Comic review: Star Wars – Skywalker Strikes

Star Wars - Skywalker StrikesTitel
Jason Aaron en John CassadayAuteur
6 oktober 2015Releasedatum

Twee jaar geleden, na de overname van Lucasfilm door Disney, kreeg Marvel Comics de rechten voor Star Wars comics terug. Het eerste product daarvan was de comic die simpelweg de naam Star Wars heeft. De eerste zes nummers van de Boba silhouetStar Wars comic zijn gebundeld in dit boek, genaamd Star Wars – Skywalker Strikes. Ze spelen zich af kort na A New Hope. En met deze verzameling comics schiet de Marvel Star Wars-lijn zeker snel uit de startblokken.

Er gebeurt namelijk genoeg. In de eerste helft leggen onze helden een wapenfabriek op Cymoon I plat en staat Luke voor het eerst recht tegenover Darth Vader. Verder zien we de paden van Luke en Boba Fett kruisen als ze allebei op zoek zijn naar antwoorden op Tatooine. Darth Vader leert wie de Death Star heeft opgeblazen. En Han en Leia worden gestalkt door een mysterieus figuur uit Hans verleden…

Met al die verhaallijnen is het, naast het eerste Darth Vader boek en Obi-Wan & Anakin, meteen één van de meest verrijkende comics. Het voegt echt wat toe aan de films om Vader zich te zien realiseren dat hij een zoon heeft. En het is het enige boek dat echt laat zien waarom Fett de meest gevreesde premiejager is.  Verder introduceert het een karakter wat, naar geruchten, best in de Han Solo-film zou kunnen verschijnen. Alleen al om die redenen is het een aanrader, of het boek nu goed is of niet.

Star Wars - Skywalker Strikes showdownMaar, goed is het gelukkig wel! Het verhaal raast met hyperspeed voorbij, zonder daarbij onduidelijk of verwarrend te worden. Elk personage krijgt de kans om de spotlight te stelen. En ook hun karakterisatie ligt in lijn met hoe we ze uit de films kennen. Luke is de onzekere boerderij-jongen opgezadeld met een grootse verantwoordelijkheid. Han is de arrogante maar charmante piloot die het wel even klaar zal spelen. Leia is gefocust op de missie. En Vader… Vader is een pure moordmachine.

Dit alles wordt door John Cassaday capabel vormgegeven. De karakters lijken niet altijd de volle honderd procent op hun acteurs, en sommige vechtscenes zijn soms moeilijk te volgen.. Maar dat wordt dubbel en dwars goedgemaakt door een aantal prachtige paginavullende tekeningen. Vader tegenover Luke (zie links), Vader die een AT-AT neerhaalt, Boba in de Mos Eisley Cantina… Het ziet er allemaal geweldig uit. Een aantal van deze pagina’s zou je zo in kunnen lijsten.

Kortom, het is dus zeker de moeite om deze comic in huis te halen. Het is een mooi boek dat je veelvuldig uit de kast zal trekken om weer even terug te lezen. En, de titel liegt niet; het is onmiskenbaar Star Wars. Een hoger compliment is er toch niet?