Social Media

Gamenieuws

Star Wars: Gaming Holocron aangekondigd met eerste trailer

Een nieuwe documentaire!

Geplaatst

op

Star Wars games zijn nog steeds mateloos populair: Jedi Fallen Order heeft veel beter verkocht dan EA vooraf had gedacht en ook Battlefront II (2017) wordt nog steeds dagelijks gespeeld door vele gamers wereldwijd. StarWarsAwakens.nl speelt graag op die behoefte in; ik ben trots te mogen aankondigen dat je de komende tijd dan ook veel meer videocontent zult gaan zien over Star Wars videogames.

Misschien heb je al eens voorbij zien komen dat we op Instagram een eigen kanaal hebben voor de videogames die zich afspelen in het Star Wars Universum. Op @starwarsgames.nl krijg je elke dag om 11.38 in de ochtend een verse update. Ook is hier een eigen YouTube kanaal gestart; Star Wars Games: From a Certain Point of View. Op dit kanaal gaan we in gesprek met de vele mensen die aan Star Wars werken. De eerste aflevering zag je misschien al voorbij komen.

Nu kondigen we echter ons volgende project aan. Hier op de website krijg je om de twee weken een verse ‘Gaming Holocron’ waarin we elke Star Wars game die ooit is verschenen voorzien van een verse review. Maar we gaan het groter aanpakken, de Gaming Holocron gaat een heuse documentaire worden! Met onderstaande trailer hebben we deze zojuist aangekondigd.

Altijd op de hoogte blijven van de videogames die het Star Wars universum rijk is? Volg dan @starwarsgames.nl op Instagram en abonneer je op het kanaal op YouTube! We zien je spoedig voor de release…

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat. Oprichter Star Wars Games: From a Certain Point of View.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gamenieuws

Star Wars Squadrons nu gratis via PlayStation Plus

Lock PS-foils in attack position!

Geplaatst

op

Door

Squadrons

Mensen met een PlayStation 4 of PlayStation 5 die lid zijn van PlayStation Plus kunnen vanaf nu aan de slag met vier nieuwe gratis games. Dit is niets nieuws, Sony geeft elke maand gratis games weg via de service. Echter, vanaf vandaag (tot en met 5 juli) kun je Star Wars Squadrons gratis binnen hengelen. Zolang je lid blijft van de service zal de game te spelen zijn. Zet het spel dus even in je bibliotheek om er in de komende tijd vele uren van te kunnen genieten. Zonder extra kosten! Wanneer je eerst wat meer over de game wil weten kun je altijd even onze review lezen.

Heb je geen PlayStation maar wil je toch met het spel aan de slag? Op Xbox One en Xbox Series S/X is het spel beschikbaar via Game Pass. Ben je lid van die service, dan kun je ook meteen het spel installeren op je harde schijf. Voor de spelers op PC is het spel via EA Play gratis te krijgen. Wil je tegen elkaar spelen? Dan is dat ook geen probleem, het spel ondersteunt cross-play waardoor spelers op de PlayStation met/tegen spelers op Xbox en PC kunnen spelen.

Lees verder

Gamenieuws

Star Wars: Squadrons wint award voor accessibility

Een prachtige ontwikkeling!

Geplaatst

op

Door

Accessibility, toegankelijkheid in het Nederlands, is een punt waar technische bedrijven steeds meer doorbraken in lijken te maken. Het zorgt ervoor dat mensen met (lichamelijke) beperkingen software en hardware kunnen gebruiken zoals elk ander. Zo zijn er mogelijkheden om touchscreen apparaten te besturen voor mensen die geen vingers hebben of zelfs om een complete desktop computer te gebruiken door met je ogen te knipperen. Techniek maakt veel mogelijk. Gisteren was het Global Accessibility Awareness Day, een dag waarop stil wordt gestaan bij alle mogelijkheden van toegankelijkheid.

Someone with a disability must be able to experience web-based services, content and other digital products with the same successful outcome as those without disabilities. This awareness and commitment to inclusion is the goal of Global Accessibility Awareness Day (GAAD), a global event that shines a light on digital access and inclusion for people with disabilities.

Op deze dag staan veel techbedrijven stil bij de functies en uitvindingen die gedaan worden en tonen dat ook aan de wereld. Daarnaast worden awards uitgereikt aan bedrijven die iets baanbrekends hebben gedaan op dit gebied, of juist iets hebben weten te doen voor deze groeiende community. Ontwikkelaar Motive heeft de Barrier Breaker award gewonnen voor de manier waarop voertuigen te besturen zijn in Star Wars: Squadrons. Door de vele opties voor toegankelijkheid kunnen spelers met beperkingen het spel zo afstellen dat het ook voor hen te spelen is. De onderscheiding is uitgereikt door DaggerSystem, een non-profit die zich inzet voor voor gamers met beperkingen.

