Star Wars Battlefront Review

Wat zijn de beste verkochte Star Wars games van de laatste 25 jaar?

Star Wars en videogames hebben samen een behoorlijke geschiedenis. Dat kun je lezen in onze Gaming Holocron of zelfs in onze eigen documentaire zien. In de jaren zijn er meer dan honderdveertig games verschenen die de naam Star Wars mogen dragen. Lang niet elke game was een hoogvlieger. Maar toch zijn er titels die de massa ver wisten te ontstijgen.

LucasArts was lange tijd de grote studio achter de meeste Star Wars-games. Natuurlijk waren er ook andere ontwikkelaars die hun steentje bij mochten dragen. Zo was Bioware natuurlijk de drijvende kracht achter de eerste Knights of the Old Republic en kwam Rogue Squadron van Factor 5. Toen Disney de licentie in handen kreeg werd er een deal gestart met Electronic Arts waardoor die studio tien jaar lang het alleenrecht had op het ontwikkelen van Star Wars-games. Uiteraard met een uitzondering voor de LEGO Star Wars-games.

Volgens velen was dit de meest slechte keuze die Disney kon maken. EA was een studio die alleen oog had voor geld, creativiteit niet hoog in het vaandel had staan en veel ‘formule-werk’ uitbracht. Toen de eerste aankondiging kwam van Star Wars: Battlefront tijdens de E3 van 2013, wisten fans echter het hart sneller te laten kloppen. De Battlefront-games werden lange tijd door vele spelers gespeeld, maar was ook een serie die een vroege dood gestorven was. Dat de ontwikkelaar van Battlefield erachter zat, gaf veel hoop.

Toen de game verscheen bleek het een heel solide shooter te zijn, al was ‘ie qua content weinig indrukwekkend. Er was alleen een multiplayer aspect te vinden in het spel en met weinig modi en maps moesten spelers vaak opnieuw hetzelfde doen. Dat een vrij prijzige season pass echter wel mooie uitbreidingen gaf was tof, maar dat hiervoor betaald moest worden viel bij velen in het verkeerde keelgat. Dit was namelijk content die origineel gewoon in het spel had moeten zitten.

Met Battlefront II werd een verse start beloofd. Het spel had een volledige singleplayer-campagne (volledig canon) en een uitstekende multiplayer. Grafisch was de game ongekend mooi en het was duidelijk dat DICE een studio was die Star Wars een goed hart toewenste. Echter, doordat tijdens de beta betaalde lootboxen werden ontdekt, keerde een grote groep spelers de game de rug toe. DICE wist de game over de tijd heen echter opnieuw te construeren, een volledig nieuwe manier van progressie toe te passen (de betaalde lootboxen waren er kort na de release ook meteen uit) en bijzonder veel content toe te voegen. Battlefront II groeide uit tot een publiekslieveling met een valse start. Het is zonde dat veel gamers nooit na de beginfase terug zijn gekeerd naar de game, want wat we tegenwoordig Battlefront II noemen is een compleet ander pakket dan tijdens de launch. Met aspecten uit alles wat Star Wars is, van de prequels tot de originele trilogie en de sequels, The Clone Wars, Solo en Rogue One, is het de ultieme Star Wars fantasie geworden.

Tussen de projecten door was er een hoop games bij EA in ontwikkeling die uiteindelijk nooit het daglicht mochten zien. Gelukkig was Jedi: Fallen Order er daar geen van. De game bracht een singleplayer met Cal Kestis in de hoofdrol. Een Jedi die Order 66 wist te overleven, maar daardoor een zwaar leven zou gaan krijgen. Het bracht een fantastische game en ontwikkelaar Respawn brengt komende zomer dan ook een update uit voor het spel waardoor het aan de huidige maatstaven van de nieuwe generatie consoles kan tippen. In onze review waren we dan ook behoorlijk enthousiast over deze titel.

Toch bleef EA in de Star Wars community een uitgever die niets met Star Wars mocht doen. Het nieuws dat EA vanaf volgend jaar de alleenrechten verliest resulteerde dan ook in heuglijke reacties. Ubisoft is inmiddels bezig met een eigen Star Wars game, er gaan geruchten rondom een remake van Knights of the Old Republic, een High Republic game en een Xbox-exclusief spel rondom The Mandalorian. Daarnaast zou EA gewoon bezig moeten zijn met Jedi: Fallen Order II en Battlefront III.

Afgelopen week werden, wegens May the Fourth, verkoopcijfers vrijgegeven. Of specifieker; de best verkopende Star Wars games in de VS tussen januari 1995 en vier mei 2021. Op de lijst zijn fantastische games te vinden. Denk aan LEGO Star Wars, The Force Unleashed en de originele Battlefront. Opvallend is dat de top drie volledig gedomineerd wordt door de games van Electronic Arts. Met Battlefront (2015) op nummer één, Jedi: Fallen Order op twee en Battlefront II op drie blijkt het toch dat gamers de games van EA massaal aan hebben geschaft. Natuurlijk staat dit niet voor kwaliteit, al zijn de drie games in mijn ogen stuk voor stuk fantastische ervaringen.

Het is interessant om te zien dat een ontwikkelaar die op de socials zoveel haat over zich heen krijgt, over de manier waarop ze met Star Wars omgaan, de lijst domineert. Dat EA de licentie niet meer alleen in handen heeft is een mooi iets. Het zorgt voor nieuwe mensen die creatief met Star Wars aan de slag kunnen gaan. Ik kijk enorm uit naar wat Massive, de studio van Ubisoft (verantwoordelijk voor The Division), met Star Wars gaat doen. Het gerucht dat Zenimax (de studio achter The Elder Scrolls Online) bezig is met een MMO in het High Republic tijdperk hoop ik snel bevestigd te zien. Want welke studio er ook achter mag zitten, uiteindelijk zijn de gamers de winnaars. Want hoewel EA misschien niet de meest populaire keuze was om de licentie in handen te krijgen, kunnen we niet ontkennen dat ze fantastische games hebben neergezet. Graag meer van dit.

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!