Boekreview: Battlefront II: Inferno Squad

Battlefront II: Inferno SquadTitel
Christie GoldenAuteur
26 juli 2017Releasedatum

Inferno Squad Cover

Ik ben niet echt een gamer meer, Battlefront van EA sprak me ook qua gameplay niet heel erg aan, hoewel ik wel helemaal weg was van de gebruikte 3D modellen. Toen Battlefront II aangekondigd werd was ik weer sceptisch, enkel als er een daadwerkelijk verhaal in zit zou het leuk kunnen zijn, en dat bleek het geval. Battlefront II krijgt een story mode waar de speler controle krijgt over Inferno Squad, een elite team van de Empire onder leiding van Iden Versio. Dat klonk al veelbelovend, maar wat was nog beter? De aankondiging van het boek Battlefront II: Inferno Squad! Meer gerelateerd verhaal, het boek geeft de achtergrond van het team, en als klap op de vuurpijl is het geschreven door Christie Golden. Vanaf de aankondiging was ik al enthousiast. En nu, na het lezen van het boek, ben ik verre van teleurgesteld.

Golden heeft zich met Inferno Squad een moeilijke taak op de hals gehaald, ze vertelt een verhaal over een groep Imperials, en het is geen simpele taak om de lezer zich te laten inleven in personages die aan de verkeerde kant van het gevecht staan. De imperials zijn immers slecht, ze zijn de vijand, de mensen waarvan we hopen dat ze verliezen. Maar om dit verhaal te laten slagen moeten we ons kunnen inleven in deze slechteriken, van ze gaan houden en hopen dat ze hun missies goed volbrengen… en daarmee dus onze gebruikelijke helden, de rebellen, dwars zitten, of zelfs compleet uitschakelen. Golden heeft een goede manier gevonden om ons toch de Imperials aan te laten moedigen, Inferno Squad neemt het niet op tegen de Rebel Alliance, maar tegen de overblijfselen van de Partisans, de extremistische groep van Saw Gerrera. Een groep die technisch gezien aan de ”goede” kant staat, maar die veel te ver gaat waardoor we er als lezer minder problemen mee hebben als zijn verslagen zouden worden.

Battlefront II Inferno Squad begint tijdens het gevecht om de eerste Death Star. Iden Versio is één van de beste TIE piloten in de Empire en een van de weinige die de vernietiging van het station overleeft. Ze is op het moment van de explosie net ver genoeg van de Death Star verwijderd dat haar TIE enkel flink beschadigd raakt. Ze crashed op Yavin 4 en weet een schip van de feestende rebellen te stelen waardoor ze terug kan keren naar Coruscant. Haar vader, Admiraal Garrick Versio, zet het elite Inferno Squadron op, een klein team dat allerlei moeilijke situaties moet gaan oplossen. Inferno Squad bestaat uit Iden Versio, Seyn Marana, Del Meeko en Gideon Hask, stuk voor stuk personages met diepgang en emotie. Ze gaan alle vier under cover en infiltreren de groep Partisans om uit te zoeken hoe ze aan geheime informatie komen, het lek te dichten en om deze cell te vernietigen.

Net als Golden’s eerdere Dark Disciple leest ook Inferno Squad heel fijn weg, de personages en hun manier van doen zijn zo interessant dat ik min of meer in één keer door het boek heen wilde. De dialogen zijn niet altijd helemaal geweldig, en helaas komt er hier en daar nogal eens wat expositie voorbij, personages die hun motivaties en acties snel uitleggen, waar ik dat liever had zien gebeuren, maar dat is een nodig kwaad om het boek niet dubbel zo dik te maken.

Het personage van Iden heeft erg veel diepgang, Golden weet haar gevoelens uitstekend duidelijk te maken, en ze speelt op moreel gebied genoeg met de lezer dat we altijd de stille hoop blijven houden dat Iden inziet dat de Empire verkeerd bezig is en ze overstapt naar de Rebellen. Zelfs met de kennis dat Battlefront II zich na Return of the Jedi afspeelt.

