Boekreview: Bloodline

BloodlineTitel
3 mei 2016Releasedatum

Bloodline coverBloodline speelt zich 6 jaar voor The Force Awakens af en draait helemaal om Princess Leia, senator van de New Republic. Leia heeft op dit moment eigenlijk wel genoeg van de politieke wereld waar ze al bijna haar hele leven in verstrikt zit. Door haar werk als senator ziet ze Han maar weinig en na decennia trouwe dienst staat ze op het punt om met pensioen te gaan. Maar wanneer een afgevaardigde van de planeet Ryloth de senaat om hulp komt vragen, wegens problemen met een georganiseerde criminele bende, gaat Princess Leia als afgevaardigde van de Senaat op onderzoek uit, een laatste missie kan immers niet veel kwaad, toch?
Gedurende het onderzoek wordt Leia bijgestaan door de jonge Centralisitsche senator Ransolm Casterfo, een persoon die van mening is dat een Galactic Empire met een goede keizer een veel betere optie zou zijn dan de huidige New Republic, iets waar Leia het uiteraard helemaal niet mee eens is. Maar ondanks de verschillen in mening zit Leia voor de duur van deze missie aan Casterfo vast en moeten ze elkaar zien te verdragen tot ze de situatie uitgezocht hebben.
Uiteraard wordt deze laatste missie voor Leia een stuk ingewikkelder en gevaarlijker dan verwacht en heeft de situatie grote gevolgen voor de staat van de New Republic en de vorming van de Resistance.

In Bloodline worden we voorgesteld aan een stel nieuwe personages, zo brengen we onder andere veel tijd door met Greer Sonnel, een voormalig racepiloot die voor Han Solo gevlogen heeft en nu voor Leia werkt als haar Chief of Staff. Ook Joph Seastriker speelt een belangrijke rol, hij is een jonge en enthousiaste X-Wing piloot die er alles aan doet om zijn missie tot een goed einde te brengen.
En dan hebben we Senator Ransolm Casterfo nog, over een personage met diepgang gesproken, de overgrote meerderheid zal vrijwel direct een hekel aan hem hebben, hij is arrogant, vol van zichzelf en heeft bewondering voor de voormalige Empire, hij ziet wel in dat er heel veel mis was en dat Palpatine kosten wat kost gestopt moest worden, maar een Galactic Empire lijkt hem nog steeds een perfecte manier om het sterrenstelsel te leiden. Hij gaat zelfs zover dat hij een collectie helmen, vlaggen en andere voorwerpen in zijn kantoor uitgestald heeft die Leia bijna een paniekaanval bezorgen.
Naarmate het verhaal vordert en we meer inzicht in de denkwijze van Casterfo krijgen zien we echter dat hij helemaal geen slecht persoon is en hij is gedurende het verhaal de beste compagnon die Leia zich kan wensen.
Vooral Casterfo en Greer zijn twee hele sterke personages die ik graag terug zie komen in verdere publicaties.

Iets waar veel commentaar over geleverd werd bij The Force Awakens was dat de film amper informatie geeft over de staat van het sterrenstelsel, de New Republic de Resistance en het leven van de helden uit de Originele Trilogie. Het is duidelijk dat het de bedoeling is dat veel van deze punten in overige films of boeken uit de doeken gedaan gaan worden.
Bloodline is één van de boeken die een hoop van die informatie verstrekt. Zo maakt dit verhaal ons duidelijk hoe de Senaat van de New Republic in elkaar steekt, uit welke groepen deze bestaat, tegen welke problemen men hier aanloopt en uiteindelijk hoe de huidige stand van zaken leidt naar de oprichting van de Resistance. Wat Luke Skywalker en Ben Solo betreft tasten we nog in het duister, hun namen worden meerdere malen genoemd, maar we krijgen niet meer informatie dan dat zij ergens in het sterrenstelsel zijn en zich met de training van Ben bezig houden. Wel krijgen we een kijkje in de relatie van Han en Leia, zo zien we dat zij hier, 6 jaar voor The Force Awakens, nog gelukkig getrouwd zijn en we krijgen ook een opvallende informatie over de relatie tussen Han en Chewbacca, iets waar ik graag in toekomstig materiaal nog wat meer over wil weten. Wellicht dat Chuck Wendig hier in Life Debt, het tweede deel van de Aftermath Trilogie, aandacht aan besteed.
Uiteraard geeft Bloodline geen antwoord op alle openstaande vragen, die taak blijft aan overige publicaties, maar de informatie die we hier krijgen geeft al een hoop voldoening.

Het verhaal leest verder heel vlot weg, als ik de tijd gehad zou hebben was ik er in een enkele zit doorheen gevlogen, dit wil niet zeggen dat het verhaal maar weinig substantie heeft, in tegendeel, het zit vol spanning, informatie en hier en daar krijgen we ook wat momenten vol emotie.
Los van een paar heldhaftige reddingsoperaties, en spionagewerk bevat Bloodline niet veel actie, verwacht bijvoorbeeld geen X-Wing of Lightsaber gevechten, het overgrote deel is op de politiek gericht, maar ondanks dat zullen de meeste lezers zich hier uitstekend mee vermaken, de politieke gedeeltes bevatten nodige informatie om de staat van het sterrenstelsel te begrijpen, maar bevatten ook genoeg andere interessante informatie over het verleden en andere bekende personages, verder is het gehele verhaal erg spannend en kunnen we het als een aanloop naar The Force Awakens zien. Dat, in combinatie met ijzersterke nieuwe personages en het feit dat Claudia Gray als geen ander de stem van Leia weet te vertolken, maakt Bloodline tot een geweldig boek dat zeker het lezen waard is.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.