Als het aankomt op pure verkoopcijfers, is de eerste Battlefront na haar release de best verkopende Star Wars-game aller tijden. Het is dan ook logisch dat er snel werk werd gemaakt van een vervolg. Echter, met een release maar een jaar na het origineel, is het de vraag of de game het origineel kan evenaren.
Battlefront was iets nieuws. Hoewel het veel inspiratie leek te halen uit games als Battlefield 1942, was het in de Star Wars-wereld een game zoals we nooit eerder zagen. Het idee dat we de vele gevechten uit dit universum op deze enorme schaal na konden spelen was fantastisch, het was iets wat we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Echter, het vervolg kon niet rekenen op deze gevoelens. Want een vervolg is niet nieuw. Het is bekende koek. De wow-factor is minder hoog dan de eerste keer. Het kan niet nogmaals de eerste keer zijn dat we op deze schaal aan de slag gaan. Een vervolg maken op een game die unaniem zo geliefd is, is dan ook niet het makkelijkste wat je kunt doen.
Het vervolg van Battlefront is meer van hetzelfde
Dus wat kun je dan het beste doen wanneer je toch met zo’n vervolg aan de slag gaat? Vooral niet proberen te maken wat niet kapot is, maar juist wel meer tijd besteden aan elementen die niet helemaal lekker uit de verf kwamen. Hierdoor speelt Battlefront II enorm zoals de eerste Battlefront. Je schiet met veel van dezelfde wapens, speelt ook veel van de zelfde planeten en de geluiden en graphics zijn haast identiek. Maar er is genoeg toegevoegd om die ultieme Star Wars-droom nog uitgebreider te maken.
Zo is de manier van spelen voor de eenzame speler compleet opnieuw uitgedacht en uitgebreid. Bij een titel als Battlefront II denk je natuurlijk meteen aan gigantische gevechten online, maar in de tijd waarin het spel verscheen bestond een service als Xbox Live pas drie jaar en stond het PlayStation Network nog in de kinderschoenen. Het is daardoor dus slim om de speler die nog niet online was met de console (op de PC was het een heel ander verhaal uiteraard), een diepe game voor te schotelen waar behoorlijk wat uren speelplezier uitgehaald konden worden. Zo is er uiteraard de Galactic Conquest, zoals ook in het eerste deel, maar kan de speler ook onderdeel zijn van ‘The Rise of the Empire’. Hierin laat de game het verhaal zien van de 501st Clone Infanterie Divisie in vele gevechten. Wat begint met een tutorial op Geonosis loopt al snel uit in een dodelijke campagne door de hele melkweg om Palpatine tevreden te stellen.
Een verbeterde campagne in Battlefront II
Het is duidelijk dat deze mode niet alleen leuk is om te spelen, maar toch ook een beetje dient om elk aspect van het spel onder de knie te krijgen. Elke manier van spelen komt dan ook voorbij en het spel daagt je uit om alle mogelijkheden te benutten. Met afwisselende doelen om te behalen die ‘on-the-fly’ kunnen veranderen is niet alleen de actie constant en intens, maar is de politieke kracht van de Emperor ook duidelijk voelbaar in dit nieuwe tijdperk. Het is een enorme verbetering ten opzichte van de campagne uit het eerste deel, waarbij de gevechten allen los leken te staan van elkaar.
Epische multiplayer dankzij speciale eenheden
Wanneer online spelen nog steeds niet je ding is, brengt deze tweede Battlefront de optie om (op Xbox en PlayStation 2) met twee spelers in splitscreen te spelen. Online kunnen 24 spelers elkaar te lijf gaan op de PlayStation, terwijl de krachtigere Xbox en PC 32 spelers tegelijk aankunnen. Toch is het niet het feit dat zoveel tegelijk met elkaar kunnen spelen wat ervoor zorgde dat Battlefront II online een grote verbetering van het eerste deel werd. Nee, het feit dat sterkere units, waaronder Jedi dit keer onder de knoppen kunnen verschijnen, brengt het totale gevecht naar een nieuw hoogtepunt. Om als een ‘krachtigere’ speler te spelen (naast de Jedi kun je denken aan een Fett of zelfs Han Solo) brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Benut deze krachtige momenten dan ook ten volle. Niet alleen je team rekent op je, maar je kun noodzakelijk zijn voor de komende overwinning. Gooi hier epische gevechten in de ruimte bij waarbij de besturing van een schip belangrijker is dan ooit en je weet dat Battlefront II je heel wat plezierige Star Wars-uren kan bezorgen.
Waar het spel op veel plekken enorm lijkt op zijn voorganger, heeft Battlefront II wel degelijk een eigen gezicht. Gevechten zijn grootser, werken beter, zijn dieper uitgewerkt en brengen nieuwe tactieken met zich mee. De gevechten in de ruimte en het wisselen tussen normale personages en de veel krachtigere, zorgen er ook voor dat er meer afwisseling in de game zit dan ooit tevoren. Het is knap wat de ontwikkelaar een jaar na het origineel uit weet te brengen. Battlefront II is dan ook, geheel terecht, in vele harten gesloten als één van de betere Star Wars games ooit.