Social Media

Artikelen

De weg naar Star Wars Battlefront 2

Geplaatst

op

Het is dan eindelijk zover. Star Wars Battlefront II, de nieuwe game van Dice, EA Motive en Criterion ligt in de winkels. Na het eerste deel, dat voor velen niet was wat het moest zijn, leek de ontwikkelaar goed naar de feedback te luisteren om de ultieme Star Wars-ervaring te creëren. Niet alleen online, maar ook in een heuse singleplayer campagne! De weg naar Battlefront II was echter een lange. We duiken, samen met gamingwebsite GameParty.net, even in de geschiedenis van de serie.

Veel mensen lijken niet te weten dat Star Wars Battlefront geen nieuwe IP is. Het is niet het idee van Dice geweest om deze gameplay in een Star Wars-jasje te stoppen en ons zo spannende gevechten voor te schotelen. Nee, die eer gaat een andere ontwikkelaar toe.

Star Wars: Battlefront – 2004
In 2004 bracht Pandemic Studios de eerste Star Wars Battlefront. Het spel was te spelen op de PlayStation 2, Xbox en PC en verscheen tegelijk met de originele trilogie DVD boxset. Het spel zette de Galactic Republic tegenover de Confederacy of Independent Systems (CIS) in het tijdperk van de prequels, alsook de Rebel Alliance tegenover de Galactic Empire tijdens de avonturen van Episode IV, V en VI. Het spel was ‘conquest-based’, dus was het aan jou om de tegenstand om te brengen, of om alle controle punten op de map voor twintig seconden vast te houden. De tegenstanders deden uiteraard hetzelfde, waardoor grootse gevechten los konden barsten. Omdat Revenge of the Sith nog niet te zien was in de bioscopen, stopte het avontuur van de Clone Soldaten met de Battle of Kashyyk, zonder dat we nog wisten wat er verder stond te gebeuren. Het spel verscheen in 2005 ook op de Mac. Onder de titel Star Wars Battlefront Mobile verscheen er ook een port op de mobiele telefoon.

Star Wars: Battlefront II – 2005
Battlefront was een hit, dus was het aan Pandemic om een vervolg te maken. Deze moest echter snel verschijnen. In oktober 2015, dertien maanden na de release van het origineel, verscheen deel twee. Tijdens de launch was het spel meteen te spelen op de PlayStation 2, PSP, Xbox en PC. In het spel werden nieuwe voertuigen speelbaar gemaakt, het had een betere missie structuur en uitgebreidere maps. Daarnaast was de campagne verhalender gemaakt, iets wat het origineel pijnlijk miste (herkennen we hier een trend?). Hierin werd het verhaal verteld van een veteraan, iemand die gediend had in de oorlog. Hij begon als een trooper voor de Galactic Republic en groeide uit tot een Imperial Stormtrooper. Interessanter was dat het nu mogelijk was om met een Jedi te spelen. Ook het tweede deel deed het goed, het verhalende aspect kwam in reviews duidelijk naar voren.

Star Wars Battlefront: Renegade Squadron – 2007
De serie was populair, maar de volgende zet had niemand aan zien komen. Het derde deel, Renegade Squadron, verscheen alleen op de PSP. Gamers met een Xbox, een PlayStation 2 of PC konden niet verder met de door hun zo geliefde serie. Ook werd er een nieuwe ontwikkelaar op het project gezet; Rebellion Developments. Het vertelde een nieuw verhaal uit het oogpunt van een Rebel Alliance Covert Ops Unit, een Renegade Squadron. Dit team had geen voeten in de originele verhaallijnen van Star Wars en was voor dit spel bedacht. Tijdens het spelen kwam je er al snel achter dat dit team opgezet was door niemand minder dan Han Solo en dat het een belangrijke taak kreeg tijdens de gebeurtenissen van de diverse films. Zo speelde je tijdens de gevechten op Yavin en Hoth. Echter was de singleplayer te kort, maar wist de multiplayer veel goed te maken. Het feit dat je jouw personage kon customisen zoals jij dat wilde, gaf spelers de mogelijkheid om het spel op een eigen manier te spelen.

