Star Wars Battlefront Review Star Wars Battlefront Review

Gamenieuws

Wat zijn de beste verkochte Star Wars games van de laatste 25 jaar?

Scoort EA een beetje?

Star Wars en videogames hebben samen een behoorlijke geschiedenis. Dat kun je lezen in onze Gaming Holocron of zelfs in onze eigen documentaire zien. In de jaren zijn er meer dan honderdveertig games verschenen die de naam Star Wars mogen dragen. Lang niet elke game was een hoogvlieger. Maar toch zijn er titels die de massa ver wisten te ontstijgen.

LucasArts was lange tijd de grote studio achter de meeste Star Wars-games. Natuurlijk waren er ook andere ontwikkelaars die hun steentje bij mochten dragen. Zo was Bioware natuurlijk de drijvende kracht achter de eerste Knights of the Old Republic en kwam Rogue Squadron van Factor 5. Toen Disney de licentie in handen kreeg werd er een deal gestart met Electronic Arts waardoor die studio tien jaar lang het alleenrecht had op het ontwikkelen van Star Wars-games. Uiteraard met een uitzondering voor de LEGO Star Wars-games.

Volgens velen was dit de meest slechte keuze die Disney kon maken. EA was een studio die alleen oog had voor geld, creativiteit niet hoog in het vaandel had staan en veel ‘formule-werk’ uitbracht. Toen de eerste aankondiging kwam van Star Wars: Battlefront tijdens de E3 van 2013, wisten fans echter het hart sneller te laten kloppen. De Battlefront-games werden lange tijd door vele spelers gespeeld, maar was ook een serie die een vroege dood gestorven was. Dat de ontwikkelaar van Battlefield erachter zat, gaf veel hoop.

Toen de game verscheen bleek het een heel solide shooter te zijn, al was ‘ie qua content weinig indrukwekkend. Er was alleen een multiplayer aspect te vinden in het spel en met weinig modi en maps moesten spelers vaak opnieuw hetzelfde doen. Dat een vrij prijzige season pass echter wel mooie uitbreidingen gaf was tof, maar dat hiervoor betaald moest worden viel bij velen in het verkeerde keelgat. Dit was namelijk content die origineel gewoon in het spel had moeten zitten.

Met Battlefront II werd een verse start beloofd. Het spel had een volledige singleplayer-campagne (volledig canon) en een uitstekende multiplayer. Grafisch was de game ongekend mooi en het was duidelijk dat DICE een studio was die Star Wars een goed hart toewenste. Echter, doordat tijdens de beta betaalde lootboxen werden ontdekt, keerde een grote groep spelers de game de rug toe. DICE wist de game over de tijd heen echter opnieuw te construeren, een volledig nieuwe manier van progressie toe te passen (de betaalde lootboxen waren er kort na de release ook meteen uit) en bijzonder veel content toe te voegen. Battlefront II groeide uit tot een publiekslieveling met een valse start. Het is zonde dat veel gamers nooit na de beginfase terug zijn gekeerd naar de game, want wat we tegenwoordig Battlefront II noemen is een compleet ander pakket dan tijdens de launch. Met aspecten uit alles wat Star Wars is, van de prequels tot de originele trilogie en de sequels, The Clone Wars, Solo en Rogue One, is het de ultieme Star Wars fantasie geworden.

Tussen de projecten door was er een hoop games bij EA in ontwikkeling die uiteindelijk nooit het daglicht mochten zien. Gelukkig was Jedi: Fallen Order er daar geen van. De game bracht een singleplayer met Cal Kestis in de hoofdrol. Een Jedi die Order 66 wist te overleven, maar daardoor een zwaar leven zou gaan krijgen. Het bracht een fantastische game en ontwikkelaar Respawn brengt komende zomer dan ook een update uit voor het spel waardoor het aan de huidige maatstaven van de nieuwe generatie consoles kan tippen. In onze review waren we dan ook behoorlijk enthousiast over deze titel.

Toch bleef EA in de Star Wars community een uitgever die niets met Star Wars mocht doen. Het nieuws dat EA vanaf volgend jaar de alleenrechten verliest resulteerde dan ook in heuglijke reacties. Ubisoft is inmiddels bezig met een eigen Star Wars game, er gaan geruchten rondom een remake van Knights of the Old Republic, een High Republic game en een Xbox-exclusief spel rondom The Mandalorian. Daarnaast zou EA gewoon bezig moeten zijn met Jedi: Fallen Order II en Battlefront III.

