Rogue One: A Star Wars Story spoiler review

Goede balans tussen humor en depressie
Afwezigheid van de klassieke crawl
Hier en daar net een explosie teveel
Misschien niet voor de allerjongsten
Cijfer8.8

Rogue One review – lichte spoilers

Calvin en ik hebben de film allebei gezien. Maar twee verschillende mensen betekent twee verschillende meningen, en dus krijg je niet één maar twee reviews! De recensie van Calvin blijft zo ver mogelijk uit de buurt van alles wat met plot te maken heeft. In mijn Rogue One spoiler review zal ik echter af en toe specifieke scènes aanhalen om mijn punt te maken. Lichte spoilers zullen dus vallen, maar als je StarWarsAwakens.nl de laatste tijd gevolgd hebt, zul je weinig nieuwe informatie tegenkomen. Voor de meesten van jullie zal deze review dus goed te lezen zijn. Echter, de echte spoilerfoben verwijs ik graag door naar mijn eerwaarde collega.

Chirrut ĂŽmwe staat tegenover een groep Stormtroopers.

Ik zal je maar meteen geruststellen. Rogue One: A Star Wars Story is een goede film. Sterker nog, het is een goede Star Wars film. Alle bekende elementen zijn er: Van een bombastische soundtrack – dit keer van de hand van Michael Giacchino ipv grootmeester John Williams – tot de rondvliegende lasers. Van een zwik aan interessante aliens tot de schijnbaar onmogelijke strijd tegen een onderdrukkend regime. En van buikschuddend grappige humor tot keiharde tegenslagen.

Ondanks dat Rogue One voelt en ademt als een Star Wars film, zoekt de film wel de grenzen op van wat mogelijk is binnen de franchise. De meest opvallende verandering is natuurlijk de afwezigheid van de opening crawl, die ik eerlijk gezegd wel miste. Naar mijn mening opent de film op een manier die zo Star Wars aanvoelt dat de crawl er net zo goed wèl had kunnen zijn. Andere aanpassingen aan de formule pakken gelukkig beter uit. De flashbacks voegen veel emotie toe (vooral voor lezers van het boek Catalyst – reviews hier en hier). En de af en toe bijna oorlogsdocumentaire-achtige manier van filmen is een verademing. Het brengt je recht in het zand naast de nieuwe helden. En dat is exact wat nodig is om je binnen Ă©Ă©n film met alle nieuwe personages verbonden te voelen.

Over de personages gesproken, daar zit het hart van de film. Geen van de main cast valt negatief op – al was Saw Gerrera’s stem even wennen – en er zitten echte hoogvliegers tussen. K-2SO steelt elke scène met zijn gortdroge humor. Ook Chirrut weet de lachspieren meerdere malen te vinden, terwijl hij ondertussen ook nog dubbele dienst draait als de wijze mentor en ultieme vechtersbaas. Verder zijn Cassian en Bodhi verrassingen, vooral gezien ze andere rollen vervullen dan de trailers lieten lijken.

Waarvoor hulde. De marketing voor deze film is meer dan geslaagd. Waar we van tevoren dachten dat we alle geheimen van de film wel gezien hadden, blijkt Rogue One meer dan genoeg verrassingen over te hebben. Hele planeten die we nog niet in promotiemateriaal gezien hebben, zaken die anders lopen dan de trailers ons lieten denken, en teveel easter eggs om op te noemen. Fans van de originele films, fans van de prequels, fans van Clone Wars en Rebels… Allemaal zul je meerdere verwijzingen vinden om blij van te worden. En dan heb ik er zeker weten nog een groot aantal gemist.

Alleen al in deze screenshot zitten meerdere verwijzingen!

Ook de slechteriken zijn goed vertegenwoordigd. Krennic is een nieuw soort Imperial. Niet te bang voor Vader om promotie te willen vermijden, en gedreven om zijn project persoonlijk aan Palpatine te tonen. Darth Vader’s tijd in de film is kort maar krachtig. Verwacht hem niet te veel te zien, maar Ă ls je hem ziet, zie je hem op zijn allerbruutst. En dan is er nog good ol’ Grand Moff Tarkin. Maandenlang is er gespeculeerd over zijn betrokkenheid bij de film, maar nu pas is het echt zeker: De ter ziele gegane acteur Peter Cushing keert terug op het witte doek. Of althans, een computergestuurde versie van zijn gezicht, naadloos geplakt op de performance van acteur Guy Henry. Zoekt naar kleine oneffenheden en gij zult vinden, maar het is overtuigend genoeg om niet storend te zijn. En de aanwezigheid van Tarkin doet de film veel goed.

Waar de visuele pracht natuurlijk echt tot zijn recht komt, is het ruimtegevecht boven Scarif. In een poging om de Shield Gate plat te leggen zien we Red en Gold Squadron samen met de rebellenvloot het station belegeren. Een hoge spanningsboog en uniek gebruik van een bepaald iconisch schip, deze veldslag heeft het allemaal. Het is de perfecte adrenaline pompende tegenhanger van de grimmige strijd op de grond. En het valt allemaal samen in misschien wel het beste slotstuk dat een Star Wars film ooit heeft geproduceerd.

Al met al is Rogue One precies de film waarop ik hoopte. Een top-toevoeging aan de Star Wars saga die extra context aan A New Hope toevoegt en tegelijkertijd laat zien dat niet al het goede in trilogieĂ«n hoeft te komen. Met Rogue One als grondlegger voor een legioen aan verscheidene Star Wars Story films, is de franchise nog nooit in zo’n goede vorm geweest. All is as the Force wills it!

Kaartjes winnen voor de film? Of alvast kans maken op de DVD/Blu-ray? Bekijk onze lopende Rogue One acties!