Boekreview: The Clone Wars Stories of Light and Dark

Clone Wars Stories Cover
Titel: Clone Wars Stories of Light and Dark
Auteurs: Meerdere
Illustrator: Ksenia Zelentsova
Publicatiedatum: 25 augustus 2020
3.5

Clone Wars Stories CoverThe Clone Wars Stories of Light and Dark is een anthologie die bestaat uit elf verhalen waarvan er tien gebaseerd zijn op memorabele verhaallijnen uit de Star Wars The Clone Wars TV serie. Elk verhaal is door een andere auteur geschreven en verteld een verhaal dat in de serie in één of meerdere afleveringen verteld werd. Maar deze keer vanuit het oogpunt van één van de personages in het verhaal. Het mooie aan dit soort hervertellingen van bestaande verhalen is dat een auteur veel meer emotie en gedachtengangen kan delen wat deze gebeurtenissen veel intrigerender maakt.

Een snelle bedenkelijke blik kan op TV veelzeggend zijn, maar een beschrijving van de gedachtegang van het personage geeft meer inzicht dan een paar frames in een TV serie kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is de dood van Satine Kryze. Obi-Wan’s reactie in The Clone Wars is heel sterk, maar een kijkje in zijn gedachten wanneer Maul haar op de Darksaber spietst is simpelweg hartverscheurend. Ook de manier waarop Count Dooku via een holo-opname aan Darth Sidious vertelt hoe hij samen met Anakin en Obi-Wan gevangen genomen werd door Hondo en zijn bende is vermakelijk en geeft heerlijk weer hoe superieur Dooku zich voelt ten opzichte van de Jedi. Ook de manier waarop de ”A Necessary Bond” aflevering door Sarah Beth Durst in het verhaal ”Almost a Jedi” is omgezet is erg leuk. We volgen alles hier door de ogen van Katooni, de youngling die het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg om haar lightsaber in elkaar te zetten voor haar groep in de problemen raakte en de younglings samen met Hondo en Ahsoka de Seperatists moesten verslaan. De geweldige extra dimensie die dit verhaal krijgt door in het hoofd van Katooni mee te kijken is het feit dat Katooni een ontzettende Ahsoka fangirl is. Ze vindt haar helemaal het einde en wil niets liever dan zelf in haar voetsporen treden.

Het elfde verhaal in het boek is compleet nieuw, het is geen hervertelling maar is geïnspireerd door de ”Massacre” aflevering, speelt zich na deze gebeurtenissen af en duikt in de cultuur van de heksen van Dathomir.

Enkelen van de schetsen van Ksenia Zelentsova.

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een prachtige schets van de hand van Ksenia Zelentsova welke het hoofdpersonage van het verhaal uitbeeld. Het boek is op wat jongere lezers gericht dus de pagina’s bevatten relatief weinig tekst, waardoor je een stuk sneller door het boek heen vliegt dan je in eerste instantie zult verwachten. Het feit dat je, op één na, alle verhalen wellicht al kent helpt daar uiteraard ook bij. Maar dat betekend ook dat dit boek wellicht niet voor iedereen weggelegd is. We krijgen nieuwe inzichten en gezichtspunten, maar het blijven bekende verhalen, als dat je minder aanspreekt is enkel het laatste verhaal interessant. Maar dat laatste verhaal zal op zichzelf voor veel mensen al interessant genoeg zijn om het boek voor aan te schaffen.

Dit laatste verhaal is wat mij betreft dan ook zeker de hoofdattractie. Hier volgen we een meisje dat door haar ouders ”Bug” genoemd wordt, omdat ze haar als niet veel meer dan een hinder zien. Bug werkt in de herberg van haar ouders waar ze op een dag een mysterieuze vrouw ontmoet. De vrouw blijkt van Dathomir afkomstig te zijn en vertelt Bug een geheimzinnig verhaal over een heks die de gebruiken van de Night Sisters maar onnatuurlijk vond en na tijden alleen geeft te hebben een dochter maakte van klei. De magie die ze hiervoor gebruikte was zo indrukwekkend dat Mother Talzin er door geobsedeerd raakte en de dochter van de heks zover wist te krijgen dat ze haar moeder verliet en zich liet opleiden door Talzin en de Night Sisters. Maar nadat de Seperatists de Night Sisters uitroeien gaat de mysterieuze heks opzoek naar haar dochter.

”Bug” geeft ons nieuwe inzichten in wat er met de Night Sisters gebeurt is na de aanval van de Seperatists tijdens de ”Massacre” aflevering, maar is vooral interessant door de nieuwe heks, Falta, en haar wereldbeeld en krachten. Ik zou heel graag een vervolg op dit verhaal zien in de vorm van een compleet boek.

Het boek bevat de volgende verhalen:

• ”Sharing the Same Face” geschreven door Jason Fry, gebaseerd op ”Ambush.”
  • ”Dooku Captured” geschreven door Lou Anders, gebaseerd op ”Dooku Captured” en ”The Gungan General.”
  • ”Hostage Crisis” geschreven door Preeti Chhibber, gebaseerd op ”Hostage Crisis.”
  • ”Pursuit of Peace” geschreven door Anne Ursu, gebaseerd op ”Heroes on Both Sides” en ”Pursuit of Peace.”
  • ”The Shadow of Umbara” geschreven door Yoon Ha Lee, gebaseerd op ”Darkness on Umbara,” ”The General,” ”Plan of Dissent,” en ”Carnage of Krell.”
  • ”Bane’s Story” geschreven door Tom Angleberger, gebaseerd op ”Deception,” ”Friends and Enemies,” ”The Box,” en ”Crisis on Naboo.”
  • ”The Lost Nightsister” geschreven door Zoraida CĂłrdova, gebaseerd op ”Bounty.”
  • ”Dark Vengeance” geschreven door Rebecca Roanhorse, gebaseerd op ”Brothers” and ”Revenge.”
  • ”Almost a Jedi” geschreven door Sarah Beth Durst, gebaseerd op ”A Necessary Bond.”
  • ”Kenobi’s Shadow” geschreven door Greg van Eekhout, gebaseerd op ”The Lawless.”
  • ”Bug” geschreven door E. Anne Convery, geĂŻnspireerd door ”Massacre.”

Al met al is The Clone Wars Stories of Light and Dark zeker vermakelijk maar omdat het reeds bekende verhalen betreft, al zijn ze in een nieuw jasje gegoten, is dit boek wellicht niet voor iedereen interessant. Maar als nieuwe inzichten krijgen in bekende verhalen je aanspreekt en je al fan bent van de Clone Wars TV serie kan ik dit boek zeker aanbevelen.