Boekreview: A New Dawn

A New Dawn
Titel: A New Dawn
Auteurs: John Jackson Miller
Publicatiedatum: 2 september 2014
4

A New DawnEen toepasselijke titel gezien dit het eerste boek is in het officiële Star Wars canon. Alle voorgaande boeken vallen tegenwoordig onder ”Legends” terwijl alle nieuwe materie onder streng toezicht van de Lucasfilm Story Group opgezet wordt. De Story Group zorgt niet alleen dat de verhalen op zichzelf logisch opgebouwd zijn, ze zorgen ook dat alle toekomstige boeken, comics, games en films netjes in elkaar zullen passen en een groter geheel vormen.

A New Dawn is daarnaast ook een intro naar de Star Wars Rebels TV serie, we volgen Kanan Jarrus, Ă©Ă©n van de hoofdpersonen uit de TV serie, enige tijd voor de serie begint, op het moment dat hij Hera Syndulla, een ander hoofdpersoon uit Rebels, ontmoet.

Kanan was nog een jonge Padawan toen Order 66 uitgevoerd werd en dankzij Jedi Master Depa Billaba was hij een van de weinige Jedi die wisten te ontkomen aan een gruwelijke dood. Hij volgde het advies op dat Obi Wan in zijn waarschuwingsbericht gaf en ging op de vlucht, verborg zijn gave en deed er alles aan om niet opgemerkt te worden door de Empire. Hij bleef nooit langer dan een paar maanden op dezelfde planeet met dezelfde baan, altijd op de vlucht, tot hij na een paar maanden op de planeet Gorsk verzeild raakt in een groot avontuur.

Gorsk is een planeet die min of meer alleen bewoond wordt door mensen die werken in de mijnen op diens maan Cynda, hier wordt Thorilide gewonnen, een materiaal dat de Empire nodig heeft bij de bouw van Star Destroyers. Kanan werkt als vrachtpiloot en vervoert explosieven van de planeet naar de maan, wanneer Hera op Gorsk arriveert om informatie in te winnen voor haar missie om langzaamaan een groep rebellen op te zetten. Kanan kan het niet laten deze bloedmooie Twi’lek te helpen en ze stuiten samen op een groot gevaar voor de planeet. Ondanks dat Kanan zich voorheen nooit ergens mee wilde bemoeien en al zijn tijd besteedde aan werken en drinken, is het nu aan hem en Hera om de planeet te redden van Count Demetrius Vidian, de Efficiëntie Expert van de Empire.

Vidian is aanwezig om de productie van Thorilide te verhogen, maar hij heeft geen oog voor anderen en zal er alles aan doen om zijn doel te bereiken, ook als dat betekend dat anderen hier hun leven voor zullen moeten opgeven.

Naast een scherpe geest en groot talent om processen te stroomlijnen is Vidian ook een cyborg, hij verloor een groot deel van zijn huid en stembanden aan een ziekte en een Darth Vader-achtig life support pak gaf hem een tweede levenskans, het geeft hem niet alleen de mogelijkheid om sneller te communiceren en data te vergaren, maar het maakt hem ook veel sterker dan hij was.

Zijn gedreven geest en kracht maken hem tot een man die je niet tegen je in het harnas wil werken en het is aan Kanan, Hera en hun locale vrienden om Vidian’s plan te verijdelen.

A New Dawn is een erg vermakelijk verhaal dat prima bij alle voorgaande boeken zou passen, de personages zijn erg goed uitgewerkt, hoewel ik graag wat meer achtergrond informatie over Hera gezien had. Zowel de hoofd- als secundaire personages hebben een ”echt” gevoel en de chemie tussen hen, vooral die tussen Kanan en Hera, komt ook prima uit de verf.

Miller heeft zoals altijd een erg fijne schrijfstijl die prettig weg leest voor lezers van bijna alle niveaus. Ook voor de jongere lezer is dit boek prima te volgen.

A New Dawn is een prima intro naar Rebels, maar is uitstekend als stand-alone te lezen.