fbpx
Social Media

Artikelen

De weg naar Star Wars Battlefront 2

Geplaatst

op

Het is dan eindelijk zover. Star Wars Battlefront II, de nieuwe game van Dice, EA Motive en Criterion ligt in de winkels. Na het eerste deel, dat voor velen niet was wat het moest zijn, leek de ontwikkelaar goed naar de feedback te luisteren om de ultieme Star Wars-ervaring te creëren. Niet alleen online, maar ook in een heuse singleplayer campagne! De weg naar Battlefront II was echter een lange. We duiken, samen met gamingwebsite GameParty.net, even in de geschiedenis van de serie.

Veel mensen lijken niet te weten dat Star Wars Battlefront geen nieuwe IP is. Het is niet het idee van Dice geweest om deze gameplay in een Star Wars-jasje te stoppen en ons zo spannende gevechten voor te schotelen. Nee, die eer gaat een andere ontwikkelaar toe.

Star Wars: Battlefront – 2004
In 2004 bracht Pandemic Studios de eerste Star Wars Battlefront. Het spel was te spelen op de PlayStation 2, Xbox en PC en verscheen tegelijk met de originele trilogie DVD boxset. Het spel zette de Galactic Republic tegenover de Confederacy of Independent Systems (CIS) in het tijdperk van de prequels, alsook de Rebel Alliance tegenover de Galactic Empire tijdens de avonturen van Episode IV, V en VI. Het spel was ‘conquest-based’, dus was het aan jou om de tegenstand om te brengen, of om alle controle punten op de map voor twintig seconden vast te houden. De tegenstanders deden uiteraard hetzelfde, waardoor grootse gevechten los konden barsten. Omdat Revenge of the Sith nog niet te zien was in de bioscopen, stopte het avontuur van de Clone Soldaten met de Battle of Kashyyk, zonder dat we nog wisten wat er verder stond te gebeuren. Het spel verscheen in 2005 ook op de Mac. Onder de titel Star Wars Battlefront Mobile verscheen er ook een port op de mobiele telefoon.

Star Wars: Battlefront II – 2005
Battlefront was een hit, dus was het aan Pandemic om een vervolg te maken. Deze moest echter snel verschijnen. In oktober 2015, dertien maanden na de release van het origineel, verscheen deel twee. Tijdens de launch was het spel meteen te spelen op de PlayStation 2, PSP, Xbox en PC. In het spel werden nieuwe voertuigen speelbaar gemaakt, het had een betere missie structuur en uitgebreidere maps. Daarnaast was de campagne verhalender gemaakt, iets wat het origineel pijnlijk miste (herkennen we hier een trend?). Hierin werd het verhaal verteld van een veteraan, iemand die gediend had in de oorlog. Hij begon als een trooper voor de Galactic Republic en groeide uit tot een Imperial Stormtrooper. Interessanter was dat het nu mogelijk was om met een Jedi te spelen. Ook het tweede deel deed het goed, het verhalende aspect kwam in reviews duidelijk naar voren.

Star Wars Battlefront: Renegade Squadron – 2007
De serie was populair, maar de volgende zet had niemand aan zien komen. Het derde deel, Renegade Squadron, verscheen alleen op de PSP. Gamers met een Xbox, een PlayStation 2 of PC konden niet verder met de door hun zo geliefde serie. Ook werd er een nieuwe ontwikkelaar op het project gezet; Rebellion Developments. Het vertelde een nieuw verhaal uit het oogpunt van een Rebel Alliance Covert Ops Unit, een Renegade Squadron. Dit team had geen voeten in de originele verhaallijnen van Star Wars en was voor dit spel bedacht. Tijdens het spelen kwam je er al snel achter dat dit team opgezet was door niemand minder dan Han Solo en dat het een belangrijke taak kreeg tijdens de gebeurtenissen van de diverse films. Zo speelde je tijdens de gevechten op Yavin en Hoth. Echter was de singleplayer te kort, maar wist de multiplayer veel goed te maken. Het feit dat je jouw personage kon customisen zoals jij dat wilde, gaf spelers de mogelijkheid om het spel op een eigen manier te spelen.