In de wereld van videogames worden steeds meer mogelijkheden benut om gamers van hun spellen te laten genieten, zonder stil te staan bij hun beperkingen. Zo zijn er in diverse games complete aanpassingen van de visuals te krijgen (voor mensen die kleurenblind zijn, bijvoorbeeld), worden teksten op het scherm middels een voice-over uitgesproken of kunnen de manieren van het besturen volledig aangepast worden. Er zijn daardoor bijvoorbeeld games die te spelen zijn met één kant van een controller voor mensen die een arm missen. Vooral Microsoft heeft zich de laatste jaren bijzonder hard ingezet voor deze groep mensen en heeft daardoor een aangepaste controller uitgebracht (welke ook werkt op PlayStation, PC en Nintendo). Deze kan voor iedere specifieke situatie aangepast worden om er voor te zorgen dat de beperking van de gamer geen beperking voor de game meer is. Iedereen kan zijn of haar favoriete game spelen zonder problemen.

Het is belangrijk dat bedrijven hier meer en meer op focussen. En het werpt zijn vruchten af. Zo zijn er gamers die op top niveau presteren en als pro gamer hun geld verdienen… terwijl ze blind zijn en de game die ze spelen nooit gezien hebben. Een prachtige ontwikkeling!

Lees verder

Gamenieuws

Vader Immortal krijgt op 18 juni een fysieke release

Dit keer met speciale extra’s!

Geplaatst

op

Door

Op 18 juni zal Vader Immortal fysiek verschijnen in de winkel voor PlayStation VR. Het spel is al een tijd digitaal te koop voor het systeem, maar nooit eerder verscheen het daadwerkelijk op een schijf. Om de release extra kracht bij te zetten krijgen spelers die deze speciale uitgave van de game fysiek kopen toffe extra’s.

– Een digitaal artbook met niet eerder vertoonde concepten en artworks rondom het ontwikkelen van de game, geschreven door StarWars.com redactielid Kelly Knox.
– Een nieuwe video die laat zien hoe de ontwikkeling rondom ZO-E3, je droid companion en ingesproken door Maya Rudolph, is gegaan. Inclusief beelden van haar voice-over sessie, concept art, interview met de makers en meer.
– Twee fysieke postkaarten met daarop concept art.

Vader Immortal: A Star Wars VR Series laat je plaatsnemen in het Star Wars universum als een smokkelaar nabij Mustafar. Wanneer je onverwacht uit hyperspace wordt gehaald, is het aan jou om een mysterie op te lossen en daarbij Vader zelf tegen het lijf te lopen. Daarnaast is de populaire Lightsaber Dojo mode aanwezig, waarin fans vanuit VR hun skills met een lichtzwaard kunnen oefenen.

Het spel is origineel ontwikkeld door ILMxLAB in samenwerking met de LucasFilm Story Group. Het verhaal is geschreven door David S. Goyer (The Dark Knight) en geregisseerd door Ben Snow (Star Wars: Secrets of the Empire). De volledige serie won de Best VR/AR Game tijdens de 2020 Game Developers Choice Awards. Het eerste deel van het verhaal won de VR Experience of the Year tijdens de VR Awards uit 2019 en het nam de Innovation Award mee naar huis tijdens de 2020 Producers Guild Awards. Daarnaast werd het spel genoemd als Finalist for Outstanding Innovation in Interactive Media tijdens de Emmy’s van 2019.

Lees verder

Gamenieuws

Wat zijn de beste verkochte Star Wars games van de laatste 25 jaar?

Scoort EA een beetje?

Geplaatst

op

Door

Star Wars Battlefront Review

Star Wars en videogames hebben samen een behoorlijke geschiedenis. Dat kun je lezen in onze Gaming Holocron of zelfs in onze eigen documentaire zien. In de jaren zijn er meer dan honderdveertig games verschenen die de naam Star Wars mogen dragen. Lang niet elke game was een hoogvlieger. Maar toch zijn er titels die de massa ver wisten te ontstijgen.

LucasArts was lange tijd de grote studio achter de meeste Star Wars-games. Natuurlijk waren er ook andere ontwikkelaars die hun steentje bij mochten dragen. Zo was Bioware natuurlijk de drijvende kracht achter de eerste Knights of the Old Republic en kwam Rogue Squadron van Factor 5. Toen Disney de licentie in handen kreeg werd er een deal gestart met Electronic Arts waardoor die studio tien jaar lang het alleenrecht had op het ontwikkelen van Star Wars-games. Uiteraard met een uitzondering voor de LEGO Star Wars-games.

