Boekreview: Catalyst

Star Wars: CatalystTitel
James LucenoAuteur
15 november 2016Releasedatum

Catalyst CoverCatalyst is een prequel boek voor Rogue One: A Star Wars Story. Het begint een jaar na het uitbreken van de Clone Wars en vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het superwapen dat decennia later de planeet Alderaan zal opblazen. De Death Star. We volgen het ruimtestation van het begin, als door de Separatisten gestolen plannen, tot een bijna operationeel superwapen.

Galen Erso is een onderzoeker die een schone bron van energie probeert te vinden om het sterrenstelsel goedkoop van energie te kunnen voorzien. De bron van deze energie? Kyber Kristallen, dezelfde kristallen die door de Jedi gebruikt worden in hun lightsabers. Galen woont aan het begin van het verhaal met zijn zwangere vrouw Lyra op de onafhankelijke planeet Vallt. Lyn en Galen zijn pacifisten en Galen wil niet dat zijn werk door een leger gebruikt wordt. Dus wanneer de Separatisten de planeet overnemen worden Galen en Lyra gevangen genomen en opgesloten omdat Galen zijn onderzoek niet voor hun wil voortzetten.

We leren dat de Death Star oorspronkelijk een geheim project voor de Republic was. Door Chancellor Palpatine opgezet na het eerste gevecht bij Geonosis, onder de veronderstelling dat de Separatisten met een soortgelijk project bezig zijn. Maar het project ziet een hoop problemen, één daarvan is het wapen dat het ruimtestation aan boord moet hebben. Men is er nog niet uit hoe dat wapen van energie voorzien moet worden.

Orson Krennic, een oude schoolvriend van Galen ziet echter mogelijkheden in het werk van zijn oude vriend. Hij redt Galen, Lyra en hun inmiddels geboren dochter Jyn uit de klauwen van de Separatisten en manipuleert Galen om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat hij richting zijn oorspronkelijke doel streeft. De interacties tussen de twee vrienden is intrigerend, Galen heeft geen idee dat hij door Orson gebruikt wordt om hogerop te komen. En het is als lezer een genot om te zien hoe Orson zijn vriend manipuleert. Orson lijkt iemand die er geen moeite mee zou hebben zijn eigen moeder te verkopen om hoger in aanzien te komen bij Palpatine.

Gelukkig is Galen niet alleen en is Lyra eigenlijk vanaf het begin al achterdochtig. We spenderen aardig wat tijd in haar hoofd terwijl zij de situatie tot op de bodem probeert uit te zoeken.

Catalyst is een erg interessant boek, we krijgen een hele berg achtergrond informatie over een aantal belangrijke personages die we straks in Rogue One: A Star Wars Story gaan zien. Maar daarnaast wordt er ook veel meer duidelijk over het Death Star project, iets waar we tot op heden nog een hoop vraagtekens bij hadden. Waar kwamen de plannen vandaan, waarom heeft het decennia geduurd om de eerste te bouwen, etc. Op een hoop vragen krijgen we antwoord, en we zien het project groeien.

Door de grote tijdspanne van het boek, van een jaar na de Battle of Geonosis, tot een aantal jaar na de oprichting van de Galactic Empire, zien we ook een hoop bekende en nieuwe personages voorbij komen. Zo spenderen we wat tijd met Poggle the Lesser, Mas Amedda en zelfs Saw Gerrera. Ondanks dat we regelmatig grote sprongen door de tijd maken krijgen we niet regelmatig een standaard ”xx maanden later” moment. De tijdssprongen gebeuren op een organische manier, worden niet benoemd, maar zijn wel heel eenvoudig te volgen en ordenen. Zoals we van Luceno gewend zijn krijgen we ook weer hele duidelijke beschrijvingen van locaties. Zelfs planeten die we al jaren kennen, zoals Coruscant en Geonosis, worden prachtig beschreven.

Waar veel mensen in het verleden wat lastig door boeken van Luceno heen konden komen, lijkt dat met Catalyst niet het geval, het leest lekker vlot weg en blijft gedurende het hele verhaal boeien.

Catalyst brengt ons ook iets wat tot dusver vrij zeldzaam is in Star Wars, een complete familie. Waar we het voorheen vooral moesten doen met wezen of gebroken families, hebben we hier een complete eenheid die samen goed functioneert. Galen en Lyra zijn beide slimme en diepgaande personages en ik ben heel benieuwd om in Rogue One te zien welke eigenschappen hun dochter Jyn van ze overgenomen heeft.

Catalyst is zeker een aanrader voor de fans, het geeft een hoop achtergrond informatie die fijn zal zijn om in het achterhoofd te hebben bij het bekijken van Rogue One, maar ik verwacht niet dat het nodig is om het boek te lezen om van de film te kunnen genieten.

Hoe dan ook heeft het boek me nog enthousiaster gemaakt voor de film dan ik al was.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Catalyst: A Rogue One Novel voor deze review.

Eerder deze maand gaf Wesley al zijn mening over dit boek, lees zijn review hier.

2 Comments

2 Comments

1. marko

28 november 2016 at 12:48

Hoe graag ik ook zou willen kan ik helaas niet meegaan in de positieve verwachting die ik vooraf had. Omdat de commerciële belangen groter zijn dat dit boek de film “opwarmt” had ik gehoopt dat er wat mee spanning en avontuur in dit boek zou zitten.

Uiteraard schijnt het wat licht op een nog niet veel beschreven periode en geeft het achtergrond informatie over de totstandkoming van de Death Star. Galen is een belangrijk personage en Krennic is heel veel belovend. Overigens vraag ik me af of de frase die je beschrijft over de death star nu niet gewoon het verhaal is dat Palpatine/Sidious iedereen wilde doen geloven of dat dat echt zo is?

Mijn probleem is dat ik vind dat het verhaal makkelijk in 200 pagina’s verteld had kunnen worden, maar zaken worden herhaald en de regels techno talk zijn ook te talrijk. Ik voelde nergens dat het ritme versneld werd en de spanning toenam, ook waar er wel spannende ontwikkelingen waren.

Mijn conclusie is dat het verhaal gewoon niet interessant genoeg is om een heel boek te wijden.

Desalniettemin is er genoeg wat me nog meer naar de film doet uitkijken als ik al deed.

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat anderen nu inhoudelijk goed vonden aan het boek en welke ontwikkelingen welke gevolgen zullen hebben.

2. E-J

28 november 2016 at 13:52

Hoi Roel,
    Momenteel ben ik Catalyst nog aan het lezen (zit op een derde) maar kan me al in een hoop zaken vinden die je in jouw recentie vermeld. Erg interessant om in het hoofd en Galen en Lyra Erso te kruipen. Het personnage van Orson Krennic is ook erg interessant.
    Wij (4 fans) gaan 14 dec de film Rogue One kijken waarvan er 1 niet bijgepraat kan worden over Catalyst. Ben benieuwd hoe hij ‘s avonds het niet kennen van de content van Catalyst gaat ervaren.
    Dank jouw prima review van het boek.
    E-J

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)