Boekreview: Bloodline

BloodlineTitel
3 mei 2016Releasedatum

Bloodline coverBloodline speelt zich 6 jaar voor The Force Awakens af en draait helemaal om Princess Leia, senator van de New Republic. Leia heeft op dit moment eigenlijk wel genoeg van de politieke wereld waar ze al bijna haar hele leven in verstrikt zit. Door haar werk als senator ziet ze Han maar weinig en na decennia trouwe dienst staat ze op het punt om met pensioen te gaan. Maar wanneer een afgevaardigde van de planeet Ryloth de senaat om hulp komt vragen, wegens problemen met een georganiseerde criminele bende, gaat Princess Leia als afgevaardigde van de Senaat op onderzoek uit, een laatste missie kan immers niet veel kwaad, toch?
Gedurende het onderzoek wordt Leia bijgestaan door de jonge Centralisitsche senator Ransolm Casterfo, een persoon die van mening is dat een Galactic Empire met een goede keizer een veel betere optie zou zijn dan de huidige New Republic, iets waar Leia het uiteraard helemaal niet mee eens is. Maar ondanks de verschillen in mening zit Leia voor de duur van deze missie aan Casterfo vast en moeten ze elkaar zien te verdragen tot ze de situatie uitgezocht hebben.
Uiteraard wordt deze laatste missie voor Leia een stuk ingewikkelder en gevaarlijker dan verwacht en heeft de situatie grote gevolgen voor de staat van de New Republic en de vorming van de Resistance.

In Bloodline worden we voorgesteld aan een stel nieuwe personages, zo brengen we onder andere veel tijd door met Greer Sonnel, een voormalig racepiloot die voor Han Solo gevlogen heeft en nu voor Leia werkt als haar Chief of Staff. Ook Joph Seastriker speelt een belangrijke rol, hij is een jonge en enthousiaste X-Wing piloot die er alles aan doet om zijn missie tot een goed einde te brengen.
En dan hebben we Senator Ransolm Casterfo nog, over een personage met diepgang gesproken, de overgrote meerderheid zal vrijwel direct een hekel aan hem hebben, hij is arrogant, vol van zichzelf en heeft bewondering voor de voormalige Empire, hij ziet wel in dat er heel veel mis was en dat Palpatine kosten wat kost gestopt moest worden, maar een Galactic Empire lijkt hem nog steeds een perfecte manier om het sterrenstelsel te leiden. Hij gaat zelfs zover dat hij een collectie helmen, vlaggen en andere voorwerpen in zijn kantoor uitgestald heeft die Leia bijna een paniekaanval bezorgen.
Naarmate het verhaal vordert en we meer inzicht in de denkwijze van Casterfo krijgen zien we echter dat hij helemaal geen slecht persoon is en hij is gedurende het verhaal de beste compagnon die Leia zich kan wensen.
Vooral Casterfo en Greer zijn twee hele sterke personages die ik graag terug zie komen in verdere publicaties.

Iets waar veel commentaar over geleverd werd bij The Force Awakens was dat de film amper informatie geeft over de staat van het sterrenstelsel, de New Republic de Resistance en het leven van de helden uit de Originele Trilogie. Het is duidelijk dat het de bedoeling is dat veel van deze punten in overige films of boeken uit de doeken gedaan gaan worden.
Bloodline is één van de boeken die een hoop van die informatie verstrekt. Zo maakt dit verhaal ons duidelijk hoe de Senaat van de New Republic in elkaar steekt, uit welke groepen deze bestaat, tegen welke problemen men hier aanloopt en uiteindelijk hoe de huidige stand van zaken leidt naar de oprichting van de Resistance. Wat Luke Skywalker en Ben Solo betreft tasten we nog in het duister, hun namen worden meerdere malen genoemd, maar we krijgen niet meer informatie dan dat zij ergens in het sterrenstelsel zijn en zich met de training van Ben bezig houden. Wel krijgen we een kijkje in de relatie van Han en Leia, zo zien we dat zij hier, 6 jaar voor The Force Awakens, nog gelukkig getrouwd zijn en we krijgen ook een opvallende informatie over de relatie tussen Han en Chewbacca, iets waar ik graag in toekomstig materiaal nog wat meer over wil weten. Wellicht dat Chuck Wendig hier in Life Debt, het tweede deel van de Aftermath Trilogie, aandacht aan besteed.
Uiteraard geeft Bloodline geen antwoord op alle openstaande vragen, die taak blijft aan overige publicaties, maar de informatie die we hier krijgen geeft al een hoop voldoening.

