Boekreview: Aftermath: Life Debt

Aftermath: Life DebtTitel
12 juli 2016Releasedatum

Aftermath: Life Debt CoverLife Debt is het tweede deel in de Aftermath trilogie van auteur Chuck Wendig en we volgen dan ook weer grotendeels dezelfde groep personages als in het eerste deel. De cast wordt echter wel uitgebreid met een aantal nieuwe en bekende personages, zo spelen Leia, Han en Chewie allen een redelijke rol in het verhaal.

Norra Wexley, haar zoon Temmin en de rest van de groep die we uit Aftermath kennen zijn op jacht naar Grand Admiral Rae Sloane en andere overgebleven officieren van de Empire, maar worden door Leia naar Kashyyyk gestuurd nadat Han Solo daar in de problemen raakt.

In een interlude in Aftermath zagen we al hoe Han een missie voor de New Republic in de steek liet om de Wookiees op Kashyyyk te gaan helpen. Kashyyyk wordt bezet door de Empire en Han geeft zijn positie in de New Republic op om de Wookiees te bevrijden. Han, Chewie en een groep smokkelaars worden in de val gelokt, Chewie wordt gevangen genomen en Leia raakt het contact met Han kwijt, waarna het aan Norra en haar team is om Han en zijn vrienden te vinden en helpen.

Ondertussen zijn de mysterieuze Fleet Admiral, die in Aftermath geïntroduceerd werd, en Sloane bezig om restanten van de Empire te herenigen, waarbij Sloane voor de buitenwereld het gezag lijkt te hebben terwijl de Fleet Admiral daadwerkelijk vanuit de schaduw alle touwtjes in handen heeft. We komen in Life Debt wat meer over deze mysterieuze figuur te weten, en menig lezer zal met de informatie die we hebben een link leggen naar een ander bekend personage in de Star Wars wereld.

Een van mijn punten van kritiek aan Aftermath was dat de vele Interludes bijna allemaal interessanter waren dan het hoofdverhaal van het boek, waarbij het hoofdverhaal meer als sfeerimpressie van de staat van het sterrenstelsel diende dan als een op zichzelf staand verhaal. In Life Debt heeft Wendig het iets anders aangepakt, er zijn nog steeds interludes, maar het zijn er minder dan voorheen, ook wordt duidelijk dat een aantal van deze interludes een grotere rol in het geheel spelen en ik verwacht dan ook dat een aantal van deze verhalen weer terug komen in het laatste deel van de trilogie. Maar belangrijker is dat het hoofdverhaal deze keer daadwerkelijk een verhaal is dat op eigen benen staat en interessant genoeg is om te blijven volgen. De personages zijn wat verder uitgediept en hun missie heeft veel meer diepgang en spanning.

Een ander punt van kritiek was dat de aanwezigheid van Wedge Antilles in Aftermath eigenlijk nergens op sloeg en compleet overbodig was. In Life Debt is hij wat meer aanwezig en heeft zijn aanwezigheid een duidelijker doel, hoewel hij nog steeds door een willekeurig ander personage vervangen zou kunnen worden voelt zijn aanwezigheid nu wat natuurlijker en minder geforceerd.

Ook Leia, Han en Mon Mothma hebben grotere rollen Life Debt, hoewel Wendig hun stemmen niet altijd perfect weet vast te leggen komen ze redelijk geloofwaardig over. Interessant is ook om te zien waar Grand Vizier Mas Amedda na de val van de Empire mee bezig is.

Wat in Aftermath een beetje ontbrak was de humor die we van Star Wars gewend zijn, en jammergenoeg is dat in Life Debt ook het geval, de aanwezige humor komt voornamelijk van Mister Bones, de omgebouwde en moordlustige B1 Battledroid van Temmin. Bones probeert nadat hij in Aftermath bijna vernietigd werd om wat meer contact met zijn teamgenoten te leggen en om wat menselijker over te komen, iets wat niet alle teamgenoten echt kunnen waarderen. Maar een dansende battledroid moet toch geweldig zijn om te zien!

Ook heb ik hartelijk kunnen lachen om de journalist die aan haar Trandoshan cameraman vroeg hoe haar haar zat, waarop de Trandoshan vervolgens heel droog antwoordde ”Ik heb geen idee.. Het is harig?”.

Een leuk stukje informatie dat we van Wendig krijgen in Life Debt is dat Han en Leia, vlak na de gebeurtenissen van Return of the Jedi, op Endor getrouwd zijn.

Al met al is het verhaal in Life Debt spannend genoeg om er in een redelijk tempo doorheen te gaan, maar net als Aftermath is het geen pareltje. Vond je Aftermath helemaal niets? Dan is Life Debt wel een stap omhoog, maar ook deze zul je niet geweldig vinden.

Kon je van Aftermath wel genieten? Dan is Life Debt helemaal wat voor jou en kun je met ongeduld uit gaan kijken naar Empire’s End, het laatste deel in de trilogie.

Persoonlijk kijk ik in ieder geval uit naar meer informatie over Rae Sloane en haar missie om stukken van de Empire te verzamelen en ik ben benieuwd naar haar verdere toekomst.

1. Bas van Dun

27 juli 2016 at 21:44

Toevallig deze week Aftermath en Life Debt besteld en ontvangen. Ik ga er snel eens in beginnen. Zin in! Nooit echt bezig gehouden met de boeken rondom Star Wars, maar daar wil ik verandering in gaan brengen.

Boekreview: Rey and Pals

Rey and PalsTitel
20 augustus 2019Releasedatum

Rey and Pals Cover

Rey and Pals is alweer het vijfde deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014) en Darth Vader and Friends (2015). Deze eerdere titels heb ik nooit gelezen, ik heb ze voorbij zien komen, vond het artwork er leuk uit zien maar omdat het boekjes zijn die gericht lijken op kleine kinderen heb ik deze vooralsnog links laten liggen. Rey and Pals is de eerste die ik daadwerkelijk opengeslagen heb en deze heeft me gelijk overtuigd de rest ook aan te schaffen! Wat een ontzettend leuk boek is dit.

Zoals gezegd gericht op kinderen, maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (Rey, Kylo, Poe, Finn, Rose, Hux, en een legio anderen) zijn allemaal kinderen en beleven grappige avonturen, zo staan Poe en Hux op een bowlingbaan, Hux met een bowlingbal in zijn handen, Poe met BB-8 naast hem, terwijl Poe BB-8 aankijkt en richting de pins wijst. Een andere prent beeld Snoke uit die op zijn troon zit en tegen Kylo zegt dat hij zijn “belachelijke helm” af moet doen, terwijl Kylo omringd door stormtroopers beledigd roept dat het “niet eerlijk is, en zij dan?”

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Brown tekent met markers in een ietwat simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er in zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en creatures zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Jammer is dat we enkel situaties uit The Force Awakens en The Last Jedi uitgebeeld zien, ik had The Rise of Skywalker ook graag gezien om de hele trilogie in het boek te betrekken, het voelt nu een beetje incompleet. Maar wellicht dat we in de nabije toekomst in een volgend boek ook van The Rise of Skywalker momenten kunnen genieten.

Er valt verder weinig over Rey and Pals te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste twee films in de Sequel Trilogie zullen genieten van Brown’s visie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van deze boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Rey and Pals voor deze review.

Rey and Pals Pagina's

Abrams & Chronicle Books

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van Thrawn: Treason voor deze review.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)