fbpx
Social Media

Artikelen

De weg naar Star Wars Battlefront 2

Geplaatst

op

Het is dan eindelijk zover. Star Wars Battlefront II, de nieuwe game van Dice, EA Motive en Criterion ligt in de winkels. Na het eerste deel, dat voor velen niet was wat het moest zijn, leek de ontwikkelaar goed naar de feedback te luisteren om de ultieme Star Wars-ervaring te creëren. Niet alleen online, maar ook in een heuse singleplayer campagne! De weg naar Battlefront II was echter een lange. We duiken, samen met gamingwebsite GameParty.net, even in de geschiedenis van de serie.

Veel mensen lijken niet te weten dat Star Wars Battlefront geen nieuwe IP is. Het is niet het idee van Dice geweest om deze gameplay in een Star Wars-jasje te stoppen en ons zo spannende gevechten voor te schotelen. Nee, die eer gaat een andere ontwikkelaar toe.

Star Wars: Battlefront – 2004
In 2004 bracht Pandemic Studios de eerste Star Wars Battlefront. Het spel was te spelen op de PlayStation 2, Xbox en PC en verscheen tegelijk met de originele trilogie DVD boxset. Het spel zette de Galactic Republic tegenover de Confederacy of Independent Systems (CIS) in het tijdperk van de prequels, alsook de Rebel Alliance tegenover de Galactic Empire tijdens de avonturen van Episode IV, V en VI. Het spel was ‘conquest-based’, dus was het aan jou om de tegenstand om te brengen, of om alle controle punten op de map voor twintig seconden vast te houden. De tegenstanders deden uiteraard hetzelfde, waardoor grootse gevechten los konden barsten. Omdat Revenge of the Sith nog niet te zien was in de bioscopen, stopte het avontuur van de Clone Soldaten met de Battle of Kashyyk, zonder dat we nog wisten wat er verder stond te gebeuren. Het spel verscheen in 2005 ook op de Mac. Onder de titel Star Wars Battlefront Mobile verscheen er ook een port op de mobiele telefoon.

Star Wars: Battlefront II – 2005
Battlefront was een hit, dus was het aan Pandemic om een vervolg te maken. Deze moest echter snel verschijnen. In oktober 2015, dertien maanden na de release van het origineel, verscheen deel twee. Tijdens de launch was het spel meteen te spelen op de PlayStation 2, PSP, Xbox en PC. In het spel werden nieuwe voertuigen speelbaar gemaakt, het had een betere missie structuur en uitgebreidere maps. Daarnaast was de campagne verhalender gemaakt, iets wat het origineel pijnlijk miste (herkennen we hier een trend?). Hierin werd het verhaal verteld van een veteraan, iemand die gediend had in de oorlog. Hij begon als een trooper voor de Galactic Republic en groeide uit tot een Imperial Stormtrooper. Interessanter was dat het nu mogelijk was om met een Jedi te spelen. Ook het tweede deel deed het goed, het verhalende aspect kwam in reviews duidelijk naar voren.

Star Wars Battlefront: Renegade Squadron – 2007
De serie was populair, maar de volgende zet had niemand aan zien komen. Het derde deel, Renegade Squadron, verscheen alleen op de PSP. Gamers met een Xbox, een PlayStation 2 of PC konden niet verder met de door hun zo geliefde serie. Ook werd er een nieuwe ontwikkelaar op het project gezet; Rebellion Developments. Het vertelde een nieuw verhaal uit het oogpunt van een Rebel Alliance Covert Ops Unit, een Renegade Squadron. Dit team had geen voeten in de originele verhaallijnen van Star Wars en was voor dit spel bedacht. Tijdens het spelen kwam je er al snel achter dat dit team opgezet was door niemand minder dan Han Solo en dat het een belangrijke taak kreeg tijdens de gebeurtenissen van de diverse films. Zo speelde je tijdens de gevechten op Yavin en Hoth. Echter was de singleplayer te kort, maar wist de multiplayer veel goed te maken. Het feit dat je jouw personage kon customisen zoals jij dat wilde, gaf spelers de mogelijkheid om het spel op een eigen manier te spelen.

Star Wars Battlefront: Mobile Squadrons – 2009
Mobiele telefoons werden steeds krachtiger en konden steeds makkelijker grote 3D omgevingen op het scherm toveren. Daarom werd in 2009 besloten dat THQ Wireless aan de slag mocht gaan om de befaamde Battlefront-serie naar de mobiele markt te brengen. Het spel had drie klassen om uit te kiezen en bracht de bekende actie naar je telefoon. Tenminste, zo ongeveer. Omdat de telefoons toch nog niet zo technisch begaan waren als de consoles en de PSP, koos THQ ervoor dat spelers konden schieten door het touchscreen aan te raken. Echter was het niet meer mogelijk om zelf te lopen. De game werd een flop.

Star Wars Battlefront: Elite Squadron – 2009
Wederom keerde Battlefront terug naar het kleine scherm. De PSP werd opnieuw door Rebellion Developments voorzien van een nieuwe Battlefront. Hoewel het spel later ook naar de Nintendo DS werd gebracht door N-Space, was het de PSP-versie die het beste in het geheugen ligt bij veel gamers. Het spel liet je opnieuw gevechten aangaan, te voet, in voertuigen of in de lucht. Wanneer je vanuit de ruimte ergens wilde landen, kon dat gewoon, al moest de game in de vorm van een korte cutscene even de omgevingen inladen. De gameplay was ongewijzigd en zorgde wederom voor veel spectaculaire actie. Met speelbare personages als Luke Skywalker, Boba Fett, Darth Vader, Darth Maul en zelfs The Emperor, kon de echte Star Wars-fan zijn lol op. Tijdens de campagne speelde je als Clone Trooper X2, gemaakt vanuit het DNA van een Jedi Master. Het was jouw taak om op Jedi’s te jagen nadat Order 66 gegeven werd.

Star Wars: Battlefront III
Tussen de ontwikkelingen van Battlefront II en Renegade Squadron in was Free Radical Design bezig met een nieuwe versie voor de grote platformen. Daarnaast werd een classificatie ingediend voor een versie voor de Nintendo DS. Echter, net nadat deze classificatie in werd gediend, verloor Free Radical Design de rechten tot Star Wars en moest het de ontwikkeling stop zetten. Op dat moment was de studio al meer dan twee jaar met het spel bezig. In 2008 was het spel bijna klaar op het moment dat de ontwikkelaar er mee moest stopen. Volgens LucasArts wist Free Radical echter steeds deadlines te missen, waardoor er niet meer geld in het project gepompt ging worden vanuit hun kant. Screenshots en filmpjes waren al publiekelijk getoond, maar het spel heeft nooit het daglicht gezien.

Star Wars: Battlefront Online
Star Wars: Battlefront Online was in ontwikkeling bij Slant Six Games, de studio achter verschillende SOCOM-iteraties. Het spel was een online only-shooter en zou de Xbox 360 en PlayStation 3 aan moeten doen in 2011. De geschiedenis leert ons dat ook dit spel nooit verschenen is. Daarnaast gingen er geruchten dat beelden van dit spel gebruikt werden door de media als bewijs voor het bestaan van Battlefront III. Of dat waar is zullen we nooit weten. Nadat de studio de deadlines in 2010 niet wist te halen, trok LucasArts de stekker uit dit project.

Star Wars: First Assault
Nee, er zit geen Battlefront in de titel. Officieel was dit ook geen Battlefront-titel. Echter, de gameplay van First Assault leek wel heel erg op dat wat we kenden. Online verschenen video’s en fans reageerden enthousiast. Helaas, door de sluiting van LucasArts werd dit spel geannuleerd. Later sprak een ex-medewerker van de studio dat dit de echte Battlefront III zou gaan worden, gecreëerd onder de naam First Assault en Version Two.

