Bloodline cover

Boekreview: Bloodline

BloodlineTitel
3 mei 2016Releasedatum

Bloodline coverBloodline speelt zich 6 jaar voor The Force Awakens af en draait helemaal om Princess Leia, senator van de New Republic. Leia heeft op dit moment eigenlijk wel genoeg van de politieke wereld waar ze al bijna haar hele leven in verstrikt zit. Door haar werk als senator ziet ze Han maar weinig en na decennia trouwe dienst staat ze op het punt om met pensioen te gaan. Maar wanneer een afgevaardigde van de planeet Ryloth de senaat om hulp komt vragen, wegens problemen met een georganiseerde criminele bende, gaat Princess Leia als afgevaardigde van de Senaat op onderzoek uit, een laatste missie kan immers niet veel kwaad, toch?
Gedurende het onderzoek wordt Leia bijgestaan door de jonge Centralisitsche senator Ransolm Casterfo, een persoon die van mening is dat een Galactic Empire met een goede keizer een veel betere optie zou zijn dan de huidige New Republic, iets waar Leia het uiteraard helemaal niet mee eens is. Maar ondanks de verschillen in mening zit Leia voor de duur van deze missie aan Casterfo vast en moeten ze elkaar zien te verdragen tot ze de situatie uitgezocht hebben.
Uiteraard wordt deze laatste missie voor Leia een stuk ingewikkelder en gevaarlijker dan verwacht en heeft de situatie grote gevolgen voor de staat van de New Republic en de vorming van de Resistance.

In Bloodline worden we voorgesteld aan een stel nieuwe personages, zo brengen we onder andere veel tijd door met Greer Sonnel, een voormalig racepiloot die voor Han Solo gevlogen heeft en nu voor Leia werkt als haar Chief of Staff. Ook Joph Seastriker speelt een belangrijke rol, hij is een jonge en enthousiaste X-Wing piloot die er alles aan doet om zijn missie tot een goed einde te brengen.
En dan hebben we Senator Ransolm Casterfo nog, over een personage met diepgang gesproken, de overgrote meerderheid zal vrijwel direct een hekel aan hem hebben, hij is arrogant, vol van zichzelf en heeft bewondering voor de voormalige Empire, hij ziet wel in dat er heel veel mis was en dat Palpatine kosten wat kost gestopt moest worden, maar een Galactic Empire lijkt hem nog steeds een perfecte manier om het sterrenstelsel te leiden. Hij gaat zelfs zover dat hij een collectie helmen, vlaggen en andere voorwerpen in zijn kantoor uitgestald heeft die Leia bijna een paniekaanval bezorgen.
Naarmate het verhaal vordert en we meer inzicht in de denkwijze van Casterfo krijgen zien we echter dat hij helemaal geen slecht persoon is en hij is gedurende het verhaal de beste compagnon die Leia zich kan wensen.
Vooral Casterfo en Greer zijn twee hele sterke personages die ik graag terug zie komen in verdere publicaties.

Iets waar veel commentaar over geleverd werd bij The Force Awakens was dat de film amper informatie geeft over de staat van het sterrenstelsel, de New Republic de Resistance en het leven van de helden uit de Originele Trilogie. Het is duidelijk dat het de bedoeling is dat veel van deze punten in overige films of boeken uit de doeken gedaan gaan worden.
Bloodline is Ă©Ă©n van de boeken die een hoop van die informatie verstrekt. Zo maakt dit verhaal ons duidelijk hoe de Senaat van de New Republic in elkaar steekt, uit welke groepen deze bestaat, tegen welke problemen men hier aanloopt en uiteindelijk hoe de huidige stand van zaken leidt naar de oprichting van de Resistance. Wat Luke Skywalker en Ben Solo betreft tasten we nog in het duister, hun namen worden meerdere malen genoemd, maar we krijgen niet meer informatie dan dat zij ergens in het sterrenstelsel zijn en zich met de training van Ben bezig houden. Wel krijgen we een kijkje in de relatie van Han en Leia, zo zien we dat zij hier, 6 jaar voor The Force Awakens, nog gelukkig getrouwd zijn en we krijgen ook een opvallende informatie over de relatie tussen Han en Chewbacca, iets waar ik graag in toekomstig materiaal nog wat meer over wil weten. Wellicht dat Chuck Wendig hier in Life Debt, het tweede deel van de Aftermath Trilogie, aandacht aan besteed.
Uiteraard geeft Bloodline geen antwoord op alle openstaande vragen, die taak blijft aan overige publicaties, maar de informatie die we hier krijgen geeft al een hoop voldoening.

Het verhaal leest verder heel vlot weg, als ik de tijd gehad zou hebben was ik er in een enkele zit doorheen gevlogen, dit wil niet zeggen dat het verhaal maar weinig substantie heeft, in tegendeel, het zit vol spanning, informatie en hier en daar krijgen we ook wat momenten vol emotie.
Los van een paar heldhaftige reddingsoperaties, en spionagewerk bevat Bloodline niet veel actie, verwacht bijvoorbeeld geen X-Wing of Lightsaber gevechten, het overgrote deel is op de politiek gericht, maar ondanks dat zullen de meeste lezers zich hier uitstekend mee vermaken, de politieke gedeeltes bevatten nodige informatie om de staat van het sterrenstelsel te begrijpen, maar bevatten ook genoeg andere interessante informatie over het verleden en andere bekende personages, verder is het gehele verhaal erg spannend en kunnen we het als een aanloop naar The Force Awakens zien. Dat, in combinatie met ijzersterke nieuwe personages en het feit dat Claudia Gray als geen ander de stem van Leia weet te vertolken, maakt Bloodline tot een geweldig boek dat zeker het lezen waard is.