Star Wars Insider Short Stories
Star Wars Insider Short Stories

Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 3

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie bespreek ik alle short stories vanaf Insider #149 om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 3 bespreek ik de vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen mei 2016 en december 2016.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Scorched coverTitel: Scorched
Auteur: Delilah S. Dawson
Publicatie: Star Wars Insider #165 op 3 mei 2016
Online: starwars.com

Scorched speelt zich voor Bloodline af en draait helemaal om de piloot uit dat boek, Greer Sonnel. Greer doet in haar A-Wing mee aan een gevaarlijke race op Corellia, waarbij de deelnemers een, voor hun onbekend, parcours moeten afleggen. Een parcours dat ze van de oppervlakte van de planeet, naar net buiten de atmosfeer brengt, om vervolgens een stuk ondergronds af te leggen, waarna ze nogmaals de atmosfeer verlaten, en ga zo maar door. Naast dat het parcours de nodige gevaren met zich meebrengt heeft Greer ook nog eens een oude bekende op haar hielen zitten die het er allemaal niet makkelijker op maakt. Gelukkig vliegt er ook een onbekende piloot mee die haar gedurende de race goed weet bij te houden en haar hier en daar zelfs wat tips geeft.

Dit is een geweldig leuk verhaal waar je in een sneltreinvaart doorheen vliegt. De identiteit van de onbekende piloot is vanaf het begin al overduidelijk, maar dat maakt het er niet minder leuk om.

TK-146275 coverTitel: TK-146275
Auteur: Sylvain Neuvel
Publicatie: Star Wars Insider #166 op 7 juli 2016

TK-146275 is een Stormtrooper, maar anders dan met de meeste Stormtroopers krijgen we over hem meer te weten. Toen TK-146275 klein was kwamen de Rebellen naar de boerderij waar hij met zijn vader en zusje woont. De rebellen kwamen een groot luchtfilter stelen, deze actie verliep echter niet zoals ze gehoopt hadden en resulteerde in een tragedie die TK-146275 aanzet om een Stormtrooper te worden. Hij zou een Stormtrooper worden en Rebellen doden. Hij zou een Stormtrooper worden om zijn familie te wreken. We volgen TK-146275 van deze gebeurtenis in zijn vroege jeugd, gedurende zijn opleiding en dienst als Stormtrooper tot aan zijn dood. Een dood die iemand anders net als hem zo lang geleden een doel in het leven geeft.

Dit is een leuk en emotioneel verhaal. We krijgen een duidelijk beeld van TK-146275 en zijn beweegredenen om een Stormtrooper te worden. Iets dat voor het overgrote deel van Star Wars fans niet meer dan een gezichtsloze moordmachine is. Maar door het verhaal van TK-146275 krijgen we een heel ander beeld van deze mensen. Mensen met gevoelens, mensen die een rede hebben om te vechten voor de Empire. Mensen die doen wat in hun ogen goed is.

Blade Squadron: Kuat coverTitel: Blade Squadron: Kuat
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #168 op 31 augustus 2016

Kuat is alweer het derde deel in de Blade Squadron serie van David en Mark Williams. Ook deze keer volgen we een avontuur van Lieutenant Gina Moonsong, die de leiding heeft over Blade Squadron. Daarbij is Blade Squadron ook uitgebreid met een stel X-Wings die tijdens gevechten de B-Wings moeten beschermen tegen vijandige TIE fighters.
De New Republic heeft besloten dat het tijd is om een grote voortuigen fabriek van de overblijfselen van de Empire te vernietigen of over te nemen. Moonsong en haar team leiden de aanval, maar de nieuwe X-Wing piloten in het team zijn niet gewend om bodyguards te spelen voor andere fighters en gaan er al snel op eigen houtje vandoor. Het is aan Moonsong om deze nieuwe piloten duidelijk te maken wat het betekend om deel van een groep te zijn.

De fans van de Blade Squadron serie zullen hier weer van genieten, het verhaal leest weer lekker vlot weg en Moonsong is weer leuk geschreven en krijgt door deze nieuwe situatie weer wat meer diepgang. Ondanks dat we het grootste gedeelte van de tijd weer doorbrengen in een ruimtegevecht zijn alle bewegingen en locaties weer goed te volgen en het gebruik van de verschillende voertuigen aan beide kanten van het gevecht is leuk gedaan.

Turning Point coverTitel: Turning Point
Auteur: Jason Hough
Publicatie: Star Wars Insider #169 op 26 oktober 2016

Turning Point speelt zich net na Return of the Jedi af en gaat over Gorlan Seba, een tracker die met zijn vrouw op de planeet Radhii woont, aan de rand van het sterrenstelsel. Gorlan wordt op een ochtend benaderd door een officier en een aantal stormtroopers. De officier wil dat Gorlan hen door het woud aan de rand van de stad leidt. Er zijn een aantal rebellen ontsnapt en het woud in gevlucht, maar omdat het woud vol staat met levensgevaarlijke bomen is het van belang dat de Imperials zich laten leiden door iemand die goed weet hoe hij veilig door het woud moet navigeren. Gedurende hun reis worden ze met een boodschap geconfronteerd waar iedereen even stil van wordt.

Turning Point is een ontzettend leuk verhaal dat het leven van gewone mensen in het sterrenstelsel laat zien. We leren een hoop over Gorlan en zijn manier van leven op deze nieuwe planeet. De planeet is op zichzelf al heel interessant, we worden geconfronteerd met flora en fauna die we nog niet eerder tegen gekomen zijn en die een leuke rol in het verhaal spelen.
Het verhaal heeft een hoog tempo en eindigt met een onverwachte maar indrukwekkende wending. Het open einde van het verhaal is aan de ene kant erg jammer, ik had de reacties van de personages graag gelezen, maar aan de andere kant laat Hough ons op een hoogtepunt achter waarbij we zelf invulling kunnen geven aan de situatie. Dit verhaal is zeker een aanrader.

The Voice of the Empire CoverTitel: The Voice of the Empire
Auteur: Muir Lafferty
Publicatie: Star Wars Insider #170 op 20 december 2016

The Voice of the Empire speelt zich voor Rogue One af en volgt een dag in het leven van Calliope Drouth. Een verslaggever voor HoloNet News. Calliope wordt op het kantoor van haar editor geroepen, waar ze te horen krijgt dat deze met vervroegd pensioen gaat. De Empire heeft haar ”een aanbod” gedaan, dat ze niet kon afslaan. Een officier neemt de positie van editor over en Calliope zal over andere gebeurtenissen verslag moeten doen dan ze gewend is. Waar ze voorheen verslag deed vanaf de frontlinie bij veldslagen, zal ze nu  verslag moeten gaan doen van evenementen en de modekeuzes van gasten op gala’s en dergelijke. Maar het lijkt er op dat haar oude editor nog andere plannen voor Calliope heeft.

The Voice of the Empire is ook weer een leuk verhaal dat het leven van de wat gewonere mensen in het Star Wars universum laat zien. Het verhaal slaagt er ook goed in om te laten zien hoe ver de Empire gaat om burgers zo veel mogelijk in het duister te houden. Door grote media kanalen over te nemen en vertrouwde verslaggevers bij situaties weg te houden die ze liever niet geopenbaard zien. En meer laten zien van het o zo vrolijke en luxueuze leven dat men leidt onder het gezag van Palpatine.
Ondanks dat er geen actie in het verhaal zit is het wel erg interessant en krijgen we later wel wat spannende momenten. Het is zeker interessant en spannend genoeg om er vrij vlot doorheen te gaan.