Boekreview: Catalyst

Star Wars: CatalystTitel
James LucenoAuteur
15 november 2016Releasedatum

Catalyst CoverCatalyst is een prequel boek voor Rogue One: A Star Wars Story. Het begint een jaar na het uitbreken van de Clone Wars en vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het superwapen dat decennia later de planeet Alderaan zal opblazen. De Death Star. We volgen het ruimtestation van het begin, als door de Separatisten gestolen plannen, tot een bijna operationeel superwapen.

Galen Erso is een onderzoeker die een schone bron van energie probeert te vinden om het sterrenstelsel goedkoop van energie te kunnen voorzien. De bron van deze energie? Kyber Kristallen, dezelfde kristallen die door de Jedi gebruikt worden in hun lightsabers. Galen woont aan het begin van het verhaal met zijn zwangere vrouw Lyra op de onafhankelijke planeet Vallt. Lyn en Galen zijn pacifisten en Galen wil niet dat zijn werk door een leger gebruikt wordt. Dus wanneer de Separatisten de planeet overnemen worden Galen en Lyra gevangen genomen en opgesloten omdat Galen zijn onderzoek niet voor hun wil voortzetten.

We leren dat de Death Star oorspronkelijk een geheim project voor de Republic was. Door Chancellor Palpatine opgezet na het eerste gevecht bij Geonosis, onder de veronderstelling dat de Separatisten met een soortgelijk project bezig zijn. Maar het project ziet een hoop problemen, één daarvan is het wapen dat het ruimtestation aan boord moet hebben. Men is er nog niet uit hoe dat wapen van energie voorzien moet worden.

Orson Krennic, een oude schoolvriend van Galen ziet echter mogelijkheden in het werk van zijn oude vriend. Hij redt Galen, Lyra en hun inmiddels geboren dochter Jyn uit de klauwen van de Separatisten en manipuleert Galen om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat hij richting zijn oorspronkelijke doel streeft. De interacties tussen de twee vrienden is intrigerend, Galen heeft geen idee dat hij door Orson gebruikt wordt om hogerop te komen. En het is als lezer een genot om te zien hoe Orson zijn vriend manipuleert. Orson lijkt iemand die er geen moeite mee zou hebben zijn eigen moeder te verkopen om hoger in aanzien te komen bij Palpatine.

Gelukkig is Galen niet alleen en is Lyra eigenlijk vanaf het begin al achterdochtig. We spenderen aardig wat tijd in haar hoofd terwijl zij de situatie tot op de bodem probeert uit te zoeken.

Catalyst is een erg interessant boek, we krijgen een hele berg achtergrond informatie over een aantal belangrijke personages die we straks in Rogue One: A Star Wars Story gaan zien. Maar daarnaast wordt er ook veel meer duidelijk over het Death Star project, iets waar we tot op heden nog een hoop vraagtekens bij hadden. Waar kwamen de plannen vandaan, waarom heeft het decennia geduurd om de eerste te bouwen, etc. Op een hoop vragen krijgen we antwoord, en we zien het project groeien.

Door de grote tijdspanne van het boek, van een jaar na de Battle of Geonosis, tot een aantal jaar na de oprichting van de Galactic Empire, zien we ook een hoop bekende en nieuwe personages voorbij komen. Zo spenderen we wat tijd met Poggle the Lesser, Mas Amedda en zelfs Saw Gerrera. Ondanks dat we regelmatig grote sprongen door de tijd maken krijgen we niet regelmatig een standaard ”xx maanden later” moment. De tijdssprongen gebeuren op een organische manier, worden niet benoemd, maar zijn wel heel eenvoudig te volgen en ordenen. Zoals we van Luceno gewend zijn krijgen we ook weer hele duidelijke beschrijvingen van locaties. Zelfs planeten die we al jaren kennen, zoals Coruscant en Geonosis, worden prachtig beschreven.