Star Wars: Battlefront
Met dezelfde naam als het eerste deel in de franchise bracht Dice in 2015 opnieuw een titel in de serie. Dit keer op de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Opvallend is dat de gameplay nog steevast hetzelfde is als in 2004, al zijn er uiteraard her en der veranderingen doorgevoerd. Reis online met andere spelers naar verschillende planeten uit het Star Wars universum en participeer in de grootste gevechten die de saga ons ooit gaf. Stap in een X-Wing en knal Tie’s uit de lucht, vecht als een Rebel tegen The Empire of grijp het lichtzwaard en richt als Luke Skywalker heel wat schade aan. Qua content was de game wat schaars tijdens de release maar een Season Pass bracht veel extra content, waaronder missies rondom Rogue One. De game wordt tot op de dag van vandaag online nog steeds veel gespeeld. Wel was het grootste punt van kritiek dat er geen singleplayer was.

Waar Battlefront twee jaar geleden, net als de eerste Battlefront in 2004, geen verhalende campagne had zet Battlefront II dit, net als Battlefront II dat deed in 2005, helemaal recht. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. De cirkel is compleet. Battlefront II is vanaf vandaag te koop. May the Force be with you…

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door GameParty.net.

Star Wars fan voor het leven. Voormalig columnist.

Lees verder
Sponsor
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

De 10 van Dennis: Star Wars videogames (1982-2003)

Geplaatst

op

Door

De afgelopen vier decennia zijn er enorm veel Star Wars games verschenen. Het begon ooit in arcadehallen maar al snel kon men op onder andere de Atari 2600, Nintendo, Commodore Amiga en PC ook thuis epische gevechten naspelen in ‘A Galaxy Far, Far Away’.

Vanaf de jaren 80 (mijn eerste Star Wars spel was The Empire Strikes Back op de Atari 2600) tot begin deze eeuw heb ik bijna elk Star Wars spel wel gespeeld. Tijd dus voor een nieuwe editie van “De 10 van Dennis” waarin de mijns inziens beste Star Wars games uit de periode 1982 tot en met 2003 aan bod komen.


Yoda Stories (1997)

We trappen af met Yoda Stories, een ‘eenvoudige’ desktop game gecreëerd door Hal Barwood (die ik nog ooit interviewde). Het principe is simpel: de speler (Luke) bezoekt Yoda op Dagobah en krijgt een missie die hem naar een planeet (bos, woestijn of sneeuw) leidt. Daar aangekomen moeten puzzels worden opgelost terwijl troopers, aliens en imperials uit de weg worden geruimd. Ondanks de simpelheid heb ik dit altijd een verslavend spel gevonden dat de sfeer van old skool Star Wars goed wist na te bootsen.

Return of the Jedi (1984)

Oorspronkelijk een spel voor de arcadehallen maar ook op de Commodore Amiga verschenen (ik zette in de 80’s als 13 jarige de wekker extra vroeg om deze nog voor schooltijd te spelen). In feite is dit spel een Star Wars versie van de klassieker Zaxxon, dat bekend werd vanwege de diagonale scrolling. Nu zijn het achtereenvolgens Leia (op een speederbike), Chewbacca (in een AT-ST) en Lando (in de Falcon) die door het beeld heen schieten.

Dark Forces (1995)

Medio jaren 90 waren de First Person Shooters populair. Wie was er geen fan van Duke Nukem? In 1995 kwam LucasArts met Dark Forces waarin de speler als Kyle Katarn op diverse missies werd gestuurd. De meest bekende is uiteraard die waarin Katarn de plannen van de Death Star moest stelen. Spectaculairder dan Rogue One!

Dark Forces II: Jedi Knight (1997)

Na het succes van Dark Forces kon een vervolg niet uitblijven. In deze game keert Kyle weer terug, nu om een Jedi te worden en de Valley van the Jedi te vinden. Uniek aan dit spel waren de zogenaamde ‘cutscenes’ waarin echte acteurs in speciaal voor dit spel gefilmde scenes te zien waren. Jason Court (die ik in 2010 sprak voor een interview) speelde rol van Katarn.

