Boekreview: Before the Awakening

Before the AwakeningTitel
Greg RuckaAuteur
18 december 2015Releasedatum

Before the AwakeningBefore the Awakening is een verzameling van drie korte verhalen. Eén over Finn, één over Rey en één over Poe Dameron, de drie nieuwe gezichten uit Star Wars The Force Awakens. De drie verhalen beschrijven hun levens in de dagen, weken en maanden voor de gebeurtenissen uit de film.

We volgen FN-2187, Finn, tijdens een aantal trainingen, we zien hem samenwerken met een groepje collega’s en vrienden, we zien hoe hij al geruime tijd moeite heeft met de regels en instelling van de First Order, maar zich heel goed beseft dat hij hier niets tegen kan doen. In dit verhaal leren we ook drie andere stormtroopers beter kennen, waaronder FN-2003, Slip, de stormtrooper die tijdens de aanval op het dorp op Jakku voor Finn’s ogen sterft en zijn helm besmeurt met bloed, ook leren we FN-2199, Nines, kennen, de trooper die Finn voor het kasteel van Maz Kanata te lijf ging met zijn Z-6 Riot Control Baton en door de fans al snel de bijnaam ”TR-8R” kreeg vanwege zijn reactie wanneer hij Finn ziet.
Het boek geeft deze scenes een veel grotere emotionele lading en het maakt Finn’s beslissing om de First Order te verlaten een stuk minder onlogisch. Waar de beslissing in de film uit het niets komt vallen en erg onbezonnen lijkt, blijkt uit dit verhaal dat Finn al geruime tijd twijfelt aan zijn positie en de First Order.
Ook krijgt Captain Phasma wat aandacht, waardoor we een beter beeld krijgen van haar als persoon en hoe zij de wereld en haar taak in de First Order ziet.

In Rey’s verhaal zien we hoe zij haar tijd op Jakku doorbrengt, hoe ze dagelijks door oude scheepswrakken struint, op zoek naar waardevolle spullen die ze aan Unkar Plutt kan verkopen voor voedsel om te overleven. Hoe ze een oude computer die ze gevonden heeft gebruikt om onder anderen vliegsimulaties mee te spelen, waardoor ze bekend is met een groot aantal schepen. We zien ook hoe ze altijd al moeite heeft gehad om anderen te vertrouwen, en de scene in de film waar ze aan een wastafel in Niima Outpost zit te werken en een schip ziet wegvliegen krijgt dankzij dit verhaal ook een stuk meer emotionele diepgang. Dit verhaal maakt het heel duidelijk hoe moeilijk het leven op Jakku is en hoe sterk en vaardig Rey geworden is in de ±14 jaar dat ze daar voor zichzelf gezorgd heeft.

Poe’s verhaal dekt het grootste tijdvak, we krijgen wat informatie over zijn jeugd op Yavin IV, we zien Poe als piloot in de New Republic Navy, waar hij meer dan eens tegenover zijn meerdere staat omdat hij het niet eens is met de lakse manier waarop de New Republic omgaat met de dreiging van de First Order. En we komen te weten hoe Poe in de Resistance terecht gekomen is. En uiteraard brengen we de nodige tijd met hem door in de cockpit, waar nog eens goed duidelijk gemaakt wordt wat een geweldige piloot hij is.

Stuk voor stuk zijn het leuke verhalen, waarvan dat van Poe de meeste achtergrond over de huidige stand van zaken in het universum geeft. Het boek is gericht op jongere lezers en is dus vrij eenvoudig geschreven, maar komt nooit kinderlijk over. Het zijn drie serieuze verhalen die voor jong en oud leuk zijn om te lezen en ze geven elke Star Wars fan interessante stukjes informatie.

Op de omslag van het boek, aan het begin en ongeveer halverwege elk verhaal vinden we ook wat prachtig tekenwerk van Phil Noto. De werken zijn allemaal zwart-wit met rode accenten en Noto is er in geslaagd om de gezichten van zowel John Boyega, Daisy Ridley en Oscar Isaacs geweldig uit te beelden.

Before the Awakening is zeker een boek dat de fans niet mogen missen!

Boekreview: The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1

The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1Titel
Shima Shinya en Justina IrelandAuteur
Mizuki Sakakibara en Nezu UsugumoIllustrator

The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1 CoverStar Wars: The High Republic: The Edge of Balance, Vol 1, geschreven door Shima Shinya en Justina Ireland en geïllustreerd door Mizuki Sakakibara en Nezu Usugumo is de eerste manga die een nieuw Star Wars verhaal vertelt. Eerder zagen we van Yen Press al adaptaties van Lost Stars en Leia Princess of Alderaan, en van VIZ Media adaptaties van The Legends of Luke Skywalker en Guardians of the Whills. The Edge of Balance is een geheel nieuw verhaal dat zich in het High Republic tijdperk afspeelt.