Waar veel mensen in het verleden wat lastig door boeken van Luceno heen konden komen, lijkt dat met Catalyst niet het geval, het leest lekker vlot weg en blijft gedurende het hele verhaal boeien.

Catalyst brengt ons ook iets wat tot dusver vrij zeldzaam is in Star Wars, een complete familie. Waar we het voorheen vooral moesten doen met wezen of gebroken families, hebben we hier een complete eenheid die samen goed functioneert. Galen en Lyra zijn beide slimme en diepgaande personages en ik ben heel benieuwd om in Rogue One te zien welke eigenschappen hun dochter Jyn van ze overgenomen heeft.

Catalyst is zeker een aanrader voor de fans, het geeft een hoop achtergrond informatie die fijn zal zijn om in het achterhoofd te hebben bij het bekijken van Rogue One, maar ik verwacht niet dat het nodig is om het boek te lezen om van de film te kunnen genieten.

Hoe dan ook heeft het boek me nog enthousiaster gemaakt voor de film dan ik al was.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Catalyst: A Rogue One Novel voor deze review.

Eerder deze maand gaf Wesley al zijn mening over dit boek, lees zijn review hier.

2 Comments

2 Comments

1. marko

28 november 2016 at 12:48

Hoe graag ik ook zou willen kan ik helaas niet meegaan in de positieve verwachting die ik vooraf had. Omdat de commerciële belangen groter zijn dat dit boek de film “opwarmt” had ik gehoopt dat er wat mee spanning en avontuur in dit boek zou zitten.

Uiteraard schijnt het wat licht op een nog niet veel beschreven periode en geeft het achtergrond informatie over de totstandkoming van de Death Star. Galen is een belangrijk personage en Krennic is heel veel belovend. Overigens vraag ik me af of de frase die je beschrijft over de death star nu niet gewoon het verhaal is dat Palpatine/Sidious iedereen wilde doen geloven of dat dat echt zo is?

Mijn probleem is dat ik vind dat het verhaal makkelijk in 200 pagina’s verteld had kunnen worden, maar zaken worden herhaald en de regels techno talk zijn ook te talrijk. Ik voelde nergens dat het ritme versneld werd en de spanning toenam, ook waar er wel spannende ontwikkelingen waren.

Mijn conclusie is dat het verhaal gewoon niet interessant genoeg is om een heel boek te wijden.

Desalniettemin is er genoeg wat me nog meer naar de film doet uitkijken als ik al deed.

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat anderen nu inhoudelijk goed vonden aan het boek en welke ontwikkelingen welke gevolgen zullen hebben.

2. E-J

28 november 2016 at 13:52

Hoi Roel,
    Momenteel ben ik Catalyst nog aan het lezen (zit op een derde) maar kan me al in een hoop zaken vinden die je in jouw recentie vermeld. Erg interessant om in het hoofd en Galen en Lyra Erso te kruipen. Het personnage van Orson Krennic is ook erg interessant.
    Wij (4 fans) gaan 14 dec de film Rogue One kijken waarvan er 1 niet bijgepraat kan worden over Catalyst. Ben benieuwd hoe hij ‘s avonds het niet kennen van de content van Catalyst gaat ervaren.
    Dank jouw prima review van het boek.
    E-J

Boekreview: The Clone Wars Stories of Light and Dark

Clone Wars Stories of Light and DarkTitel
MeerdereAuteur
Ksenia ZelentsovaIllustrator
25 augustus 2020Releasedatum

Clone Wars Stories CoverThe Clone Wars Stories of Light and Dark is een anthologie die bestaat uit elf verhalen waarvan er tien gebaseerd zijn op memorabele verhaallijnen uit de Star Wars The Clone Wars TV serie. Elk verhaal is door een andere auteur geschreven en verteld een verhaal dat in de serie in één of meerdere afleveringen verteld werd. Maar deze keer vanuit het oogpunt van één van de personages in het verhaal. Het mooie aan dit soort hervertellingen van bestaande verhalen is dat een auteur veel meer emotie en gedachtengangen kan delen wat deze gebeurtenissen veel intrigerender maakt.

