Boekreview: I am C-3PO: The Inside Story

I am C-3PO: The Inside Story

Auteur: Anthony Daniels

Uitgeverij: DK

Release:  5 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 272

Prijs: +-€ 20 bij diverse webshops

Als er één persoon is die (naast George Lucas) onlosmakelijk aan Star Wars verbonden is dan is het Anthony Daniels wel, de man die de afgelopen 43 jaar in onder andere 12 bioscoopfilms, 4 animatieseries, een pretparkattractie, hoorspelen en een concertreeks te zien of horen was. Jaren geleden had ik tweemaal het genoegen om een volledig weekend van vroeg tot laat met hem door te brengen als zijn persoonlijk assistent op evenementen. Een meer dan unieke ervaring waardoor hij een toch wel bijzondere plek heeft. Toen eerder dit jaar zijn autobiografie werd aangekondigd was dit dan ook dé Star Wars release waar ik het meest naar uitkeek.

Dat Daniels schrijftalent heeft was allang bekend aangezien hij van 1995 tot 1999 de (New) Wonder Column schreef in het officiële blad Star Wars Insider. Nu, twintig jaar later is hij het zeker niet verleerd; in een van de eerste hoofdstukken beschrijft hij op werkelijk geweldige en humoristische wijze hoe zijn eerste ontmoetingen met George Lucas gingen en hoe hij de rol van C-3PO kreeg.

Na een verhaal over de totstandkoming van zijn pak worden we meegenomen naar Tunesïe (Tatooine), de Elstree Studios (Death Star en Tantive IV scenes) en Hollywood (een onderonsje met George Lucas in Hamburger Hamlet waar Lucas hem uitlegde dat je een burger niet met bestek maar met je handen naar binnen werkt). Chronologisch passeert Daniels’ hele Star Wars loopbaan de revue (inclusief The Holiday Special uit 1978), met als eindstation  The Rise of Skywalker. Uiteraard wordt dit alles op typische ‘Daniels’ manier verteld. Je ‘hoort’ zijn karakteristieke stem en dito humor door de regels heen.

Wat opvallend is is dat Daniels kritisch is en geen blad voor zijn mond neemt. Zo noemt hij zijn bijdrages aan de sequels “token appearances”. Daarnaast gaat hij zeer uitvoerig in op het feit dat Lucasfilm er na de eerste film alles aan deed om C-3PO een echte robot te laten lijken; nergens werd zijn naam genoemd of gemeld wie er in het pak zat en dit is iets wat hem erg teleur stelde. Uiteraard komt ook de relatie met Kenny Baker (de twee waren geen vrienden) ter sprake. Al met al een verademing vergeleken met andere boeken waarin negatieve zaken vaak onbesproken blijven (zie het eerder dit jaar verschenen Making of Solo waarin met geen woord wordt gerept over de problematische opnames).

Zonder meer details te willen prijsgeven mag het duidelijk zijn dat dit boek een fraaie, haast onmisbare aanvulling is in de bibliotheek van fans die houden van mooie achtergrondverhalen. Het boek voelt als een afscheid en als Daniels na 16 december inderdaad met ‘Star Wars pensioen’ gaat zal hij enorm gemist worden maar laat hij een geweldige erfenis na.

Boekreview: The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary Life

The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary LifeTitel
Nick MaleyAuteur
Light World PublicationsUitgeverij
1 november 2019Releasedatum

Bij het horen van de naam Yoda zullen de meesten denken aan puppeteer Frank Oz en Stuart Freeborn, de man die verantwoordelijk was voor de fysieke pop die in The Empire Strikes Back en Return of the Jedi te zien was. Er is echter nóg iemand onlosmakelijk met Yoda verbonden en dat is Nick Maley, die in de zeven jaar dat hij met Freeborn samenwerkte meewerkte aan het maken van Yoda en talloze andere aliens in de originele trilogie. Chewbacca, Garindan, Greedo, Kabe, Ponda Baba… slechts een greep uit zijn Star Wars werk. Daarnaast was hij ook betrokken bij films als Krull, Superman, The Keep en Highlander. In 2010 interviewde ik hem voor StarWarsInterviews. Nu, dik 9 jaar later, kreeg ik post: een exemplaar van Nicks boek The Do or Do Not Outlook: 77 Steps to Living an Extraordinary Life dat officieel in november zal verschijnen.

Zoals de subtitel al doet vermoeden is dit geen boek waarin Maley uitvoerig vertelt over de tijd dat hij met Star Wars bezig was. Alhoewel dit achterin het boek te sprake komt (hij gaat globaal in op zijn gehele filmcarriere) bevat het voornamelijk wijsheden (77 in totaal) die in het dagelijks leven van pas kunnen komen. Een paar voorbeelden:

Zoals op bovenstaande pagina’s te zien is geeft Maley steeds een korte toelichting, vaak vanuit zijn eigen ervaringen. Je zou kunnen zeggen dat hij zijn bijnaam (That Yoda Guy) eer aan doet aangezien de ‘echte’ Jedi Master ook bekend stond om wijze uitspraken (weliswaar in minder logische zinsconstructies, maar dat terzijde).

Er zijn talloze van soortgelijke boeken met motiverende spreuken en teksten en de vraag is dan ook: wat heeft deze meer te bieden dan al die andere uitgaves? Een antwoord op die vraag is simpel: deze is van iemand die in de filmbiz aan Star Wars gewerkt heeft. Zijn er betere soortgelijke boeken? Vast wel, al moet ik bekennen dat ik nog nooit een vergelijkend boek heb gelezen. Echter: deze hebben in ieder geval niet de ‘Yoda factor’. Is dit zo belangrijk? Gebleken is dat het Star Wars label vaak een aantrekkingskracht heeft op consumenten. “Zet er een Star Wars plaatje op en het trekt de aandacht”.

De korte biografie en chronologische opsomming (met telkens wat anecdotes of een terugblik) van alle films waar Maley aan gewerkt heeft is een aardige opvulling maar verdient niet het predikaat van een echte biografie.

De intentie van deze uitgave is echter goed; het is duidelijk dat Maley het beste met de lezer voor heeft en diverse uitspraken zijn absoluut zinvol, zullen menig lezer aan het denken zetten en de Yoda gimmick is treffend.

Aanschaffen dus? “Do. Or do not

Met dank aan Future Horizons.