Apprentice of the Force

Star Wars: Trilogy – Apprentice of the Force (2004)

Leuk, niet geweldig.

Op het moment dat de originele Star Wars trilogie voor het eerst op DVD verscheen, konden spelers met een Gameboy Advance (GBA) aan de slag met Apprentice of the Force, een hervertelling van diezelfde drie films. Dat de game in moest spelen op de hype van de filmrelease was duidelijk. De cover van het spel was namelijk gelijk aan die van de dvd’s.

Een team binnen Ubisoft Montreal, dat eerder Prince of Persia: The Sands of Time naar de GBA bracht, stond aan het roer van de ontwikkeling van de nieuwste draagbare telg in de Star Wars-franchise. En dat is te zien, op veel momenten lijkt de game heel erg terug te vallen op de geleerde lessen uit die game, Daarnaast is dezelfde Engine de draaiende motor achter de game waardoor het visueel en qua gameplay vaker dan eens terug lijkt te grijpen. Sterker nog, één van de aanwezige Force-krachten laat de tijd langzamer gaan waardoor jij sneller beweegt dan je tegenstanders, iets wat zo gekopieerd lijkt te zijn uit The Sands of Time. Ondanks al deze overeenkomsten weet Apprentice of the Force toch een eigen gezicht te krijgen terwijl je als Luke Skywalker door side-scrolling levels loopt en langzaam maar zeker een Jedi probeert te worden. Iets wat slim in de game verweven zit. A New Hope-Luke is duidelijk minder krachtig dan Return of the Jedi-Luke. Met een blaster in je hand is deze Episode IV-Skywalker zoekende naar zijn grotere, sterkere krachten. Wanneer je richting The Empire Strikes Back komt in het verhaal en het lichtzwaard meer onder de knie krijgt, begint Luke steeds interessanter te worden om mee te spelen.

Focus op Luke Skywalker in Apprentice of the Force

De game focust dus heel erg op Luke Skywalker en zijn verhaal in de originele trilogie. Hierdoor zijn momenten waarop de jonge Skywalker niet aanwezig was in de film gewoonweg niet aanwezig. Hij had geen rol in deze delen van het overkoepelende verhaal. Hierdoor schiet of ‘slash’ je je een weg door goed ontworpen levels terwijl je hier en daar ook wat platformelementen moet zien te overbruggen. Door The Force te gebruiken is het mogelijk om objecten te verschuiven, of om Luke juist sneller te maken of hoger te laten springen. Wel is het bij sommige missies duidelijk dat de levels kunstmatig langer gemaakt worden om de speler bezig te houden. Je hebt het gevoel klaar te zijn, maar het spel blijft Stomtroopers op je af sturen. Deze verlenging voelt ook zo omdat je feitelijk steeds ongeveer dezelfde gameplay hebt. Dus wanneer je een lang level sluit om het volgende te spelen, wat exact hetzelfde oogt, speelt en voelt, heb je snel het idee dat je ‘hier al eens geweest bent’.

Gelukkig is het spel niet steeds een herhaling van zetten. Er zijn kleine uitdagingen in de game terug te vinden die zich goed laten omschrijven als mini-games in het grotere geheel. Het is alleen jammer om te concluderen dat deze, hoewel het fris voelt om even wat anders te doen, vaak niet veel meer zijn dan simpele manieren om je even af te leiden. Zo zijn de Trench Run in de eerste Death Star en de Speederbike Chase uit Return of the Jedi in deze mini-game achtige opzet te beleven. Klinkt heel tof, maar in de praktijk is het niet veel meer dan standaard horizontale shooters waar weinig creativiteit in te vinden is. Het is iets wat al (veel) vaker gedaan is in andere games. Het is jammer, dit zijn juist de momenten dat het verhaal goed verteld kan worden. Maar ook daar slaat Apprentice of the Force de plank vaker mis. Want een dynamisch, snel verhaal zoals dat van de Star Wars trilogie, vertel je niet met stilstaande beelden waarin slecht nagemaakte gezichten mogelijk een beetje bewegen om te laten zien wie aan het woord is. De Gameboy Advance is misschien niet de meest krachtige computer, maar het apparaat kan meer dan dit.

Toch zou ik Apprentice of the Force geen slechte game willen noemen. Het heeft zeker zijn tekortkomingen, misschien omdat de release van de films gehaald moest worden. Visueel is het niet nieuw, maar oogt het meer dan prima en de game is vaker leuk om te spelen dan dat het frustrerend is. Met meer ontwikkeltijd was dit mogelijk een veel betere game geworden.

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!