Een snelle bedenkelijke blik kan op TV veelzeggend zijn, maar een beschrijving van de gedachtegang van het personage geeft meer inzicht dan een paar frames in een TV serie kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is de dood van Satine Kryze. Obi-Wan’s reactie in The Clone Wars is heel sterk, maar een kijkje in zijn gedachten wanneer Maul haar op de Darksaber spietst is simpelweg hartverscheurend. Ook de manier waarop Count Dooku via een holo-opname aan Darth Sidious vertelt hoe hij samen met Anakin en Obi-Wan gevangen genomen werd door Hondo en zijn bende is vermakelijk en geeft heerlijk weer hoe superieur Dooku zich voelt ten opzichte van de Jedi. Ook de manier waarop de ”A Necessary Bond” aflevering door Sarah Beth Durst in het verhaal ”Almost a Jedi” is omgezet is erg leuk. We volgen alles hier door de ogen van Katooni, de youngling die het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg om haar lightsaber in elkaar te zetten voor haar groep in de problemen raakte en de younglings samen met Hondo en Ahsoka de Seperatists moesten verslaan. De geweldige extra dimensie die dit verhaal krijgt door in het hoofd van Katooni mee te kijken is het feit dat Katooni een ontzettende Ahsoka fangirl is. Ze vindt haar helemaal het einde en wil niets liever dan zelf in haar voetsporen treden.

Het elfde verhaal in het boek is compleet nieuw, het is geen hervertelling maar is geïnspireerd door de ”Massacre” aflevering, speelt zich na deze gebeurtenissen af en duikt in de cultuur van de heksen van Dathomir.

Enkelen van de schetsen van Ksenia Zelentsova.

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een prachtige schets van de hand van Ksenia Zelentsova welke het hoofdpersonage van het verhaal uitbeeld. Het boek is op wat jongere lezers gericht dus de pagina’s bevatten relatief weinig tekst, waardoor je een stuk sneller door het boek heen vliegt dan je in eerste instantie zult verwachten. Het feit dat je, op één na, alle verhalen wellicht al kent helpt daar uiteraard ook bij. Maar dat betekend ook dat dit boek wellicht niet voor iedereen weggelegd is. We krijgen nieuwe inzichten en gezichtspunten, maar het blijven bekende verhalen, als dat je minder aanspreekt is enkel het laatste verhaal interessant. Maar dat laatste verhaal zal op zichzelf voor veel mensen al interessant genoeg zijn om het boek voor aan te schaffen.

Dit laatste verhaal is wat mij betreft dan ook zeker de hoofdattractie. Hier volgen we een meisje dat door haar ouders ”Bug” genoemd wordt, omdat ze haar als niet veel meer dan een hinder zien. Bug werkt in de herberg van haar ouders waar ze op een dag een mysterieuze vrouw ontmoet. De vrouw blijkt van Dathomir afkomstig te zijn en vertelt Bug een geheimzinnig verhaal over een heks die de gebruiken van de Night Sisters maar onnatuurlijk vond en na tijden alleen geeft te hebben een dochter maakte van klei. De magie die ze hiervoor gebruikte was zo indrukwekkend dat Mother Talzin er door geobsedeerd raakte en de dochter van de heks zover wist te krijgen dat ze haar moeder verliet en zich liet opleiden door Talzin en de Night Sisters. Maar nadat de Seperatists de Night Sisters uitroeien gaat de mysterieuze heks opzoek naar haar dochter.

Bug” geeft ons nieuwe inzichten in wat er met de Night Sisters gebeurt is na de aanval van de Seperatists tijdens de ”Massacre” aflevering, maar is vooral interessant door de nieuwe heks, Falta, en haar wereldbeeld en krachten. Ik zou heel graag een vervolg op dit verhaal zien in de vorm van een compleet boek.

