Boekreview: Aftermath: Empire’s End

Aftermath: Empire's EndTitel
21 februari 2017Releasedatum

Empire's End CoverEmpire’s End is het laatste deel in de Aftermath Trilogie van Chuck Wendig. In dit deel volgen we niet alleen Norra Wexley en haar teamgenoten, Rae Sloane heeft ook een grote rol. Zij is op jacht naar Gallius Rax, hij heeft het gezag over de restanten van de Empire, haar Empire, en ze zet alles op alles om hem te vinden en haar Empire terug te krijgen. Ondertussen heeft Norra haar eigen wraakmissie, zij doet er alles aan om Rae Sloane te vinden en haar te laten boeten voor wat ze haar en de New Republic heeft aangedaan. In Life Debt heeft ze Norra’s man gehersenspoeld en de New Republic aangevallen. Norra volgt haar naar Jakku waar beide vrouwen een hoop problemen staan te wachten.

De resterende vloot van de Empire heeft zich boven de planeet Jakku verzameld wanneer Norra en haar team daar arriveren. Terwijl Norra en Temmin’s battle droid Mister Bones op Jakku stranden en daar een groot avontuur beleven in hun achtervolging van Sloane, keren Temmin en de rest van het team terug naar de New Republic, waar ze met Leia en Han een plan bedenken om Norra te helpen.

Gallius Rax is ondertussen druk bezig met het uitvoeren van het noodplan van Palpatine. Hij verzamelt niet alleen de restanten van de Empire, hij verzamelt ook kinderen op Jakku en maakt zich klaar om het sterrenstelsel te verlaten en een nieuwe Empire op te bouwen waarmee hij later terug kan keren.

Dit alles eindigt in de Battle of Jakku, een veldslag waar we al meerdere keren over gehoord hebben en waar we het eindresultaat van in The Force Awakens kunnen zien.

In Empire’s End krijgen we een vrij diepe blik in de werking van de politiek van de New Republic. We zien hoe Mon Mothma haar best doet om alles op een fatsoenlijke manier werkend te houden terwijl andere politieke figuren het haar niet makkelijk maken. Het is erg interessant om te zien hoe de New Republic in het begin functioneert en wat hierin de rollen van Mon en Leia zijn.

Wendig laat ook meer zien van de motivaties die leiden tot de vorming van de First Order, de beginselen worden uit de doeken gedaan en we krijgen een hint die lijkt te wijzen naar Supreme Leader Snoke.

Van het gevecht boven Jakku zagen we eerder al een stukje in Claudia Grey’s Lost Stars, maar in Empire’s End zitten we op de eerste rij terwijl de krijgsmachten van de New Republic en de Empire alles op alles zetten om elkaar uit te roeien. De Super Star Destroyer Ravager, heeft de hoofdrol in een indrukwekkende manoeuvre die verklaard hoe deze neerstortte op Jakku. Hoewel het een ontzettend groot gevecht is volgen we maar een klein aantal aspecten. We krijgen een close-up van een aantal situaties, terwijl we toch een vrij goed beeld krijgen van het grotere gevecht er omheen.

Net als de voorgaande delen heeft ook Empire’s End een stel minpunten, zo slaagt Wendig er ook deze keer niet in om de stemmen van Han en Leia goed te vertolken, ze voelen niet echt als Han en Leia aan. Ook is het erg jammer dat Han in een situatie met de kleine Ben afgeschilderd wordt als iemand die nog nooit eerder een kind gezien heeft, dat kwam ontzettend ongeloofwaardig over. Net als de situatie waar Chewbacca in verkeerd, we zien en leren niet veel over de Wookiee, maar wat we wel krijgen komt nogal ongeloofwaardig ver in de context van de films. Hoewel ik verwacht dat deze situatie later veel uitgebreider verteld zal worden en er dan wellicht het een en ander opgeklaard wordt.

Verder had ik heel graag wat meer informatie gehad over het noodplan van Palpatine, daar werd naar mijn mening te weinig aandacht aan besteed. Maar wellicht dat ze dit ook open laten voor later.

Hoewel Norra en Sloane de grootste verhaallijnen hebben heeft Sinjir ook een grote rol. Hij krijgt veel meer emotie en onthult wat meer van zijn geschiedenis. Hij is zeker weer een van de betere aspecten van het verhaal.

De schrijfstijl is hetzelfde als we van Wendig gewend zijn, we krijgen weer een groot aantal korte zinnen en fragmenten waarmee Wendig vooral tempo lijkt te willen maken. Niet iedereen zal een fan zijn van zijn stijl. Maar zolang het verhaal je een beetje aanspreekt zul je er vrij snel doorheen vliegen, al is het net als zijn voorgangers geen pareltje. Vond je Aftermath en Life Debt helemaal niets? Dan zul je Empire’s End ook niet geweldig vinden.

Kon je van van de eerste twee delen wel genieten? Dan is Empire’s End ook helemaal wat voor jou en een degelijke afsluiter van de trilogie.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van een kopie van Rogue One: A Star Wars Story voor deze review.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.