Smuggler's Run Cover

Boekreview: Smuggler’s Run

Smuggler's RunTitel
Greg RuckaAuteur
4 september 2015Releasedatum

Smuggler's Run CoverIn Smuggler’s Run worden Han en Chewie er, vlak na de gebeurtenissen van A New Hope, door Princess Leia op uit gestuurd om Luitenant Ematt te redden. Ematt is de leider van een gespecialiseerde groep rebellen die verantwoordelijk zijn voor het vinden van locaties waar de Rebel Alliance zich kan vestigen. De Empire heeft Ematt’s team ontdekt en hij is de enige die levend ontsnapt is, maar nu is hij gestrand op de planeet Cyrkon en het is aan Han en Chewie om hem uit de handen van de Empire te houden.

Leia overtuigt Han en Chewie, of eigenlijk Chewie, die op zijn beurt Han overtuigt, vlak na de Battle of Yavin om Ematt te hulp te schieten, wat een reden is waarom zij in The Empire Strikes Back door Boba Fett op de hielen gezeten worden omdat ze Jabba the Hutt nog niet hebben terug betaald.

Han en Chewie reizen af naar Motok City op Cyrkon, een stad zoals we die in de Outer Rim van het Star Wars universum zouden verwachten, sfeervol, gevaarlijk, vol met cantina’s, bounty hunters en ander gespuis.

Terwijl het duo op zoek gaat naar Ematt worden ze op de hielen gezeten door een groep droids, bounty hunters die alles op alles zetten om Han gevangen te nemen voor Boba Fett de kans krijgt om de beloning van Jabba te innen.

Naast de bounty hunter droids worden de twee ook achterna gezeten door Imperial Security Bureau agent Alecia Beck, een meedogenloze Commandant met een groot litteken over de zijkant van haar gezicht en een vernield oog dat vervangen is door een mechanische versie dat haar in staat stelt veel meer van de wereld te zien dan een gewoon mens kan. Beck staat bekend om haar gruwelijke en efficiënte tactieken en lijkt de perfecte persoon om de jacht op Ematt, Han en Chewie te leiden.

Net als de andere twee boeken uit deze reeks (Moving Target en The Weapon of a Jedi) is dit verhaal omsloten door een proloog en epiloog die zich vlak voor The Force Awakens afspelen, hierin schuift Han Solo aan bij een groep huurlingen die in een cantina hun komende opdracht aan het bespreken zijn en hij vertelt ze het verhaal dat we in Smuggler’s Run lezen.

Het verhaal is met het oog op jongere lezers geschreven, het telt een kleine 200 pagina’s en is eenvoudig opgebouwd. Het leest vlot weg maar is desalniettemin vermakelijk voor lezers van alle leeftijden. Het zit vol spannende scene’s en Rucka weet de persoonlijkheden van Han en Chewie uitstekend te grijpen en zij voelen dan ook erg echt aan, het is bijna onmogelijk om tijdens het lezen de stem van Harrisson Ford niet te horen. Naast de persoonlijkheden van het geliefde smokkelaarsduo weet Rucka ook de humor, actie en de overige personages goed vast te leggen en een echte Star Wars sfeer mee te geven. En samen met de prachtige zwart-wit illustraties van Phil Noto voelt het alsof het verhaal deel uitmaakt van de Originele Trilogie.