Star Wars Battlefront: Mobile Squadrons – 2009
Mobiele telefoons werden steeds krachtiger en konden steeds makkelijker grote 3D omgevingen op het scherm toveren. Daarom werd in 2009 besloten dat THQ Wireless aan de slag mocht gaan om de befaamde Battlefront-serie naar de mobiele markt te brengen. Het spel had drie klassen om uit te kiezen en bracht de bekende actie naar je telefoon. Tenminste, zo ongeveer. Omdat de telefoons toch nog niet zo technisch begaan waren als de consoles en de PSP, koos THQ ervoor dat spelers konden schieten door het touchscreen aan te raken. Echter was het niet meer mogelijk om zelf te lopen. De game werd een flop.

Star Wars Battlefront: Elite Squadron – 2009
Wederom keerde Battlefront terug naar het kleine scherm. De PSP werd opnieuw door Rebellion Developments voorzien van een nieuwe Battlefront. Hoewel het spel later ook naar de Nintendo DS werd gebracht door N-Space, was het de PSP-versie die het beste in het geheugen ligt bij veel gamers. Het spel liet je opnieuw gevechten aangaan, te voet, in voertuigen of in de lucht. Wanneer je vanuit de ruimte ergens wilde landen, kon dat gewoon, al moest de game in de vorm van een korte cutscene even de omgevingen inladen. De gameplay was ongewijzigd en zorgde wederom voor veel spectaculaire actie. Met speelbare personages als Luke Skywalker, Boba Fett, Darth Vader, Darth Maul en zelfs The Emperor, kon de echte Star Wars-fan zijn lol op. Tijdens de campagne speelde je als Clone Trooper X2, gemaakt vanuit het DNA van een Jedi Master. Het was jouw taak om op Jedi’s te jagen nadat Order 66 gegeven werd.

Star Wars: Battlefront III
Tussen de ontwikkelingen van Battlefront II en Renegade Squadron in was Free Radical Design bezig met een nieuwe versie voor de grote platformen. Daarnaast werd een classificatie ingediend voor een versie voor de Nintendo DS. Echter, net nadat deze classificatie in werd gediend, verloor Free Radical Design de rechten tot Star Wars en moest het de ontwikkeling stop zetten. Op dat moment was de studio al meer dan twee jaar met het spel bezig. In 2008 was het spel bijna klaar op het moment dat de ontwikkelaar er mee moest stopen. Volgens LucasArts wist Free Radical echter steeds deadlines te missen, waardoor er niet meer geld in het project gepompt ging worden vanuit hun kant. Screenshots en filmpjes waren al publiekelijk getoond, maar het spel heeft nooit het daglicht gezien.

Star Wars: Battlefront Online
Star Wars: Battlefront Online was in ontwikkeling bij Slant Six Games, de studio achter verschillende SOCOM-iteraties. Het spel was een online only-shooter en zou de Xbox 360 en PlayStation 3 aan moeten doen in 2011. De geschiedenis leert ons dat ook dit spel nooit verschenen is. Daarnaast gingen er geruchten dat beelden van dit spel gebruikt werden door de media als bewijs voor het bestaan van Battlefront III. Of dat waar is zullen we nooit weten. Nadat de studio de deadlines in 2010 niet wist te halen, trok LucasArts de stekker uit dit project.

Star Wars: First Assault
Nee, er zit geen Battlefront in de titel. Officieel was dit ook geen Battlefront-titel. Echter, de gameplay van First Assault leek wel heel erg op dat wat we kenden. Online verschenen video’s en fans reageerden enthousiast. Helaas, door de sluiting van LucasArts werd dit spel geannuleerd. Later sprak een ex-medewerker van de studio dat dit de echte Battlefront III zou gaan worden, gecreëerd onder de naam First Assault en Version Two.

Star Wars: Battlefront
Met dezelfde naam als het eerste deel in de franchise bracht Dice in 2015 opnieuw een titel in de serie. Dit keer op de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Opvallend is dat de gameplay nog steevast hetzelfde is als in 2004, al zijn er uiteraard her en der veranderingen doorgevoerd. Reis online met andere spelers naar verschillende planeten uit het Star Wars universum en participeer in de grootste gevechten die de saga ons ooit gaf. Stap in een X-Wing en knal Tie’s uit de lucht, vecht als een Rebel tegen The Empire of grijp het lichtzwaard en richt als Luke Skywalker heel wat schade aan. Qua content was de game wat schaars tijdens de release maar een Season Pass bracht veel extra content, waaronder missies rondom Rogue One. De game wordt tot op de dag van vandaag online nog steeds veel gespeeld. Wel was het grootste punt van kritiek dat er geen singleplayer was.

