Return of the Jedi

Star Wars: Return of the Jedi (1984)

Het avontuur in de bioscopen was in 1983 met Return of the Jedi tot een einde gekomen. Met drie films leek de complete Star Wars saga verteld te zijn. Met niets nieuws in ontwikkeling op dat gebied moesten fans uitwijken naar andere mogelijkheden om hun passie voort te kunnen zetten. Gelukkig brachten Atari en Lucasfilm in 1984 een nieuwe ervaring in de arcadehallen als spiritueel opvolger van Star Wars (1983).

Nee, nadat de derde film verschenen was in de bioscoop, was het wel zo’n beetje voorbij. Niemand wist dat George Lucas zestien jaar later een prequel trilogie zou gaan maken en dat Disney bijna drie decennia later een vervolg zou produceren. Star Wars was voorbij. The Empire was verslagen. Palpatine was dood. Luke was een Jedi Knight. Klaar, dit was het. Er waren natuurlijk al enkele games verschenen die fans bezig wisten te houden, maar er was duidelijk behoefte naar meer. En dat kwam er in de vorm van Star Wars: Return of the Jedi, een game die verscheen in de arcades in 1984, maar ook zou verschijnen voor de Amstrad CPC, Atari ST, BBC Micro, Commodore 64 en de ZX Spectrum.

Waar eerdere games zich vooral wisten te focussen op een bepaalde scene uit de films, pakte Return of the Jedi het net wat anders aan. De complete film werd aan de speler getoond in speelbare vorm. Dat was voor die tijd echt wel een dingetje. Het was dé manier om de film nog eens te beleven. Zo was er de mogelijkheid om Han Solo te redden uit het paleis van Jabba the Hutt, kon je met Luke en zijn Speederbike met flinke snelheid door de bossen van Endor vliegen en was het zelfs mogelijk om het op te nemen tegen de Death Star. Uiteraard vliegende in de Millenium Falcon als Lando Calrissian. Het doel was voor die tijd even simpel als duidelijk; de game af zien te ronden met een zo hoog mogelijke score. Want weet, in de jaren tachtig was je pas echt tof wanneer je naam hoog in de High Score-lijsten stond van bepaalde videogames.

Uiteindelijk leek wel de gehele game steeds hetzelfde te zijn. Je had andere voertuigen en omgevingen, maar in essentie bleef de game een spel waarbij je met een bovenaanzicht je voertuig door een vijandelijke omgeving moest zien te loodsen. Uiteraard ontweek je vijanden, obstakels en schoot je tegenstanders neer. Het is dan ook te vergelijken met bekende titels uit die tijd zoals Galaga. Echter, de Star Wars-saus die er overheen lag, plus het feit dat het grafisch een stuk indrukwekkender was, was voor veel mensen genoeg om uren en uren achter de arcadekasten te verslijten. Er zijn heel wat dollars in Return of the Jedi verdwenen.

Het spel bestond uiteindelijk uit acht levels, waarvan elke verdeeld was in drie verschillende fasen waar je als speler doorheen moest. Deze konden verschillen, waardoor het spel je soms wist te verrassen. Zo zat je ineens met Chewbacca in een AT-ST en moest je een hoop obstakels zien te ontwijken terwijl je een andere keer in de Falcon zat met twee X-Wings aan je zijde met als doel om Star Destroyers neer te halen. Uiteindelijk mocht je het altijd opnemen tegen de Death Star. Het einddoel was uiteraard het opblazen van dit gevaarte terwijl je moest zien te ontsnappen aan de explosie en TIE-Fighers in achtervolging.

Mocht je de game vandaag de dag willen spelen en heb je niet meer zo’n oude console op zolder liggen? Haal dan je Nintendo Gamecube onder het stof vandaan. De game is namelijk vrij te spelen in Star Wars: Rogue Squadron III – Rebel Strike. Gewoon even “!?ATH!RD GAME?YES” als passcode invullen. May the Force be with you…

Star Wars Lowlands
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!