Boekreview: Be more Obi-Wan

Be more Obi-Wan
Titel: Be more Obi-Wan
Auteur: Kelly Knox
Publicatiedatum: 12 juli 2022
3.5

Be more Obi-WanBe more Obi-Wan van auteur Kelly Knox is het zesde deel in de Be more… serie, eerder verschenen Be more Vader, Yoda, Lando, Leia, en Boba Fett van auteurs Christian Blauvelt en Joseph Jay Franco.

Deze serie kleine, full-color, motivatieboekjes geven de lezer tips om hun leven te verbeteren door meer eigenschappen van de besproken personages aan te nemen. In Be more Obi-Wan deelt Knox (Star Wars Everyday) vijfentwintig levenslessen – die vergezeld worden door een citaat uit de films en series – die zich richten op Obi-Wan en de manier waarop hij met lastige situaties omgaat.

A wry one-liner delivered like the sass master Obi-Wan Kenobi can help break the tension.

Het boek is – net als de rest van de serie – een mooi staaltje grafisch ontwerp, van de omslag, tot het binnenwerk. De pagina’s zijn, op dezelfde manier als eerder, minimalistisch opgemaakt, waarbij de linker pagina van elke spread een citaat bevat met daarboven een afbeelding van de persoon die de betreffende uitspraak deed. Dit is meestal een citaat van Obi-Wan, maar soms een citaat van een ander personage, maar dat betrekking heeft op Obi-Wan. Zo vinden we in het boek onder anderen citaten van Ahsoka, Luke Skywalker, Darth Vader, Leia Organa en Qui-Gon Jinn. Rechts deelt Knox een wijze les die betrekking heeft op het citaat. Denk hierbij aan lessen als ”Zie in dat fouten net zo belangrijk zijn als succes” met de uitleg dat fouten maken vaak een belangrijke eerste (en soms tweede en derde) stap in een process zijn, waar je veel van kan leren. Of dat je niemand anders moet laten bepalen wie jij bent. Alleen jij kunt bepalen wat jouw idealen zijn, en die moet je niet overboord gooien omdat iemand anders daar anders over denkt.

A Jedi has no shortage of enemies. Battle droids. Bounty hunters. Sith. Really big fish.

I'm sure another solution will present itself. ~Qui Gon Jinn
I’m sure another solution will present itself.
~Qui Gon Jinn

Het boek is vooral luchtig en grappig bedoeld, maar bevat zeker lessen die je mee kunt nemen in je dagelijkse leven om dat wat minder stressvol te maken. Al deze lessen zijn kort en bondig geschreven en gebruiken gebeurtenissen uit de Star Wars films en series om duidelijk te maken wat er bedoeld wordt.

Als je de eerdere delen uit de Be more… serie leuk en/of interessant vond zal ook de Obi-Wan Kenobi editie je zeker aanspreken. Als je nog niet bekend bent met de serie zou ik je zeker aanraden ze eens een kans te geven. Verwacht geen uren leesplezier, want als je er even voor gaat zitten ben je met een goed kwartier door de 63 pagina’s heen. Maar leerzaam zijn ze zeker.

Met dank aan DK Books voor het ter beschikking stellen van Be More Obi-Wan voor deze review.