Boekreview: 100 Things Star Wars

100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They DieTitel
Dan CaseyAuteur
1 mei 2018Releasedatum

100 things Star Wars Cover100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They Die is min of meer wat de titel zegt, maar niet helemaal. Casey vertelt uiteraard veel meer dan 100 dingen, het boek is opgedeeld in 100 onderwerpen die variëren van de verschillende films en personages tot reisadviezen langs filmlocaties en Rancho Obi-Wan.

Popculture specialist Dan Casey deelt een groot deel van zijn Star Wars kennis met de lezer. Hij begint met een korte introductie van zichzelf en volgt vervolgens met een uitgebreide samenvatting van het Star Wars verhaal tot nu toe. De eerste paar hoofdstukken zijn relatief uitgebreide samenvattingen van alle films van The Phantom Menace tot aan The Last Jedi en Rogue One, vervolgens krijgen we hoofdstukken die om de belangrijkste personages draaien, Luke, Leia, Han, Rey, etc. Elk van deze hoofdstukken bestaan uit wat achtergrondinformatie en een samenvatting van hun rol in het Star Wars verhaal. Wat er op neerkomt dat al deze hoofdstukken samen een aantal keer in herhaling vallen, maar wel een erg uitgebreide samenvatting van alle films vormen. Naast de films behandelt Casey ook hoogtepunten uit The Clone Wars en Rebels. Vervolgens duikt hij in de acteurs achter de personages en leren we van alles over de levens van onder anderen Mark Hamill, Carrie Fisher en Sir Alec Guinness. We leren over hoogtepunten van hun vroege leven tot hun eerste betrokkenheid bij Star Wars en verder.

Naast deze uitgebreide basis leren we ook wat achtergrond uit het Legends universum en wat er daarvan zoal terug gebracht is in de canon verhaallijn. Casey beschrijft het verschil tussen Clone en Stormtroopers, de opbouw en taken van de Jedi Counsill, welke rollen verschillende behind the scenes personen als Ralph McQuarrie, John Williams, John Dykstra, Drew Struzan en Marcia Lucas speelden in de Star Wars wereld en we krijgen een mooie beschrijving van hoe de alom geliefde — of beruchte? — Star Wars Holiday Special tot stand kwam.

Casey heeft ook een mooi lijstje gemaakt van filmlocaties uit de verschillende films die gemakkelijk te bezoeken zijn, zoals de filmlocatie van Mos Eisley en Hotel Sidi Driss dat dienst deed als de woning van de familie Lars in Tunesië, de bossen van Endor in Californië en Engeland, het dorpje in Noorwegen dat de locatie voor veel scenes op Hoth was en het Paleis van Caserta in Italië, dat zich voordeed als het koninklijke paleis van Naboo. Andere locaties die elke fan eens zou moeten zien zijn Skywalker Ranch, hoewel een rondleiding regelen hier wat lastiger is dan in de bossen van Californië, en Rancho Obi-Wan, de grootste private collectie Star Wars memorabilia ter wereld, waar oud Lucasfilm medewerker Steve Sansweet je tijdens een urenlange rondleiding van alles kan vertellen over de zeldzaamste en gekste collectables in zijn verzameling.

Ook organisaties als de 501st Garrison, Rebel Legion en Droid Builders worden besproken, zo vertelt Casey wat over de manier waarop leden tewerk gaan in het bouwen van kostuums, rekwisieten en droids en hoe men deze onder anderen inzet voor goede doelen en fan evenementen.

Dan Casey is van nature een persoon met vrij veel humor en een eigen stijl, mensen die bekend met hem zijn zullen dan ook niet anders kunnen dan zijn stem in hun hoofd horen bij het lezen van dit boek. Het boek bevat een vrij hog aantal grappen en woordspelingen die de hoeveelheid informatie wat makkelijker te verteren en minder droog maken, maar er zullen best wat mensen zijn die zijn droge humor niet altijd kunnen waarderen.

Momenteel ligt de tweede uitgave van dit boek in de winkels, een ”Revised and Updated” versie vergeleken met de vorige uitgave die vóór The Force Awakens uit kwam. De huidige kwam vóór Solo: A Star Wars Story uit en bevat dus een aantal hoofdstukken over de gebeurtenissen en personages uit The Force Awakens, The Last Jedi en Rogue One die in de eerste editie niet aanwezig waren. Een minpuntje is wel dat men helaas niet de moeite genomen heeft om het complete boek nog eens te controleren op opmerkingen die inmiddels niet meer kloppen, zo worden er hier en daar opmerkingen gemaakt over geruchten over een mogelijk aankomende jonge Han Solo film, die bij het schrijven van de herziene versie natuurlijk al lang en breed aangekondigd was. Desalniettemin is 100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They Die een uitgebreide verzameling van (veel meer dan 100) dingen die voor Star Wars fans interessant zijn om te weten, uiteraard zullen een hoop dingen voor die-hard fans oud nieuws zijn, maar men kan niet ontkennen dat dit een leuke en handige verzameling is. Hoewel een herziene verzie na Episode 9 misschien logischer was geweest.

Met dank aan Triumph books voor het beschikbaar stellen van 100 Things Star Wars Fans Should Know & Do Before They Die voor deze review.