Een nieuwe Star Wars game komt eraan: Star Wars: Zero Company is vandaag op Star Wars Celebration Japan onthuld als een singleplayer turn-based strategiespel dat zich afspeelt tijdens The Clone Wars. De game wordt door Bit Reactor ontwikkeld in samenwerking met Respawn Entertainment en Lucasfilm Games.
Star Wars Zero Company bevat een rauw en authentiek origineel verhaal dat zich afspeelt tijdens de nadagen van The Clone Wars. Spelers nemen de controle over Hawks, een voormalig officier van de Republic die de leiding heeft over een eliteteam van sluwe agenten. Als een onconventionele groep professionals die je kunt inhuren en die afkomstig zijn uit de hele galaxy, moet Zero Company hun verschillen opzij zetten om het op te nemen tegen een opkomende dreiging die de galaxy zal verslinden als ze niet in toom worden gehouden.
“We bieden een personage aan dat we nog niet eerder hebben gezien, een rol die we nog niet eerder hebben gezien”, zegt uitvoerend producent Orion Kellogg over de hoofdpersoon van de game. “Ik denk niet dat ik naar een ander personage in de Star Wars-franchise kan wijzen en zeggen: oh, dat is Hawks. En ik denk dat dat komt door dit unieke verhaal dat we vertellen en dit unieke tijdsbestek dat zich afspeelt onder de oppervlakte van de Clone Wars. Het wordt echt complex.”
Fans hebben in de animatieserie The Clone Wars al meer dan levensgrote Jedi Masters en politici gezien, maar Zero Company belooft een perspectief van dichtbij op het conflict dat nog nooit eerder is vertoond. Het verhaal voert spelers en hun crew door de galaxy naar zowel vreemde als herkenbare plekken.
“We wilden echt een aantal plekken aankaarten waar mensen misschien nog niet zo bekend mee zijn”, zegt Foertsch. “Het soort game dat we maken, stelt ons in staat om omgevingen te creëren die hopelijk resoneren met mensen die de serie hebben gezien, misschien dingen die deep-cut waren en waarvan iemand denkt: ‘Ik herinner me die plek nog.'”
“Dit is niet zomaar een Clone Wars-game”, voegt Kellogg eraan toe. “Dit is een game in de stijl van Clone Wars, maar dan vanuit een nieuw perspectief. Dit is echt Bit Reactors visie. Het is hun Star Wars-verhaal en wij zijn er om hen te helpen het te vertellen. Je zult dus ook de invloed zien van de politieke intriges van Andor; je zult de grimmige gevechten van Rogue One zien. Je zult de humor en wijsheid van A New Hope zien. Het is een Star Wars-game in hart en nieren.”
De personages in Zero Company bouwen een band met elkaar op
Terwijl spelers hun teams samenstellen en ze de strijd in sturen, zullen de ervaringen die de personages samen doormaken deze elk opvolgende missie meenemen. Het weerspiegelt een van de kernthema’s van Star Wars, aldus Foertsch.
“Dit is een Star Wars-game waarin je echt een gevonden familie kunt hebben. Je speelt met meerdere personages, laat ze levelen, bouwt aan hun relaties en hun banden. Voor mij, al sinds ik vier was en de originele Star Wars in de bioscoop zag, draait het altijd om gevonden familie. Dit is een perfecte combinatie voor mij als ontwikkelaar en als fan. Ik kan niet wachten tot mensen dat zien en ervaren.”
Kellogg is het daarmee eens. “Ik hoop dat spelers weggaan met het gevoel dat deze personages deel uitmaken van hun Star Wars-verhalen die ze willen vertellen,” zegt hij. “Maar ik denk ook dat, omdat het een genre is waarin we nog niet veel hebben gespeeld, ik niet kan wachten tot spelers zeggen: ‘Wauw, ik kan niet geloven dat ze dat hebben gedaan. Ik kan niet geloven dat we al die plekken hebben mogen bezoeken.’ Ik denk dat dat verhaal zich dan zal ontwikkelen tot: ‘Ik kan niet geloven dat ik dat heb gedaan. Ik kan niet geloven dat ik die uitdaging heb overwonnen.’ Ik denk dat het genre veel verrassingen zal bieden in de interactie met de verhaallijn.”