Inferno Squad lezen zal geen verplichte kost zijn om de verhaallijn in Battlefront II te snappen, maar ik ben er honderd procent zeker van dat het wel een grote emotionele toevoeging zal zijn aan de spelervaring, met bekende personages door die wereld heen rennen zal geweldig zijn, en weten hoe anders die teamervaring had kunnen zijn zal menig fan even doen slikken tijdens het spelen.

Andersom is het net zo, het spel spelen is helemaal niet nodig om van dit boek te genieten, iedereen kan het oppakken en even helemaal meeleven met deze vier soldaten die in de ogen van menig lezer keer op keer de verkeerde morele keuzes maken.

Dit boek is hoe dan ook een aanrader.

Met dank aan Penguin Random House en Century Books voor het beschikbaar stellen van Battlefront II: Inferno Squad voor deze review.

Boekreview: The Clone Wars Stories of Light and Dark

Clone Wars Stories of Light and DarkTitel
MeerdereAuteur
Ksenia ZelentsovaIllustrator
25 augustus 2020Releasedatum

Clone Wars Stories CoverThe Clone Wars Stories of Light and Dark is een anthologie die bestaat uit elf verhalen waarvan er tien gebaseerd zijn op memorabele verhaallijnen uit de Star Wars The Clone Wars TV serie. Elk verhaal is door een andere auteur geschreven en verteld een verhaal dat in de serie in één of meerdere afleveringen verteld werd. Maar deze keer vanuit het oogpunt van één van de personages in het verhaal. Het mooie aan dit soort hervertellingen van bestaande verhalen is dat een auteur veel meer emotie en gedachtengangen kan delen wat deze gebeurtenissen veel intrigerender maakt.

Een snelle bedenkelijke blik kan op TV veelzeggend zijn, maar een beschrijving van de gedachtegang van het personage geeft meer inzicht dan een paar frames in een TV serie kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is de dood van Satine Kryze. Obi-Wan’s reactie in The Clone Wars is heel sterk, maar een kijkje in zijn gedachten wanneer Maul haar op de Darksaber spietst is simpelweg hartverscheurend. Ook de manier waarop Count Dooku via een holo-opname aan Darth Sidious vertelt hoe hij samen met Anakin en Obi-Wan gevangen genomen werd door Hondo en zijn bende is vermakelijk en geeft heerlijk weer hoe superieur Dooku zich voelt ten opzichte van de Jedi. Ook de manier waarop de ”A Necessary Bond” aflevering door Sarah Beth Durst in het verhaal ”Almost a Jedi” is omgezet is erg leuk. We volgen alles hier door de ogen van Katooni, de youngling die het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg om haar lightsaber in elkaar te zetten voor haar groep in de problemen raakte en de younglings samen met Hondo en Ahsoka de Seperatists moesten verslaan. De geweldige extra dimensie die dit verhaal krijgt door in het hoofd van Katooni mee te kijken is het feit dat Katooni een ontzettende Ahsoka fangirl is. Ze vindt haar helemaal het einde en wil niets liever dan zelf in haar voetsporen treden.

Het elfde verhaal in het boek is compleet nieuw, het is geen hervertelling maar is geïnspireerd door de ”Massacre” aflevering, speelt zich na deze gebeurtenissen af en duikt in de cultuur van de heksen van Dathomir.

Enkelen van de schetsen van Ksenia Zelentsova.

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een prachtige schets van de hand van Ksenia Zelentsova welke het hoofdpersonage van het verhaal uitbeeld. Het boek is op wat jongere lezers gericht dus de pagina’s bevatten relatief weinig tekst, waardoor je een stuk sneller door het boek heen vliegt dan je in eerste instantie zult verwachten. Het feit dat je, op één na, alle verhalen wellicht al kent helpt daar uiteraard ook bij. Maar dat betekend ook dat dit boek wellicht niet voor iedereen weggelegd is. We krijgen nieuwe inzichten en gezichtspunten, maar het blijven bekende verhalen, als dat je minder aanspreekt is enkel het laatste verhaal interessant. Maar dat laatste verhaal zal op zichzelf voor veel mensen al interessant genoeg zijn om het boek voor aan te schaffen.

