Boekreview: Battlefront II: Inferno Squad

Battlefront II: Inferno SquadTitel
Christie GoldenAuteur
26 juli 2017Releasedatum

Inferno Squad Cover

Ik ben niet echt een gamer meer, Battlefront van EA sprak me ook qua gameplay niet heel erg aan, hoewel ik wel helemaal weg was van de gebruikte 3D modellen. Toen Battlefront II aangekondigd werd was ik weer sceptisch, enkel als er een daadwerkelijk verhaal in zit zou het leuk kunnen zijn, en dat bleek het geval. Battlefront II krijgt een story mode waar de speler controle krijgt over Inferno Squad, een elite team van de Empire onder leiding van Iden Versio. Dat klonk al veelbelovend, maar wat was nog beter? De aankondiging van het boek Battlefront II: Inferno Squad! Meer gerelateerd verhaal, het boek geeft de achtergrond van het team, en als klap op de vuurpijl is het geschreven door Christie Golden. Vanaf de aankondiging was ik al enthousiast. En nu, na het lezen van het boek, ben ik verre van teleurgesteld.

Golden heeft zich met Inferno Squad een moeilijke taak op de hals gehaald, ze vertelt een verhaal over een groep Imperials, en het is geen simpele taak om de lezer zich te laten inleven in personages die aan de verkeerde kant van het gevecht staan. De imperials zijn immers slecht, ze zijn de vijand, de mensen waarvan we hopen dat ze verliezen. Maar om dit verhaal te laten slagen moeten we ons kunnen inleven in deze slechteriken, van ze gaan houden en hopen dat ze hun missies goed volbrengen… en daarmee dus onze gebruikelijke helden, de rebellen, dwars zitten, of zelfs compleet uitschakelen. Golden heeft een goede manier gevonden om ons toch de Imperials aan te laten moedigen, Inferno Squad neemt het niet op tegen de Rebel Alliance, maar tegen de overblijfselen van de Partisans, de extremistische groep van Saw Gerrera. Een groep die technisch gezien aan de ”goede” kant staat, maar die veel te ver gaat waardoor we er als lezer minder problemen mee hebben als zijn verslagen zouden worden.

Battlefront II Inferno Squad begint tijdens het gevecht om de eerste Death Star. Iden Versio is één van de beste TIE piloten in de Empire en een van de weinige die de vernietiging van het station overleeft. Ze is op het moment van de explosie net ver genoeg van de Death Star verwijderd dat haar TIE enkel flink beschadigd raakt. Ze crashed op Yavin 4 en weet een schip van de feestende rebellen te stelen waardoor ze terug kan keren naar Coruscant. Haar vader, Admiraal Garrick Versio, zet het elite Inferno Squadron op, een klein team dat allerlei moeilijke situaties moet gaan oplossen. Inferno Squad bestaat uit Iden Versio, Seyn Marana, Del Meeko en Gideon Hask, stuk voor stuk personages met diepgang en emotie. Ze gaan alle vier under cover en infiltreren de groep Partisans om uit te zoeken hoe ze aan geheime informatie komen, het lek te dichten en om deze cell te vernietigen.

Net als Golden’s eerdere Dark Disciple leest ook Inferno Squad heel fijn weg, de personages en hun manier van doen zijn zo interessant dat ik min of meer in één keer door het boek heen wilde. De dialogen zijn niet altijd helemaal geweldig, en helaas komt er hier en daar nogal eens wat expositie voorbij, personages die hun motivaties en acties snel uitleggen, waar ik dat liever had zien gebeuren, maar dat is een nodig kwaad om het boek niet dubbel zo dik te maken.

Het personage van Iden heeft erg veel diepgang, Golden weet haar gevoelens uitstekend duidelijk te maken, en ze speelt op moreel gebied genoeg met de lezer dat we altijd de stille hoop blijven houden dat Iden inziet dat de Empire verkeerd bezig is en ze overstapt naar de Rebellen. Zelfs met de kennis dat Battlefront II zich na Return of the Jedi afspeelt.

Inferno Squad lezen zal geen verplichte kost zijn om de verhaallijn in Battlefront II te snappen, maar ik ben er honderd procent zeker van dat het wel een grote emotionele toevoeging zal zijn aan de spelervaring, met bekende personages door die wereld heen rennen zal geweldig zijn, en weten hoe anders die teamervaring had kunnen zijn zal menig fan even doen slikken tijdens het spelen.

Andersom is het net zo, het spel spelen is helemaal niet nodig om van dit boek te genieten, iedereen kan het oppakken en even helemaal meeleven met deze vier soldaten die in de ogen van menig lezer keer op keer de verkeerde morele keuzes maken.

Dit boek is hoe dan ook een aanrader.

Met dank aan Penguin Random House en Century Books voor het beschikbaar stellen van Battlefront II: Inferno Squad voor deze review.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.