Star Wars Galaxies

Star Wars: Galaxies – Jump to Lightspeed (2004)

Galaxies krijgt een belangrijke en welkome uitbreiding!

Star Wars Galaxies is een gigantische hit. Miljoenen spelers komen dagelijks samen in de digitale wereld om hun grootste Star Wars-fantasie te beleven. In plaats van het ervaren van een geschreven verhaal, regisseren ze hun eigen te banen weg. Met de release van Jump to Lightspeed is die weg een stuk intenser geworden.

Jump to Lightspeed is een interessante uitbreiding voor het basisspel Galaxies: an Empire Divided. In eerste instantie omdat deze nieuwe software aangekondigd werd ver voordat het originele spel in de winkel lag. Het pad was duidelijk bij de ontwikkelaar; de expansie moest niet alleen zorgen voor het mogelijk maken van behoorlijk wat actie in de ruimte, maar ook de vaste spelers belonen voor hun gespendeerde tijd in het spel. Het originele spel, dat tijdens de release van Jump to Lightspeed iets meer dan een jaar oud was, werd in haar eerste levensjaar al flink onder handen genomen door de ontwikkelaars. Zo werden er voertuigen, mounts en door spelers gecreëerde steden toegevoegd aan het spel, alsook enkele nieuwe dungeons. De standaard beroepen die spelers na konden jagen werden onder de loep genomen en hier en daar aangepast en de eerste Jedi doken inmiddels op op de servers.

Echter, er was een verandering aanstaande waar spelers enorm naar uitkeken. Al sinds de release van het basisspel was dit de grote aanpassing die het spel nog interessanter moest maken. De belofte werd ingelost met Jump to Lightspeed. Het liet spelers dan ook precies dat doen. De uitbreiding geeft de mogelijkheid om daadwerkelijk tussen de sterren te reizen. Deze mogelijkheid zorgt niet alleen voor een hoop nieuwe apties en gameplay, maar het maakt de algehele beleving ook een heel stuk beter.

Jump to Lightspeed: een ingeloste belofte

De standaard game kram met zo’n dertig losse beroepen die je als speler na kunt volgen. Hoewel niet elke even logisch lijkt in een Star Wars-game, was het prima om rond te lopen als een succesvolle danser, architect of muzikant. Met Jump to Lightspeed voegt het spel vier nieuwe professies toe; ‘shipwright’, ‘freelance pilot’, ‘Alliance Starfighter pilot’ en ‘Imperial Navy pilot’. Om voor Shipwright te gaan is het zaak om een deel van je 250 skillpoints te spenderen terwijl het zijn van piloot altijd voor iedereen toegankelijk is, zonder daar daadwerkelijk een offer voor te moeten maken.

Je kunt uiteraard niet elke piloten-carrière oppakken. Wanneer je bij de Imperial Navy kiest, is het logisch dat je niet voor de Rebel Alliance kunt vliegen. Wel is het mogelijk om later in je verhaal alsnog van kant te wisselen, maar dit kost je al je verdiende ervaringspunten uit je pilotentijd. Je begint dan letterlijk weer op nul. Daarnaast kan het ook zijn dat je jouw schip verliest. Heb je een X-Wing, maar ga je vliegen voor The Empire, dan mag je vaarwel zeggen tegen je eerste liefde. Er zijn 21 verschillende schepen te verkrijgen welke elk geallieerd is aan een bepaalde factie. De Sorosuub luxury yacht, welke je krijgt als reward wanneer je Galaxies speelde in de 180 dagen voor de release van Jump to Lightspeed, kan echter altijd gebruikt worden. Waar het reizen tussen planeten een interessante toevoeging is, waarbij het uitvoeren van missies of zelfs smokkelen van spullen mogelijk is, brengt de ontwikkelaar echter een nog grotere factor waardoor de ruimteschepen onmisbaar zijn. Gevechten in de ruimte.

Eindelijk gevechten in de ruimte in Star Wars Galaxies

Deze gevechten in de ruimte hadden makkelijk in de combat-stijl van de rest van het spel kunnen zijn. Echter is er voor gekozen om er een veel diepere laag doorheen te gooien. Het is zaak om de vijand op te sporen, te volgen, je aan te passen aan eventuele verschillen in snelheid en om daadwerkelijk een ‘lock-on’ te krijgen. Door deze handelingen waar je aan moet voldoen voordat je daadwerkelijk een gericht schot af kunt voeren, lijkt het haast of LucasArts hier een onofficieel vervolg op de X-Wing-serie heeft toe willen voegen. Het gaat nooit zo diep als in de simulaties van die spellen, maar het komt in de buurt. Vijanden worden natuurlijk steeds lastiger waardoor je daadwerkelijk steeds beter moet zien te worden in het besturen van je schip. Er is dan ook veel te leren voordat je je aan grotere, snellere of meer wendbare schepen kunt wagen. De explosie op je scherm wanneer je je tegenstander hebt geraakt blijft echter een goed gevoel geven. Of dit nu een computergestuurde vijand is, of een daadwerkelijke speler van vlees en bloed.

Een manier om het spel nog leuker te maken, en vooral om het MMO-principe te omarmen, is om plaats te nemen in schepen die door meerdere personen bestuurd worden. Denk bijvoorbeeld aan de Y-Wing, waar twee personen voor nodig zijn. Jij vliegt daadwerkelijk en schiet het standaard kanon af terwijl een tweede speler, die misschien aan de andere kant van de wereld zit, de turret kan bemannen. Iets wat lastig kan zijn wanneer er geen goede samenwerking is, omdat je dan nooit weet wat de piloot van plan is. Samenwerking en communicatie is de sleutel tot succes.

Er is een hoop nieuwe content te vinden in Jump to Lightspeed. Content die zo belangrijk bleek te zijn dat de ontwikkelaar niet lang na de release besloot de gehele uitbreiding op te nemen in de standaard game. Spelers die later Galaxies kochten kregen zo gratis de beschikking tot de content. Galaxies werd een completere ervaring. Miljoenen spelers wisten elk vrije uur in deze digitale wereld door te brengen.

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!