Boekreview: A Test of Courage

A Test of CourageTitel
Petur AntonssonIllustrator
5 januari 2021Releasedatum

Light of the Jedi CoverA Test of Courage is het tweede boek in de High Republic reeks en speelt zich gelijktijdig af met Light of the Jedi. Om precies te zijn na de Great Disaster waar Light of the Jedi mee begint, maar voor de opening van Starlight Beacon, waar Light of the Jedi mee eindigt. Deze twee boeken bevatten geen grote spoilers voor elkaar, en ze zijn prima los van elkaar en in elke volgorde te lezen. Maar het is aan te raden om Light of the Jedi eerst te lezen voor je aan A Test of Courage begint. De great disaster komt in Light of the Jedi uitgebreid aan bod terwijl er hier enkel naar gehint wordt. En alle informatie over die gebeurtenis weten maakt de omstandigheden in A Test of Courage wat begrijpelijker, maar het is zeker niet nodig om dit boek te snappen.

We volgen een vijftal personages. Vernestra ”Vern” Rwoh, een 16-jarige Mirialan Jedi Knight, die als eerste sinds lange tijd al op de jonge leeftijd van 15 jaar naar de rang van Knight steeg. Hoewel Vern zich prima weet te redden als Jedi Knight heeft ze uiteraard regelmatig twijfels over haar eigen kunde en prestaties.

Imri Cantaros is een Jedi Padawan die met 14 jaar iets jonger is dan Vern, maar veel meer moeite heeft om zichzelf te ontwikkelen naar de hoge standaarden die van Jedi verlangd worden. En de gebeurtenissen in A Test of Courage maken het voor hem niet makkelijker.

Honesty Weft is de 12-jarige zoon van een ambassadeur van de planeet Dalnan. Ook hij heeft het niet makkelijk en de gebeurtenissen in dit boek veranderen zijn leven voorgoed.

Avon Starros is de 12-jarige dochter van een Republic senator (en hoogstwaarschijnlijk een voorouder van Sana Starros, die we in 2015 voor het eerst leerden kennen in de Marvel comics) en een nieuwsgierige uitvinder die van alles wil weten hoe het werkt en overal ”verbeteringen” aan wil aanbrengen.

J-6 is een protocol droid die Avon vergezelt als kinderjuf, bodyguard en vriend. Avon vond de programmering van J-6 maar saai en houterig en heeft daarom wat aanpassingen gedaan waardoor J-6 haar eigen persoonlijkheid kan herschrijven, wat voor de nodige interessante interacties zorgt.

Dit vijftal is aan boord van de Steady Wing, een luxueus schip dat hen en andere passagiers van Port Haileap naar Starlight Beacon moet brengen zodat ze bij de opening van het ruimtestation aanwezig kunnen zijn. Onderweg wordt het schip echter gesaboteerd door twee Nihil piraten waardoor het aan Vern en Imri is om Honesty en Avon in veiligheid te brengen. De andere Jedi aan boord gaan ten onder met het schip terwijl het vijftal weet te ontsnappen en uiteindelijk strandt op een onbewoonde en onherbergzame oerwoud-maan. Het overleven en de emoties die aan het ongeluk gekoppeld zijn blijken de echte uitdaging en ”vijand” in dit verhaal. Imri heeft het heel zwaar met het verlies van zijn meester, die achter bleef op de Steady Wing, en daarbij merkt hij ook dat hij jaloers is op Vern, die op een jonge leeftijd al zoveel bereikt heeft en zoveel zekerder van haar zaak lijkt dan hij. De maan waar ze landen heeft naast het ontbreken van hulpmiddelen ook gevaarlijke aspecten voor ze in petto en daarbij komt ook nog eens dat de twee Nihil piraten die het ongeluk met de Steady Wing veroorzaakt hebben ook op de maan landen. Wat Imri op het pad van wraak zet.