Rebellion (1998)

Indertijd keek ik erg uit naar deze game die in het algemeen niet best werd ontvangen. Het was voor die tijd dé ultieme Expanded Universe game omdat er verschillende personages uit de boeken (onder andere Judder Page, Talon Karrde, Borsk Fey’lya) en zelfs de Droids animatieserie (Admiral Screed) voorkwamen. Als speler heb je (nadat je gekozen hebt om als The Empire of Rebellion te spelen) de taak om heerschappij over het heelal te krijgen. Een zeer strategisch spel dat twintig jaar geleden zijn tijd ver vooruit was.

Shadows of the Empire (1996)

In 1996 was Shadows of the Empire hét multimedia project van Lucasfilm. Een game, een boek, een soundtrack, speelgoed, een strip… eigenlijk alles wat bij een filmrelease hoort, alleen was er nu geen film. Het boek (en de strip) waren al geweldig en het spel voldeed aan de verwachtingen: urenlang bracht ik als Dash Rendar (het hoofdpersonage) door op de PC en de Nintendo64.

X-Wing (1993)

Nadat er in de jaren 80 al enkele vliegsimulator spellen waren verschenen (in arcadehallen en op de Amiga) was X-Wing hét spel waar de Star Wars fans van dit spelgenre op zaten te wachten. Het voor dit spel bedachte personage (Keyan Farlander) zou later zelfs in de New Jedi Order boeken een rol spelen.

TIE Fighter (1994)

Een jaar na X-Wing wist LucasArts het spel te overtreffen met een nieuwe Flight Simulator: TIE Fighter. Nu stond je als speler zijnde aan de kant van de Empire en werd je op missies gestuurd. Ook deze titel heeft e.e.a. nagelaten: zo zijn de in dit spel geïntroduceerde TIE Defender en piloot Marek Stele gebruikt in diverse Legends boeken en is de TIE Defender als miniatuur uitgebracht voor het bordspel X-Wing.

Rebel Assault II: The Hidden Empire (1995)

Qua gameplay zeker niet de hoogvlieger in deze lijst, maar indertijd wel uniek vanwege de filmbeelden. In deze zogenaamde ‘rail shooter’ kruipt de speler in de huid van Rookie One (gespeeld door Jamison Jones – zie hier mijn interview met hem) en gaat op een missie om te ontdekken wat de nieuwe mysterieuze schepen van de Empire zijn.

Knights of the Old Republic (2003)

Vraag mij wat (buiten de originele trilogie) het beste is wat er ooit op Star Wars gebied is verschenen en ik zal als antwoord “Knights of the Old Republic” geven. Niet alleen qua gameplay en visueel een topper maar het is vooral het fantastische verhaal (met een twist!) dat blijft hangen en fascineren.

Lees verder

Artikelen

De 10 van Dennis: Star Wars naslagwerken – Deel 2

Geplaatst

op

Door

Drie jaar geleden verscheen er op deze site een artikel waarin ik kort de -mijns inziens- 10 beste Star Wars naslagwerken deelde. Maar de afgelopen 42 jaar zijn er meerdere boeken verschenen die absoluut de moeite waard zijn. Klaar voor 10 andere titels die in de kast van elke echte Star Wars fan moeten staan?

George Lucas: the Creative Impulse (1992) – Charles Champlin

In mijn eerdere top 10 noemde ik dit boek al even. Er zijn in mijn optiek twee geweldige naslagwerken over de films van George Lucas verschenen. The Cinema of George Lucas is (mede omdat deze ná de prequels verscheen) completer, maar The Creative Impulse is ook een absolute parel.

Star Wars Art: Ralph McQuarrie (2016) – Brandon Alinger

Ook deze werd kort genoemd in de eerdere Top 10. De reden dat deze er toen niet in stond was simpel: deze bijna 10 kilo wegende stoeptegel was nog nét niet verschenen. In mijn uitgebreide review geef ik het al aan: “adembenemend” en “zonder twijfel een van de beste Star Wars boeken ooit”.

The Star Wars Archives (2018) – Paul Duncan

Afgelopen jaar verscheen The Star Wars Archives van de originele trilogie (een prequel editie staat gepland voor eind 2020). Met zijn 7,5 kilo en formaat van 33 x 7 x 48 centimeter een nachtmerrie voor elke boekenkast. Zoals ik in mijn review al aangaf: “Visueel is het absoluut een van de 5 beste”.