Waar Battlefront twee jaar geleden, net als de eerste Battlefront in 2004, geen verhalende campagne had zet Battlefront II dit, net als Battlefront II dat deed in 2005, helemaal recht. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. De cirkel is compleet. Battlefront II is vanaf vandaag te koop. May the Force be with you…

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door GameParty.net.

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Goede opvoeding noemen ze dat.

Lees verder
Sponsor
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder

Artikelen

Heroes Dutch Comic Con Wintereditie 2019

Geplaatst

op

Door

Op 23 en 24 november vond er alweer een editie van Heroes Dutch Comic Con in de Utrechtse Jaarbeurs. Alweer was Star Wars Awakens aanwezig en alweer was het in onze beleving een uiterst succesvol evenement, dus ja: alweer gaat dit een overwegend positief verslag worden.

Maar wat valt er eigenlijk nog te zeggen over ‘s lands grootste pop-culture evenement wat al niet tig keer de revue is gepasseerd? Toen ik de voorgaande verslagen van HDCC op deze site nog eens bekeek vielen me twee zaken op die elke keer terugkeren:

Het was groter en beter georganiseerd dan de vorige keer. Ook deze keer had ik het idee dat dit het geval was, er was immers een extra hal (boven) bijgekomen. Ondanks de grootte van het evenement én het feit dat het al weken uitverkocht was voelde het niet overcrowded. Een heldere indeling en ruime opzet van de hallen én (in mijn beleving) veel meer horacapunten verdienen een pluim.

De gastenlijst kan naar mijn mening beter. Dit blijft mijn enige punt van kritiek. Niet omdat door pure pech – waar de organisatie helemaal niets aan kon doen – er wat afzeggingen waren, maar omdat er wederom geen enkele Star Wars gast was (de laatste keer was in 2017 met Wilding en Suotamo). De wél aanwezige gasten van de laatste edities lijken met name op een jonger, vrouwelijk publiek gericht te zijn. Niks mis mee, maar dit zou wat diverser kunnen? Tip: volgende editie veteraan Carl Weathers (Rocky, Predator, The Mandalorian) uitnodigen om *knipoog* het testosterongehalte te verhogen?

Los van deze twee zaken was er zat prijzenswaardig: de grote diversiteit aan activiteiten bijvoorbeeld. Asmodee had een grote hoeveelheid tafels waar speldemonstraties (zoals X-Wing en Keyforge) werden gegeven, er was een Frozen springkasteel voor de kleintjes (?), men kon meedoen aan een filmquiz (waarvan de Star Wars editie gewonnen werd door de redactie), Q&A’s, fotoshoots, fanclubs (zoals de Droid Builders en Dutch Garrison)… en uiteraard een grote hal vol merchandise.

Dennis en Ramon namens Star Wars Awakens met o.a. BB-8 (gebouwd door Roel).

Een saai verslagje? Goed punt, maar het evenement was dat absoluut niet. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten op de volgende editie: op 28 en 29 maart 2020 zal alweer de voorjaarseditie plaatsvinden. En ja, dan zijn we alweer van de partij om hopelijk alweer vol lof te zijn… maar laten we duimen dat het niet alweer Star Wars gastloos zal zijn.

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

Geplaatst

op

Door

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

In deze – voorlopig – laatste editie van Behind the Scenes nemen we de beruchte Sarlacc Pit scène uit Return of the Jedi onder de loep. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er op de set gebeurde…

De buitenkant van Jabba’s Sail Barge werd als grote set gebouwd in de Buttercup Valley in Yuma, Arizona. Nevada, Colorado, Spanje, Algerije en zelfs Tunesie (waar A New Hope en de Prequels deels werden opgenomen) waren ook mogelijkheden. Gekozen werd dus voor Arizona, waar het filmen startte in april 1982. Ondanks de hitte die tijdens de opnames heerste (meer dan 30 graden) was er een onverwachte regen vlak voor de opnames begonnen.

Het bouwen van de set was een enorm project. Het duurde vijf maanden voordat een van de grootste sets uit de filmgeschiedenis gebouwd was. De set was 76 meter lang (gemeten vanaf de Sarlacc tot de hoogste mast); deze masten konden omlaag ‘s nachts in verband met de wind. Goedkoop was het bouwen ook niet: Zo kostte de eerste lading hout (nodig voor het bouwen van de Sail Barge) maar liefst $100.000 en was er voor 6400 kilo aan spijkers nodig.

Een zichtbaar relaxte Harrison Ford geniet van de brandende zon in de Buttercup Valley bij Yuma, Arizona.