Dit laatste verhaal is wat mij betreft dan ook zeker de hoofdattractie. Hier volgen we een meisje dat door haar ouders ”Bug” genoemd wordt, omdat ze haar als niet veel meer dan een hinder zien. Bug werkt in de herberg van haar ouders waar ze op een dag een mysterieuze vrouw ontmoet. De vrouw blijkt van Dathomir afkomstig te zijn en vertelt Bug een geheimzinnig verhaal over een heks die de gebruiken van de Night Sisters maar onnatuurlijk vond en na tijden alleen geeft te hebben een dochter maakte van klei. De magie die ze hiervoor gebruikte was zo indrukwekkend dat Mother Talzin er door geobsedeerd raakte en de dochter van de heks zover wist te krijgen dat ze haar moeder verliet en zich liet opleiden door Talzin en de Night Sisters. Maar nadat de Seperatists de Night Sisters uitroeien gaat de mysterieuze heks opzoek naar haar dochter.

Bug” geeft ons nieuwe inzichten in wat er met de Night Sisters gebeurt is na de aanval van de Seperatists tijdens de ”Massacre” aflevering, maar is vooral interessant door de nieuwe heks, Falta, en haar wereldbeeld en krachten. Ik zou heel graag een vervolg op dit verhaal zien in de vorm van een compleet boek.

Het boek bevat de volgende verhalen:

• Sharing the Same Face” geschreven door Jason Fry, gebaseerd op ”Ambush.”
  • Dooku Captured” geschreven door Lou Anders, gebaseerd op ”Dooku Captured” en ”The Gungan General.”
  • Hostage Crisis” geschreven door Preeti Chhibber, gebaseerd op ”Hostage Crisis.”
  • Pursuit of Peace” geschreven door Anne Ursu, gebaseerd op ”Heroes on Both Sides” en ”Pursuit of Peace.”
  • The Shadow of Umbara” geschreven door Yoon Ha Lee, gebaseerd op ”Darkness on Umbara,” ”The General,” ”Plan of Dissent,” en ”Carnage of Krell.”
  • Bane’s Story” geschreven door Tom Angleberger, gebaseerd op ”Deception,” ”Friends and Enemies,” ”The Box,” en ”Crisis on Naboo.”
  • The Lost Nightsister” geschreven door Zoraida Córdova, gebaseerd op ”Bounty.”
  • ”Dark Vengeance” geschreven door Rebecca Roanhorse, gebaseerd op ”Brothers” and ”Revenge.”
  • Almost a Jedi” geschreven door Sarah Beth Durst, gebaseerd op ”A Necessary Bond.”
  • Kenobi’s Shadow” geschreven door Greg van Eekhout, gebaseerd op ”The Lawless.
  • Bug” geschreven door E. Anne Convery, geïnspireerd door ”Massacre.”

Al met al is The Clone Wars Stories of Light and Dark zeker vermakelijk maar omdat het reeds bekende verhalen betreft, al zijn ze in een nieuw jasje gegoten, is dit boek wellicht niet voor iedereen interessant. Maar als nieuwe inzichten krijgen in bekende verhalen je aanspreekt en je al fan bent van de Clone Wars TV serie kan ik dit boek zeker aanbevelen.

Boekreview: Thrawn: Chaos Rising

Thrawn: Chaos RisingTitel
1 september 2020Releasedatum

Chaos Rising CoverChaos Rising is het eerste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het hoofdverhaal van Chaos Rising speelt zich tijdens de Clone Wars af, maar we krijgen regelmatig een ”memories” hoofdstuk, waarin we verder het verleden in gaan en belangrijke stukken uit Thrawn’s geschiedenis meekrijgen. Het verhaal begint met een onverwachte en onsuccesvolle aanval op de Chiss thuiswereld Csilla. Generaal Ba’kif vind de aanval maar verdacht en onderzoekt of er gelijktijdig misschien ook iets anders vreemds gebeurt is, en dat blijkt het geval. Aan de rand van het Chiss territorium vindt men een vervallen ruimteschip van onbekende afkomst, een ruimteschip met enkel overleden bemanningsleden aan boord. Ba’kif is er van overtuigd dat deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband staan en de enige die het verband zou kunnen ontdekken is Senior Captain Thrawn.