From Star Wars to Indiana Jones: the best of the Lucasfilm Archives (1995) – Mark Cotta Vaz

In de jaren 90 was dit een van de meest populaire boeken op Star Wars gebied: een trip door de archieven van Lucasfilm waarbij talloze props uit de originele saga én de Indiana Jones reeks aan bod komen.

Secrets of Shadows of the Empire (1996) – Mark Cotta Vaz

Medio jaren 90 stond Star Wars in het teken van Shadows of the Empire. Een ambitieus project over de periode tussen Empire en Jedi waarbij werkelijk vanalles verscheen… behalve een film. Wél kregen de fans een videogame, strip, boek, actiefiguren, tradingcards, een soundtrack… én dit boek waarin men uitvoerig ingaat op het gehele project; van de eerste prille ideeen, de creatie van personages als Dash Rendar en Xizor en het uiteindelijke resultaat.

Star Wars Chronicles: the Prequels (2005) – Stephen Sansweet

Hij viel de vorige keer nipt buiten de 10, maar eigenlijk had deze daar al bij gemoeten: Star Wars Chronicles: The Prequels.

Zondermeer hét ultieme boek van de Prequels met afbeeldingen van elk personage, voertuig en planeet.

The Star Wars Vault (2007) – Stephen Sansweet, Pete Vilmur

Een bijzonder boek, aangezien het een van de weinige naslagwerken is waar ook een vertaalde Nederlandse uitgave van is. Zoals op onderstaande afbeelding te zien is bevat The Star Wars Vault vele uitneembare elementen (of beter gezegd: replica’s en reprints); posters, filmcells, entreetickets, een Kenner cardback en zelfs twee CD’s met daarop onder andere de soundtrack van de Star Tours attractie en Carrie Fishers lied uit de Holiday Special.

Art of Star Wars: A New Hope, The (1979, 1994, 1997)

Art of Star Wars: the Empire Strikes Back, The (1980, 1994, 1997)

Art of Star Wars: Return of the Jedi, The (1983, 1994, 1997)

Als je er één in deze lijst zet dan moet je de andere twee ook vermelden: de Art of Star Wars reeks waar enkele heruitgaven van zijn (in de 1997 editie zijn de special editions meegenomen).

Eervolle vermelding:

The Sounds of Star Wars (2010) – JW Rinzler

Een verrassend boeiend boek over (de titel geeft het al aan) de geluiden van Star Wars. Bij het boek zit een module die 250 geluidseffecten afspeelt uit de originele en prequel trilogie welke in het naslagwerk besproken worden.

Lees verder

Artikelen

Roel’s Replica’s – Shoretrooper Helm

Geplaatst

op

Door

Eén van de eerste nieuwe troopers die we uit Rogue One te zien kregen waren de zandkleurige troopers die zich in veel van het promotie materiaal voor de film in een Caribbisch ogende omgeving bevonden. Los van de geweldige achtergronden zagen ook deze troopers zelf er naar mijn mening erg interessant uit, vooral de helmen spraken me erg aan en ik besloot al snel dat ik er eentje voor mezelf zou gaan maken wanneer ik hier de tijd voor kon vinden.
Ik kwam al vrij snel gratis 3D bestanden voor deze helm tegen, gemaakt door Sean Fields. Deze bestanden zagen er al vrij accuraat uit en waren al in handige delen opgebroken om het printen en verven zo makkelijk mogelijk te maken. Het wiel opnieuw uitvinden is nergens voor nodig dus ik ben met deze bestanden aan de slag gegaan. Wel heb ik de bovenkant van de helm en het vizier opnieuw gemaakt omdat de ronding hierin niet helemaal klopte in de versies van Sean’s bestanden die op dat moment beschikbaar waren.

