boek.
    E-J

Boekreview: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s GuideTitel
20 december 2019Releasedatum

The Galactic Explorer's Guide CoverThe Galactic Explorer’s Guide van Jason Fry is een soort reisgids die de lezer meeneemt langs verschillende planeten in het Star Wars universum die een belangrijke betekenis in het verhaal hebben. Hondo Ohnaka heeft een aantal locaties uitgestippeld die je gaat bezoeken. Hij heeft zijn droid DK-RA-43 voorgeprogrammeerd met alle informatie die een tourist zich maar kan wensen, en DK zal met je mee gaan op reis. Al is het hem een raadsel waarom Hondo de betreffende locaties uitgezocht heeft omdat de meeste verre van een fijne vakantiebestemming zijn.

Voor de lezer wordt het al snel duidelijk dat Hondo je niet aan een vakantie helpt maar je op pad stuurt om een geheime missie te volbrengen. Onderweg kom je namelijk geheime informatie tegen die je aan het einde eenmaal op Batuu aangekomen bij Hondo inlevert.

Het boek dekt een groot aantal planeten zoals Coruscant, Tatooine, Yavin 4, Hoth en Endor en geeft over elk van deze planeten informatie. DK vertelt kort over de geschiedenis van de planeet, interessante locaties, lokale bevolkingen, lokale fauna en personen die een historische band met een locatie op de planeet hebben. Zo leren we op Geonosis wat over de Geonosians, de Orray die als lastdier gebruikt werden en de droid fabrieken. Ook krijgen we informatie over personen als Saw Gerrera, Poggle the Lesser en Count Dooku. Elk van de onderwerpen wordt met een paar regels beschreven en met een foto geïllustreerd. Maar er is ook een interactief element aan het boek gekoppeld. In de Apple en Android App Stores is de Star Wars AR Book Holoscanner App te downloaden, een app waarmee je doormiddel van de camera van je telefoon of tablet specifieke pagina’s in het boek kunt scannen waarna er een Augmented Reality element zichtbaar zal worden. Elementen die op het scherm van je telefoon tevoorschijn komen boven de pagina van het boek of in de hele kamer.

AR functionaliteit in The Galactic Explorer’s Guide
BB-8 komt informatie delen

Zo komt BB-8 regelmatig het boek op rollen om met behulp van zijn holo projector bewegende beelden van een wezen te tonen terwijl hij er over verteld. Ook worden er regelmatig 3D modellen van droids en wapens boven het boek tevoorschijn getoverd waar je de benamingen van verschillende onderdelen van kunt bekijken of waar je gebruik van kunt maken. Zo komt er bij min of meer elk wapen niet alleen het wapen tevoorschijn, maar ook een probe droid waar je met het wapen op kunt schieten. Ook zijn er verschillende spelletjes die je kunt spelen, zo kun je op Geonosis een simulatie starten waarin je door een oneindige hoeveelheid B1 Battle Droids wordt aangevallen, op je scherm heb je een cursor en een schietknop en door je telefoon voor je te houden en in alle richtingen om je heen te draaien kun je richten en de aanvallende droids neerschieten.

Informatie over de B1 Battle Droid

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die elk een gedeelte van het sterrenstelsel omvatten, The Interior, The New Territories, The Western Reaches, etc. Elk van deze hoofdstukken bevat een sterrenkaart waaraan je kunt zien welke planeten zet zich in dit gebied bevinden. En door de sterrenkaart te scannen met de app zal deze kaart holografisch om je heen geprojecteerd worden. Denk aan hoe BB-8 de kaart projecteerde in de Millennium Falcon in The Force Awakens. Maar dan helaas enkel zichtbaar door je telefoon om je heen te bewegen. Je kunt door de kaart heen lopen en de planeten die we in het boek bezoeken aantikken om wat meer informatie te krijgen.

Met de app kun je ook de missie van Hondo vervullen, je moet namelijk wat elementen op de pagina’s van het boek vinden die informatie bevatten die nuttig is voor de Resistance. Als je alles gevonden hebt verkoopt Hondo die informatie door en krijg jij een schouderklopje. Een eerlijke beloning volgens Hondo … right.

Interne paginas

De app is min of meer de ster van dit boek. Het boek opzichzelf is leuk om door te nemen, maar bevat zeker geen nieuwe informatie over de planeten, locaties en personages. De app maakt het wat interactiever en spannender en de games en holografische kaart zijn erg leuk om mee te spelen. De informatie die de app over wezens en planeten geeft is hetzelfde als de informatie die al in het boek zelf staat, dus wat informatie betreft mis je niets als je de app niet gebruikt. Je zult in The Galactic Explorer’s Guide geen spectaculaire nieuwe weetjes tegenomen. Al is het wel geschreven door Jason Fry, en zoals we van hem gewend zijn heeft hij genoeg kleine weetjes in het boek weten te verwerken. Zoals Wormie, de bijnaam die Luke’s vrienden op Tatooine voor hem gebruikte.

