We hadden het er al over in de Star Wars Podcast van deze week, maar omdat beelden meer zeggen dan duizend woorden, gaan we er toch nog even verder op in. Sinds The Empire Strikes Back in 1982 verscheen voor de Atari 2600 zijn er vele, vele Star Wars-games verschenen. Geweldige titels die we mogen rekenen tot de beste in hun genre, tot de meest slechte die we eigenlijk liever vergeten. Over welke games ik het heb?
Vraag eens aan jezelf wat voor jou de meest favoriete game uit het Star Wars-universum is geweest. Misschien is het een spel waar je met warme herinneringen aan terug moet denken. Door het verhaal, de setting, of juist omdat het zo fijn was omdat je het samen kon spelen met een belangrijk persoon. En draai het nu eens om. Heb je ooit Star Wars games gespeeld die je misschien compleet verdrongen hebt? Waar je liever niet meer over praat? We hebben ze allemaal. Maar, om positief te beginnen starten we met de vijf beste games die dit universum ons ooit heeft mogen brengen.
Star Wars: Knights of the Old Republic (BioWare, 2003)
Bioware bracht met Knights of the Old Republic volgens velen niet alleen de beste game met een Star Wars-licentie die ooit gemaakt is, maar ook een van de beste RPG’s aller tijden. Daarnaast zit het verhaal van de game zo goed in elkaar (en wist het spelers zo te shockeren) dat er zelfs gesproken blijft worden over die ene onthulling. In een tijd duizenden jaren voor de films creëerde Bioware een compleet nieuw narratief waarbij ze niet verbonden waren aan de Skywalkers. En met verve, vandaag de dag eisen vragen fans nog steeds om een film of Disney+-serie die zich in dit universum af mag spelen. Met lopende geruchten dat er mogelijk een nieuwe uitgave gaat komen van dit spel zijn vele vandaag de dag al meer dan gelukkig.
Star Wars: Rogue Leader – Rogue Squadron II (Factor 5, 2001)
Toen Nintendo de Gamecube lanceerde, het paarse (of zwarte) kubusje met een handvat (jawel, een handvat aan je game console), verscheen de officiële opvolger op Rogue Squadron. Het spel liet je plaats nemen in diverse cockpits van verschillende fighters uit de bekende films en schotelde originele missies voor. Daarnaast waren er momenten uit de film die één op één na te spelen waren. De aanval op de Death Star? Check. De Battle of Endor? Check! Hoth? Beter dan in elke andere game. Vandaag de dag oogt de game nog steeds fantastisch en klinkt ‘ie nog beter dan dat. Het vliegen langs de klassieke locaties uit de bekende films weet je nog steeds weg te voeren en je even te laten vergeten dat je met een paarse controller in je handen zit. Waar blijft een vervolg voor de hedendaagse spelsystemen? Met de komst van Star Wars: Rogue Squadron moet dat wel goed zitten. Toch?
Star Wars Jedi: Fallen Order (Respawn Entertainment, 2019)
Het is ontwikkelaar Respawn gelukt om een volledig singleplayer verhaal te vertellen binnen het Star Wars universum waarbij niet alleen gamers hun ding kunnen doen, maar ook de grootste fans van de franchise waar voor hun geld gaan vinden. Ja, Jedi: Fallen Order is die game waar gamers tijdens de release zo op gehoopt hadden. Het brengt diepe Star Wars lore, toffe gameplay en een verslavende manier van ontdekken in combinatie met leuke puzzels en goede actie. Daarnaast is de soundtrack van bijzonder hoge kwaliteit en doet op momenten niet onder voor de iconische klanken van John Willams zelf. Hoewel niet elk gameplay-element origineel is, is het Respawn gelukt om ze allemaal samen te brengen in een game die jouw aandacht meer dan waard is. Het verhaal, dat een eenzame Jedi na Order 66 laat zien, weet somber te zijn, intiem. Maar toch groots, episch zelfs. Duidelijk de beste Star Wars titel van de laatste jaren.
Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast (Raven Software, 2002)
Nog voor Jedi: Fallen Order wist Jedi Outcast spelers te trakteren op de ultieme Jedi-fantasie. Het spel laat je het universum doorkruisen, vechtende tegen the Empire, terwijl je langzaam maar zeker steeds meer affiniteit met The Force krijgt. Je wordt steeds sterker in je krachten, handiger met je lichtzwaard en bedreven met de uitmuntende gameplay. Elementen die veel games voor dit spel geprobeerd hadden, maar nooit zo goed tot stand wisten te brengen als dat hier gebeurde. Het verhaal dat je speelde was interessant. Het feit dat deze game een multiplayer had die zo populair was dat ‘ie vandaag de dag, haast 20 jaar later, nog steeds gespeeld wordt, zegt meer dan genoeg. Mocht je deze game gemist hebben, dan raad ik je ten zeerste aan ‘em alsnog een kans te geven. Kijk gewoon even door de gedateerde graphics heen.
Star Wars: Republic Commando (LucasArts, 2005)
Deze game, die oorspronkelijk exclusief verscheen op de originele Xbox, is een geweldige shooter. Echter, anders dan andere shooters uit die tijd wist Republic Commando je een heus ‘squad gevoel’ te geven omdat jij niet in je eentje door missies ging, maar met een compleet team. Elk teamlid had een eigen persoonlijkheid, sterktes en zwaktes en het was aan jou om iedereen op de juiste plekken in te zetten. Daarnaast was dit spel duisterder, harder en meer volwassen dan dat wat we voorheen tegen waren gekomen. Het spel zat bijzonder slim in elkaar, vertelde een goed verhaal en zag er grafisch sterk uit. Ook hier gonzen de geruchten rondom een heruitgave inmiddels over het internet. Laat maar komen…
Er zijn meer dan genoeg prachtige en goede Star Wars-games te noemen. Titels die deze top vijf net niet hebben gehaald zijn games zoals The Old Republic, Battlefront 2 (de oude én de nieuwe) LEGO: Star Wars The Complete Saga, TIE-Fighter en Dark Forces. Stuk voor stuk games die de kwaliteit van de franchise hoog weten te houden en stuk voor stuk titels die ik je ten zeerste aan wil raden om te spelen. De games die je hier beneden vindt kun je echter gewoon compleet langs je laten gaan. We duiken nu in de modderpoel der gaming. Hetgeen dat het daglicht niet meer mag zien. De meest verschrikkelijke ervaringen die je qua Star Wars gaming kunt krijgen.
Kinect Star Wars (Terminal Reality, 2012)
Wat willen de echte Star Wars-fans die de nieuwste technologie in huis hebben? Dansen als Han Solo! Kinect Star Wars was een game die de camera van de Xbox 360 nodig had waardoor jouw lichaamsbewegingen over werden gezet in het spel. Er was een avontuur aanwezig waarbij jij je als Jedi door vele vijanden heen moest hakken met je lichtzwaard, terwijl je met je hand moest wapperen om de Force te gebruiken. In theorie klinkt dat tof, ware het niet dat het spel alles behalve goed werkte. Daarnaast was er dus de mogelijkheid om op bekende muziek (die geheel nieuwe Star Wars songteksten kregen) mee te dansen. Het was verschrikkelijk. Als schrijver van dit stuk vraag ik me ook af hoe ik deze game ooit in godsnaam voor de volle honderd procent heb uit weten te spelen…
Star Wars: Super Bombad Racing (LucasArts, 2001)
Waar Kinect Star Wars voor velen een klap in het gezicht van de ware Star Wars-fan was, was Super Bombad Racing een goede rochel vol in het oog. Kart racing was lange tijd bijzonder populair. Denk aan geweldige titels als Mario Kart, Diddy Kong Racing en Crash Team Racing. Dat moet Star Wars ook kunnen, dachten ze vast bij LucasArts. Dus werden bekende personages met gigantische hoofden in kleine voertuigen gepropt op diverse ‘leuke’ banen gevuld met gevaren. Ergens klinkt het als een leuk idee, maar de uitwerking zorgde ervoor dat je al heel snel gewoon weer Mario Kart wilde spelen. Alle personages en voertuigen waren gebaseerd op The Phantom Menace. Iets wat de oudere fans ook in het verkeerde keelgat schoot. Het was op dat moment de enige prequel die verschenen was.
