Boekreview: Battlefront II: Inferno Squad

Battlefront II: Inferno SquadTitel
Christie GoldenAuteur
26 juli 2017Releasedatum

Inferno Squad Cover

Ik ben niet echt een gamer meer, Battlefront van EA sprak me ook qua gameplay niet heel erg aan, hoewel ik wel helemaal weg was van de gebruikte 3D modellen. Toen Battlefront II aangekondigd werd was ik weer sceptisch, enkel als er een daadwerkelijk verhaal in zit zou het leuk kunnen zijn, en dat bleek het geval. Battlefront II krijgt een story mode waar de speler controle krijgt over Inferno Squad, een elite team van de Empire onder leiding van Iden Versio. Dat klonk al veelbelovend, maar wat was nog beter? De aankondiging van het boek Battlefront II: Inferno Squad! Meer gerelateerd verhaal, het boek geeft de achtergrond van het team, en als klap op de vuurpijl is het geschreven door Christie Golden. Vanaf de aankondiging was ik al enthousiast. En nu, na het lezen van het boek, ben ik verre van teleurgesteld.

Golden heeft zich met Inferno Squad een moeilijke taak op de hals gehaald, ze vertelt een verhaal over een groep Imperials, en het is geen simpele taak om de lezer zich te laten inleven in personages die aan de verkeerde kant van het gevecht staan. De imperials zijn immers slecht, ze zijn de vijand, de mensen waarvan we hopen dat ze verliezen. Maar om dit verhaal te laten slagen moeten we ons kunnen inleven in deze slechteriken, van ze gaan houden en hopen dat ze hun missies goed volbrengen… en daarmee dus onze gebruikelijke helden, de rebellen, dwars zitten, of zelfs compleet uitschakelen. Golden heeft een goede manier gevonden om ons toch de Imperials aan te laten moedigen, Inferno Squad neemt het niet op tegen de Rebel Alliance, maar tegen de overblijfselen van de Partisans, de extremistische groep van Saw Gerrera. Een groep die technisch gezien aan de ”goede” kant staat, maar die veel te ver gaat waardoor we er als lezer minder problemen mee hebben als zijn verslagen zouden worden.

Battlefront II Inferno Squad begint tijdens het gevecht om de eerste Death Star. Iden Versio is één van de beste TIE piloten in de Empire en een van de weinige die de vernietiging van het station overleeft. Ze is op het moment van de explosie net ver genoeg van de Death Star verwijderd dat haar TIE enkel flink beschadigd raakt. Ze crashed op Yavin 4 en weet een schip van de feestende rebellen te stelen waardoor ze terug kan keren naar Coruscant. Haar vader, Admiraal Garrick Versio, zet het elite Inferno Squadron op, een klein team dat allerlei moeilijke situaties moet gaan oplossen. Inferno Squad bestaat uit Iden Versio, Seyn Marana, Del Meeko en Gideon Hask, stuk voor stuk personages met diepgang en emotie. Ze gaan alle vier under cover en infiltreren de groep Partisans om uit te zoeken hoe ze aan geheime informatie komen, het lek te dichten en om deze cell te vernietigen.

Net als Golden’s eerdere Dark Disciple leest ook Inferno Squad heel fijn weg, de personages en hun manier van doen zijn zo interessant dat ik min of meer in één keer door het boek heen wilde. De dialogen zijn niet altijd helemaal geweldig, en helaas komt er hier en daar nogal eens wat expositie voorbij, personages die hun motivaties en acties snel uitleggen, waar ik dat liever had zien gebeuren, maar dat is een nodig kwaad om het boek niet dubbel zo dik te maken.

Het personage van Iden heeft erg veel diepgang, Golden weet haar gevoelens uitstekend duidelijk te maken, en ze speelt op moreel gebied genoeg met de lezer dat we altijd de stille hoop blijven houden dat Iden inziet dat de Empire verkeerd bezig is en ze overstapt naar de Rebellen. Zelfs met de kennis dat Battlefront II zich na Return of the Jedi afspeelt.

Inferno Squad lezen zal geen verplichte kost zijn om de verhaallijn in Battlefront II te snappen, maar ik ben er honderd procent zeker van dat het wel een grote emotionele toevoeging zal zijn aan de spelervaring, met bekende personages door die wereld heen rennen zal geweldig zijn, en weten hoe anders die teamervaring had kunnen zijn zal menig fan even doen slikken tijdens het spelen.

Andersom is het net zo, het spel spelen is helemaal niet nodig om van dit boek te genieten, iedereen kan het oppakken en even helemaal meeleven met deze vier soldaten die in de ogen van menig lezer keer op keer de verkeerde morele keuzes maken.

Dit boek is hoe dan ook een aanrader.

Met dank aan Penguin Random House en Century Books voor het beschikbaar stellen van Battlefront II: Inferno Squad voor deze review.