Social Media

Nieuws

Disney toont een echt, werkend lichtzwaard

De mic drop waar we allen jaren op hebben gewacht.

Geplaatst

op

Vader Immortal

Het is misschien wel het meest iconische wapen dat we ooit in een film hebben gezien. Het lichtzwaard komt uit een meer elegantere tijd. Die tijd lijkt nu echter aan te breken. Tijdens een speciale ‘inside look in the Disney Parks’ pers conferentie, alwaar Disney aankondigde dat Avengers Campus op 4 juni opent in Disneyland, wist Josh D’Amaro, Chairman of Disney Parks, Experiences and Products een flink bommetje te laten vallen.

Tijdens de sluiting van het evenement opende hij een kleine box waar een lichtzwaard in lag. Alleen de hilt, geen plastic of glazen bovenkant waar normaliter het licht in zit. Nadat D’Amaro het zwaard te handen nam en hem aanzette.. en een echt lichtzwaard zich vormde, zei hij “it’s real’. En daarmee kwam de conferentie tot een einde. Pers werd nadrukkelijk gezegd geen beelden te mogen maken van wat hier getoond werd waardoor er online ook nog geen foto’s of video’s verschenen zijn. Echter, een rondblik op Twitter leert ons dat de aanwezigen allemaal overtuigd zijn van het zwaard. Het lichtzwaard bestaat!

Een hele tijd terug wist Disney al een patent in te dienen waaruit bleek dat ze daadwerkelijk bezig waren met het creëren van een echt lichtzwaard. Of dit patent daadwerkelijk resulteerde in het lichtzwaard wat nu getoond is, is op dit moment nog onduidelijk. Wel was het patent zo omschreven dat het was bedacht om een ‘energy sword effect’ te creëren.

“A special effects device for providing an energy sword effect. The device includes two long plastic semi-cylinders, and these two blade body members are rolled perpendicular to their length, which creates compact cylinders of material of small volume that can be provided on a pair of spools in a hilt. To extend the blade, a motor provided in the hilt unrolls the blade body members from the spools. Each blade body member passes through a blade forming guideway that nests the semi-cylindrical blade body members together as they leave the hilt. To retract the blade, the process is reversed. The lighting of the blade is achieved with a flexible strip of light sources. The light source strip is attached to a blade end cap and positioned in the center of the two blade body members such that it is pulled up along with the blade body members during their extension.”

Het lijkt hier dus om heel wat anders te gaan dan de plastic lichtzwaarden die je vroeger kocht in de speelgoedwinkel, alsook een stap verder dan de lichtzwaarden die Disney nu verkoopt in Galaxy’s Edge. Of deze zwaarden daadwerkelijk verkocht gaan worden, of dat ze bijvoorbeeld gebruikt gaan worden in het park of het nog te openen Galactic Cruiser Star Wars Hotel, is wederom onduidelijk.

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat. Oprichter Star Wars Games: From a Certain Point of View.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

The Bad Batch: “Replacements”

Een bespreking van de derde aflevering: “Replacements”.

Geplaatst

op

Door

Replacements

Vorige week besprak ik nog aflevering 1 en 2 en vandaag verscheen “Replacements”, de derde aflevering van Star Wars: The Bad Batch op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

“Replacements” schildert binnen de welbekende kaders

“Replacements” heeft een kenmerkend begin voor een Star Wars serie, zoals we dat ook al meerdere keren in bijvoorbeeld The Mandalorian voorbij zagen komen: de hoofdpersonages reizen in hun schip en moeten onderweg een noodlanding maken. Hierna zijn ze even zoet met het repareren van hun zojuist gecrashte schip, om aan het eind van de aflevering hun reis te kunnen vervolgen.

Het is een inmiddels vaker gebruikt kader waarbinnen Star Wars een verhaal probeert te vertellen. Hoewel ik even met mijn ogen rolde, vond ik het uiteindelijk niet al te storend. De kans is groot dat we een vergelijkbare setting nog vaker gaan zien in deze serie en andere Star Wars series, het is natuurlijk ook een handige manier om het daadwerkelijke plot uit te rekken en ondertussen de karakters verder te ontwikkelen.

Hunter en Omega

Opnieuw worden Hunter en Omega afgezonderd van de groep wanneer ze op zoek gaan naar de condensator van hun schip die door een moon dragon werd meegenomen. Het segment leek duidelijk bedoeld om te laten zien dat Omega niet bang is (ze dringt zelf aan om mee te gaan) en wanneer het erop aankomt ook het lef en de vaardigheid heeft om in haar eentje de missie tot een goed einde te brengen.

Het moment dat ze besluit om Hunter – die op dat moment voor pampus ligt – zijn wapen mee te nemen en in haar eentje de grot in te gaan, was voor mij ook wel een teken dat ze ergens ook nog heel naïef is en nog geen besef heeft van wat haar kan overkomen. Het blijft natuurlijk wel een serie die met name gericht is op kinderen en je weet dat Omega voorlopig waarschijnlijk niks zal overkomen.