Star Wars: Demolition (Luxoflux, 2000)
Waar Mario Kart niet leek te werken als inspiratie, deden Carmageddon en Twisted Metal dat al helemaal niet. The Empire komt naar Tatooine om aldaar alle Podraces te verbieden. Hierdoor introduceert Jabba the Hutt een nieuwe manier van sport. Gooi personen in een voertuig in een bepaalde arena en laat er eentje levend uit stappen. The Hunger Games met voertuigen dus. Ook dit kan op papier leuk klinken, maar de balans was compleet zoek in het spel. Wanneer je het met een landspeeder op moet nemen tegen AT-ST weet je vantevoren al bijna wie als winnaar over gaat blijven. De ontwikkelaar achter het spel had voorheen Vigilante 8 gemaakt, wat ook al een goedkope kloon van Twisted Metal moest zijn. Die game deed het niet al te best. Met Demolition wist de Star Wars naam ook niet veel goed te maken.
Star Wars: Masters of Terås Kåsi (LucasArts, 1997)
Je kon er natuurlijk op wachten. Met vele, toffe personages in de drie originele films had Star Wars een perfecte line-up op weten te bouwen voor een fightinggame. Het genre, waarin diverse karakters met elkaar op de vuist moeten gaan, staat bekend om die diversiteit van ‘poppetjes’ waar je mee kunt spelen. Elk met zijn eigen vechtstijl, krachten en combo’s. Elk gevecht speelt af in een andere omgeving waardoor fightinggames hele specifieke werelden hebben kunnen scheppen. Denk maar eens aan hoe Street Fighter en Mortal Kombat in geen opzicht op elkaar lijken, terwijl ze in hetzelfde genre wonen. Star Wars leek gemaakt voor dit.
In 1997 bracht LucasArts dan ook Masters of Terås Kåsi, het spel dat de speler beloofde om intense één op één gevechten te laten beleven met de meest bekende namen uit de franchise. Luke Skywalker die het opnam tegen Darth Vader! Boba Fett die zijn vuisten liet gelden in een gevecht tegen Chewbacca. Het klok bijzonder indrukwekkend. Niemand kon vooraf aan zien komen hoe ongeïnspireerd de daadwerkelijke game echt zou zijn. Personages waren compleet niet in balans, de levels waren slecht ontworpen, de actie stroef en er was weinig om voor door te spelen. We hebben na deze release dan ook nooit meer iets van Terås Kåsi gehoord. Tot Qi’ra het noemde in Solo: A Star Wars Story.
Star Wars: Force Commander (Ronin Entertainment, 2000)
Sinds de aankondiging van Force Commander in 1997, wisten Star Wars fans het zeker. Dit werd de ultieme titel als het aankwam op het besturen van de Imperials of Rebels in een RTS-omgeving. Het was een 2D-titel die je overzicht gaf over het complete slagveld en de tekenen zagen er goed uit. Het spel werd uitgesteld omdat besloten werd om de complete game op een nieuwe engine te laten draaien waardoor het zowaar 3D ging worden. Fans vonden het oké, dat jaartje langer wachten om een nog betere ervaring te krijgen, dat hadden ze er wel voor over.
Helaas kwam die betere ervaring er nooit. De upgrade naar de 3D-engine deed de game totaal niet goed, het wist de game behoorlijk te belemmeren en haast onspeelbaar te maken. Wat als een manier werd gezien om de game naar een hoger level te brengen, haalde de game juist flink omlaag, onspeelbaar en lelijk. Force Commander zag er niet uit. Goede graphics zijn niet het belangrijkste in Star Wars games, maar slechte graphics kunnen een spel doden. Grafisch was de game als een grote blur, blokkerig en animaties waren houterig. Het verhaal was weinig interessant en spelers vonden geen reden om door te spelen. Een gefaald experiment.
Ook hier zijn er veel meer games te vinden die we liever niet tegen gaan komen in een donker steegje. Denk aan Yoda Stories, Jedi Arena, Obi-Wan, Flight of the Falcon en The Gungan Frontier. Het is goed mogelijk dat hier titels tussen staan waar je nooit eerder van hebt gehoord. Misschien is dat maar beter ook.
Star Wars heeft op gaming gebied ons sinds 1982 meer dan honderddertig verschillende avonturen voor weten te schotelen. Dat ze niet allemaal van de hoogste kwaliteit zijn is dan ook niets minder dan normaal. Het verschil tussen de beste en slechtste spellen in dit universum is enorm. Gelukkig kun je vele, vele uren doorbrengen in fantastische games waar je jaren later nog steeds met plezier aan terug kunt denken. Dan kun je die paar drollen best snel vergeten, niet waar?