Het boek bevat de volgende verhalen:

• Sharing the Same Face” geschreven door Jason Fry, gebaseerd op ”Ambush.”
  • Dooku Captured” geschreven door Lou Anders, gebaseerd op ”Dooku Captured” en ”The Gungan General.”
  • Hostage Crisis” geschreven door Preeti Chhibber, gebaseerd op ”Hostage Crisis.”
  • Pursuit of Peace” geschreven door Anne Ursu, gebaseerd op ”Heroes on Both Sides” en ”Pursuit of Peace.”
  • The Shadow of Umbara” geschreven door Yoon Ha Lee, gebaseerd op ”Darkness on Umbara,” ”The General,” ”Plan of Dissent,” en ”Carnage of Krell.”
  • Bane’s Story” geschreven door Tom Angleberger, gebaseerd op ”Deception,” ”Friends and Enemies,” ”The Box,” en ”Crisis on Naboo.”
  • The Lost Nightsister” geschreven door Zoraida Córdova, gebaseerd op ”Bounty.”
  • ”Dark Vengeance” geschreven door Rebecca Roanhorse, gebaseerd op ”Brothers” and ”Revenge.”
  • Almost a Jedi” geschreven door Sarah Beth Durst, gebaseerd op ”A Necessary Bond.”
  • Kenobi’s Shadow” geschreven door Greg van Eekhout, gebaseerd op ”The Lawless.
  • Bug” geschreven door E. Anne Convery, geïnspireerd door ”Massacre.”

Al met al is The Clone Wars Stories of Light and Dark zeker vermakelijk maar omdat het reeds bekende verhalen betreft, al zijn ze in een nieuw jasje gegoten, is dit boek wellicht niet voor iedereen interessant. Maar als nieuwe inzichten krijgen in bekende verhalen je aanspreekt en je al fan bent van de Clone Wars TV serie kan ik dit boek zeker aanbevelen.

Boekreview: Thrawn: Chaos Rising

Thrawn: Chaos RisingTitel
1 september 2020Releasedatum

Chaos Rising CoverChaos Rising is het eerste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het hoofdverhaal van Chaos Rising speelt zich tijdens de Clone Wars af, maar we krijgen regelmatig een ”memories” hoofdstuk, waarin we verder het verleden in gaan en belangrijke stukken uit Thrawn’s geschiedenis meekrijgen. Het verhaal begint met een onverwachte en onsuccesvolle aanval op de Chiss thuiswereld Csilla. Generaal Ba’kif vind de aanval maar verdacht en onderzoekt of er gelijktijdig misschien ook iets anders vreemds gebeurt is, en dat blijkt het geval. Aan de rand van het Chiss territorium vindt men een vervallen ruimteschip van onbekende afkomst, een ruimteschip met enkel overleden bemanningsleden aan boord. Ba’kif is er van overtuigd dat deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband staan en de enige die het verband zou kunnen ontdekken is Senior Captain Thrawn.

Chaos Rising is anders dan voorgaande Thrawn boeken omdat het zich afspeelt voor Thrawn in de bekende gebieden van het sterrenstelsel terecht komt. De Chiss Ascendancy bevind zich buiten het sterrenstelsel waar alle andere Star Wars verhalen zich afspelen, in wat men daar de Unknown Regions noemt. En omdat het zich in een heel nieuw gebied afspeelt is bijna alles nieuw. We komen nieuwe soorten wezens tegen, nieuwe wapens, beroepen en Zahn geeft ons een uitgebreide rondleiding door de overheid en cultuur van de Chiss. Dat is waar het boek echt tot zijn recht komt, de ontzettend rijke cultuur die Zahn opgebouwd heeft, de hiërarchie van de Chiss, die bestaat uit negen regerende families. Families die niet enkel uit bloedverwanten bestaan, maar waar men in geadopteerd kan worden om bijvoorbeeld het aanzien en de positie van de familie te verhogen. Zo wordt Thrawn op vrij jonge leeftijd in de Mitth familie geadopteerd omdat men daar zijn potentie en mogelijke waarde ziet.

