Boekreview: Catalyst

Star Wars: CatalystTitel
James LucenoAuteur
15 november 2016Releasedatum

Catalyst CoverCatalyst is een prequel boek voor Rogue One: A Star Wars Story. Het begint een jaar na het uitbreken van de Clone Wars en vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het superwapen dat decennia later de planeet Alderaan zal opblazen. De Death Star. We volgen het ruimtestation van het begin, als door de Separatisten gestolen plannen, tot een bijna operationeel superwapen.

Galen Erso is een onderzoeker die een schone bron van energie probeert te vinden om het sterrenstelsel goedkoop van energie te kunnen voorzien. De bron van deze energie? Kyber Kristallen, dezelfde kristallen die door de Jedi gebruikt worden in hun lightsabers. Galen woont aan het begin van het verhaal met zijn zwangere vrouw Lyra op de onafhankelijke planeet Vallt. Lyn en Galen zijn pacifisten en Galen wil niet dat zijn werk door een leger gebruikt wordt. Dus wanneer de Separatisten de planeet overnemen worden Galen en Lyra gevangen genomen en opgesloten omdat Galen zijn onderzoek niet voor hun wil voortzetten.

We leren dat de Death Star oorspronkelijk een geheim project voor de Republic was. Door Chancellor Palpatine opgezet na het eerste gevecht bij Geonosis, onder de veronderstelling dat de Separatisten met een soortgelijk project bezig zijn. Maar het project ziet een hoop problemen, één daarvan is het wapen dat het ruimtestation aan boord moet hebben. Men is er nog niet uit hoe dat wapen van energie voorzien moet worden.

Orson Krennic, een oude schoolvriend van Galen ziet echter mogelijkheden in het werk van zijn oude vriend. Hij redt Galen, Lyra en hun inmiddels geboren dochter Jyn uit de klauwen van de Separatisten en manipuleert Galen om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat hij richting zijn oorspronkelijke doel streeft. De interacties tussen de twee vrienden is intrigerend, Galen heeft geen idee dat hij door Orson gebruikt wordt om hogerop te komen. En het is als lezer een genot om te zien hoe Orson zijn vriend manipuleert. Orson lijkt iemand die er geen moeite mee zou hebben zijn eigen moeder te verkopen om hoger in aanzien te komen bij Palpatine.

Gelukkig is Galen niet alleen en is Lyra eigenlijk vanaf het begin al achterdochtig. We spenderen aardig wat tijd in haar hoofd terwijl zij de situatie tot op de bodem probeert uit te zoeken.

Catalyst is een erg interessant boek, we krijgen een hele berg achtergrond informatie over een aantal belangrijke personages die we straks in Rogue One: A Star Wars Story gaan zien. Maar daarnaast wordt er ook veel meer duidelijk over het Death Star project, iets waar we tot op heden nog een hoop vraagtekens bij hadden. Waar kwamen de plannen vandaan, waarom heeft het decennia geduurd om de eerste te bouwen, etc. Op een hoop vragen krijgen we antwoord, en we zien het project groeien.

Door de grote tijdspanne van het boek, van een jaar na de Battle of Geonosis, tot een aantal jaar na de oprichting van de Galactic Empire, zien we ook een hoop bekende en nieuwe personages voorbij komen. Zo spenderen we wat tijd met Poggle the Lesser, Mas Amedda en zelfs Saw Gerrera. Ondanks dat we regelmatig grote sprongen door de tijd maken krijgen we niet regelmatig een standaard ”xx maanden later” moment. De tijdssprongen gebeuren op een organische manier, worden niet benoemd, maar zijn wel heel eenvoudig te volgen en ordenen. Zoals we van Luceno gewend zijn krijgen we ook weer hele duidelijke beschrijvingen van locaties. Zelfs planeten die we al jaren kennen, zoals Coruscant en Geonosis, worden prachtig beschreven.

Waar veel mensen in het verleden wat lastig door boeken van Luceno heen konden komen, lijkt dat met Catalyst niet het geval, het leest lekker vlot weg en blijft gedurende het hele verhaal boeien.

Catalyst brengt ons ook iets wat tot dusver vrij zeldzaam is in Star Wars, een complete familie. Waar we het voorheen vooral moesten doen met wezen of gebroken families, hebben we hier een complete eenheid die samen goed functioneert. Galen en Lyra zijn beide slimme en diepgaande personages en ik ben heel benieuwd om in Rogue One te zien welke eigenschappen hun dochter Jyn van ze overgenomen heeft.

Catalyst is zeker een aanrader voor de fans, het geeft een hoop achtergrond informatie die fijn zal zijn om in het achterhoofd te hebben bij het bekijken van Rogue One, maar ik verwacht niet dat het nodig is om het boek te lezen om van de film te kunnen genieten.

Hoe dan ook heeft het boek me nog enthousiaster gemaakt voor de film dan ik al was.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Catalyst: A Rogue One Novel voor deze review.

Eerder deze maand gaf Wesley al zijn mening over dit boek, lees zijn review hier.