Boekreview: Finn’s Story

2.5 Score
Finn's StoryTitel
Jesse J. HollandAuteur
13 september 2016Releasedatum

Finn's Story CoverIn Finn’s Story krijgen we, zoals de titel aangeeft, de gebeurtenissen van The Force Awakens te zien vanuit Finn’s beleving. We lezen dan ook alleen de gebeurtenissen die Finn zelf heeft meegemaakt, zo slaan we bijvoorbeeld de ontsnapping van BB-8, een groot gedeelte van de gebeurtenissen in het kasteel van Maz Kanata en zelfs het einde van de film compleet over.

Het boek is vrij trouw aan de gebeurtenissen in de film, met hier en daar een uitzondering, zo begint het boek een paar dagen voor de film, tijdens een eerdere missie van Finn en zijn team. Hier krijgen we iets wat een groot gemis was in de film, achtergrond informatie over Finn en zijn vrienden, door ons te introduceren aan zijn drie beste vrienden, Slip, Zero en Nines, en de manier waarop zij behandeld worden door de First Order wordt het een stuk duidelijker waarom Finn er vandoor gaat. Iets wat in de film bijna compleet uit het niets komt vallen.

Dit boek is jammer genoeg wel een stuk minder interessant dat het eerder uitgekomen Rey’s Story, daar krijgen we een goede blik in de gedachten van Rey, zien we hier en daar wat dingen die we niet in de film zagen en krijgen we vooral een beter beeld van tijdverloop. Waar in de film elke scene slechts een paar seconden na de vorige lijkt te gebeuren, krijgen we in Rey’s Story het gevoel dat het hele verhaal wat langer duurt. In Finn’s Story is dit echter niet het geval. Op het eerste hoofdstuk na zien we enkel en alleen de scenes uit de film, niets er tussen, en we krijgen zelfs amper een blik in Finn’s gedachten. Het boek geeft de lezer simpelweg niets nieuws. Het eerste hoofdstuk is leuk om te lezen en geeft Finn de motivatie die hij in de film mist, maar de rest is eigenlijk overbodig om tijd aan te besteden als je de film gezien hebt.

Het boek lezen als je de film niet gezien hebt is niet aan te raden, er wordt zo veel weg gelaten dat het moeilijk is om te begrijpen wat er gaande is, ook lijkt het verhaal compleet anders te eindigen doordat Finn tegen het einde bewusteloos raakt en dus geen idee heeft wat er daarna gebeurt. Door het boek op zichzelf te lezen krijg je een wat morbide idee over de gebeurtenissen.

Een pluspunt aan Finn’s Story zijn, net als bij Rey’s Story, de illustraties van Brian Rood aan het begin van elk hoofdstuk, dit zijn stuk voor stuk meesterwerkjes die het waard zijn om in groot formaat aan de muur gehangen te worden. Alleen voor deze illustraties is het boek de aanschafprijs al meer dan waard.

Stormtroopers komen in actie op Jakku - door Brian Rood
Stormtroopers komen in actie op Jakku – door Brian Rood
Finn, Rey en BB-8 op de vlucht voor Stormtroopers - door Brian Rood