Super Bombad Racing
Super Bombad Racing

Star Wars: Super Bombad Racing (2001)

Mario Kart á la Star Wars!

Al ver voor de release van Super Bombad Racing werd duidelijk dat Star Wars prima gecombineerd kon worden met andere genres. Zo bleek in het verleden al dat de flight sim in een Star Wars jasje bijzonder populair kon worden en dat de actievolle platformer ook duidelijk niet onderdeed in deze franchise. Een genre waarin Star Wars echter nog niet aanwezig was, was een genre gedefinieerd door een Italiaanse loodgieter…

Uiteraard was Mario Kart dé game die je speelde wanneer je het beste van het beste wilde hebben in het Kart-racing genre. Met vele klonen in de vorm van Crash Team Racing, Diddy Kong Racing en LEGO Racers was het geen onbekend terrein voor menig gamer. Het was echter altijd duidelijk dat Mario Kart de ongekroonde koning in het genre. Met Super Bombad Racing, de Star Wars-visie op het genre, kwam er wederom een clone ter tonele.

Het genre was echter wel een genre waar weinig innovatie in plaats vond. Mario Kart 64 was in feite dezelfde game als de originele Mario Kart van vele jaren eerder. De sprong naar 3D was een intense, maar de gameplay bleef redelijk hetzelfde. Wat nooit veranderde was het feit dat het spelen van games in dit genre vooral enorm eel plezier bracht. Het zijn games die makkelijk op te pakken zijn voor iedereen, maar voldoende uitdaging brengen voor degene die er echt voor wil gaan. Maar dat plezier was altijd een garantie.

Met dit in het achterhoofd was Star Wars: Super Bombad Racing eigenlijk precies dat. Het was een blik in het Star Wars universum in de vorm van een Mario Kart-kloon. Echter, dit was geen Star Wars zoals we het kende; alles was grappiger, overdreven schattig en gecreëerd om een glimlach op het gezicht te toveren. En hoewel dit klinkt als een game waarbij het glazuur van je tanden springt tijdens het spelen, was Super Bombad Racing niet slecht. Het was ook niet het beste ooit.

Super Bombad Racing: een aardige poging

Met de wetenschap dat de game volledig in 3D gecreëerd werd, zijn de ontwikkelaars helemaal losgegaan met de vaste dingen die we kenden uit het genre. Echter, het vleugje Star Wars zorgde er juist weer voor dat de levels een grotere schaal kregen dan dat wat we tot dat moment gezien hadden in het genre. De vroegere levels bestonden uit typische clichés, maar wanneer je daar doorheen wist te racen kwam je bij de tracks die vele malen indrukwekkender waren. Zo was de race in Otoh Gunga bijna geheel onderwater. Hierdoor stuurde je ineens niet alleen meer van links naar rechts, maar ook van boven naar onder. In het Droid Control Ship waren zelfs hele stukken aanwezig zonder zwaartekracht. Dingen die de latere Mario Kart-delen ook hebben gebruikt.

Uiteraard, zoals belangrijk in dit genre, waren levels gevuld met ‘shortcuts’, kleine of verborgen wegen om een stukje af te snijden. Vaak wel moeilijker om te benaderen maar wanneer je dit deed kon het er wel voor zorgen dat die eerste positie ineens binnen handbereik kwam te liggen. Hierdoor zijn er meerdere manieren om elk level uit te racen en is geen rondje hetzelfde. Iets wat een grote meerwaarde heeft wanneer je het spel een langere tijd wilde spelen. Het zoeken naar manieren om tijd van je rondes af te schaven was een hele sport op zich.

Niet slechts een Star Wars-skin van Mario Kart

De manier van besturen van de vele racers was in feite hetzelfde als dat je gewend was uit het genre, al lag de snelheid een tikkie hoger. Het leek daarin meer op Diddy Kong Racing dan op Mario Kart. Uiteraard waren er vele wapens op te pikken tijdens de races om je vijanden mee te bestoken. Niets was zo leuk om de duidelijke nummer één vlak voor de finish van zijn overwinning te beroven door een goed geplaatste aanval. Denk aan de mijnen, vallen, homing missles, seeker drones en wapens die specifiek voor het door jouw gespeelde personage was en je hebt een idee van de chaos die plaats kon vinden.

Personages? Jawel. Het is natuurlijk zaak om duidelijk te maken wie jij bent op de digitale racetrack. In Mario Kart speel je ook met Mario, Luigi, Peach, Toad of Donkey Kong, natuurlijk. Daarom kon je in deze titel aan de slag met een koddige versie van Darth Maul, Jar Jar, Sebulba, Boss Nass, Obi-Wan Kenobi, Yoda, Anakin en Amidala. Qua design waren de personages stuk voor stuk ‘schattiger’ gemaakt. Denk aan een klein lichaam met een te groot hoofd en je zit redelijk in de buurt. Een digitale voorloper op de Funko Pops, zou je kunnen zeggen. Geanimeerd in kinderlijk grappige manieren en de stijl is compleet.

Technisch niet perfect

Super Bombad Racing verscheen in de vroege tijd van de PlayStation 2. En dat was te merken. De ontwikkelaars hadden duidelijk epische levels voor ogen, veel visuele effecten en een hoop dat tegelijkertijd gebeurde. Echter, de PlayStation 2 had er af en toe moeite mee om dit succesvol in beeld te brengen. Hierdoor liep de framerate (het aantal beelden per seconde) – vooral in multiplayer – vaak terug waardoor het spel letterlijk begon te haperen. Ook waren er behoorlijk wat foutjes aanwezig waardoor het vaker dan eens gebeurde dat je door een muur heen kon rijden, je door de vloer heen viel of dat de camera vast kwam te zitten achter een gebouw. Alles behalve handig.

Gelukkig was Super Bombad Racing wel leuk. Het was niet geweldig, niet briljant, maar gewoon leuk. De domheid van deze versie van Star Wars is aanstekelijk, de vrolijke personages brengen je aan het lachen. Het was zeker nooit het beste in zijn genre, maar het wist voldoende plezier te brengen. En dat is uiteindelijk misschien wel het belangrijkste. Toch, door de minpunten scoorde de game niet goed genoeg en liepen de verkopen niet zoals gehoopt. Hierdoor werden de versies voor Dreamcast, Windows en MacOS geannuleerd tijdens het ontwikkelen…

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!