Desalniettemin kon ik mezelf niet onttrekken aan het feit dat ik het op z’n zachtst gezegd opmerkelijke vond toen ze in haar uppie in staat bleek om de dag te redden en de condensator terug te halen. Gelukkig hoefde ze er niet voor te vechten, maar wat is er zo bijzonder aan dit kind dat ze zo’n prominente rol krijgt in deze serie en waarom is ze goed in alles wat ze doet? De tijd zal het ons hopelijk leren.

Een belangrijk thema in deze aflevering is familie. Star Wars ging natuurlijk altijd al over familie en The Bad Batch is niet anders. De bemanning verloor Crosshair maar kreeg er Omega voor terug. We zien de constante zorg voor Omega en de leden van Clone Force 99 moeten duidelijk nog wennen aan hun gedeelde co-ouderrol voor de jongedame. Met name Wrecker, die met koppijn op het schip achterbleef, laat zien dat hij zich kan verplaatsen vanuit de rol van roekeloze krachtpatser in een wat meer vaderlijke rol wanneer hij voor Omega een eigen kamer bouwt op hun schip.

De reactie van Hunter wanneer Omega de naam van Crosshair noemt spreekt ook boekdelen, hij geeft aan dat het nooit de bedoeling is geweest om een van hun eigen achter te laten. Omega geeft aan dat ze Crosshair dan maar terug moeten halen, wat een onvermijdelijke nieuwe confrontatie met hun voormalige vriend voorspelt. The Bad Batch missen duidelijk nog hun partner.

Crosshair en de elite rekruten van de Empire

Het meest interessante gedeelte van deze aflevering is de formatie van het leger van het Empire. Hoewel er inmiddels al veel bekend is over deze tijd, is er klaarblijkelijk ook nog veel dat we niet weten. De introductie van admiral Rampart brengt het verhaal van de ‘gewone’ mensen (geen clones) die zich aansluiten bij het Imperial Army. Hij heeft de voorkeur voor een gemengd leger met clones en rekruten en verwacht dat dit de beste manier is om het leger zo sterk mogelijk te laten worden.

De manier waarop Crosshair de leiding nam over zijn nieuwe team, was natuurlijk wel opvallend. Hij bleef halsstarrig vasthouden aan het uitvoeren van de missie, een gevolg van het opvoeren van zijn inhibitor-chip. Zijn menselijke partner en leidinggevende gaf aan dat de vluchtelingen niet geëxecuteerd hoeven te worden, maar gewoon kunnen worden gevangengenomen. “Good soldiers follow orders” wordt door Crosshair erg letterlijk en absoluut opgevat, waarna hij zowel zijn directe leidinggevende omlegde en samen met de andere troopers (die dus in tegenstelling tot hemzelf geen clones waren) de aanwezige vluchtelingen ombracht. Een duister moment in een serie die vooralsnog redelijk kindvriendelijk oogt.

De Kaminoans hebben een eigen agenda

Ook interessant is het gegeven dat de Kaminoans onder leiding van Prime Minister Lama Su op zoek zijn naar een manier om de clones relevant te houden. Ondertussen blijkt het genetisch materiaal van Jango Fett langzaamaan aan kwaliteit in te leveren. Er wordt een plan bedacht om een nieuwe soort clone te ontwikkelen, op nieuw materiaal, om de kwaliteit van de clones te waarborgen. Wat dit precies betekent was mij niet helemaal duidelijk, al leken ze te suggereren dat ze een van de bestaande clones gaan gebruiken om dit ‘experiment’ op uit te voeren.

Conclusie

Het verkennen van de opkomst van het Empire blijft boeiend. Over Omega is mijn mening nog verdeeld, ik weet nog niet wat ik van haar moet vinden. Ik erger me lichtelijk aan het feit dat ze zich nog maar amper als een kind gedraagt en alles wat ze doet goed uitpakt, maar ik weet zeker dat we nog een ontwikkeling in haar karakter gaan zien.

De politieke keuzes achter het creëren van een Imperial Army en het daarmee gepaarde machtsspel tussen de Kaminoans, Tarkin en nu de gloednieuwe admiral Rampart (zouden we director Krennic in de loop van de serie nog gaan tegenkomen?) is m.i. tot nu toe het meest interessante verhaal van The Bad Batch. Voorlopig begeleidt de serie ons naar een rijker Star Wars universum vanuit een interessant perspectief, al blijft de snelheid waarop dit gebeurt nog maar stapvoets.

Lees verder

Gamenieuws

Vader Immortal krijgt op 18 juni een fysieke release

Dit keer met speciale extra’s!

