Star Wars: Squadrons wint award voor accessibility

Accessibility, toegankelijkheid in het Nederlands, is een punt waar technische bedrijven steeds meer doorbraken in lijken te maken. Het zorgt ervoor dat mensen met (lichamelijke) beperkingen software en hardware kunnen gebruiken zoals elk ander. Zo zijn er mogelijkheden om touchscreen apparaten te besturen voor mensen die geen vingers hebben of zelfs om een complete desktop computer te gebruiken door met je ogen te knipperen. Techniek maakt veel mogelijk. Gisteren was het Global Accessibility Awareness Day, een dag waarop stil wordt gestaan bij alle mogelijkheden van toegankelijkheid.

Someone with a disability must be able to experience web-based services, content and other digital products with the same successful outcome as those without disabilities. This awareness and commitment to inclusion is the goal of Global Accessibility Awareness Day (GAAD), a global event that shines a light on digital access and inclusion for people with disabilities.

Op deze dag staan veel techbedrijven stil bij de functies en uitvindingen die gedaan worden en tonen dat ook aan de wereld. Daarnaast worden awards uitgereikt aan bedrijven die iets baanbrekends hebben gedaan op dit gebied, of juist iets hebben weten te doen voor deze groeiende community. Ontwikkelaar Motive heeft de Barrier Breaker award gewonnen voor de manier waarop voertuigen te besturen zijn in Star Wars: Squadrons. Door de vele opties voor toegankelijkheid kunnen spelers met beperkingen het spel zo afstellen dat het ook voor hen te spelen is. De onderscheiding is uitgereikt door DaggerSystem, een non-profit die zich inzet voor voor gamers met beperkingen.

In de wereld van videogames worden steeds meer mogelijkheden benut om gamers van hun spellen te laten genieten, zonder stil te staan bij hun beperkingen. Zo zijn er in diverse games complete aanpassingen van de visuals te krijgen (voor mensen die kleurenblind zijn, bijvoorbeeld), worden teksten op het scherm middels een voice-over uitgesproken of kunnen de manieren van het besturen volledig aangepast worden. Er zijn daardoor bijvoorbeeld games die te spelen zijn met één kant van een controller voor mensen die een arm missen. Vooral Microsoft heeft zich de laatste jaren bijzonder hard ingezet voor deze groep mensen en heeft daardoor een aangepaste controller uitgebracht (welke ook werkt op PlayStation, PC en Nintendo). Deze kan voor iedere specifieke situatie aangepast worden om er voor te zorgen dat de beperking van de gamer geen beperking voor de game meer is. Iedereen kan zijn of haar favoriete game spelen zonder problemen.

Het is belangrijk dat bedrijven hier meer en meer op focussen. En het werpt zijn vruchten af. Zo zijn er gamers die op top niveau presteren en als pro gamer hun geld verdienen… terwijl ze blind zijn en de game die ze spelen nooit gezien hebben. Een prachtige ontwikkeling!

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!