We volgen Jedi Knight Lily Tora-Asi die helpt bij de herlocatie van inwoners van Ta-Klah, wat tijdens de Great Disaster vernietigd is, naar de afgelegen planeet Banchii. Samen met haar mentor Jedi Master Arkoff, Jedi archivist Ru-Ru, younglings Viv’nia en Nima, en haar padawan Keerin Fionn is Lily verantwoordelijk voor de Jedi Temple op Banchii en het dorp waar de vluchtelingen opgevangen worden. Maar al snel blijkt dat men op Banchii niet helemaal veilig is. In het dorp verdwijnen willekeurige spullen, en wanneer de Drengir aanvallen is het aan Lily en haar mede Jedi om iedereen te beschermen.

De manga’s van VIZ media zijn in tegenstelling tot die van Yen Press qua structuur heel westers opgebouwd, je leest ze ”gewoon” van links naar rechts en voor naar achter, maar visueel voelen ze helemaal als een traditionele manga. Dat wil zeggen dat alle pagina’s zwart-wit en met grijstinten getekend zijn, en dat de stijl van de illustraties een Japanse sfeer heeft. Het uiterlijk van Lily zou niet misstaan in andere verhalen die zich op Aarde afspelen en haar twee lightsabers zijn zwaar geïnspireerd door katana’s, met ronde cross guards die ze tegen haar heupen draagt zodat het lijkt alsof de twee zwaarden naast haar hangen.

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Lily Tora-Asi | © Lucasfilm, VIZ Media

Het verhaal in The Edge of Balance speelt zicht tijdens de grotere gebeurtenissen in the High Republic af maar staat er redelijk los van, we zien vijanden uit dezelfde groep en enkele bekende gezichten, maar het merendeel van de personages is nieuw en Banchii is afgelegen genoeg dat het een verhaal is dat op eigen benen staat en geen grote galactische consequenties heeft maar zich meer richt op de ontwikkeling van deze nieuwe personages.

Het artwork is erg indrukwekkend, de gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen, de personages zijn allemaal uniek en makkelijk van elkaar te onderscheiden en de achtergronden en omgevingen zijn ontzettend gedetailleerd zonder dat de panelen onoverzichtelijk worden, wat een uitdaging is bij zwart-wit illustraties. Gedachtes van personages staan niet in ballonnen maar zweven naast het personage wat verwarring met gesproken tekst onmogelijk maakt en wat het makkelijk maakt om snel te snappen wat er gaande is.

Een interne pagina | © Lucasfilm, VIZ Media

The Edge of Balance, Volume 1 telt ongeveer 140 pagina’s en sluit het eerste gedeelte van het verhaal af, maar laat een cliffhanger open voor Volume 2, wat volgens de planning in januari van volgend jaar gepubliceerd zal worden. Naast het hoofdverhaal worden we ook getrakteerd op een korter bonusverhaal getiteld ”The Banchiians”, waarin Lily en haar vrienden een mysterie proberen op te lossen waarbij ze kennis maken met de oorspronkelijke inwoners van Banchii. Dit super schattige verhaal is geïllustreerd door Nezu Usugumo en introduceert een nieuwe alien soort in de Star Wars wereld en is zeker het lezen waard.

The Edge of Balance is wat mij betreft een erg leuke toevoeging aan het High Republic verhaal, geen verplichte kost maar een interessant uitstapje met personages met diepgang. Ik kijk erg uit naar Volume 2 en kan Volume 1 zeker aanraden aan mensen die graag manga’s of comics lezen. En voor mensen die nog nooit eerder een stripverhaal gelezen hebben maar zich tot dusver goed vermaken met de High Republic publicaties is dit wellicht een leuke manier om kennis te maken met het medium.

Met dank aan VIZ Media voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: The Edge of Balance, Volume 1 voor deze review.

Boekreview: The High Republic: Tempest Runner

Star Wars: The High Republic: Tempest RunnerTitel
31 augustus 2021Releasedatum

Tempest Runer CoverThe High Republic: Tempest Runner van Cavan Scott is na Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra het derde audio drama dat door Del Rey / Penguin Random House geproduceerd is en speelt zich vlak na Out of the Shadows af. Er is naar buiten gekomen dat Lourna Dee de leider van de Nihil zou zijn, dus de Jedi zijn naar haar opzoek en vallen na de aanval op de Republic Fair haar schip aan. Elke Nihil die het gevecht overleeft wordt gevangen genomen. Zo ook Lourna die iedereen laat geloven dat ze tijdens de aanval omgekomen is en na haar arrestatie een valse naam opgeeft. Ze wordt na een grondig verhoor aan boord van Starlight Beacon overgeplaatst naar het detentieschip de Restitution, waar gevangenen worden gerehabiliteerd. Aan boord van de Restitution krijgt Lourna te maken met een aantal voormalige tempestleden die haar echte identiteit kennen en die kennis als chantagemateriaal boven haar hoofd houden. Maar ze leert ook nieuwe vrienden en vijanden kennen die haar helpen en het leven zuur maken.