Star Wars Battlefront: Mobile Squadrons – 2009
Mobiele telefoons werden steeds krachtiger en konden steeds makkelijker grote 3D omgevingen op het scherm toveren. Daarom werd in 2009 besloten dat THQ Wireless aan de slag mocht gaan om de befaamde Battlefront-serie naar de mobiele markt te brengen. Het spel had drie klassen om uit te kiezen en bracht de bekende actie naar je telefoon. Tenminste, zo ongeveer. Omdat de telefoons toch nog niet zo technisch begaan waren als de consoles en de PSP, koos THQ ervoor dat spelers konden schieten door het touchscreen aan te raken. Echter was het niet meer mogelijk om zelf te lopen. De game werd een flop.

Star Wars Battlefront: Elite Squadron – 2009
Wederom keerde Battlefront terug naar het kleine scherm. De PSP werd opnieuw door Rebellion Developments voorzien van een nieuwe Battlefront. Hoewel het spel later ook naar de Nintendo DS werd gebracht door N-Space, was het de PSP-versie die het beste in het geheugen ligt bij veel gamers. Het spel liet je opnieuw gevechten aangaan, te voet, in voertuigen of in de lucht. Wanneer je vanuit de ruimte ergens wilde landen, kon dat gewoon, al moest de game in de vorm van een korte cutscene even de omgevingen inladen. De gameplay was ongewijzigd en zorgde wederom voor veel spectaculaire actie. Met speelbare personages als Luke Skywalker, Boba Fett, Darth Vader, Darth Maul en zelfs The Emperor, kon de echte Star Wars-fan zijn lol op. Tijdens de campagne speelde je als Clone Trooper X2, gemaakt vanuit het DNA van een Jedi Master. Het was jouw taak om op Jedi’s te jagen nadat Order 66 gegeven werd.

Star Wars: Battlefront III
Tussen de ontwikkelingen van Battlefront II en Renegade Squadron in was Free Radical Design bezig met een nieuwe versie voor de grote platformen. Daarnaast werd een classificatie ingediend voor een versie voor de Nintendo DS. Echter, net nadat deze classificatie in werd gediend, verloor Free Radical Design de rechten tot Star Wars en moest het de ontwikkeling stop zetten. Op dat moment was de studio al meer dan twee jaar met het spel bezig. In 2008 was het spel bijna klaar op het moment dat de ontwikkelaar er mee moest stopen. Volgens LucasArts wist Free Radical echter steeds deadlines te missen, waardoor er niet meer geld in het project gepompt ging worden vanuit hun kant. Screenshots en filmpjes waren al publiekelijk getoond, maar het spel heeft nooit het daglicht gezien.

Star Wars: Battlefront Online
Star Wars: Battlefront Online was in ontwikkeling bij Slant Six Games, de studio achter verschillende SOCOM-iteraties. Het spel was een online only-shooter en zou de Xbox 360 en PlayStation 3 aan moeten doen in 2011. De geschiedenis leert ons dat ook dit spel nooit verschenen is. Daarnaast gingen er geruchten dat beelden van dit spel gebruikt werden door de media als bewijs voor het bestaan van Battlefront III. Of dat waar is zullen we nooit weten. Nadat de studio de deadlines in 2010 niet wist te halen, trok LucasArts de stekker uit dit project.

Star Wars: First Assault
Nee, er zit geen Battlefront in de titel. Officieel was dit ook geen Battlefront-titel. Echter, de gameplay van First Assault leek wel heel erg op dat wat we kenden. Online verschenen video’s en fans reageerden enthousiast. Helaas, door de sluiting van LucasArts werd dit spel geannuleerd. Later sprak een ex-medewerker van de studio dat dit de echte Battlefront III zou gaan worden, gecreëerd onder de naam First Assault en Version Two.

Star Wars: Battlefront
Met dezelfde naam als het eerste deel in de franchise bracht Dice in 2015 opnieuw een titel in de serie. Dit keer op de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Opvallend is dat de gameplay nog steevast hetzelfde is als in 2004, al zijn er uiteraard her en der veranderingen doorgevoerd. Reis online met andere spelers naar verschillende planeten uit het Star Wars universum en participeer in de grootste gevechten die de saga ons ooit gaf. Stap in een X-Wing en knal Tie’s uit de lucht, vecht als een Rebel tegen The Empire of grijp het lichtzwaard en richt als Luke Skywalker heel wat schade aan. Qua content was de game wat schaars tijdens de release maar een Season Pass bracht veel extra content, waaronder missies rondom Rogue One. De game wordt tot op de dag van vandaag online nog steeds veel gespeeld. Wel was het grootste punt van kritiek dat er geen singleplayer was.