Geplaatst

op

Door

Op 18 juni zal Vader Immortal fysiek verschijnen in de winkel voor PlayStation VR. Het spel is al een tijd digitaal te koop voor het systeem, maar nooit eerder verscheen het daadwerkelijk op een schijf. Om de release extra kracht bij te zetten krijgen spelers die deze speciale uitgave van de game fysiek kopen toffe extra’s.

– Een digitaal artbook met niet eerder vertoonde concepten en artworks rondom het ontwikkelen van de game, geschreven door StarWars.com redactielid Kelly Knox.
– Een nieuwe video die laat zien hoe de ontwikkeling rondom ZO-E3, je droid companion en ingesproken door Maya Rudolph, is gegaan. Inclusief beelden van haar voice-over sessie, concept art, interview met de makers en meer.
– Twee fysieke postkaarten met daarop concept art.

Vader Immortal: A Star Wars VR Series laat je plaatsnemen in het Star Wars universum als een smokkelaar nabij Mustafar. Wanneer je onverwacht uit hyperspace wordt gehaald, is het aan jou om een mysterie op te lossen en daarbij Vader zelf tegen het lijf te lopen. Daarnaast is de populaire Lightsaber Dojo mode aanwezig, waarin fans vanuit VR hun skills met een lichtzwaard kunnen oefenen.

Het spel is origineel ontwikkeld door ILMxLAB in samenwerking met de LucasFilm Story Group. Het verhaal is geschreven door David S. Goyer (The Dark Knight) en geregisseerd door Ben Snow (Star Wars: Secrets of the Empire). De volledige serie won de Best VR/AR Game tijdens de 2020 Game Developers Choice Awards. Het eerste deel van het verhaal won de VR Experience of the Year tijdens de VR Awards uit 2019 en het nam de Innovation Award mee naar huis tijdens de 2020 Producers Guild Awards. Daarnaast werd het spel genoemd als Finalist for Outstanding Innovation in Interactive Media tijdens de Emmy’s van 2019.

Lees verder

Nieuws

Star Wars Celebration 2022 krijgt nieuwe datum

Celebration zal eerder plaats gaan vinden!

Geplaatst

op

Door

Sinds de eerste keer dat Star Wars Celebration gevierd werd in 1999 brengt het evenement fans van over de hele wereld samen om hun liefde voor de franchise te vieren. Celebration 2022 zou origineel plaatsvinden van 18 tot en met 22 augustus, maar is verschoven naar een nieuwe datum. Waar we bijna gewend zijn geraakt aan evenementen die later plaats gaan vinden door de huidige pandemie, schuift Celebration juist enkele maanden naar voren. Star Wars Celebration zal nu starten op 26 mei 2022 en eindigen op 29 mei.

As we look ahead to 2022, we are more excited than ever to welcome you back safely to the event. In order to provide the best fan experience possible, and after further consideration with our hotel and venue teams, we have made the decision to adjust the dates for Star Wars Celebration Anaheim 2022 from August 18-21 2022, to May 26-29, 2022. These new dates will provide fans with more incredible offerings to enjoy at Star Wars Celebration!

Celebration is vaker dan eens een evenement geweest waar grote onthullingen gedaan werden rondom nieuwe films, boeken, series en meer. De dagen werden gevuld met panels gevuld met bekende namen, interviews en heel wat Star Wars gerelateerde momenten. Mensen die al een kaart hadden gekocht voor Celebration en nu niet meer kunnen gaan, kunnen tot 21 juni hun geld terug krijgen.

Lees verder

Gamenieuws

Wat zijn de beste verkochte Star Wars games van de laatste 25 jaar?

Scoort EA een beetje?

Geplaatst

op

Door

Star Wars Battlefront Review

Star Wars en videogames hebben samen een behoorlijke geschiedenis. Dat kun je lezen in onze Gaming Holocron of zelfs in onze eigen documentaire zien. In de jaren zijn er meer dan honderdveertig games verschenen die de naam Star Wars mogen dragen. Lang niet elke game was een hoogvlieger. Maar toch zijn er titels die de massa ver wisten te ontstijgen.

LucasArts was lange tijd de grote studio achter de meeste Star Wars-games. Natuurlijk waren er ook andere ontwikkelaars die hun steentje bij mochten dragen. Zo was Bioware natuurlijk de drijvende kracht achter de eerste Knights of the Old Republic en kwam Rogue Squadron van Factor 5. Toen Disney de licentie in handen kreeg werd er een deal gestart met Electronic Arts waardoor die studio tien jaar lang het alleenrecht had op het ontwikkelen van Star Wars-games. Uiteraard met een uitzondering voor de LEGO Star Wars-games.