Chaos Rising is anders dan voorgaande Thrawn boeken omdat het zich afspeelt voor Thrawn in de bekende gebieden van het sterrenstelsel terecht komt. De Chiss Ascendancy bevind zich buiten het sterrenstelsel waar alle andere Star Wars verhalen zich afspelen, in wat men daar de Unknown Regions noemt. En omdat het zich in een heel nieuw gebied afspeelt is bijna alles nieuw. We komen nieuwe soorten wezens tegen, nieuwe wapens, beroepen en Zahn geeft ons een uitgebreide rondleiding door de overheid en cultuur van de Chiss. Dat is waar het boek echt tot zijn recht komt, de ontzettend rijke cultuur die Zahn opgebouwd heeft, de hiërarchie van de Chiss, die bestaat uit negen regerende families. Families die niet enkel uit bloedverwanten bestaan, maar waar men in geadopteerd kan worden om bijvoorbeeld het aanzien en de positie van de familie te verhogen. Zo wordt Thrawn op vrij jonge leeftijd in de Mitth familie geadopteerd omdat men daar zijn potentie en mogelijke waarde ziet.

In eerdere boeken werd al uit de doeken gedaan dat de Chiss gebruikmaken van Sky-walkers, jonge Force sensitieve meisjes die in staat zijn schepen door hyperspace te navigeren. Iets dat in de Chaos bijna onmogelijk is. De Chaos is het gebied waar de Chiss Ascendancy zich in bevindt, waar ver in het verleden een kosmische ramp de hyperspace wegen compleet in de war gegooid heeft. Veilige sprongen door hyperspace bereken is onmogelijk, maar met dank aan de Force kunnen sommige individuen zonder moeite complete gevechtsschepen veilig naar hun bestemming loodsen.

Thrawn trekt er op uit om te onderzoeken wat het vervallen schip en de aanval op Csilla te betekenen hebben en bevriend tijdens dat onderzoek Sky-walker Che’ri en haar begeleider Thalias, een ex-sky-walker die op jonge leeftijd al met Thrawn in aanraking kwam. Gedurende het avontuur leren beide dames een hoop van Thrawn en leert hij hen, door ze in te laten zien dat ze veel kundiger zijn dan ze zelf denken, dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen. Maar Thrawn zou Thrawn niet zijn als dit niet ook in zijn eigen voordeel zou zijn. Gezamenlijk ontrafelen ze een groots plan dat Csilla en de Chiss in gevaar zou brengen, al blijkt het uiteindelijke gevaar nog groter dan ze konden verwachten.

Het boek overlapt kort met Thrawn: Alliances. Dit boek hoef je niet gelezen te hebben om het verhaal in Chaos Rising te snappen, maar het overbrugt een periode van een aantal weken waarin Thrawn even niet in beeld is in Chaos Rising.

Chaos Rising is een Zahn boek, wat betekend dat het qua schrijfstijl niet anders is dan de voorgaande Thrawn boeken. Zahn deelt heel veel informatie over alles waar we mee in aanraking komen, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn. Wat in Chaos Rising wel anders is dan voorheen is dat we hier amper tijd in het hoofd van Thrawn doorbrengen. Deze keer geen beschrijvingen van alle kleine gezichtstrekjes en stemverspringingen die Thrawn opmerkt in gesprekspartners. Ook draait een groot gedeelte van het boek helemaal niet om Thrawn, we spenderen een hoop tijd met Che’ri, Thalias, Ar’alani en andere militaire kopstukken. Dit zorgt er voor dat we nog meer over de Chiss leren dan we hadden kunnen hopen, en het maakt ook duidelijk dat niet elke Chiss is zoals Thrawn. Waar Thrawn in de Empire een buitenbeentje is door zijn tactische kunde, is hij dat onder de Chiss net zo. Al halen Che’ri en Thalias regelmatig een meer ”menselijke” kant in hem omhoog.