Afgelopen week werden, wegens May the Fourth, verkoopcijfers vrijgegeven. Of specifieker; de best verkopende Star Wars games in de VS tussen januari 1995 en vier mei 2021. Op de lijst zijn fantastische games te vinden. Denk aan LEGO Star Wars, The Force Unleashed en de originele Battlefront. Opvallend is dat de top drie volledig gedomineerd wordt door de games van Electronic Arts. Met Battlefront (2015) op nummer één, Jedi: Fallen Order op twee en Battlefront II op drie blijkt het toch dat gamers de games van EA massaal aan hebben geschaft. Natuurlijk staat dit niet voor kwaliteit, al zijn de drie games in mijn ogen stuk voor stuk fantastische ervaringen.

Het is interessant om te zien dat een ontwikkelaar die op de socials zoveel haat over zich heen krijgt, over de manier waarop ze met Star Wars omgaan, de lijst domineert. Dat EA de licentie niet meer alleen in handen heeft is een mooi iets. Het zorgt voor nieuwe mensen die creatief met Star Wars aan de slag kunnen gaan. Ik kijk enorm uit naar wat Massive, de studio van Ubisoft (verantwoordelijk voor The Division), met Star Wars gaat doen. Het gerucht dat Zenimax (de studio achter The Elder Scrolls Online) bezig is met een MMO in het High Republic tijdperk hoop ik snel bevestigd te zien. Want welke studio er ook achter mag zitten, uiteindelijk zijn de gamers de winnaars. Want hoewel EA misschien niet de meest populaire keuze was om de licentie in handen te krijgen, kunnen we niet ontkennen dat ze fantastische games hebben neergezet. Graag meer van dit.

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat. Oprichter Star Wars Games: From a Certain Point of View.

Gamenieuws

Brekend: Knights of the Old Republic – Remake aangekondigd

De remake van de meest geprezen Star Wars game allertijden komt voor het eerst naar Sony’s PlayStation

Knights of the Old Republic

Er deden al jaren geruchten de ronde, maar een officiële aankondiging bleef uit – tot vandaag. Het hoge woord is eruit: Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR) krijgt een remake. En deze zal eerst op PlayStation 5 verschijnen.

Knights of the Old Republic (ontwikkeld door BioWare) is wellicht nog steeds de beste Star Wars game allertijden en één van de beste roleplaying games ooit. De game kwam oorspronkelijk in de zomer van 2003 uit voor de originele Xbox en PC en verscheen ook nog voor Mac en mobiele apparaten. De remake zal worden ontwikkeld door Aspyr – de ontwikkelstudio die eerder dit jaar ook verantwoordelijk was voor remasters van Republic Commando en Episode I: Racer – waar hoofdproducent Ryan Treadwell op StarWars.com uitgebreid vertelt over zijn ervaring met de oorspronkelijke game en de samenwerking met Sony. De studio was overigens ook al verantwoordelijk voor KOTOR’s ports naar iPhone en iPad.

Dat de game tijdelijk exclusief voor de PlayStation 5 verschijnt is enigszins opvallend te noemen, daar de oorspronkelijke game nooit voor de PlayStation is uitgekomen en een Xbox/PC-exclusieve titel was.

In de bovenstaande aankondigingstrailer horen we de stem van Jennifer Hale, die net als in de oorspronkelijke game de stem heeft ingesproken voor Bastila Shan. De ontwikkelaar hint ernaar dat er meerdere bekende stemmen zullen terugkeren, maar houdt op dit moment de kaken nog stijf op elkaar.

Knights of the Old Republic wordt canon?

Hoewel het verhaal over Darth Revan door veel fans wordt geprezen benoemt StarWars.com nogmaals dat KOTOR deel uitmaakt van Star Wars Legends, waardoor de verhaallijn in de game niet onder de Star Wars canon valt. Het is echter niet duidelijk of dit ook voor de remake zal gelden. Sowieso weten we nog niet zoveel over de remake. De game heeft nog best wat ontwikkeltijd te gaan en een releaseperiode is dan ook nog niet bekendgemaakt.

Star Wars: Knights of the Old Republic – Remake verschijnt op de nieuwe generatie consoles (waarvan tijdelijk exclusief op de PlayStation 5) en PC.

Gamenieuws

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga verschijnt in het voorjaar van 2022

Tijdens de openingsceremonie van Gamescom 2021 is bekendgemaakt dat LEGO Star Wars: The Skywalker Saga pas in de lente zal verschijnen.

De aankondiging ging gepaard met een nieuwe trailer die een hoop nieuwe beelden laat zien van wat de grootste LEGO Star Wars game allertijden zal gaan worden.