Het verhaal leest verder heel vlot weg, als ik de tijd gehad zou hebben was ik er in een enkele zit doorheen gevlogen, dit wil niet zeggen dat het verhaal maar weinig substantie heeft, in tegendeel, het zit vol spanning, informatie en hier en daar krijgen we ook wat momenten vol emotie.
Los van een paar heldhaftige reddingsoperaties, en spionagewerk bevat Bloodline niet veel actie, verwacht bijvoorbeeld geen X-Wing of Lightsaber gevechten, het overgrote deel is op de politiek gericht, maar ondanks dat zullen de meeste lezers zich hier uitstekend mee vermaken, de politieke gedeeltes bevatten nodige informatie om de staat van het sterrenstelsel te begrijpen, maar bevatten ook genoeg andere interessante informatie over het verleden en andere bekende personages, verder is het gehele verhaal erg spannend en kunnen we het als een aanloop naar The Force Awakens zien. Dat, in combinatie met ijzersterke nieuwe personages en het feit dat Claudia Gray als geen ander de stem van Leia weet te vertolken, maakt Bloodline tot een geweldig boek dat zeker het lezen waard is.

Boekreview: Star Wars Icons: Han Solo

Star Wars Icons: Han Solo

Auteur: Gina McIntyre

Release: November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 241

NB: Dit boek is momenteel alleen verkrijgbaar via Sideshow en Amazon UK. Vanaf april 2019 zal het ook via andere winkels en websites te koop zijn.

Het gebeurt niet vaak dat er een compleet naslagwerk aan één Star Wars personage wordt gewijd. C-3PO (Tales of the Golden Droid, 1999) en Darth Vader (The Story of Darth Vader, 1998 en The Complete Vader, 2009) waren vele jaren geleden de eersten en nu is er dan Star Wars Icons: Han Solo; een boek over, je raadt het al: het wellicht meest populaire Star Wars personage ooit.

Om maar gelijk open kaart te spelen: Harrison Ford’s Han Solo is mijn favoriete filmpersonage ooit en Ford is zelfs mijn favoriete acteur. Tel daarbij op dat de auteur Gina McIntyre gebruik heeft gemaakt van een door mij afgenomen interview waardoor ik in de credits vermeld sta en het is lastig om objectief te blijven, maar ik ga een poging wagen.

Toen ik het boek opensloeg was ik oprecht onder de indruk: daar waar ik veelal foto’s verwachtte die al in talloze andere naslagwerken verschenen waren (zoals de drie Making Of’s van J.W. Rinzler) bleek dat er in de Lucasfilm archieven nog genoeg is om de fans mee te verrassen. Het boek is afgeladen met foto’s, tekeningen en schetsen waarvan er meer dan genoeg echt nieuw zijn. Tel daarbij op dat het een lekker groot formaat is en een harde kaft heeft, dus qua presentatie zit het absoluut goed.

Maar is de tekstuele inhoud ook van hetzelfde niveau? Het boek beschrijft het personage Han Solo. Uiteraard begint men bij hoe George Lucas dit personage bedacht en hoe hij van een groene alien (het oorspronkelijke idee) de smokkelaar van Corellia werd. Daarbij hoort uiteraard ook het hele castingproces (onder anderen Walken, Russell, Katt en Nolte stonden op de lijst van Lucas). Vervolgens beschrijft Gina McIntyre de rol van Solo én Ford in de originele trilogie wat op een weliswaar uitvoerige wijze gebeurt, maar dat helaas zaken als de vermeende affaire van Ford met Carrie ‘Leia’ Fisher of hoe Howard Kazanjian een rol speelde in de terugkeer van Ford voor Return of the Jedi geen aandacht krijgen. Van de 241 pagina’s worden er maar liefst 115 aan ‘Original Trilogy Han’ besteed.

Wat vanaf pagina 116 volgde had ik niet op deze schaal verwacht: 26 pagina’s gewijd aan Legends/Expanded Universe Han; de Han Solo die we totdat Disney in 2014 de Expanded Universe stopzette om hun eigen verhalen te gaan bedenken. Zaken als de Solo trilogieën van zowel Brian Daley als A.C. Crispin komen voorbij net als de oude Marvel en Dark Horse comics. Dit segment is echt fantastisch en ik verdenk de auteur er bijna van zelf een ‘EU’ fan te zijn.

Hierna worden zaken als ‘The Han Solo effect’ (het personage heeft invloed op personages als Indiana Jones, Jack Burton, Malcolm Reynolds en Madmartigan gehad) en ‘Where’s Han’ (waarin de Special Editions, art, merchandise, de hoorspelen en West End Games aan bod komen) besproken.

De laatste 73 pagina’s zijn vervolgens voor The Force Awakens en Solo: A Star Wars Story waar Disney’s versie van Han wordt belicht alsmede de nieuwe canon boeken en comics.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit gewoon een uitstekend boekwerk is waar de Ford/Solo fans van smullen. Aan de andere kant dient wel gezegd te worden dat als je maar weinig met het personage hebt het je logischerwijs kan vervelen.

Ik spreek hierbij in ieder geval vast mijn hoop uit dat dit gaat uitgroeien tot een serie en er in de toekomst meer ‘Star Wars Icons: …’ boeken verschijnen. Leia, Luke, C-3PO, Obi-Wan en Yoda als eersten graag.

Speciale dank gaat uit naar Chris van Insight Editions én naar auteur Gina McIntyre.

Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)