Liefhebbers van de voorgaande Thrawn boeken zullen ook van Chaos Rising smullen. En de kans is vrij groot dat mensen die minder te spreken zijn over de eerdere boeken er ook van zullen genieten. Chaos Rising heeft een hele andere sfeer doordat het zich in een compleet nieuwe omgeving afspeelt en Thrawn met regelmaat naar de achtergrond verdwijnt waardoor we kennismaken met een compleet nieuwe cultuur die tot in de puntjes is uitgewerkt. Een cultuur die realistisch is opgebouwd met een geschiedenis en unieke identiteit. Ik kijk in ieder geval uit naar het tweede deel van deze trilogie.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Thrawn Ascendancy: Chaos Rising voor deze review.

Boekreview: Dark Legends

Dark LegendsTitel
28 juli 2020Releasedatum

Dark Legends CoverDark Legends van George Mann is het vervolg op Myths & Fables van dezelfde schrijver. Het is net als Myths & Fables geschreven als een in-universe boek met fabels en legendes, maar deze keer legendes die gericht zijn op de duistere kant van de Force.

We kunnen genieten van klassieke horrorverhalen zoals een, door Dracula geïnspireerd, verhaal waarin de Grand Inquisitor Force sensitieve kinderen uit een weeshuis ontvoert. Of een Weerwolven avontuur, waarin wezens beïnvloed worden door de effecten van zonnevlammen die veroorzaakt worden door een ster, met een Kyber kern, die op instorten staat. We krijgen ook een kijkje in de psyche van een imperial officier die zonder logische reden gepromoveerd wordt maar vervolgens gekweld wordt door de gedachten aan wat er met zijn voorganger gebeurt is. We leren ook over een Sith Lord die, ver voor de tijd van Palpatine, op Exegol opzoek is naar het eeuwige leven.

Er zijn ook twee Force gerichte verhalen die wat mij betreft een compleet boek waardig zijn. Eén gaat over een jonge Jedi die in de voetsporen an zijn meester treedt, maar daarin onbedoeld te ver gaat. En een waarin de Nightsisters van Dathomir een psychologische oorlog aangaan met een Sith Lord.

George Mann slaagt er ook deze keer uitstekend in een echte sprookjessfeer neer te zetten met fantasierijke verhalen die aanvoelen alsof ze al generaties lang worden verteld, maar deze keer met een duistere sfeer. Al zijn ze zeker niet te eng voor jongere lezers. En zoals het goede mythes betaamd hebben ook deze verhalen allemaal een moraal en een les voor de lezer.

Dark Legends is hetzelfde opgemaakt als Myths & Fables, de pagina’s zijn op dezelfde manier gedecoreerd en elk hoofdstuk begint met een ornamenteel initiaal en een prachtige illustratie van Grant Griffin. Het enige dat intern anders is is het kleurenpallet. Ook zijn de pagina’s niet schoongesneden, net als bij Myths & Fables het geval was. De kartelige randen van de pagina’s geven het boek een leuk oud uiterlijk. Wel lijkt het dat Disney Lucasfilm Press wat heeft willen bezuinigen op deze editie. Waar Myths & Fables bijvoorbeeld schutbladen met een mooi patroon had, heeft Dark Legends simpele zwarte schutbladen. Dark Legends is wat korter met zeven verhalen ten opzichte van de negen verhalen in Myths & Fables (al zijn er in de Verenigde Staten ook Galaxy’s Edge en Target exclusieve edities van de boeken uitgegeven die extra verhalen bevatten). Niets van dit alles is echter een probleem, maar waar ik wel heel zuur tegenaan kijk is het feit dat Dark Legends fysiek veel kleiner is dan Myths & Fables waardoor ze niet in harmonie naast elkaar op de boekenplank staan. Erg jammer.

Het fysieke verschil in afmeting van de twee boeken.

Dark Legends bevat zeker geen verhalen die elke fan gelezen móét hebben, we leren weinig nieuwe dingen over de Star Wars wereld. En omdat het legendes betreft kunnen we er zeker niet vanuit gaan dat de verhalen in het boek ook daadwerkelijk gebeurd zijn of gebeurd zijn zoals ze beschreven worden. Al zijn er geen redenen om aan de verhalen te twijfelen Het is geen verplichte kost maar zeker een vermakelijk boek als de (griezelige) sprookjes sfeer je aanstaat en in dat geval zou ik het zeker aanraden.