Waar Battlefront twee jaar geleden, net als de eerste Battlefront in 2004, geen verhalende campagne had zet Battlefront II dit, net als Battlefront II dat deed in 2005, helemaal recht. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. De cirkel is compleet. Battlefront II is vanaf vandaag te koop. May the Force be with you…

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door GameParty.net.

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Canto Bight: het mekka van gokken in het Star Wars universum

Geplaatst

op

Door

In 1977 introduceerde George Lucas de Star Wars-fans de sociale kant van zijn magische universum toen Luke Skywalker en Obi Wan Kenobi de beruchte Mos Eisley Cantina bezochten. Hier hadden de fans ook hun eerste ontmoeting met Han Solo. Het gaf het publiek inzicht in de smerige onderwereld van het drinken en socialiseren in het Star Wars universum.

De nieuwe casinostad Canto Bight lijkt losjes op het decor van Monte Carlo. Er ligt focus op rijkdom en privilege met een vleugje invloed van de James Bond-franchise. Regisseur Rian Johnson verklaarde een verlangen te hebben gehad om een luxueus deel van het Star Wars universum te creëren dat zo vaak beperkt is tot desolate en zanderige omgevingen.

Fans zijn getuige van een kleurrijke mix van willekeurige buitenaardse wezens en obscuur uitziende soorten die ook allemaal op dit gokparadijs neerdalen.

Canto Bight wordt door velen gezien als het eerbetoon aan de Mos Eisley Cantina. Hoewel Maz Kanata’s Cantina in The Force Awakens wel een knipoog naar de Cantina-cultuur bevat, is het gevoel dat de aanwezigheid van zoveel unieke buitenaardse wezens in de Canto Bight-scene de kijkers het gevoel geeft dat ze iets zien wat ze nog nooit eerder hebben gezien.

Dit was een van de belangrijkste redenen waarom de oorspronkelijke Star Wars trilogie zo succesvol was. Het was allemaal nieuw.

Star Wars en casino’s

Door het gezinsvriendelijke thema van de Star Wars-films hebben casino’s nooit een grote rol gespeeld in de films, maar ze zijn wel een integraal onderdeel geworden van de franchise. Casino’s zijn in een aantal spin-off materialen opgedoken om te laten zien hoe gokken een vitaal onderdeel is van het Star Wars universum. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het Aerie Casino, Balance Casino, Casino Kuari, Coruscant Crown Casino, Daystar Casino, Iego Casino, Star Cluster Casino en nog veel meer.

Deze casino’s boden gokkers de kans om een aantal spellen te spelen. In het tijdperk van de Old Republic waren spellen zoals Pazaak, Dejarik, Holochex en Ratts Race populair. En gedurende het Keizerlijke tijdperk werden spellen zoals Binspo, Compmatch, Sabacc en Tregald vaak gespeeld.

Verwijzingen naar gokken in het Star Wars universum

Het belang van gokken in casino’s binnen het Star Wars universum is zo groot dat de saga een eigen geschiedenis heeft ontwikkeld met betrekking tot de praktijk. Fansites ontsnappen aan het feit dat, hoewel gokken grotendeels verboden was in de Old Republic, het nog steeds toegestaan was om te opereren in sommige gebieden van het melkwegstelsel. Tijdens de Clone Wars heeft Senator Simon Greyshade een wet aangenomen die het mogelijk maakte om gokken op grote schaal te legaliseren in het hele universum.

Er is ook een aantal keren naar het gokken verwezen in de Star Wars films.

Het was een spel van Sabacc dat Han Solo won tegen Lando Calrissian om hem eigenaar te maken van de Millennium Falcon. Dit werd onthuld in The Empire Strikes Back toen Han Lando in Cloud City bezocht. In 2018 zagen we in de film Solo hoe het potje Sabacc van de grond kwam.

In de prequel-trilogie stond ook veel op het spel toen Anakin Skywalker deelnam aan podrace weddenschappen. Zijn eigenaar Watto wedde vaak tegen Anakin, hij waardeerde zijn talenten als podracer maar was in de veronderstelling dat het hem ontbrak aan de ervaring die nodig was om te winnen. Vergeet ook niet dat Jedi Master Qui-Gon Jinn Anakin’s vrijheid won in de Boonta Eve podrace in The Phantom Menace.