Special Effects expert Joe Johnston was het brein achter de ‘looks’ van Jabba’s Sail Barge. Hij wilde dat het op een soort archaïsch plezierschip zou lijken. Tegelijkertijd zou het er praktisch en modern uit moeten zien. De kleine skiffs (zoals die waarop onze helden vervoerd worden) dienden gezien te worden als een soort van ‘reddingsboten’. Dit resulteerde is eenzelfde soort looks als hun ‘grote broer’.

Producent Howard Kazanjian:”Tijdens Thanksgiving was het noodzakelijk de set af te schermen. Er waren namelijk dune-buggy rijders in de buurt van de set die mogelijk in de verte tijdens de opnames te zien zouden zijn. Verder dienden we het geheim te houden dat we de nieuwe Star Wars aan het verfilmen waren. We zeiden tegen iedereen dat we bezig waren met een horror-film: Blue Harvest: Horror Beyond Imagination. Dit hield ik ook vol nadat ‘s nachts iemand voorbij de security was gekomen en foto’s van de set had gemaakt. Velen geloofden dit, op 60 die-hard fans na. Gelukkig gingen deze rustig weg nadat er wat handtekeningen waren uitgedeeld. Verder verliepen de opnames perfect.

Volgens regisseur Richard Marquand gingen de opnames ook prima: “Met uitzondering van twee dagen waarop we vanwege zandstormen niet konden filmen verliep alles naar wens. Overigens kon ik zelfs op die twee dagen enkele bruikbare shots maken.

Producer Howard Kazanjian (uiterst links) en George Lucas (zwarte jas) overzien een miniatuurset van d Sarlacc. Production designer Norman Reynolds (uiterst rechts) en regisseur Richard Marquand (2e van rechts) zijn zichtbaar met Lucas in discussie.

Trivia:

  • Oorspronkelijk wilde George Lucas een gevecht tussen Lando en Boba Fett. Uiteindelijk werd dit aangepast in de ‘lucky kill’ van Han, die per toeval Boba Fetts jetpack activeert.
  • Scenarioschrijver Lawrence Kasdan had vanaf het begin al het idee om Leia een einde te laten maken aan Jabba the Hutt. Lucas daarentegen wilde een dramatische dood, maar besloot om mee te gaan met het idee van Kasdan. De huidige scène is een ode aan The Godfather, waar het karakter Luca Brasi op dezelfde manier wordt omgebracht.
  • Ongelukken op de set waren er ook: Chewbacca (Peter Mayhew) vatte vlam tijdens een explosie, maar kwam er zonder verwondingen vanaf. Minder geluk had effectentechnicus John Cabot op 13 april 1982 toen een boiler explodeerde. Cabot liep 1e en 2e graads verwondingen op.
  • Er waren drie camera’s voor de belangrijke shots aanwezig, maar voor enkele scènes werden er zes ingezet.
  • Hevige wind zorgde ervoor dat er overal zand in kwam. Dit kon funest zijn, want één korrel zand kon het hydraulische systeem van de Sarlacc defect maken. Zelfs na twee weken zat in diverse props nog zand, waaronder de R2-units.

Herken je deze scene niet? Dat komt omdat hij is weggeknipt uit de film. In deze scene (die zich afspeelt na de ontsnapping aan de Sarlacc) betreden de helden de Millennium Falcon.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Endor

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Endor

Geplaatst

op

Door

Behind the Scenes: Endor

Voor de derde editie van ‘Behind the Scenes’ gaan we naar The Forest moon of Endor, die in Return of the Jedi een belangrijke rol speelde. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er zoal op de set gebeurde…

9cbd2fd0b5afddfc903acc3860fa5d96

Carrie Fisher (Leia Organa) en George Lucas op de Ewok village set.

Locaties

De scènes die in de studio opgenomen werden zijn gefilmd in de oude vertrouwde Elstree Studios in Engeland. Enkele jaren daarvoor werden de meeste ‘Cloud City’ scènes uit The Empire Strikes Back daar opgenomen. De buitenscènes werden opgenomen op locatie in Crescent City, Californië. Deze locatie werd echter geteisterd door enorme takken van soms 21 meter lang die los in de bomen hingen en er zo uit konden vallen met alle gevolgen van dien. De hele shoot werd verplaatst en men ging pas weer naar de originele plek terug toen houthakkers de takken verwijderd hadden.

