Review: Star Wars Legion

Visueel en design technisch ziet het er fantastisch uit (wat we van Fantasy Flight Games gewend zijn)
Er gaan veel uitbreidingen komen waarmee het spel nĂłg uitgebreider wordt. Geen trek in uitbreidingen? Met alleen de basisset is het meer dan prima te spelen.
Het is meer dan een spel; het is een complete hobby
De uitbreidingen zijn relatief duur
Om het spel er 'aangekleed' uit te laten zien dient er veel tijd en geld geĂŻnvesteerd te worden in materialen, het verven van de miniaturen en het maken van scenery
Het spel is niet 'instapklaar' (alle miniaturen moeten gelijmd worden)
Legion is hét spel waarop fans van Star Wars én wargames zo lang op hebben gewacht: uitgebreid, fraai en een hobby op zich. Voor de casual gamer kan dit alles echter teveel van het goede zijn aangezien het onbeschilderd en zonder de fraaie scenery wordt geleverd. Wargamers die van Star Wars houden kunnen het blind aanschaffen; hoor je niet bij deze groep dan doe je er goed aan om eerst een demo te spelen of een Youtube video te bekijken waar dit spel gespeeld wordt.

Miniature games waarbij legers het tegen elkaar opnemen zijn al decennia lang populair. Twee van de bekendste, Warhammer en Axis & Allies, hebben de afgelopen 35 jaar niets aan populariteit ingeboet. Het is dus vreemd dat er (ondanks pogingen rond 1990 en begin deze eeuw) nooit een écht goede Star Wars variant is verschenen. Gelukkig is er de Amerikaanse spellenfabrikant Fantasy Flight Games die hun Star Wars licentie eer aan doen. Zo hebben zij een hele reeks Star Wars spellen op de markt gebracht waaronder de door fans én critici zéér geprezen X-Wing, Rebellion en Imperial Assault. Hun nieuwste creatie is Star Wars Legion: de miniature wargame waarop fans al zo lang wachten.

Het spel

Woensdagavond 7 maart was het dan zover: namens StarWarsAwakens was ik in Cinemec Utrecht (waar ook de expositie Star Wars Identities was) aanwezig bij de lancering van Star Wars Legion.

Tijdens deze avond (waarbij we een uitgebreide speluitleg kregen, het spel konden spelen, de aangekondigde uitbreidingen al fysiek konden zien Ă©n als eerste in de Benelux een doos mochten openen) leerden we dit spel beter kennen.

De 3 aanwezige StarWarsAwakens crewleden (Dennis (uiterst links) met rechts van hem Ramon en daarnaast Wesley) kijken toe terwijl spelleider Pepijn de regels van Legion uitlegt.

Legion kort samengevat: Twee legers (rebels en imperials) nemen het tegen elkaar op. Een leger bestaat uit diverse soorten miniaturen: in een leider (in de basisset Darth Vader en Luke Skywalker), support (Speederbikes en een AT-RT), stormtroopers en rebellen, en een stormtrooper- en rebel commandant. Je zou zeggen: twee legers vechten, dus de winnaar is degene die het eerste de ander compleet heeft verslagen. Zo simpel is het gelukkig niet: vooraf krijgt men door middel van een kaart een missie (bijvoorbeeld een transmissie onderscheppen) mee. Slaagt men tijdens het spel (wat 6 rondes duurt) hierin dan wint men, ook al heeft men minder miniaturen op tafel staan.

Meer dan een spel

Zoals op de foto’s (die overigens aanklikbaar zijn voor een vergroting) te zien is wordt het niet op een bord met vakjes gespeeld. Je beweegt je miniaturen door middel van diverse buigbare meetlatten. Daar waar het spel uiteraard zo op een lege tafel te spelen is kun je het zelf verfraaien door de miniaturen te beschilderen en een diorama te maken waarop je het spel speelt. Legion is ook echt mĂ©Ă©r dan een spel; het is een complete hobby. Laat je hierbij vooral niet ontmoedigen door de fenomenale creaties die je online tegenkomt; ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat je met de juiste verf (ik kan van harte de Citadel paints van Games Workshop aanbevelen) al een heel eind komt en bij modelbouwzaken kun je kant-en-klare zaken als miniatuurbomen en grasmatten aanschaffen om je diorama mee aan te kleden. Online zijn er veel tutorials te vinden over hoe je de mooiste resultaten kunt krijgen. Op deze manier kun je er naast het spelen uren dagen mee zoet zijn. Geen tijd om een mooi diorama te maken? Dan kun je nog altijd een van de los verkrijgbare speelmatten gebruiken om simpel en snel toch iets fraais op tafel te hebben!

De basisset en uitbreidingen

De basisset van Legion bevat logischerwijs alles om het spel te spelen: 1 boek met alle regels, 1 plaat met tokens, een aantal miniaturen (Darth Vader, Luke Skywalker, een AT-RT, 2 Speederbikes, een aantal rebellen, 1 rebellenleider, een zwik stormtroopers en 1 stormtrooper leider), een set dobbelstenen en diverse kaarten. Fantasy Flight Games staat bekend om hun geweldige afwerking (zowel fysiek als visueel) van hun spellen en ook hier is dat weer het geval. De kaarten zijn fraai en stevig en het regelboek uitgebreid, maar het zijn ook nu weer de miniaturen die de show stelen. Alle figuren dienen (met niet meegeleverde secondelijm) in elkaar gezet te worden en als dit gebeurd is staat er een fantastische groep Star Wars miniaturen voor je. Stevig, divers en vooral gedetailleerd. Ik kan me goed indenken dat dioramabouwers dit spel alleen al om de figuren zouden aanschaffen.

Zoals bij de meeste Fantasy Flight Games spellen zullen er flink wat uitbreidingen gaan komen: voor Legion zijn de eerste uitbreidingen al klaar en zullen deze over enige tijd te koop zijn zodat de spelers ook gebruik kunnen maken van o.a. Leia, Veers, een AT-ST, snowtroopers en een snowspeeder. Elke uitbreiding zal naast Ă©Ă©n of meerdere miniaturen ook nieuwe kaarten bevatten.

Demo’s

Ben je geĂŻnteresseerd geraakt in dit spel en wil je meer weten over de regels of het zelfs spelen?

Op zaterdag 31 maart en zondag 1 april kun je het spel op een officiĂ«le demotafel (exact degene op de foto’s in dit artikel) spelen bij de stand van StarWarsAwakens op Dutch Comic Con in de Jaarbeurs van Utrecht!

Kun je niet naar Dutch Comic Con komen? Geen probleem: onderstaande zaken geven de komende tijd aandacht aan Legion en op sommige locaties kan zelfs een demo worden gespeeld:

Offline Gaming Zoetermeer / Outpost N.V. Antwerpen / Demo-Spel Leuven / Worlds’ End Comics Gent / Spelfanaat Mechelen Mechelen / Subcultures Utrecht / Purperen Draak Groningen / Mint Card Collections Heerhugowaard / De Dobbelsteen Arnhem / Spellekijn Leeuwarden / De Spelgezel Gent / Fred’s Stripwinkel BVBA Aalst / Albion Kortrijk / De Dondersteen Hengelo / Het Hobbelpaardje Roermond / Tabletop Kingdom Den Haag

Star Wars Legion is vanaf 22 maart verkrijgbaar in de betere spellenzaken (o.a. de winkels hierboven maar ook online) voor € 89,95. De later te verschijnen uitbreidingen variëren van € 14,95 tot € 29,95.