Volgens velen was dit de meest slechte keuze die Disney kon maken. EA was een studio die alleen oog had voor geld, creativiteit niet hoog in het vaandel had staan en veel ‘formule-werk’ uitbracht. Toen de eerste aankondiging kwam van Star Wars: Battlefront tijdens de E3 van 2013, wisten fans echter het hart sneller te laten kloppen. De Battlefront-games werden lange tijd door vele spelers gespeeld, maar was ook een serie die een vroege dood gestorven was. Dat de ontwikkelaar van Battlefield erachter zat, gaf veel hoop.

Toen de game verscheen bleek het een heel solide shooter te zijn, al was ‘ie qua content weinig indrukwekkend. Er was alleen een multiplayer aspect te vinden in het spel en met weinig modi en maps moesten spelers vaak opnieuw hetzelfde doen. Dat een vrij prijzige season pass echter wel mooie uitbreidingen gaf was tof, maar dat hiervoor betaald moest worden viel bij velen in het verkeerde keelgat. Dit was namelijk content die origineel gewoon in het spel had moeten zitten.

Met Battlefront II werd een verse start beloofd. Het spel had een volledige singleplayer-campagne (volledig canon) en een uitstekende multiplayer. Grafisch was de game ongekend mooi en het was duidelijk dat DICE een studio was die Star Wars een goed hart toewenste. Echter, doordat tijdens de beta betaalde lootboxen werden ontdekt, keerde een grote groep spelers de game de rug toe. DICE wist de game over de tijd heen echter opnieuw te construeren, een volledig nieuwe manier van progressie toe te passen (de betaalde lootboxen waren er kort na de release ook meteen uit) en bijzonder veel content toe te voegen. Battlefront II groeide uit tot een publiekslieveling met een valse start. Het is zonde dat veel gamers nooit na de beginfase terug zijn gekeerd naar de game, want wat we tegenwoordig Battlefront II noemen is een compleet ander pakket dan tijdens de launch. Met aspecten uit alles wat Star Wars is, van de prequels tot de originele trilogie en de sequels, The Clone Wars, Solo en Rogue One, is het de ultieme Star Wars fantasie geworden.

Tussen de projecten door was er een hoop games bij EA in ontwikkeling die uiteindelijk nooit het daglicht mochten zien. Gelukkig was Jedi: Fallen Order er daar geen van. De game bracht een singleplayer met Cal Kestis in de hoofdrol. Een Jedi die Order 66 wist te overleven, maar daardoor een zwaar leven zou gaan krijgen. Het bracht een fantastische game en ontwikkelaar Respawn brengt komende zomer dan ook een update uit voor het spel waardoor het aan de huidige maatstaven van de nieuwe generatie consoles kan tippen. In onze review waren we dan ook behoorlijk enthousiast over deze titel.

Toch bleef EA in de Star Wars community een uitgever die niets met Star Wars mocht doen. Het nieuws dat EA vanaf volgend jaar de alleenrechten verliest resulteerde dan ook in heuglijke reacties. Ubisoft is inmiddels bezig met een eigen Star Wars game, er gaan geruchten rondom een remake van Knights of the Old Republic, een High Republic game en een Xbox-exclusief spel rondom The Mandalorian. Daarnaast zou EA gewoon bezig moeten zijn met Jedi: Fallen Order II en Battlefront III.

Afgelopen week werden, wegens May the Fourth, verkoopcijfers vrijgegeven. Of specifieker; de best verkopende Star Wars games in de VS tussen januari 1995 en vier mei 2021. Op de lijst zijn fantastische games te vinden. Denk aan LEGO Star Wars, The Force Unleashed en de originele Battlefront. Opvallend is dat de top drie volledig gedomineerd wordt door de games van Electronic Arts. Met Battlefront (2015) op nummer één, Jedi: Fallen Order op twee en Battlefront II op drie blijkt het toch dat gamers de games van EA massaal aan hebben geschaft. Natuurlijk staat dit niet voor kwaliteit, al zijn de drie games in mijn ogen stuk voor stuk fantastische ervaringen.

Het is interessant om te zien dat een ontwikkelaar die op de socials zoveel haat over zich heen krijgt, over de manier waarop ze met Star Wars omgaan, de lijst domineert. Dat EA de licentie niet meer alleen in handen heeft is een mooi iets. Het zorgt voor nieuwe mensen die creatief met Star Wars aan de slag kunnen gaan. Ik kijk enorm uit naar wat Massive, de studio van Ubisoft (verantwoordelijk voor The Division), met Star Wars gaat doen. Het gerucht dat Zenimax (de studio achter The Elder Scrolls Online) bezig is met een MMO in het High Republic tijdperk hoop ik snel bevestigd te zien. Want welke studio er ook achter mag zitten, uiteindelijk zijn de gamers de winnaars. Want hoewel EA misschien niet de meest populaire keuze was om de licentie in handen te krijgen, kunnen we niet ontkennen dat ze fantastische games hebben neergezet. Graag meer van dit.

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.