Ook een aantal boeken heeft het gokken binnen het Star Wars universum behandeld. Rebel Rising, Star Wars Rebels, Battlefront II: Inferno Squad, en Aftermath hebben allemaal verwezen naar gokken binnen het Star Wars universum. Het is ook een onderwerp dat herhaaldelijk aan de aandacht van de karakters door C3-PO wordt gebracht die opmerkingen maakt over wat de kansen op succes in een bepaalde situatie zijn. Han Solo reageert dan met zijn klassieke lijn “Never tell me the odds!”.

Lees verder

Artikelen

Moet je nu (opnieuw) beginnen aan Star Wars Battlefront II?

Geplaatst

op

Door

Je mag het huis niet uit. Buiten lijkt een coronabesmetting op de loer te liggen. We moeten in isolatie in onze eigen huizen. Buiten lijkt ver weg. Gelukkig is er binnen genoeg te doen. Dit is de perfecte tijd om Star Wars Battlefront II (opnieuw) te starten. 

 

Er is geen game die ik meer heb moeten verdedigen dan Star Wars Battlefront II. Waar ik sinds de aankondiging van het spel enorm uitkeek naar de release (het eerste deel werd mijn meest gespeelde spel op mijn Xbox One ooit), werd de launch van het spel volledig onderuitgehaald doordat er lootboxen in de game zouden gaan zitten.  Electronic Arts had hun gretige handjes om de game geplaatst om het geniale werk van gameontwikkelaar DICE teniet te doen door de game te doorspekken met boxen die spelers konden kopen met echt geld. Normaliter is dat geen probleem wanneer het puur om cosmetische items gaat. Maar in Battlefront II lag het net wat anders. En iedereen wist de game massaal te negeren. De game is inmiddels meer dan twee jaar oud, is voor een spotprijs te koop en heeft alle problemen vervangen door bijzonder veel extra content. Geloof me, dit is het moment om met z’n allen terug te keren!

Battlefront II: wat Battlefront (2015) had moeten zijn

De eerste Battlefront van EA (2015) was een heerlijke shooter die geplaagd werd door het gebrek aan content. De basisgame was vrij kaal en alle uitbreidingen waren prijzig waardoor de community verdeeld werd. Deel twee zou het anders gaan doen. Er waren beloftes voor gigantische gevechten, grafische prachten die het realisme aan zouden tikken en er moest veel meer content komen dan in het eerste spel. Meer dan drie keer zoveel zelfs. Ook kwam er een volledige singleplayer, iets wat in het eerste spel compleet miste. Dit gaf een nieuw verhaal vanuit de ogen van The Empire. Want wat is de impact op mensen die The Emperor dienen wanneer de tweede Death Star boven de bosmaan van Endor ontploft, met Palpatine daarbij? Daarnaast zou de Season Pass verdwijnen en alle content na release gratis zijn. Als toefje op de taart werd studio Criterion (van Burnout) ingeschakeld om de vliegmissies voor hun rekening te nemen om meer snelheid toe te voegen. De belofte was gigantisch en nooit eerder keek ik zo enorm uit naar de release van een game.

 

 

Lootboxen

Iedereen had het over lootboxen toen de game verscheen. Het was mogelijk om behoorlijk wat extra’s vrij te spelen (at random, dat wel) door lootboxen te openen. Nieuwe en sterkere wapens, betere krachten, dat soort dingen. Dingen die best wat impact hebben op het spel. Wanneer je de digitale portemonnee trok had je dus duidelijk een voorsprong op gamers die dat niet deden. Pay to win, een drama. Elke website had het er over en vergat dat er, onder de lootboxen, een verdomd toffe game zat. Ja, de verhalende stand was misschien niet zo diepgaand als dat we hadden gehoopt, maar de multiplayer was van een bijzonder hoog niveau. Nooit eerder konden we als gamers het Star Wars-universum beleven zoals hier. Grafisch zag het er zo bizar goed uit en elk geluidje klopte met onze herinneringen uit de films. De actie knalde van het scherm, de geluiden lieten menig geluidsinstallatie bewijzen waarom ze zo duur waren. Er was een flink aantal locaties aanwezig, bekende personages, het speelde fantastisch. Maar niemand zag het, want lootboxen.

