Aftermath: Life Debt Cover

Boekreview: Aftermath: Life Debt

Aftermath: Life DebtTitel
12 juli 2016Releasedatum

Aftermath: Life Debt CoverLife Debt is het tweede deel in de Aftermath trilogie van auteur Chuck Wendig en we volgen dan ook weer grotendeels dezelfde groep personages als in het eerste deel. De cast wordt echter wel uitgebreid met een aantal nieuwe en bekende personages, zo spelen Leia, Han en Chewie allen een redelijke rol in het verhaal.

Norra Wexley, haar zoon Temmin en de rest van de groep die we uit Aftermath kennen zijn op jacht naar Grand Admiral Rae Sloane en andere overgebleven officieren van de Empire, maar worden door Leia naar Kashyyyk gestuurd nadat Han Solo daar in de problemen raakt.

In een interlude in Aftermath zagen we al hoe Han een missie voor de New Republic in de steek liet om de Wookiees op Kashyyyk te gaan helpen. Kashyyyk wordt bezet door de Empire en Han geeft zijn positie in de New Republic op om de Wookiees te bevrijden. Han, Chewie en een groep smokkelaars worden in de val gelokt, Chewie wordt gevangen genomen en Leia raakt het contact met Han kwijt, waarna het aan Norra en haar team is om Han en zijn vrienden te vinden en helpen.

Ondertussen zijn de mysterieuze Fleet Admiral, die in Aftermath geĂŻntroduceerd werd, en Sloane bezig om restanten van de Empire te herenigen, waarbij Sloane voor de buitenwereld het gezag lijkt te hebben terwijl de Fleet Admiral daadwerkelijk vanuit de schaduw alle touwtjes in handen heeft. We komen in Life Debt wat meer over deze mysterieuze figuur te weten, en menig lezer zal met de informatie die we hebben een link leggen naar een ander bekend personage in de Star Wars wereld.

Een van mijn punten van kritiek aan Aftermath was dat de vele Interludes bijna allemaal interessanter waren dan het hoofdverhaal van het boek, waarbij het hoofdverhaal meer als sfeerimpressie van de staat van het sterrenstelsel diende dan als een op zichzelf staand verhaal. In Life Debt heeft Wendig het iets anders aangepakt, er zijn nog steeds interludes, maar het zijn er minder dan voorheen, ook wordt duidelijk dat een aantal van deze interludes een grotere rol in het geheel spelen en ik verwacht dan ook dat een aantal van deze verhalen weer terug komen in het laatste deel van de trilogie. Maar belangrijker is dat het hoofdverhaal deze keer daadwerkelijk een verhaal is dat op eigen benen staat en interessant genoeg is om te blijven volgen. De personages zijn wat verder uitgediept en hun missie heeft veel meer diepgang en spanning.

Een ander punt van kritiek was dat de aanwezigheid van Wedge Antilles in Aftermath eigenlijk nergens op sloeg en compleet overbodig was. In Life Debt is hij wat meer aanwezig en heeft zijn aanwezigheid een duidelijker doel, hoewel hij nog steeds door een willekeurig ander personage vervangen zou kunnen worden voelt zijn aanwezigheid nu wat natuurlijker en minder geforceerd.

Ook Leia, Han en Mon Mothma hebben grotere rollen Life Debt, hoewel Wendig hun stemmen niet altijd perfect weet vast te leggen komen ze redelijk geloofwaardig over. Interessant is ook om te zien waar Grand Vizier Mas Amedda na de val van de Empire mee bezig is.

Wat in Aftermath een beetje ontbrak was de humor die we van Star Wars gewend zijn, en jammergenoeg is dat in Life Debt ook het geval, de aanwezige humor komt voornamelijk van Mister Bones, de omgebouwde en moordlustige B1 Battledroid van Temmin. Bones probeert nadat hij in Aftermath bijna vernietigd werd om wat meer contact met zijn teamgenoten te leggen en om wat menselijker over te komen, iets wat niet alle teamgenoten echt kunnen waarderen. Maar een dansende battledroid moet toch geweldig zijn om te zien!

Ook heb ik hartelijk kunnen lachen om de journalist die aan haar Trandoshan cameraman vroeg hoe haar haar zat, waarop de Trandoshan vervolgens heel droog antwoordde ”Ik heb geen idee.. Het is harig?”.

Een leuk stukje informatie dat we van Wendig krijgen in Life Debt is dat Han en Leia, vlak na de gebeurtenissen van Return of the Jedi, op Endor getrouwd zijn.

Al met al is het verhaal in Life Debt spannend genoeg om er in een redelijk tempo doorheen te gaan, maar net als Aftermath is het geen pareltje. Vond je Aftermath helemaal niets? Dan is Life Debt wel een stap omhoog, maar ook deze zul je niet geweldig vinden.

Kon je van Aftermath wel genieten? Dan is Life Debt helemaal wat voor jou en kun je met ongeduld uit gaan kijken naar Empire’s End, het laatste deel in de trilogie.

Persoonlijk kijk ik in ieder geval uit naar meer informatie over Rae Sloane en haar missie om stukken van de Empire te verzamelen en ik ben benieuwd naar haar verdere toekomst.