Boekrecensie: Aftermath

AftermathTitel
14 augustus 2018Releasedatum

In aanloop naar The Force Awakens bracht Lucasfilm een aantal boeken uit om een brug te leggen tussen de oude films en de nieuwe. Een van die boeken was Aftermath. Dit boek van Chuck Wendig, dat zich in de maanden na Return of the Jedi afspeelt, deed het goed genoeg voor twee vervolgdelen. En nu, dankzij uitgeverij Luitingh-Sijthoff, ook een versie in het Nederlands. Destijds velde Roel al zijn oordeel over het boek, maar met de context van twee extra delen en de nieuwe vertaling werd het tijd voor een second opinion.

Weken na de vernietiging van de tweede Death Star zijn de trouwe volgelingen van keizer Palpatine op de vlucht. Als ze op de planeet Akiva in aanraking komen met de kleurrijke cast van Aftermath, waaronder ex-rebel Norra Wexley, ex-Keizerlijke officier Sinjir Rath Velus, en premiejager Jas Emari, blijkt echter dat er nog genoeg uit te vechten valt.

Als dit verhaal enigszins cliché-matig overkomt, kan dat kloppen. Een simpel gevecht tussen goed en kwaad is iets waar Star Wars niet vies van is. De wisseling tussen de perspectieven van helden Norra, Temmin, Sinjir, Jas en Wedge en sympathieke schurk Rae Sloane zorgt er echter voor dat de spanning erin blijft. Een aantal flashbacks naar de slag om Endor zet Return of the Jedi in een nieuw perspectief. En tegen het eind van het boek worden er toch dingen onthuld die naar meer smaken…

Wel anders dan andere boeken is het gebruik van intermezzos. Tussen de actie door vinden we een dozijn blikken op andere delen van het universum, waarin we zien hoe de galactische oorlog effect heeft op de gewone man. Een stel premiejagers die rouwt om de werkgelegenheid, een slavenopstand op Sevarcos, een welbekende smokkelaar die zijn harige vriend belooft om zijn volk te redden… De een zal het afleidend vinden – in dit geval is het goed om te weten dat je ze ook tot na het hoofdverhaal kan bewaren. De ander zal het echter een interessante kijk op het Star Wars universum vinden. Er worden ook elementen in geïntroduceerd die later in de serie – of misschien verder in een heel andere boekenreeks – essentieel zullen blijken.

Zoals gezegd ligt de kracht van het boek echter bij de personages. Menigeen zal zich herkennen in de poging van uit elkaar gegroeide moeder en zoon Norra en Temmin Wexley om nader tot elkaar te komen. Of de innerlijke strijd van Sinjir met zijn demonen en gruweldaden uit het verleden. Of misschien zelfs de plichtstrouw van admiraal Sloane om de orde die het Keizerrijk met zich mee bracht te bewaren. Stuk voor stuk mensen met echte emoties, en voor iedereen is er wel een personage om zich mee te identificeren. En als dat niet genoeg is, is er altijd nog Mr Bones, de moordlustige battle droid.

De schrijfstijl is – mede door de derde persoon enkelvoud – vluchtig. Literair hoogstaand is het niet, maar het leest vlot weg. De Nederlandse vertaling helpt hierbij, gezien de obsessie met verzonnen woorden (“herkily-jerkily”) uit het origineel hier verdwenen is. Wel enigszins storend in mijn optiek zijn de vertalingen van vaste termen (rebellenalliantie, squadron Rood, droïden). Maar dat is puur gewenning. Voor wie bekend is met Rebels of de Star Wars comics in het Nederlands, zal het bekende kost zijn.

Kortom, wie benieuwd is naar wat er gebeurde na de originele films, zal zijn vingers niet branden aan Aftermath. Wendig introduceert een rijke cast aan interessante karakters waar we hopelijk nog jaren van kunnen genieten… Te beginnen met de vervolgen Life Debt en Empire’s End, die nog dit jaar zullen verschijnen. Het Keizerrijk is dood, lang leve Star Wars.

Met dank aan Luitingh-Sijthoff voor het beschikbaar stellen van Aftermath voor deze review.

Kans maken op Aftermath? Kijk op onze Facebook voor een winactie en maak kans!