Het is een boek dat je meeneemt naar het begin jaren 70 toen George Lucas American Graffiti maakte en de eerste ideeĂ«n voor Star Wars ontstonden. Aan de hand van de mooiste ontwerpen, tekeningen, stills, behind-the-scenes foto’s en posters ga je vervolgens chronologisch door de trilogie heen waarbij ook speciale aandacht is voor The Holiday Special, de twee Ewok films Ă©n de Ewok en Droids animatieseries (wat gezien het feit dat dit alles vaak genegeerd wordt een enorm pluspunt is). Het grootste gedeelte van het boek is dan ook visueel. Door het enorme formaat komen de grote afbeeldingen (vaak fullpage) beter dan ooit tot hun recht. Is er ook wat te lezen? Zeker: naast het voorwoord van George Lucas bevat het ook twee exclusieve interviews met hem wat ook een van de sterkste punten is van deze uitgave.

Een waardering aan dit boek geven is een echte hersenkraker. Ultieme naslagwerk? Ja en nee. Visueel is het absoluut een van de 5 beste maar informatief verre van. Een eyecatcher? Absoluut. Taschen heeft Star Wars de ‘coffeetable book treatment’ gegeven en liefhebbers hiervan zullen smullen. € 150 en ‘een dikke 10’ waard? Dat hangt bij dit boek meer dan ooit af van van wat je al hebt en wat je zoekt. Wat in ieder geval geconcludeerd mag worden is dat na deze release de ‘original trilogy naslagboekwerkmarkt’ nu Ă©cht verzadigd is. Tijd voor dit soort stoeptegels die de prequels eens goed onder handen nemen. Een mooie taak voor Taschen?

Hieronder enkele pagina’s Ă©n een video waarin de auteur Paul Duncan het complete boek laat zien: