Boekreview: Rebel Rising

Rebel RisingTitel
Beth RevisAuteur
2 mei 2017Releasedatum

Rebel Rising Cover

Rebel Rising is een boek waar ik al vanaf de aankondiging, of eigenlijk al sinds het zien van Rogue One, naar uitkeek. Jyn Erso was in de film interessant genoeg dat ik meer over haar leven wilde weten, en de film gaf ons een netjes afgebakend stuk tijd waar ruimte was om ons in latere publicaties over te vertellen. En dat is ook precies wat Beth Revis in Rebel Rising doet. Het verhaal begint op het moment dat Jyn op Lah’mu verstopt zit in de grot, waar ze na het verliezen van haar ouders gevonden wordt door Saw Gerrera. In dit 410 pagina’s tellende boek volgen we Jyn van dat moment tot het moment dat ze in de war room op Yavin 4 door Mon Mothma ingelicht wordt over de situatie met haar vader.

We komen te weten hoe Jyn door Saw opgevangen werd in een eenzame basis op de planeet Wrea, waar hij haar leerde vechten en ze van tijd tot tijd in aanraking kwam met andere vrijheidsvechters waar Saw mee samenwerkte. Toen Jyn oud en kundig genoeg was om nuttig te zijn tijdens missies werd ze steeds vaker ingezet. Tot het moment dat Saw vond dat het te gevaarlijk voor haar werd. Niet zozeer fysiek gevaarlijk tijdens de missies, maar meer omdat haar identiteit voor ongure figuren een grote beweegreden zou zijn om haar uit te leveren aan de Empire. Jyn wordt achter gelaten en moet zelf haar eigen weg zien te vinden in het sterrenstelsel. Die weg vindt ze, ze dwaalt een beetje rond tot ze bij Akshaya en haar zoon Hadder terecht komt op een rustige planeet waar de Empire niets te zoeken heeft.

Uiteraard is een rustig leven niet voor Jyn weggelegd en voor ze het weet loopt ze de problemen weer tegen het lijf en eindigt ze uiteindelijk in het Imperial werkkamp op Wobani.

Het boek volgt niet een enkel verhaal, maar vertelt over verschillende momenten in Jyn’s leven. Het chronologische verhaal waarin we Jyn zien opgroeien wordt regelmatig onderbroken door een aantal hoofdstukken die zich op Wobani afspelen. In deze hoofdstukken krijgen we een goed beeld van de situatie in het werkkamp, wat Jyn en de andere gevangenen daar zoal deden, met wie ze in contact stond en hoe ze langzaamaan de hoop verloor dat ze de planeet ooit levend zou verlaten. Niet wetende dat tegen het einde van het boek Commander Melshi en zijn Bravo Team haar uiteindelijk zouden bevrijden van de Empire.

Beth Revis heeft een uitstekende Rogue One prequel neer weten te zetten. Hoewel het boek als Young Adult wordt geadverteerd moeten oudere lezers zich hier, net als eerder bij Lost Stars het geval was, niet laten afschrikken door deze bestempeling. Het verhaal is pakkend, meeslepend en zeker niet kinderachtig. Het is ook zeker de moeite waard om het personage van Jyn wat verder uitgediept te zien worden.

Hoewel sommige fans Jyn’s motivatie in Rogue One wat slapjes vonden en vooral de omslag van einzelgänger die niets van de Rebellion wil weten, naar gemotiveerde vrijheidsvechter die alles op alles zet om de vijand te verslaan, nogal abrupt vonden, wordt haar motivatie door Rebel Rising een stuk geloofwaardiger en logischer. Revis is er uitstekend in geslaagd om Jyn te vertolken, en weet haar ook heel goed in verschillende stadia van haar leven uit te beelden. De Jyn die net na de gebeurtenissen op Lah’mu door Saw opgevangen wordt is een hele andere Jyn dan de Jyn die op 21 jarige leeftijd op Wobani opgesloten wordt, maar beiden zijn, net als alle versies daartussenin, zonder twijfel dezelfde Jyn Erso als die we in Rogue One zagen.

Dit was de eerste keer dat Beth Revis in het Star Wars universum schrijft en van mij mag ze dat vaker gaan doen. Haar schrijfstijl is erg prettig, ze deelt genoeg informatie over situaties, omgevingen en gedachtes om een goed beeld te kunnen vormen van wat we lezen, maar ze overspoelt de lezer niet met overbodige informatie. Het overgrote deel van het boek heeft een fijn tempo en blijft boeiend. Alleen halverwege hebben we een stukje waar Jyn’s leven wat makkelijker wordt en het tempo wat inzakt. Hoewel dat natuurlijk aangeeft hoe haar gemoedsrust op dat moment is kan ik me indenken dat een hoop lezers hier de interesse wat kwijt raken. Maar los daarvan blijft het verhaal interessant genoeg dat je het boek eigenlijk niet wil wegleggen.

Rebel Rising is een perfecte manier om meer over Jyn te weten te komen en het zal een grotere emotionele lading aan Rogue One geven. Maar het verhaal is interessant en duidelijk genoeg dat het zelfs op zichzelf, zonder Rogue One te kennen, voldoening geeft. Dit is zeker een aanrader voor fans die meer over Jyn willen weten.