Star Wars Galaxies

Star Wars Galaxies – An Empire Divided (2003)

Regisseer je eigen Star Wars avontuur!

Na jaren vol avonturen in diverse videogames waarin de ontwikkelaar jouw pad moest bepalen, was het moment eindelijk daar om zelf de touwtjes in handen te nemen in Star Wars Galaxies: An Empire Divided. Met deze game werd een gigantische online open wereld gecreëerd waarin jij de regisseur werd van je eigen verhaal.

In 2000 kondigde LucasArts een samenwerking aan met Vergant Interactive Inc, de makers van EverQuest en Sony Online Entertainment. Samen zouden ze alles op alles gaan zetten om de eerste ‘massively multiplayer online role-playing game’ in het Star Wars-universum te creëren. Bij de aankondiging werd een release in 2001 beloofd en dat het spel tijdens de originele trilogie plaats ging vinden. Tijdens de ontwikkeling van het spel, op 17 mei 2001, werd de eerste uitbreiding al aangekondigd. Hoewel deze nog geen naam kreeg, werd deze beloofd als een toevoeging die zes maanden na de originele game zou gaan verschijnen en moest zorgen voor het reizen tussen planeten en gevechten in de ruimte. Het duurde niet lang voordat de releasedatum van het originele spel door werd geschoven naar 2002. In juli begon een gesloten beta test. Daarnaast werd de game door LucasArts ook aangekondigd voor de Xbox en PlayStation. Deze versies zagen echter nooit het licht.

De weg naar de grootste Star Wars game van zijn tijd

Op 20 december 2002 werd bekend dat de game als Star Wars Galaxies: An Empire Divided op 15 april 2003 ging verschijnen. Het zou alle basiscontent bevatten. Op dat moment was de community van het spel (via de officiële website) al meer dan 400.000 leden groot, een unicum. Het was de grootste online community die zich ooit rond een game als deze had gevormd. Helaas werd het spel wederom uitgesteld naar 26 juni, 2003. Electronic Arts zorgde voor een gelokaliseerde versie in Japan. Echter, daar was weinig animo voor het spel, waardoor de servers in dit werelddeel in november 2005 al sloten.

Jouw eigen rol en verhaal in het Star Wars universum

Tijdens de release leek de game weinig op dat wat de game zou gaan worden. Zo was het niet mogelijk om in de grote online wereld rond te reizen met ‘mounts’; voertuigen of dieren die je kon gebruiken om snel over het land te bewegen. Daarnaast was er wel de mogelijkheid om een huis te creëren op een planeet, maar de optie om een groep huizen te krijgen in grote steden kwam later. Het grootste verschil tussen ‘het begin’ en ‘het einde’ van Galaxies. Origineel kon de speler kiezen uit zes beroepen; Medic, Brawler, Marksman, Scout, Entertainer en Artisan. Daarnaast konden geavanceerde specialisaties gekozen worden. Denk aan het worden van een Bounty Hunter, Creature Handler, Ranger, Doctor of een Musician. Er waren vierentwintig van dit soort banen in de game aanwezig, maar jouw personage kon ze nooit allemaal tegelijk aan.

Het belangrijkste was echter dat er de mogelijkheid was om gevoelig te worden met de Force. Het worden van een Jedi was geen optie in een menu. Je moest er voor werken, flink ook. Door bepaalde doelen te behalen (die vele, vele uren kostten) kon de gevoeligheid met de Force beginnen en de training richting het worden van een Jedi starten. Er was geen handleiding, geen uitleg. Je stond er alleen voor. Spelers keken dus hun ogen uit wanneer een andere speler in de open wereld daadwerkelijk een Jedi wist te worden. Deze had er vele maanden naar toe gewerkt. Dit zou later allemaal veranderen.

Creëer jouw eigen karakter in Star Wars Galaxies

Wanneer jij je eerste stappen in dit online avontuur ging maken, was het zaak om te besluiten als welk ras je dit ging doen. Keuze bestond uit: Mens, Twi’lek, Zabrak, Wookiee, Trandoshan, Rodian, Mon Calamari, Bothan, Sullustan en Ithorian. In Galaxies was je dan ook geen bestaand personage, jij creëerde jouw digitale zelfbeeld om je eigen avontuur mee te beleven. Waar je dat deed, hoe je dat deed en met wie je dat deed lag geheel aan jou. In een enorme open wereld, waarin duizenden andere spelers elkaar tegen kwamen, was het aan jou om je passie te volgen, verhalen te volgen en queesten te voltooien. Gevechten waren ‘om de beurt’ waardoor iedereen steeds opnieuw een aanval kon kiezen die volgens de speler op dat moment de juiste was. Met alle ervaringen die je opdeed werd je sterker en was jouw naam mogelijk een geducht onderdeel op de server waarop je speelde.

Een levende wereld voor Star Wars fans om in door te brengen

Het ging veel verder dan alleen jouw personage. Je kon ‘in de wereld gaan wonen’, je eigen huis betrekken, deze inrichten naar jouw stijl en smaak. Spelers konden zelfs stemmen op welke speler de burgemeester van een bepaalde nederzetting kon zou gaan worden. Een taak die meer eer aangenomen werd, maar wel voor extra werk zorgde. Het spel deed er alles aan om sociale interactie tussen spelers te ontluiken. Dit was meer dan alleen een gesprek met elkaar voeren. Ook deze Star Wars wereld draaide om geld. Geld dat je moest verdienen om uit te kunnen geven. Iets waar de verschillende beroepen bij kwamen kijken. De rijkste spelers in het spel hadden de meeste macht? Nee, want de stem van de massa deed veel. Het was een levende, groeiende wereld met een eigen economie, verstandsverhouding en groeimogelijkheden.

Een MMO als deze staat of valt bij de content. Gelukkig werden er in de loop van de jaren uitbreidingen uitgebracht om nieuwe opties toe te voegen, nieuwe werelden om te ontdekken, nieuwe beroepen en de mogelijkheid om daadwerkelijk te reizen in de ruimte. Toch zou het nog even duren voordat de ‘Jump to Lightspeed’ gemaakt ging worden.

Op 15 december 2011 sloten de servers van Star Wars Galaxies. De laatste vijf uren van het spel stonden in het teken van een groots gevecht tussen de Empire en de Rebellion. Dit resulteerde in de verschijning van de Force-geest van Obi-Wan Kenobi. Het einde van het verhaal was daar. Echter, een nieuw verhaal kon spoedig beginnen. Vijf dagen na de sluiting van Galaxies was de release van de volgende grote Star Wars MMORPG

Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!