Dit boek is geschreven met het oog op kinderen van 8 tot 12 jaar, maar het is zeker niet uitsluitend voor die leeftijdsgroep geschreven. Het verhaal heeft ontzettend veel diepgang en zet een aantal erg geloofwaardige personages neer waar lezers van alle leeftijden wat van kunnen leren. Omdat het vooral op jongere lezers gericht is vliegt een wat meer gevorderde lezer er wel vrij vlot doorheen. Het is wat korter dan de boeken die voor volwassenen geschreven worden, en het taalgebruik is vrij eenvoudig, maar de emoties en diepgang doen niet onder aan de volwassen boeken.

Petur Antonsson is verantwoordelijk voor het prachtige cover artwork en de verschillende platen die in het boek verwerkt zitten. Elke plaat is simpelweg prachtig qua kleur en compositie en het was een goede keus om het artwork volledig tot zijn recht te laten komen door het steeds over twee pagina’s te verspreiden en op glossy papier te drukken.

Buiten het verhaal om deelt Justina Ireland hier en daar ook wat interessante achtergrondinformatie, zoals het feit dat de Night Sisters in deze tijd ook bekend zijn en lightsaberzwepen gebruiken. Er wordt zelfs tussen neus en lippen door even hints gegeven over hoe de Sith ontstaan zijn. Ook wordt de naam The Guardians of Javin genoemd als een groep Force users die zich niet zozeer aan een strikte gedragscode houden als het op gebruik van de Force aan komt.

A Test of Courage is een erg leuk boek dat de lezer meesleept in heftige emotie en morele vraagstukken. Hoewel op kinderen gericht kan iedereen zich hier prima mee vermaken, maar verwacht naast wat namen die genoemd worden en gebeurtenissen waar naar gehint wordt geen diepe world building die verder gaat dan de omvang van dit enkele verhaal. Het is zeker geen verplichte kost als tijd je dierbaar is, maar gezien het een vrij kort verhaal is (het audio boek duurt vier en een half uur) valt het prima in een strakke agenda te passen. Dus een aanrader is het wat mij betreft zeker. En al helemaal omdat ik verwacht dat we Vern, Imri en Avon nog vaker gaan tegenkomen.

Boekreview: A Vader Family Sithmas

A Vader Family SithmasTitel
5 oktober 2021Releasedatum

A Vader Family Sithmas CoverA Vader Family Sithmas is het nieuwste deel in de Darth Vader and Son kinderboekenserie van Jeffrey Brown. Eerder verschenen al Darth Vader and Son (2012), Vader’s Little Princess (2013), Goodnight Darth Vader (2014), Darth Vader and Friends (2015) en Rey and Pals (2019). En zoals we inmiddels van deze serie mogen verwachten is ook dit weer een pareltje vol humor en schattige tekeningen, maar deze keer helemaal in kerstsfeer. De hele reeks is gericht op kinderen maar zoals het een goed stuk media dat op kinderen gericht is betaamd is de humor ook diep genoeg voor volwassenen en de stijl van het artwork spreekt mij persoonlijk erg aan.

De opzet van deze boeken is dat elke pagina, of soms dubbele pagina, een humoristische tekening is. De hoofdpersonages (bekende gezichten uit de eerste drie Star Wars films) zijn in deze wereld allemaal bevriend en beleven grappige avonturen, zo zien we Leia in de Tantive IV een bericht in R2-D2 opnemen, R2 op Tatooine landen en een feestgroet-hologram bij Obi-Wan afleveren. We zien Darth Vader in zijn meditatiekamer bezocht worden door Force Ghost Ob-Wan alsof ze Scrooge en één van de geesten uit A Christmas Carol zijn. En wijzen Luke en Leia een dennenboom aan terwijl Darth Vader met zijn Lightsaber klaar staat hem om te hakken.