Volgens velen was dit de meest slechte keuze die Disney kon maken. EA was een studio die alleen oog had voor geld, creativiteit niet hoog in het vaandel had staan en veel ‘formule-werk’ uitbracht. Toen de eerste aankondiging kwam van Star Wars: Battlefront tijdens de E3 van 2013, wisten fans echter het hart sneller te laten kloppen. De Battlefront-games werden lange tijd door vele spelers gespeeld, maar was ook een serie die een vroege dood gestorven was. Dat de ontwikkelaar van Battlefield erachter zat, gaf veel hoop.

Toen de game verscheen bleek het een heel solide shooter te zijn, al was ‘ie qua content weinig indrukwekkend. Er was alleen een multiplayer aspect te vinden in het spel en met weinig modi en maps moesten spelers vaak opnieuw hetzelfde doen. Dat een vrij prijzige season pass echter wel mooie uitbreidingen gaf was tof, maar dat hiervoor betaald moest worden viel bij velen in het verkeerde keelgat. Dit was namelijk content die origineel gewoon in het spel had moeten zitten.

Met Battlefront II werd een verse start beloofd. Het spel had een volledige singleplayer-campagne (volledig canon) en een uitstekende multiplayer. Grafisch was de game ongekend mooi en het was duidelijk dat DICE een studio was die Star Wars een goed hart toewenste. Echter, doordat tijdens de beta betaalde lootboxen werden ontdekt, keerde een grote groep spelers de game de rug toe. DICE wist de game over de tijd heen echter opnieuw te construeren, een volledig nieuwe manier van progressie toe te passen (de betaalde lootboxen waren er kort na de release ook meteen uit) en bijzonder veel content toe te voegen. Battlefront II groeide uit tot een publiekslieveling met een valse start. Het is zonde dat veel gamers nooit na de beginfase terug zijn gekeerd naar de game, want wat we tegenwoordig Battlefront II noemen is een compleet ander pakket dan tijdens de launch. Met aspecten uit alles wat Star Wars is, van de prequels tot de originele trilogie en de sequels, The Clone Wars, Solo en Rogue One, is het de ultieme Star Wars fantasie geworden.

Tussen de projecten door was er een hoop games bij EA in ontwikkeling die uiteindelijk nooit het daglicht mochten zien. Gelukkig was Jedi: Fallen Order er daar geen van. De game bracht een singleplayer met Cal Kestis in de hoofdrol. Een Jedi die Order 66 wist te overleven, maar daardoor een zwaar leven zou gaan krijgen. Het bracht een fantastische game en ontwikkelaar Respawn brengt komende zomer dan ook een update uit voor het spel waardoor het aan de huidige maatstaven van de nieuwe generatie consoles kan tippen. In onze review waren we dan ook behoorlijk enthousiast over deze titel.

Toch bleef EA in de Star Wars community een uitgever die niets met Star Wars mocht doen. Het nieuws dat EA vanaf volgend jaar de alleenrechten verliest resulteerde dan ook in heuglijke reacties. Ubisoft is inmiddels bezig met een eigen Star Wars game, er gaan geruchten rondom een remake van Knights of the Old Republic, een High Republic game en een Xbox-exclusief spel rondom The Mandalorian. Daarnaast zou EA gewoon bezig moeten zijn met Jedi: Fallen Order II en Battlefront III.

Afgelopen week werden, wegens May the Fourth, verkoopcijfers vrijgegeven. Of specifieker; de best verkopende Star Wars games in de VS tussen januari 1995 en vier mei 2021. Op de lijst zijn fantastische games te vinden. Denk aan LEGO Star Wars, The Force Unleashed en de originele Battlefront. Opvallend is dat de top drie volledig gedomineerd wordt door de games van Electronic Arts. Met Battlefront (2015) op nummer één, Jedi: Fallen Order op twee en Battlefront II op drie blijkt het toch dat gamers de games van EA massaal aan hebben geschaft. Natuurlijk staat dit niet voor kwaliteit, al zijn de drie games in mijn ogen stuk voor stuk fantastische ervaringen.

Het is interessant om te zien dat een ontwikkelaar die op de socials zoveel haat over zich heen krijgt, over de manier waarop ze met Star Wars omgaan, de lijst domineert. Dat EA de licentie niet meer alleen in handen heeft is een mooi iets. Het zorgt voor nieuwe mensen die creatief met Star Wars aan de slag kunnen gaan. Ik kijk enorm uit naar wat Massive, de studio van Ubisoft (verantwoordelijk voor The Division), met Star Wars gaat doen. Het gerucht dat Zenimax (de studio achter The Elder Scrolls Online) bezig is met een MMO in het High Republic tijdperk hoop ik snel bevestigd te zien. Want welke studio er ook achter mag zitten, uiteindelijk zijn de gamers de winnaars. Want hoewel EA misschien niet de meest populaire keuze was om de licentie in handen te krijgen, kunnen we niet ontkennen dat ze fantastische games hebben neergezet. Graag meer van dit.

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.