In eerdere boeken werd al uit de doeken gedaan dat de Chiss gebruikmaken van Sky-walkers, jonge Force sensitieve meisjes die in staat zijn schepen door hyperspace te navigeren. Iets dat in de Chaos bijna onmogelijk is. De Chaos is het gebied waar de Chiss Ascendancy zich in bevindt, waar ver in het verleden een kosmische ramp de hyperspace wegen compleet in de war gegooid heeft. Veilige sprongen door hyperspace bereken is onmogelijk, maar met dank aan de Force kunnen sommige individuen zonder moeite complete gevechtsschepen veilig naar hun bestemming loodsen.

Thrawn trekt er op uit om te onderzoeken wat het vervallen schip en de aanval op Csilla te betekenen hebben en bevriend tijdens dat onderzoek Sky-walker Che’ri en haar begeleider Thalias, een ex-sky-walker die op jonge leeftijd al met Thrawn in aanraking kwam. Gedurende het avontuur leren beide dames een hoop van Thrawn en leert hij hen, door ze in te laten zien dat ze veel kundiger zijn dan ze zelf denken, dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen. Maar Thrawn zou Thrawn niet zijn als dit niet ook in zijn eigen voordeel zou zijn. Gezamenlijk ontrafelen ze een groots plan dat Csilla en de Chiss in gevaar zou brengen, al blijkt het uiteindelijke gevaar nog groter dan ze konden verwachten.

Het boek overlapt kort met Thrawn: Alliances. Dit boek hoef je niet gelezen te hebben om het verhaal in Chaos Rising te snappen, maar het overbrugt een periode van een aantal weken waarin Thrawn even niet in beeld is in Chaos Rising.

Chaos Rising is een Zahn boek, wat betekend dat het qua schrijfstijl niet anders is dan de voorgaande Thrawn boeken. Zahn deelt heel veel informatie over alles waar we mee in aanraking komen, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn. Wat in Chaos Rising wel anders is dan voorheen is dat we hier amper tijd in het hoofd van Thrawn doorbrengen. Deze keer geen beschrijvingen van alle kleine gezichtstrekjes en stemverspringingen die Thrawn opmerkt in gesprekspartners. Ook draait een groot gedeelte van het boek helemaal niet om Thrawn, we spenderen een hoop tijd met Che’ri, Thalias, Ar’alani en andere militaire kopstukken. Dit zorgt er voor dat we nog meer over de Chiss leren dan we hadden kunnen hopen, en het maakt ook duidelijk dat niet elke Chiss is zoals Thrawn. Waar Thrawn in de Empire een buitenbeentje is door zijn tactische kunde, is hij dat onder de Chiss net zo. Al halen Che’ri en Thalias regelmatig een meer ”menselijke” kant in hem omhoog.

Liefhebbers van de voorgaande Thrawn boeken zullen ook van Chaos Rising smullen. En de kans is vrij groot dat mensen die minder te spreken zijn over de eerdere boeken er ook van zullen genieten. Chaos Rising heeft een hele andere sfeer doordat het zich in een compleet nieuwe omgeving afspeelt en Thrawn met regelmaat naar de achtergrond verdwijnt waardoor we kennismaken met een compleet nieuwe cultuur die tot in de puntjes is uitgewerkt. Een cultuur die realistisch is opgebouwd met een geschiedenis en unieke identiteit. Ik kijk in ieder geval uit naar het tweede deel van deze trilogie.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Thrawn Ascendancy: Chaos Rising voor deze review.

Boekreview: Dark Legends

Dark LegendsTitel
28 juli 2020Releasedatum

Dark Legends CoverDark Legends van George Mann is het vervolg op Myths & Fables van dezelfde schrijver. Het is net als Myths & Fables geschreven als een in-universe boek met fabels en legendes, maar deze keer legendes die gericht zijn op de duistere kant van de Force.