A Vader Family Sithmas - Interne pagina's

Brown tekent met stiften in een vrij simplistische stijl, maar elke pagina zit boordevol details. Hij slaagt er met zijn tekenstijl uitstekend in om zowel de volwassenen, kinderen, droids en wezens zo weer te geven dat direct duidelijk is wie tot welke groep behoort, maar ze toch samen één duidelijk geheel vormen. Alle personages zijn in één oogopslag te herkennen en ondanks de minimalistische stijl zijn de gezichtsuitdrukkingen heel pakkend.

Er valt verder weinig over het boek te zeggen, het zelf openslaan of de foto’s in deze review bekijken zegt meer over Browns werk dan ik in tekst kan overbrengen. Wat wel duidelijk is is dat kinderen die een beetje bekend zijn met de eerste drie Star Wars films zullen genieten van Brown’s  kerstversie en dat ook volwassenen zicht niet hoeven te schamen bij het aanschaffen van dit deel uit de boekenreeks. Dit is wat mij betreft een aanrader voor iedereen.

Met dank aan Abrams & Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van A Vader Family Sithmas voor deze review.

Boekreview: Star Wars Visions: Ronin

Star Wars Visions: RoninTitel
Emma Mieko CandonAuteur

Star Wars Visions: Ronin CoverStar Wars Visions: Ronin, van debuterend Star Wars auteur Emma Mieko Candon, is een uitbreiding van de wereld uit de Star Wars: Visions short film The Duel, welke geproduceerd werd door de Japanse animatiestudio Kamikaze Douga. Het boek begint met datzelfde verhaal, alleen uitgebreider omdat we deze keer ook de gedachtegangen van de mysterieuze Ronin en de bandieten leider, Kouru, meekrijgen. En dat feit maakt het verhaal gelijk al een stuk interessanter, want de gedachten van de Ronin, zijn niet alleen die van hem. We leren al heel snel dat hij een stem in zijn hoofd heeft die hem van planeet naar planeet laat reizen, opzoek naar Sith die hij stuk voor stuk ombrengt. Na de gebeurtenissen van The Duel leren de Ronin en zijn astromech droid B5-56 een groep kleurrijke reizigers kennen waar ze mee op pad gaan. Ze vergezellen Fox, Chie en piloot Ekiya op hun schip de Poor Crow en gaandeweg leren we wat hun doelen zijn en waarom ze de Ronin nodig hebben.

Als je geen Disney+ account hebt en The Duel dus nog niet hebt kunnen bekijken is dat helemaal niet erg om dit boek te snappen, de complete aflevering wordt, met een extra dimensie, uit de doeken gedaan waardoor je niets mist.

Candon pakt de wereld op die in The Duel geïntroduceerd is en breidt deze wereld ontzettend ver uit, waar The Duel ons alleen een glimp geeft van een groep bandieten en verwijzingen naar de Empire, zet Candon een uitgebreide en uitgedachte wereld neer, met een geschiedenis en nieuwe regels voor bekende aspecten van de Star Wars wereld.

In deze wereld zijn de Jedi niet zozeer goed, en de Sith niet zozeer slecht, het steekt hier allemaal wat ingewikkelder in elkaar. Na de oorlog werken de Jedi voor de Empire, maar ze zijn niet een enkele groep zoals we gewend zijn, de Jedi bestaan uit kleinere groepen die elk geleid worden door een Lord, en die allemaal hun eigen doelen hebben. De Sith zijn voormalig Jedi die zich niet konden vinden in de idealen van de Jedi en Empire en hun eigen weg gegaan zijn en enkel nog voor zichzelf werken. Op een gelijksoortige manier is ook de Force een stuk minder gedefineerd, de Light en Dark side zijn niet zozeer goed en slecht maar enkel twee aspecten van dezelfde kracht. Beide helften van de Force worden in combinatie met elkaar en in harmonie gebruikt om de gewenste resultaten te behalen.

