Moving Target Cover

Boekreview: Moving Target

Moving TargetTitel
Cecil Castellucci / Jason FryAuteur
september 2015Releasedatum

Moving Target Cover

Moving Target speelt zich af tussen The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. De Rebel Alliance is te weten gekomen dat de Empire een tweede Death Star aan het bouwen is en maakt plannen om dit nieuwe superwapen te vernietigen voor de constructie voltooid is. In het geheim een vloot samen brengen die groot genoeg is om de klus te klaren is niet eenvoudig, daarom bedenken ze een plan om de Empire op een dwaalspoor te zetten en ze bezig te houden tot de Rebel Alliance klaar is voor een grootschalige aanval.

Een klein en gespecialiseerd groepje rebellen gaat onder leiding van Princess Leia aan de andere kant van het heelal langs verschillende planeten om zenders te plaatsen. Zenders die rebellen oproepen om zich op een specifieke locatie te verzamelen. De signalen zullen echter maar een relatief kleine hoeveelheid rebellen bereiken en de genoemde locatie is ver van waar de rebellen daadwerkelijk hun grote vloot verzamelen. De zenders zijn slechts een lokmiddel om de Empire bezig te houden. Los van de rebellen die zich zouden verzamelen is de kennis dat Princess Leia aan het rondreizen is om rebellen te verzamelen het perfecte aas om de Empire mee te verleiden en Leia en haar team worden dan ook nauw op de hielen gezeten. Leia is dan ook het ”Moving Target” uit de titel.

Gedurende het verhaal komen Leia en haar team op verschillende planeten terecht die, zoals het een Star Wars verhaal betaamd, allemaal compleet anders zijn, zo zien we een vulkanische planeet waar iedereen onder de grond leeft, maar komen we ook op een vakantie planeet waar iedereen op het strand vertoeft en ruimte schepen landen op gigantische waterlelies.

Ondanks dat het een vrij kort boek is zien we een aantal verschillende locaties en situaties waardoor we voor ons gevoel een groot aantal avonturen beleven.

Het boek wordt omsloten door een proloog en epiloog die zich net voor The Force Awakens afspelen. Generaal Leia Organa wordt al geruime tijd geteisterd door haar droid PZ-4CO, ook wel Peazy genoemd. Peazy heeft de taak om Leia’s memoires op te nemen, iets waar Leia zelf niet op zit te wachten, maar na het vele aandringen van vrienden en collega’s begrijpt ze dat latere generaties niet alleen geïnteresseerd zullen zijn in haar verhaal maar hier ook veel van kunnen leren. Daarom neemt Leia even de tijd om Peazy het verhaal dat wij in de rest van het boek lezen te vertellen.

Moving Target is een kort boek dat in eerste instantie op jongere lezers gericht is en daarom redelijk eenvoudig weg leest, maar dat wil niet zeggen dat het een kinderboek is dat voor volwassenen niet interessant is. Het verhaal is spannend en de personages hebben flink wat diepgang. Hoewel we voornamelijk Leia en haar team volgen dat grotendeels uit nieuwe personages bestaat zien we hier en daar ook wat bekende personages terug, zo komen Luke, Admiral Ackbar en Mon Mothma even voorbij, en Nien Nunb is een belangrijk onderdeel van Leia’s team.

Het boek bevat een aantal mooie illustraties van Phil Noto, die in zwart-wit met rode accenten een aantal scenes uit het verhaal uitbeelden.

Al met al is Moving Target een erg vermakelijk boek dat ons een interessant kijkje in Leia’s gedachten geeft. En ik wacht in ieder geval met smacht op de memoires die Peazy aan het opzetten is.