Ik heb voor alle printbare delen mijn Wanhao Duplicator gebruikt, deze printer heeft een vrij standaard printvolume van ongeveer 20 x 20 x 20 cm wat meer dan groot genoeg is om alle onderdelen van de helm te printen. Alle onderdelen zijn geprint in Innofil3D PLA, wat achteraf eenvoudig met schuurpapier na te bewerken is en meer dan stevig genoeg is voor een helm die zelfs vrij intensief gedragen zou kunnen worden. Hoewel die van mij vooral als display stuk stof zal gaan verzamelen op een plank.

Okay, eenmaal klaar met printen had ik een aardige verzameling onderdelen opgebouwd waarvan er een aantal gelijk aan elkaar vastgemaakt konden worden omdat ze samen één geheel vormde. Het vizier, de ronde bovenkant van de helm en de achterkant bijvoorbeeld. Deze waren te groot om in één geheel op het printend te passen maar moeten wel netjes glad in elkaar overlopen. Om dit te bereiken heb ik mijn oude vertrouwde soldeerbout weer gebruikt om de onderdelen aan elkaar te versmelten. Met wat overtollig PLA, zowel gerecycled support materiaal als laatste restjes van rollen heb ik de kieren waar nodig opgevuld. Zo zaten al deze onderdelen muurvast aan elkaar. Met wat schuurwerk was niet meer te zien dat het ooit losse delen geweest zijn.

Nadat alle grote stukken aan elkaar zaten en alles netjes in elkaar paste heb ik alles met korrel 400 schuurpapier vrij glad geschuurd en met wat Bondo Spot Glazing Putty de nog goed voelbare printlijnen wat opgevuld. dat is met korrel 200 schuurpapier glad geschuurd waarna alles een dun laagje XTC 3D hars kreeg om de printlijnen echt als sneeuw voor de zon te doen verdwijnen en het eindproduct nog wat extra stevigheid te geven. Dat werd nog tot korre 800 bijgestuurd en kreeg een laagje grondverf. 

Nu was het tijd om het grootste gedeelte van de helm in elkaar te zetten. Alle onderdelen die dezelfde kleur zouden krijgen en dus al aan elkaar vast gemaakt konden worden werden weer met  de goeie oude soldeerbout versmolten. Het vizier en de bovenkant van de helm bleven nog los om zo ook de stukken die achter het vizier en tussen de opstaande rand aan de achterkant zitten gemakkelijk te kunnen spuiten.

Eventuele kiertjes werden weer met Bondo opgevuld en glad geschuurd en toen ik daar allemaal tevreden mee was kreeg de hele helm een glanzende zwarte verflaag. Dit was een simpele spuitbus van het merk ’T Stilleven, welke altijd goede resultaten levert.

 

De Shoretrooper helmen in de film zien er allemaal goed versleten uit, de zandkleurige verf valt er aan alle kanten vanaf, dus dat moest bij mijn helm ook het geval zijn, ik heb er wat duidelijke foto’s bij gepakt en ben met tandpasta in de weer gegaan. Overal waar de zandkleurige verf van de grondlaag af gebladderd moest zijn heb ik met een tandenstoker wat tandpasta gesmeerd. Dit natuurlijk zo veel mogelijk in een willekeurig patroon dat er uitziet als beschadigingen. Hier overheen kon de “Sahara Beige” verf van het merk Montana gespoten worden. Deze verf trok vrij netjes glad en is in meerdere lagen aangebracht. Toen de verf twee dagen later echt goed droog was heb ik met een vochtig doekje het meeste van de tandpasta van de helm af kunnen poetsen, daarna heb ik het geheel onder de kraan houden om de rest er af te krijgen. Zolang de tandpasta vrij dik aangebracht wordt droogt het niet uit en is het nog goed zichtbaar onder de verf. Door hier overheen te schrobben komt zowel de tandpasta als de verf er boven gemakkelijk los wat het uiteindelijke effect geeft van afgebladderde verf. En door de zandkleurige verf in een aantal lagen toe te brengen zien we nu ook gemakkelijker een hoogte verschil tussen de zandkleurige verf en de zwarte verf er onder, wat het effect nog realistischer maakt.

De zwarte rand van het vizier is netjes afgeplakt met schilderstape en heeft met een airbrush een glanzend zwarte verflaag gekregen. Het vizier heeft ook een rood logo, dat heb ik op plakfolie uitgesneden wat ik daarna als stencil kon gebruiken met de airbrush.

