Boekreview: Brotherhood

Brotherhood Cover
Titel: Brotherhood
Auteurs: Mike Chen
Publicatiedatum: 10 mei 2022
4

Brotherhood CoverBrotherhood is de eerste roman van de hand van Mike Chen, eerder schreef hij al wel het korte verhaal Disturbance in de From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back anthologie. Het verhaal in Brotherhood speelt zich vlak na Attack of the Clones en Queen’s Hope af.

De oorlog is net begonnen, de Jedi hebben een nieuwe taak als leiders van het nieuwe leger van de Republic. Obi-Wan Kenobi heeft tijdelijk plaats genomen in de Jedi Council, Anakin is gepromoveerd naar Jedi Knight, en de twee moeten een nieuwe balans in hun relatie zien te vinden. Wanneer een terroristische aanslag een stad op het neutrale Cato Neimoidia verwoest en de Republic hier de schuld van krijgt reist Obi-Wan naar de planeet af om uit te zoeken wie er werkelijk achter de aanslag zit. Ja, dat lees je goed, we komen eindelijk te weten wat er op Cato Neimoidia gebeurt is dat volgens Obi-Wan ”niet telde” als een keer dat Anakin zijn leven gered zou hebben.

That business on Cato Neimoidia doesn’t … doesn’t count
~ Obi-Wan Kenobi

Obi-Wan reist in zijn eentje af naar de planeet om de plek van de aanslag te onderzoeken, terwijl een afgezant van Count Dooku en de Confederacy of Independent Systems het onderzoek zal waarnemen. Zo kunnen de regering van Cato Neimoidia  en de Trade Federation er zeker van zijn dat de onderste steen boven zal komen en de juiste partij zal boeten voor deze gruwelijke daad.

Ondertussen heeft Anakin zijn eigen problemen, als kersverse Jedi Knight en echtgenoot is zijn leven compleet veranderd. In het begin van het boek spendeert hij in het geheim wat tijd met Padmé, de twee genieten van elkaar en Chen laat veel meer chemie tussen de twee zien dan we de films en eerdere boeken gedaan hebben. De relatie tussen die twee is na het lezen van Brotherhood voor mij een stuk realistischer. Maar lang kunnen de twee niet van elkaar genieten, beiden moeten weer aan het werk. Voor Anakin betekent dat dat hij met een groep Younglings richting het front vertrekt om humanitaire hulp te bieden. Nu de Jedi een belangrijke rol in de oorlog gaan spelen vinden ze het belangrijk dat zelfs de Younglings al – op zo veilig mogelijke manier – met de oorlog in aanraking komen, en een hulpmissie is daar uitstekend geschikt voor. Maar wanneer Obi-Wan op Cato Neimoidia in de problemen komt schiet Anakin, samen met Youngling Mill Alibeth, te hulp.

What would life be without constantly fighting with Anakin?
Obi-Wan smiled to himself. It would certainly have fewer headaches.

Tot dusver hebben we Neimoidians vooral gezien als leden van de Trade Federation, maar in Brotherhood zien we ze in een compleet nieuw daglicht. Chen geeft het ras en de planeet een flinke lading diepgang en geschiedenis waardoor Nute Gunray niet meer het eerste is dat in mijn gedachten omhoog komt bij het horen van de naam ’Neimoidian’.

In Brotherhood zijn we eindelijk ook getuigen van de eerste ontmoeting tussen Obi-Wan en Asajj Ventress. Zij is de afgezant van Dooku die het onderzoek van Obi-Wan, zogezegd, overziet om er zeker van te zijn dat hij geen valse bewijzen fabriceert die de Seperatists zouden aanwijzen als de schuldige partij. Het is altijd een genot om Obi-Wan en Ventress tegenover elkaar te zien, en ik heb dan ook met smart op deze eerste ontmoeting tussen de twee gewacht.

“Neutrality in the face of oppression is further oppression,” Ketar said. Which Obi-Wan agreed with, to some degree. But probably from the opposite perspective as Ketar.

Chen is overduidelijk een fan en een schrijver met oog voor detail, het boek zit boordevol kleine, maar logische, verwijzingen naar bekende personages als Kitster en droid modellen als de HK assasin droids uit (Knights of) the Old Republic. Ook iedereens favoriete diner eigenaar, Dexter Jettster, heeft een rol, en Chen licht zelfs een tipje van de sluier op over de geschiedenis tussen Dex en Obi-Wan. De twee zijn blijkbaar al sinds hun jonge jaren bevriend.

Chen zorgt verder ook voor een hoop momentjes die de personages wat realistischer maken. Zo heeft Anakin problemen met het wennen aan zijn nieuwe, mechanische, arm. Obi-Wan twijfelt heel erg of hij wel goed genoeg is om onderdeel van de Jedi Council te zijn. En kleine momenten zoals Obi-Wan die bij het afweren van blaster bolts die bolts heel bewust naar plekken richt waar ze niemand kwaad kunnen doen geven de personages het realisme dat het geheel een wat completer gevoel geeft.

“This galaxy, it tries to break you.”
“We can never let it do that. We must have hope.”
~ Ketar en Obi-Wan

Youngling Mill is een interessant nieuw personage met empathische gaven, zoals we ook bij Imri zagen in The High Republic. Mill gaat met Anakin mee en de twee ontwikkelen al snel een band en manier van samenwerken die mening lezer aan Ahsoka zal doen denken. De mogelijkheid dat Mill Anakin’s padawan zou kunnen worden wordt op een geloofwaardige manier verhinderd, maar het voelt af en toe wel alsof Mill een Ahsoka stand-in was. Gelukkig is ze als personage wel ver genoeg uitgediept dat je er als lezer een band mee krijgt en ik zou het niet erg vinden haar in latere verhalen terug te zien. Ook zou ik het overigens niet erg vinden als Chen de kans zou krijgen een Anakin en Ahsoka verhaal te schrijven.

De bijna dertien uur durende audio versie van het boek is ingesproken door Jonathan Davis. Davis heeft wat mij betreft altijd een prima voorleesstem, zijn tempo en intonatie zorgen ervoor dat je makkelijk in het verhaal meegesleept wordt, en uiteraard helpt een flinke dosis John Williams muziek daar ook zeker bij. Het boek is opgedeeld in 54 hoofdstukken welke allemaal vanuit het oogpunt van één personage verteld worden. De hoofdstukken duren gemiddeld zo’n 10 minuten, wat het boek uitermate geschikt maakt om even tussen andere activiteiten door te luisteren.

“You’re gonna have to learn to trust me.”
“I always welcome new experiences.”
~ Anakin en Obi-Wan

Brotherhood weet uitstekend de prequel sfeer te grijpen, ik twijfelde er geen moment aan dat dit zich direct na Attack of the Clones afspeelde. Het is een verhaal dat uitstekend laat zien wie Obi-Wan is en dat maakt het denk ik ook een prima boek om je voor te berijden op de Obi-Wan Kenobi Disney+ serie die later deze maand van start gaat.

Met dank aan Del Rey, Penguin Randomhouse en Audible voor het beschikbaar stellen van de audio versie van Brotherhood voor deze review.