Gedurende het verhaal krijgen we voortdurend flashbacks naar Lourna’s verleden waarin we te weten komen dat ze van de planeet Aaloth komt, waar ze in eerste instantie een vrij plezierig leven had. Maar een aantal verkeerde keuzes en verkeerde vrienden zetten haar leven compleet op zijn kop en veranderen haar geleidelijk in de meedogenloze tempest runner die we in Light of the Jedi leren kennen. Haar verleden is compleet anders dan ik me voorgesteld had en maakt van Lourna een veel dieper personage en laat goed zien dat een aantal verkeerde keuzes, ook al zijn die keuzes gemaakt met goede bedoelingen, een leven compleet kunnen veranderen. We leren ook waarom Lourna haar schip naar zichzelf vernoemd heeft, en dat dit niet zozeer een ego dingetje was, maar dat die naam erg veel waarde voor haar heeft.

Zoals aangegeven betreft het hier weer een audio drama, en deze keer gooien ze er nog een schepje bovenop. De cast is in deze zes uur durende productie vele malen groter dan bij Dooku: Jedi Lost en Doctor Aphra, bestaande uit bekende en onbekende stemmen zoals Marc Thompson, Jonathan Davis, January LaVoy, Dan Bittner, Orlagh Cassidy, Sullivan Jones, Kathleen McInerney, Tara Sands, Vikas Adam, Neil Hellegers, Saskia Maarleveld, Soneela Nankani, Shannon Tyo en Jessica Almasy als Lourna Dee. Deze gigantische cast maakt het mogelijk om een heel uitgebreid verhaal met een karrenvracht achtergrondpersonages te vertellen waardoor het voelt alsof je naar een film aan het luisteren bent. In vergelijking met de eerdere twee audio drama’s wordt er ook meer geleund op geluiden, en ’lege’ momenten waarin we iemand enkel horen lopen of in gevecht horen met iemand anders. De gevechten, en dat zijn er niet weinig, spelen zich helemaal uit, het blijft niet bij een vuistslag of twee, je kunt je elke beweging en botbreuk voorstellen.

Lourna Dee

Lourna Dee | © Lucasfilm

Die gigantische cast heeft ook wat nadelen, sommige stemmen lijken ietwat op elkaar, daar had ik zelf niet heel veel problemen mee, maar online zie ik van vrij veel mensen dat ze daar toch wat moeite mee hadden. Enkele maanden na de release van deze audio drama’s worden ze altijd gevolgd door een scriptboek versie van het verhaal. En voor veel mensen is het meelezen terwijl ze naar de audio luisteren wellicht een betere manier om van dit verhaal te genieten omdat het dan altijd helemaal duidelijk is wie er aan het woord is. Het scriptboek voor Tempest Runner wordt naar verwachting op 1 februari 2022 uitgegeven door Del Rey, dus misschien dat het voor mensen die moeite hebben met stemherkenning of snel afgeleid zijn verstandig is om een paar maanden te wachten. Het verhaal is interessant, maar niet belangrijk genoeg om nu à la minute tot je te moeten nemen, als je bang bent dingen te missen kun je het verhaal prima even laten liggen. Voormalig Star Wars Awakens auteur Wesley heeft een handig overzicht gemaakt met de meest voorkomende acteurs, met portretten van hun rollen, of als er nog geen artwork voor die personages is, een portret van iemand van dezelfde soort, om op die manier een wat duidelijker beeld te krijgen van waar je naar luistert, wellicht dat dat al behulpzaam is.

Verder is Tempest Runner wat mij betreft een echte aanrader, de achtergrond van Lourna Dee maakt haar veel interessanter dan ze tot nu toe was, ze is van een vrij platte slechterik naar een volwaardig personage met een duidelijke en herkenbare motivatie gegaan, en Jessica Almasy stopt zo veel emotie in haar vertolking dat je haast niet anders kan dan met haar meeleven. Al kan ik me ook voorstellen dat Lourna’s manier van spreken voor sommigen als wat over-the-top overkomt. Wat mij betreft past het helemaal bij wie ze is en vooral hoe ze geworden is wie ze is.

Ik kijk in ieder geval erg uit naar februari, wanneer ik Tempest Runner nog een keer ga luisteren terwijl ik meelees in het boek.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars The High Republic: Tempest Runner voor deze review.

Audioboek