Terwijl ze het drukbezochte panel op Celebration Japan aftrapten, deelden Game Director Greg Foertsch en Narrative and Cinematic Director Aaron Contreras van Bit Reactor enkele van hun principes voor de ontwikkeling van Zero Company. Hun eerste doel bij het maken van de game was simpel: beginnen met Star Wars. Andor A Star Wars Story, Rogue One: A Star Wars Story en de originele filmtrilogie dienden als inspiratie en leidraad voor de game.
Daarnaast wilden ze dat de keuzes die in de game werden gemaakt betekenisvol waren. Het uiterlijk en de gevechtsklasse van Hawks kunnen volledig worden aangepast, net als de agents die het team rekruteert. Het uiterlijk, de uitrusting en de vaardigheden van teamleden kunnen worden aangepast aan een breed scala aan personagearchetypen, van astromechs tot Jedi. En terwijl ze in het veld zijn zullen de leden van Zero Company onderlinge banden smeden. Hierdoor ontstaan krachtige gevechtssynergieën die het tij van de strijd kunnen keren.
Maak kennis met de personages
Spelers kunnen kiezen hoe ze hun Zero Company-team samenstellen, met de mogelijkheid om zowel zelfgemaakte personages als nieuwe, originele Star Wars-personages te gebruiken met verhalen die zich ontwikkelen terwijl ze spelen. Tijdens het panel stelde Contreras alvast vier aan ons voor:
– Trick, een Clone wiens laconieke humor een gekweld hart verbergt
– Luco Bronc, een vurige scherpschutter die de Republic nog steeds niet heeft vergeven voor de invasie van zijn thuisplaneet Umbara
– Cly Kullervo, een beruchte Mandalorian revolverheld en een van de laatste overlevende leden van de oude clan Verminoth
– Tel, een Tognath Jedi Padawan die op zoek is naar de laatste missie van haar gevallen meester
Deze onwaarschijnlijke bondgenoten moeten samenwerken om een galactische dreiging het hoofd te bieden. Hoe meer ze samenwerken en tegenslagen trotseren, aldus Contreras, hoe sterker hun onderlinge band wordt en hoe sterker het team wordt.
Gameplay
Tussen hun avonturen door het heelal om tactische missies te ondernemen, keren spelers terug naar de uitvalsbasis van Zero Company, die permanent aangemeerd is op de Ring van Kafrene. The Den bevat een uitgebreide kaart van het heelal waar spelers de strategische taken en tactische missies kiezen die ze vervolgens willen uitvoeren.
Op een van de grootste en meest interactieve kaarten ooit in een Star Wars-game reist Zero Company naar planeten die fans misschien al kennen, waaronder Serolonis uit The Bad Batch, Vandor uit Solo: A Star Wars Story, Mapuzo uit Obi-Wan Kenobi en meer.
De plaatsen die spelers kiezen en de missies die ze ondernemen, kunnen elk een impact hebben op het verhaal, aldus Foertsch. Zo lijken Trick en Luco het niet met elkaar te kunnen vinden, zoals blijkt uit de gametrailer. Als spelers ervoor kiezen om te investeren in hun partnerschap door ze samen op missies te sturen, kunnen ze hun band mogelijk versterken, wat van invloed kan zijn op hun lot in de game.
Een uniek en nieuw schip
Elk team heeft uiteraard een ruimteschip nodig om te komen waar ze heen moeten in het heelal en Zero Company is daarop geen uitzondering. Bit Reactor kreeg de kans om zowel een nieuw schipontwerp als een nieuwe droid te creëren die als piloot van het team zou dienen, en hun enthousiasme om hen naar het Star Wars-universum te brengen was duidelijk zichtbaar toen ze deze introduceerden: de Caisson en zijn piloot M-3VO. Aan het einde van het panel hadden Contreras en Foertsch nog een laatste grote onthulling – speciaal voor fans van Star Wars: The Clone Wars en The Bad Batch. Dee Bradley Baker keert terug naar de Clone Wars en verzorgt de in-game stem van Trick en alle kloonpersonages!
Het spel verschijnt in 2026 voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.