Boekreview: Before the Awakening

Before the AwakeningTitel
Greg RuckaAuteur
18 december 2015Releasedatum

Before the AwakeningBefore the Awakening is een verzameling van drie korte verhalen. Eén over Finn, één over Rey en één over Poe Dameron, de drie nieuwe gezichten uit Star Wars The Force Awakens. De drie verhalen beschrijven hun levens in de dagen, weken en maanden voor de gebeurtenissen uit de film.

We volgen FN-2187, Finn, tijdens een aantal trainingen, we zien hem samenwerken met een groepje collega’s en vrienden, we zien hoe hij al geruime tijd moeite heeft met de regels en instelling van de First Order, maar zich heel goed beseft dat hij hier niets tegen kan doen. In dit verhaal leren we ook drie andere stormtroopers beter kennen, waaronder FN-2003, Slip, de stormtrooper die tijdens de aanval op het dorp op Jakku voor Finn’s ogen sterft en zijn helm besmeurt met bloed, ook leren we FN-2199, Nines, kennen, de trooper die Finn voor het kasteel van Maz Kanata te lijf ging met zijn Z-6 Riot Control Baton en door de fans al snel de bijnaam ”TR-8R” kreeg vanwege zijn reactie wanneer hij Finn ziet.
Het boek geeft deze scenes een veel grotere emotionele lading en het maakt Finn’s beslissing om de First Order te verlaten een stuk minder onlogisch. Waar de beslissing in de film uit het niets komt vallen en erg onbezonnen lijkt, blijkt uit dit verhaal dat Finn al geruime tijd twijfelt aan zijn positie en de First Order.
Ook krijgt Captain Phasma wat aandacht, waardoor we een beter beeld krijgen van haar als persoon en hoe zij de wereld en haar taak in de First Order ziet.

In Rey’s verhaal zien we hoe zij haar tijd op Jakku doorbrengt, hoe ze dagelijks door oude scheepswrakken struint, op zoek naar waardevolle spullen die ze aan Unkar Plutt kan verkopen voor voedsel om te overleven. Hoe ze een oude computer die ze gevonden heeft gebruikt om onder anderen vliegsimulaties mee te spelen, waardoor ze bekend is met een groot aantal schepen. We zien ook hoe ze altijd al moeite heeft gehad om anderen te vertrouwen, en de scene in de film waar ze aan een wastafel in Niima Outpost zit te werken en een schip ziet wegvliegen krijgt dankzij dit verhaal ook een stuk meer emotionele diepgang. Dit verhaal maakt het heel duidelijk hoe moeilijk het leven op Jakku is en hoe sterk en vaardig Rey geworden is in de ±14 jaar dat ze daar voor zichzelf gezorgd heeft.

Poe’s verhaal dekt het grootste tijdvak, we krijgen wat informatie over zijn jeugd op Yavin IV, we zien Poe als piloot in de New Republic Navy, waar hij meer dan eens tegenover zijn meerdere staat omdat hij het niet eens is met de lakse manier waarop de New Republic omgaat met de dreiging van de First Order. En we komen te weten hoe Poe in de Resistance terecht gekomen is. En uiteraard brengen we de nodige tijd met hem door in de cockpit, waar nog eens goed duidelijk gemaakt wordt wat een geweldige piloot hij is.

Stuk voor stuk zijn het leuke verhalen, waarvan dat van Poe de meeste achtergrond over de huidige stand van zaken in het universum geeft. Het boek is gericht op jongere lezers en is dus vrij eenvoudig geschreven, maar komt nooit kinderlijk over. Het zijn drie serieuze verhalen die voor jong en oud leuk zijn om te lezen en ze geven elke Star Wars fan interessante stukjes informatie.

Op de omslag van het boek, aan het begin en ongeveer halverwege elk verhaal vinden we ook wat prachtig tekenwerk van Phil Noto. De werken zijn allemaal zwart-wit met rode accenten en Noto is er in geslaagd om de gezichten van zowel John Boyega, Daisy Ridley en Oscar Isaacs geweldig uit te beelden.

Before the Awakening is zeker een boek dat de fans niet mogen missen!

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)