Deze set was vrij eenvoudig te beveiligen omdat deze alleen via een smalle brug, die over een stroming ging, te bereiken was. Bij deze brug was een checkpoint, zodat iedereen die over de brug wilde gecontroleerd kon worden.

In de traditie van Star Wars films zat ook nu het weer niet mee: vlak voordat de crew arriveerde was er 22 dagen lang regen en sneeuw geweest in Crescent City, terwijl de meteorologen anders voorspeld hadden. Toen de opnames begonnen moest men met aarde zelfs de sneeuw bedekken. De temperatuur bleef rond de 15 graden schommelen en hoewel de gehele cast en crew speciale regenkleding gekregen had bleek deze niet nodig te zijn.

dLJ4Aqe

Cast & crew: George Lucas, Harrison Ford (Han Solo), Anthony Daniels (C-3PO), Carrie Fisher (Leia Organa), Kenny Baker (R2-D2), Mark Hamill (Luke Skywalker), Peter Mayhew (Chewbacca), Richard Marquand (regisseur)

Acteurs

Eigenlijk zou Kenny ‘R2-D2’ Baker de rol van Wicket de Ewok op zich nemen. Helaas was Kenny op de dag van de opnames ziek, maar al snel zag de crew in de pas 12-jarige Warwick Davis de ideale vervanger. Later zou Davis de hoofdrol krijgen in een andere Lucasfilm productie: “Willow”. Wellicht dankzij de ziekte van Baker?
Niet alleen Anthony Daniels droeg het pak van C-3PO. Toen de crew Anthony een dag verlof had gegeven kwam men er achter dat ze heb alsnog nodig hadden voor wat scènes. Een lokale bewoner kreeg de eer om het pak aan te trekken voor enkele scènes waarin 3PO op de achtergrond te zien is. Er waren trouwens meer bewoners van de regio betrokken bij de film als acteur: de meeste Stormtroopers werden namelijk gespeeld door werkloze houthakkers!

Omdat het script vol verrassingen zag die zelfs sommige acteurs niet mochten weten werden enkele acteurs bij sommige scènes van de set verwijderd. Dit overkwam Anthony Daniels ook, waarop hij besloot in de bossen te gaan wandelen. Hij viel echter in slaap tegen een boom, en toen hij wakker werd hoorde hij de stemmen van Harrison Ford en Carrie Fisher die met de scène waarin Fisher verteld dat Leia de zus van Luke is bezig waren. Daniels wist dat hij vlak achter hen zat en besloot zich maar gedeisd te houden en vooral niet te laten merken dat hij ook aanwezig was.

Tijdens het filmen van het grote eindgevecht waren er 325 individuen nodig: 130 Imperials, 40 Ewoks en 150 overige cast en crew. Het coördineren van dit alles was ook niet simpel: de eerste bruikbare opname had men pas om 11:45. Kenny Baker werd het te veel en viel bijna flauw, en een boom vatte vlam vanwege een explosie. Uiteindelijk werden alle noodzakelijke shots opgenomen, maar deze filmdag kostte uiteindelijk $ 100.000.

ford-lucas

Een stijlvolle Harrison Ford en George Lucas in Crescent City, USA.

Kostuums

De helmen die Luke en Leia dragen zijn gemodelleerd naar helmen uit de Tweede Wereldoorlog; iets wat in de Star Wars film wel vaker voorkomt. De parka’s die ze dragen zijn trouwens laboratoriumjassen (maar dan wel met een camouflageprint). De duster die Harrison Ford draagt was een idee van hemzelf; tijdens een passessie stelde hij dit voor aan de crew, waarna er meteen een jas voor hem gemaakt werd.

warwick_glasses

Imiteert Warwick Davis (Wicket) nou Harrison Ford’s zonnebril look?

Special Effects

Voor de shot waarin de Ewok Paploo aan een Speeder Bike bungelt werd gebruik gemaakt van een bluescreen. Een stunt-Ewok werd op een Speeder Bike geplaatst en vervolgens gefilmd. Voor de shot waarin Paploo zich louter aan de hendels vasthoudt werd de Speeder Bike gekanteld en leunde de Ewok naar de zijkant. Vervolgens werd de film horizontaal gekeerd om het effect te creëren dat de Speeder Bike zou snel gaat dat Paploo er bijna af valt.

EP6_BTS_2421

Twee Ewoks met een ‘Blue Harvest’ bord (de codenaam van de film was ‘Blue Harvest’)


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Sarlacc Pit

Lees verder
Sponsor
Sponsor