De bovenkant van de helm werd nu vast gemaakt aan de rest en daarna kwam een van de leukste onderdelen van het maken van een prop, het weatheren. De helm leek op dit punt aardig beschadigd, maar hij was nog helemaal schoon. Daar ging met behulp van wat kwasten, doekjes en acrylverf verandering in komen. Sienna Naturel, Omber Naturel en Omber Gebrand van het merk Amsterdam werden met wat ruwe kwasten over de hele helm gesmeerd en vooral goed in alle kiertjes en hoekjes geduwd. Met een vochtig doekje heb ik bijna al die verf weer weg gedept en geveegd en enkel op moeilijk te bereiken plekken laten zitten, door verschillende kleuren en vochtige doekjes te gebruiken geeft dit het effect van vuil dat zich op he helm verzameld heeft.

Door een velletje papier aan de binnenkant tegen de opening te duwen en deze van buitenaf langs de rand af te tekenen is makkelijk te zien welke vorm het plastic moet krijgen. Door rondom de aftekening wat extra ruimte te laten kan het plastic ook makkelijk met epoxy bevestigd worden zonder dat de epoxy door het plastic zichtbaar is.

Door een velletje papier aan de binnenkant tegen de opening te duwen en deze van buitenaf langs de rand af te tekenen is makkelijk te zien welke vorm het plastic moet krijgen. Door rondom de aftekening wat extra ruimte te laten kan het plastic ook makkelijk met epoxy bevestigd worden zonder dat de epoxy door het plastic zichtbaar is.

Nu zag de helm er al aardig uit en was het tijd voor een vizier, hiervoor heb ik een plaat transparant PET plastic genomen wat ik aan beide kanten beplakt heb met verduisteringsfolie dat voor de ramen van auto’s bedoeld is. Dit maakt het spiegelend zwart van buiten terwijl er van binnenuit nog prima naar buiten gekeken kan worden. Dit plastic is in de just vorm gesneden en aan de binnenkant van de helm bevestigd met epoxy.

In de helm zitten verder nog een aantal ventilatiegaten die aan de binnenkant van de echte helmen die voor de film gebruikt zijn dichtgemaakt zijn met een zwarte stof. Zo hadden de acteurs het niet zo warm in de helm, konden ze goed ademen en kon er van buiten toch niet naar binnen gekeken worden. Wat voor de film werkt is natuurlijk ook goed genoeg voor mij, dus ik heb hetzelfde gedaan. Ik heb simpelweg wat stukjes zwarte stof op maat geknipt en met een lijmpistool strak over de gaten vast gelijmd.

Toen dat alles geregeld was konden de laatste losse stukken vast gelijmd en gesmolten worden, de binnenkant van de helm is nog zwart gemaakt en dat had dit als resultaat:

Niet geheel onaardig, al zeg ik het zelf. Deze Shoretrooper helm misstaat zeker niet in mijn verzameling. Hoewel ik hem nooit zal kunnen dragen omdat hij te klein is voor mijn hoofd (of mijn hoofd is te groot voor de helm, het is maar hoe je het bekijkt 😛 ). Dat was weer een goede les voor me om niet blindelings te vertrouwen op maatvoeringen van anderen, maar om vooraf altijd eerst even te controleren of de afmetingen van de digitale bestanden overeen komen met die van mijn hoofd en de rest van de helmen in mijn verzameling. De kans is dus vrij groot dat ik op den duur aan een tweede Shoretrooper helm begin, en dan was dit wat mij betreft meer dan een goede voorbereiding!

Lees verder

Artikelen

Star Wars Studies: “Ontwerp BB-8 geen slecht idee voor planetaire verkenning”

Geplaatst

op

Door

Het bolvormige lichaam van BB-8 is nog helemaal geen slecht idee voor een robot waarmee andere planeten worden verkend. Dat meent Wolfgang Fink, een voormalig wetenschapper voor de Jet Propulsion Laboratory van NASA. (meer…)

Lees verder
Sponsor
Sponsor