We kunnen genieten van klassieke horrorverhalen zoals een, door Dracula geïnspireerd, verhaal waarin de Grand Inquisitor Force sensitieve kinderen uit een weeshuis ontvoert. Of een Weerwolven avontuur, waarin wezens beïnvloed worden door de effecten van zonnevlammen die veroorzaakt worden door een ster, met een Kyber kern, die op instorten staat. We krijgen ook een kijkje in de psyche van een imperial officier die zonder logische reden gepromoveerd wordt maar vervolgens gekweld wordt door de gedachten aan wat er met zijn voorganger gebeurt is. We leren ook over een Sith Lord die, ver voor de tijd van Palpatine, op Exegol opzoek is naar het eeuwige leven.

Er zijn ook twee Force gerichte verhalen die wat mij betreft een compleet boek waardig zijn. Eén gaat over een jonge Jedi die in de voetsporen an zijn meester treedt, maar daarin onbedoeld te ver gaat. En een waarin de Nightsisters van Dathomir een psychologische oorlog aangaan met een Sith Lord.

George Mann slaagt er ook deze keer uitstekend in een echte sprookjessfeer neer te zetten met fantasierijke verhalen die aanvoelen alsof ze al generaties lang worden verteld, maar deze keer met een duistere sfeer. Al zijn ze zeker niet te eng voor jongere lezers. En zoals het goede mythes betaamd hebben ook deze verhalen allemaal een moraal en een les voor de lezer.

Dark Legends is hetzelfde opgemaakt als Myths & Fables, de pagina’s zijn op dezelfde manier gedecoreerd en elk hoofdstuk begint met een ornamenteel initiaal en een prachtige illustratie van Grant Griffin. Het enige dat intern anders is is het kleurenpallet. Ook zijn de pagina’s niet schoongesneden, net als bij Myths & Fables het geval was. De kartelige randen van de pagina’s geven het boek een leuk oud uiterlijk. Wel lijkt het dat Disney Lucasfilm Press wat heeft willen bezuinigen op deze editie. Waar Myths & Fables bijvoorbeeld schutbladen met een mooi patroon had, heeft Dark Legends simpele zwarte schutbladen. Dark Legends is wat korter met zeven verhalen ten opzichte van de negen verhalen in Myths & Fables (al zijn er in de Verenigde Staten ook Galaxy’s Edge en Target exclusieve edities van de boeken uitgegeven die extra verhalen bevatten). Niets van dit alles is echter een probleem, maar waar ik wel heel zuur tegenaan kijk is het feit dat Dark Legends fysiek veel kleiner is dan Myths & Fables waardoor ze niet in harmonie naast elkaar op de boekenplank staan. Erg jammer.

Het fysieke verschil in afmeting van de twee boeken.

Dark Legends bevat zeker geen verhalen die elke fan gelezen móét hebben, we leren weinig nieuwe dingen over de Star Wars wereld. En omdat het legendes betreft kunnen we er zeker niet vanuit gaan dat de verhalen in het boek ook daadwerkelijk gebeurd zijn of gebeurd zijn zoals ze beschreven worden. Al zijn er geen redenen om aan de verhalen te twijfelen Het is geen verplichte kost maar zeker een vermakelijk boek als de (griezelige) sprookjes sfeer je aanstaat en in dat geval zou ik het zeker aanraden.

Boekreview: Traveler’s Guide to Batuu

Traveler's Guide to BatuuTitel
Cole HortonAuteur
23 juni 2020Releasedatum

Travelers Guide to Batuu CoverDe Traveler’s Guide to Batuu van Cole Horton is een semi-in-universe reisgids voor mensen die naar Batuu op vakantie willen. Ik zeg ”semi-”in-universe omdat het geschreven is alsof het een echte reisgids in het Star Wars universum is, maar het zich vooral richt op elementen die in Galaxy’s Edge in de Disney parken te vinden zijn. Het is dan ook zeker een erg leuk boek om door te nemen voor je een reisje naar Disney World/Land maakt, maar van mij had het ook wat meer in mogen gaan op elementen die we uit ander materiaal (zoals bijvoorbeeld het boek Galaxy’s Edge: Black Spire) kennen maar dat niet in Galaxy’s Edge te zien is.

