Boekreview: Ahsoka

AhsokaTitel
E. K. JohnstonAuteur
11 oktober 2016Releasedatum

Ahsoka Cover

Ahsoka Tano werd in 2008 aan het publiek voorgesteld als de 14 jarige padawan van Anakin Skywalker. Hoewel een groot deel van de fans haar in eerste instantie niet konden uitstaan, wist ze na verloop van tijd toch de gedachten van de overgrote meerderheid te veranderen. En menig fan zat met natte ogen voor de TV toen Ahsoka, aan het einde van het vijfde seizoen van The Clone Wars, de Jedi Order de rug toekeerde en de tempel verliet.

Ahsoka van E.K. Johnston begint slechts enkele minuten voor Order 66. Ahsoka is met een groep clones achter Maul aan gegaan wanneer het noodlottige bevel doorkomt en, in het hele sterrenstelsel, clones zich tegen de Jedi keren. Ahsoka weet met de hulp van Captain Rex te ontsnappen en gaat op de vlucht.

Een jaar later zwerft ze van planeet naar planeet en probeert zich als doodgewoon persoon voor te doen. Maar wanneer er mensen in gevaar zijn staat Ahsoka altijd klaar om te hulp te schieten.

De Empire komt naar de maan Raada, waar Ahsoka zich al even schuil houdt, en zet hier een operatie op om voedsel te verbouwen voor het leger. Wanneer de locale bevolking de onderdrukking niet meer pikt gaan ze in de aanval. Uiteraard zijn zij niet opgewassen tegen Stormtroopers en is het aan Ahsoka om haar vrienden te redden. Tijdens haar reddingsactie moet ze openlijk gebruikmaken van de Force en vervolgens weer op de vlucht slaan.

Wanneer de Empire de bevolking van Raada gebruikt om Ahsoka weer terug te lokken, kan ze het aas niet negeren en keert ze terug om haar vrienden op Raada voor eens en altijd van de Empire te bevrijden.

Net als vele anderen keek ik al naar dit boek uit sinds het moment dat het aangekondigd werd. Ik wil al sinds het einde van de Clone Wars TV serie dolgraag weten hoe het Ahsoka verder vergaan is, en dit boek geeft ons een goed beeld van wat Ahsoka na de Clone Wars gedaan heeft. Maar het verteld ons slechts hoe het haar in het jaar na Order 66 vergaan is. Tussen het einde van dit boek en haar introductie aan de crew van de Ghost in het eerste seizoen van Rebels kan er nog een hoop gebeurd zijn. En ik kan dan ook niet wachten om ook over haar overige avonturen te weten te komen.

Het boek is vrij simpel geschreven waardoor het heel prettig en vlot weg leest maar het komt niet kinderlijk over. Johnston doet vrij veel aan world building, zo krijgen we een goed beeld van de dagelijkse bezigheden van Ahsoka. Deze dagelijkse bezigheden worden regelmatig afgewisseld met actie en avontuur. Johnston is er erg goed in geslaagd om de stem van Ahsoka te schrijven, ze komt bijna altijd net zo over als in de TV series, gedraagt zich zoals we van haar zouden verwachten, en zelfs zonder naar het audio boek te luisteren (wat overigens wel een aanrader is) kun je niet anders dan de stem van Ashley Eckstein horen tijdens het lezen van dit boek.

Het ”grote eindgevecht” was ietwat teleurstellend, dat had van mij iets uitgebreider en gedetailleerder gemogen, maar het is natuurlijk duidelijk dat wat er na het gevecht gebeurt belangrijker is dan het gevecht zelf.

Gaandeweg krijgen we ook een hoop interessante informatie voorgeschoteld, zo komen we te weten dat Breha Organa over Alderaan regeert, en Bail daar een meer ceremoniële dan functionele rol speelt als haar man. Ook komen we meer te weten over de Kyber Kristallen die in Lightsabers gebruikt worden. We krijgen voor het eerst in het nieuwe canon te horen waar de rode kristallen van de Sith vandaan komen. En we komen ook te weten hoe Ahsoka aan haar nieuwe, witte lightsabers komt. Onderdeel van dat avontuur is een reis naar de planeet Ilum, waar de Jedi al eeuwen hun kristallen vandaan halen. In de Clone Wars zagen we Ahsoka een groep younglings begeleiden naar deze planeet. In dit boek keert zij terug, maar in plaats van de prachtige ijsplaneet die we in de Clone Wars zagen, wordt ons in dit boek een heel ander beeld voorgeschoteld.

Voor fans van de Clone Wars, en Ahsoka is dit boek een echte must read. Mensen die de Clone Wars overgeslagen hebben zullen ook plezier aan dit boek beleven, maar zonder Ahsoka te kennen zal het boek minder interessant zijn. Belangrijke achtergrond wordt wel uitgelegd, dus onbegrijpelijk is het zeker niet, maar met de Clone Wars in het achterhoofd krijgt dit verhaal een flinke schep extra emotie mee.