De LEGO Star Wars games staan bekend om hun geinige humor, coöperatieve gameplay en ouderwetse verzameldrang die voor zowel de jongelingen onder ons als de wat meer ervaren gamers vaak erg worden gewaardeerd. Eind 2007 verscheen LEGO Star Wars: The Complete Saga, die de vele locaties en personages uit de originele trilogie en de prequels in één game bundelde. Dit was uiteraard lang voordat Disney de overname van Lucasfilm afrondde en met hun eigen sequels kwam.

Deze nieuw aangekondigde game heet niet voor niets LEGO Star Wars: The Skywalker Saga en alle sagafilms zullen dan ook deel uitmaken van dit ultieme LEGO Star Wars spel. In de lente van 2022 wordt de game verwacht op de PC, Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 4, PlayStation 5 en Nintendo Switch.

Gamenieuws

Star Wars: The Old Republic – Legacy of the Sith officieel onthuld

De volgende uitbreiding voor de game luidt het tienjarig-jubileum in!

Ter ere van het aanstaande 10-jarig jubileum van Star Wars: The Old Republic heeft BioWare een nieuwe uitbreiding in de vorm van Legacy of the Sith onthuld. Deze zal het begin inluiden van een nieuwe tijd voor de veelgeprezen MMORPG.

Legacy of the Sith borduurt voort op de dynamische verhaallijn van Star Wars: The Old Republic en stuurt spelers op een militaire campagne om een cruciale planeet voor hun factie veilig te stellen terwijl ze het ultieme plan van Darth Malgus, de rebelse Sith, ontrafelen. Daarnaast voegt het uitbreidingen voor de spelerservaring toe met de nieuwe Combat Styles-feature (waarover later meer). Dit zorgt voor meer opties voor de speler en brengt diverse quality of life-upgrades met zich mee. Tijdens de feestdagen van dit jaar zal de content beschikbaar zijn en zal de aftrap van het 10-jarig jubileum van start gaan. Deze viering zal tot in 2022 voelbaar zijn met nieuwe content, evenementen, updates en veel meer.

Legacy of the Sith

Legacy of the Sith voert spelers mee op een avontuur naar de uithoeken van het heelal, inclusief de aquatische planeet Manaan tijdens hun jacht op Darth Malgus. De grote update verhoogt het maximum aantal levels dat spelers kunnen bereiken tot level 80. Star Wars: The Old Republic brengt nieuwe missies met zich mee waarin samenwerking centraal staat, waaronder een Flashpoint die zich afspeelt in een bergtombe op de afgelegen planeet Elom en een Operation in de overblijfselen van een onderzoeksstation in de verre ruimte.

De uitbreiding introduceert de nieuwe Combat Styles-feature, die voortborduurt op de diepgaande aangepaste Star Wars-ervaring van het originele spel. Met Combat Styles kunnen spelers hun ultieme Star Wars-dromen uit laten komen, onafhankelijk een specifiek klasseverhaal kiezen en dit combineren met vaardighedensets van andere gerelateerde tech- of force-klassen. Bestaande, terugkerende en nieuwe spelers kunnen uitkijken naar verbeteringen in hun volgende Star Wars- personage via vernieuwde character creation. Daarnaast zijn er updates op het gebied van items en loadouts te verwachten. Ook zorgt het gestroomlijnde klasse-ontwerp ervoor dat de spelervaring van Star Wars: The Old Republic voor nieuwe, terugkerende en bestaande spelers is verbeterd.

Voor meer informatie over Star Wars: The Old Republic – Legacy of the Sith bezoek je de officiële website van de game.

Gamenieuws

Star Wars Squadrons nu gratis via PlayStation Plus

Lock PS-foils in attack position!

Squadrons

Mensen met een PlayStation 4 of PlayStation 5 die lid zijn van PlayStation Plus kunnen vanaf nu aan de slag met vier nieuwe gratis games. Dit is niets nieuws, Sony geeft elke maand gratis games weg via de service. Echter, vanaf vandaag (tot en met 5 juli) kun je Star Wars Squadrons gratis binnen hengelen. Zolang je lid blijft van de service zal de game te spelen zijn. Zet het spel dus even in je bibliotheek om er in de komende tijd vele uren van te kunnen genieten. Zonder extra kosten! Wanneer je eerst wat meer over de game wil weten kun je altijd even onze review lezen.

Heb je geen PlayStation maar wil je toch met het spel aan de slag? Op Xbox One en Xbox Series S/X is het spel beschikbaar via Game Pass. Ben je lid van die service, dan kun je ook meteen het spel installeren op je harde schijf. Voor de spelers op PC is het spel via EA Play gratis te krijgen. Wil je tegen elkaar spelen? Dan is dat ook geen probleem, het spel ondersteunt cross-play waardoor spelers op de PlayStation met/tegen spelers op Xbox en PC kunnen spelen.