Horton schrijft als zijnde Eloc Throno, een gerenommeerde reisschrijver in het Star Wars universum. Hij reist al tijden langs verschillende planeten en schrijft boeken met tips hoe men daar als toerist het beste kan vertoeven. Throno geeft wat achtergrondinformatie en geschiedenis over de planeet Batuu en Black Spire Outpost en de omliggende gebieden. De reisgids is gedurende de Sequel Trilogie geschreven (het tijdperk waarin Galaxy’s Edge zich in de parken bevindt), wat kenbaar is doordat hij aangeeft dat de First Order nog niet zolang geleden is neergestreken op de planeet en de nodige problemen veroorzaakt voor de inwoners van Black Spire Outpost.

De plattegrond van Black Spire Outpost

Throno gaat stapsgewijs langs alle bezienswaardigheden in Black Spire Outpost. Hij vertelt over de verschillende winkels en de wezens die deze winkels runnen. Hij vertelt de geschiedenis van de kooplieden van de verschillende marktkraampjes en voedselkraampjes. En geeft elk van hen een goed excuus om af en toe niet in hun kraampje aanwezig te zijn waardoor hun personeel, dat vooral uit mensen bestaat, de zaak draaiende houdt. Uiteraard kan dat personeel de reiziger alles vertellen dat er te vertellen valt over de betreffende waren. De enige uitzondering is de Wooden Wookiee, Lunacca is regelmatig op reis maar huurt geen personeel in, zijn kraampje is dan ook altijd gesloten wanneer hij niet op de planeet aanwezig is.

Traveler's Guide to Batuu

Er wordt wat informatie gegeven over de, voor toeristen oninteressante, legitieme onderneming van Savi. Maar Throno geeft ook aan ooit iemand met lege handen bij Savi naar binnen te hebben zien gaan, waarna deze met een lightsaber weer naar buiten kwam. Een goede tip voor toeristen die interesse hebben in historische artefacten. Throno vertelt ook over de winkel van Dok-Ondar en alle unieke en onbetaalbare bezienswaardigheden die daar opgesteld staan. En het soort artefacten dat Dok aanbiedt tegen prijzen waar toeristen met een gelimiteerd budget wel wat aan hebben.

Traveler's Guide to Batuu

Uiteraard vertelt Throno ook over de cantina van Oga, Ronto Roasters en andere locaties waar men voedsel en drankjes kan vinden. Hij gaat kort langs zijn favoriete gerechten, toont foto’s en beschrijft wat deze zo geweldig maken.

Traveler's Guide to Batuu

Het boek bevat een plattegrond van Black Spire Outpost en een groot aantal foto’s die in Galaxy’s Edge genomen zijn. Het geheel voelt echt aan als een reisgids voor een klein toeristisch stadje. Voor mensen die nooit in Galaxy’s Edge geweest zijn of niet van plan daar in de nabije toekomst naartoe af te reizen is de Traveler’s Guide to Batuu zeker een vermakelijk boek, je leert vanalles over de attractie en de geschiedenis die voor alle winkels bedacht is, en de foto’s en illustraties zijn een lust voor het oog. Voor mensen die wel van plan zijn naar het park te gaan heeft het boek een extra dimensie omdat het daadwerkelijk nuttige informatie en leuke tips bevat die het verblijf in het park leuker maken. In beide gevallen is het een luchtig boek waar je in een mum van tijd doorheen vliegt.

Met dank aan becker&mayer! books voor het beschikbaar stellen van Traveler’s Guide to Batuu voor deze review.