Het boek telt 144 pagina’s welke allen prachtig zijn vormgegeven. Los van de informatie en bijbehorende foto’s vind je ook ontzettend veel begeleidende en aankledende illustraties zoals logo’s, reisstickers en propaganda posters. The Galactic Explorer’s Guide is een boek dat leuk is om op de koffietafel te leggen zodat je er af en toe eens doorheen kunt bladeren om van het artwork te genieten of om even met een AT-AT een andere AT-AT omver te schieten. Ook kinderen zullen zich hier uitermate mee kunnen vermaken. Maar het is zeker geen boek waar je jezelf uren in kunt verliezen opzoek naar de meest obscure informatie over je meest geliefde locatie op Naboo of Coruscant.

Het enige waar je vooraf even rekening mee moet houden zijn de systeemeisen van de app, aangezien je een wat nieuwer apparaat nodig hebt om gebruikt te kunnen maken van de AR functionaliteit. (iPhone SE en nieuwer, iPad 5th Gen en nieuwer en Android toestellen die ARCore v1.7 en hoger ondersteunen).

Met dank aan Welbeck voor het beschikbaar stellen van The Galactic Explorer’s Guide voor deze review.

Review: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s Guide

Auteur: Jason Fry

Uitgeverij: Carlton Books

Release:  14 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 144

Prijs: +-€ 25 bij diverse webshops

The Galactic Explorer’s Guide is een interactieve reisgids voor belangrijke planeten uit de Star Wars galaxy. Het bevat veel informatie, foto’s en diagrammen, en de nieuwste Augmented Reality-technologie biedt veel interactieve elementen voor een unieke leeservaring.

Een decennium geleden bracht auteur Jason Fry Star Wars-fans de fantastische Essential Atlas. Nu brengt hij ons The Galactic Explorers Guide, die gericht is op een jonger publiek.

Het boek functioneert als een reisgids -maar uiteraard met planeten uit de Star Wars-films- en is opgesplitst in maar liefst zes secties:

• The Interior (Corellia, Coruscant, Jakku)
  • The Slice (Kashyyyk, Tatooine, Geonosis, Kessel)
  • New Territories (Yavin 4)
  • Trailing Sectors (Naboo)
  • Western Reaches (Bespin, Hoth, Mustafar)
  • Unknown Regions (Endor, Starkiller Base, Batuu)

Zoals je in de lijst kunt zien, ontbreken verschillende planeten uit het Star Wars-universum, maar ze verschijnen wel op de verschillende kaarten die zich in het boek bevinden. Elke planeet (evenals zijn hoofdbewoners, belangrijke personages, bezienswaardigheden en voertuigen) wordt kort beschreven, ondersteunt door verschillende afbeeldingen. Naast dit alles zijn er verschillende aantekeningen van een nieuwe droid (genaamd DK-RA-43 die als de fictieve gids van het boek fungeert) in het boek te vinden.

Als bonus kan dit boek worden gelezen met behulp van een (gratis) app die veel interactieve elementen en games in AR (Augmented Reality) brengt. Omdat afbeeldingen soms meer dan duizend woorden kunnen zeggen, bekijk deze promotievideo maar eens die je een voorbeeld geeft van wat de app kan doen:

Het mooie is dat deze ervaring zeker indruk zal maken op jongere lezers. Het slechte nieuws zijn de vereisten waarover niet iedereen zal beschikken: Android 7.0 plus Google ARCore v1.7 OF iOS 11.3 , iPhone SE en iPad 5e generatie) Op de eerste twee apparaten die ik probeerde (Samsung Galaxy telefoon uit 2017 en een Galaxy Tablet uit 2019) was het installeren van de app al niet mogelijk.

Zonder deze app is het een vrij standaard boek dat incompleet is (er ontbreken meer planeten dan dat er in staan) en de informatie is verre van diepgaand. Uit alles blijkt dat het voornamelijk op kinderen is gericht én dat de app de grote gimmick is. Oudere fans kunnen deze overslaan maar voor jongere lezers is het boek dankzij de app en de vele kleurrijke afbeeldingen een perfecte manier om gemakkelijk en speels veel te leren en te ontdekken over het Star Wars-universum.