George Lucas baseerde veel van Star Wars op Japanse verhalen en films zoals Akira Kurosawa’s The Hidden Fortress, en Candon maakt met Ronin die cirkel rond. De wereld is in grote maten geïnspireerd door Japanse landschappen, gewoontes en voorwerpen. Ook namen, voedsel en de manier waarop de Force uitgebeeld wordt leunen hevig op de Japanse cultuur. Personages dragen Kimono’s en de Jedi zijn min of meer Samurai, wat ook de naam van het boek en de aanduiding van de hoofdpersoon aangeeft. Een Ronin was een Samurai zonder meester, exact wat de Ronin in dit verhaal ook is.

De Ronin | © starwars.com

De Ronin | © starwars.com

Het verhaal dat Ronin vertelt is erg interessant, de personages zijn goed opgezet en voelen allemaal als volwaardige personen, met een eigen geschiedenis en motivatie en er is meer diversiteit dan we tot dusver in Star Wars gezien hebben. Het avontuur dat de bemanning van de Poor Cow beleeft is spannend en fantasierijk, maar ik heb het idee dat het Star Wars jasje het verhaal meer schaadt dan het helpt. Ik denk dat ik meer van het verhaal genoten had als het een compleet opzichzelfstaand verhaal was geweest. Candon heeft de Star Wars wereld zo ver verdraaid dat die sfeer compleet verdwenen is en benamingen als The Empire, Jedi, Sith en Kyber eigenlijk het enige is dat er van Star Wars overgebleven is. Verander Jedi en Sith naar twee andere namen en benoem de Force als magie en je hebt wat mij betreft een ijzersterk science fiction fantasy verhaal met een Japanse sfeer. In de huidige staat lijkt het enkel, onsuccesvol, te willen meeliften op een bekende franchise, wat in mijn ogen doodzonde is.

Candon’s schrijfstijl is erg prettig, de teksten lezen fijn weg en er is genoeg interessante beschrijving van locaties en gebeurtenissen om je goed in te kunnen leven in het verhaal. Wel wordt het af en toe wat verwarrend, veelal omdat een aantal personages geen echte naam hebben en elk personage die personen in gedachte zelf een naam geeft. Hierdoor worden de Ronin en Fox bijvoorbeeld in het boek om en om aangeduid met verschillende namen waardoor je, vooral in het begin, soms even goed moet nadenken wat er nu eigenlijk gaande is.

De 12 uur en 20 minuten durende audio versie van het boek is ingesproken door acteur Joel de la Fuente. Hij heeft een geweldige stem voor dit soort dingen, rustgevend en duidelijk verstaanbaar, en hij stopt een toepasselijke lading emotie in zijn performance waar nodig. In tegenstelling tot wat we van bijvoorbeeld Marc Thompson of January LaVoy gewend zijn gebruikt De la Fuente minder extreme stemmen voor de verschillende personages. Waar je bij Thompson soms denkt dat er een grotere cast aan het werk is, is het in Ronin heel duidelijk dat er maar één persoon leest, maar dat is helemaal niet erg omdat hij genoeg variatie in zijn stem brengt om duidelijk te maken wie er aan het woord is. In de eerste paar uur kreeg ik wel steeds de kriebels van zijn uitspraak van sommige namen, waar hij normaal geheel zonder accent spreekt geeft hij namen als Ronin en Kouru wel een Japanse uitspraak, waardoor het allemaal wat overkomt als een toerist die één keer een weekje in Spanje geweest is en Barcelona alleen nog maar kan uitspreken als Bathelona. Maar dat went snel genoeg. Er zijn zoals gebruikelijk weer de nodige geluidseffecten en achtergrond muziek aanwezig. Wel horen we minder traditionele Star Wars muziek en meer muziek met Japanse sfeer.

Ik heb me uitstekend vermaakt met het verhaal en ik zou het dan ook volmondig aanraden aan mensen die van The Duel genoten hebben. Het verhaal staat verder helemaal los van de rest van Star Wars, dus het is geen verplichte kost. Sprak The Duel je niet aan, of richt je je liever alleen maar op de ”belangrijke” verhalen, dan kun je dit boek prima links laten liggen.

Met dank aan Audible voor het beschikbaar stellen van Star Wars Visions: Ronin voor deze review.

eBoek