 

Echter, wat deze huidige generatie spelcomputers ons heeft geleerd, is dat games met een valse start vaak sterker terug kunnen komen. Omdat ontwikkelaars toch door gaan, steeds aan de game kan blijven sleutelen en feedback vanuit de fans van harte mee wil nemen in het proces. Dit zagen we al bij titels als Ghost Recon: Wildlands, For Honor en Rainbow Six: Siege. De oplettende lezer merkt dat Ubisoft dus als bedrijf bijna synoniem staat voor deze aanpak. Maar ook Battlefront II heeft deze tactiek toe weten te passen. Zo bracht DICE al een maand na de originele release de eerste grote update voor de game, gelinkt aan de release van The Last Jedi in de bioscopen. Met nieuwe maps en modi, Finn en Captain Phasma speelbaar en nieuwe voertuigen. De map op Crait is grafisch een lust voor het oog. Net zoals in de film spatten de rode korrels in het rond bij elke impact van een laser blast. Ook werd het verhaal uitgebreid voor de eenzame speler met Resurrection. Enkele nieuwe levels gingen verder waar de originele game ophield. En alles was uiteraard gratis.

 

 

Gratis uitbreidingen

Helaas vonden de bioscoopgangers The Last Jedi niet de beste Star Wars-film ooit (om het maar even zacht uit te drukken). De complete fanbase werd uit elkaar gedreven. Je vond de film geweldig of helemaal ruk. Wanneer je marketing van je game dan draait om zo’n film… yikes. Gelukkig bracht DICE niet veel later de mode Ewok Hunt, waarin je in de nacht op Endor met Ewok op Stormtroopers kon jagen. Het voelde haast als Star Wars-horror maar was een grote hit. Season 2 bracht content rondom de film Solo. Wederom nieuwe levels, modi, en mogelijkheden om te spelen. Lightsabergevechten werden opnieuw uitgerold om ze cinematischer te maken, er verscheen een offline Star Fightermodus en waren er meer manieren om jouw soldaat aan te passen. En, jawel, het bracht een hele hoop Clone Troopers. Je gaat nooit de fout in met Clone Troopers wanneer je het mij vraagt. Daarnaast werden Solo en Lando uit de film toegevoegd als speelbare personages. Een hele sterke update, maar ook Solo deed het in de bioscopen niet bijzonder goed. Wederom omdat de fanbase zo verstrooid was door The Last Jedi besloten veel fans de film te negeren. Als statement richting Disney. Heel jammer, want hierdoor werd de film een flop. En dat is zonde, wat Solo is awesome. En die content in de game? Volledig gratis, wederom.

 

Season 3 werd later toegevoegd en is tot op heden nog steeds mijn meest favoriete stukje DLC voor de game. Want jawel, eindelijk werd het mogelijk. We mochten eindelijk in deze grafische pracht de Clone Wars beleven vanaf de bekende slagvelden. Stap in de schoenen van een Clone en betreed het gevecht op Geonosis. Dice wist hier echt uit te pakken en bracht gevechten groter dan ooit. Daarnaast combineerde ze verschillende speelmodi in een enkele mode. Wanneer je ronde A wint, verplaatst het gevecht naar een andere locatie. Het brengt een grotere schaal naar de game. Ook werden Obi-Wan Kenobi, Grievous, Anakin Skywalker en Dooku speelbaar. DICE bracht meer balans in de game, meer offline manieren van spelen en nieuwe mogelijkheden qua gameplay. En geloof me, je hebt Battlefront II pas echt gespeeld wanneer je de Clone Wars gevochten hebt. Geonosis bleek een geweldig theater te zijn voor vieze, stoffige oorlogsvoering waarin de ontploffingen rijk zijn. En je raadt het al, ook de Clone Wars zijn volledig gratis te downloaden. 

 

Season 4 bracht een nieuwe map op Felucia en een zogenaamde’Large Scene singleplayer mode’ die geïnspireerd werd op de originele Battlefront II. Het was ook de intrede voor de Clone Commando’s. Iets wat spelers van Star Wars Republic Commando best kunnen waarderen gok ik zo. Snel werd dit opgevolgd met content uit de derde Star Wars-film sinds de release van de game. The Rise of Skywalker is ook volledig in de game te vinden. En dat brengt je zelfs de mogelijkheid om als BB-8 te spelen, iets wat compleet nieuwe manieren van spelen met zich mee weet te nemen. Het is allemaal wederom compleet gratis.

 

 

Nee, Battlefront II is niet meer die game die geteisterd werd door lootboxen. Het is ook niet meer de game die iets meer dan twee jaar geleden verscheen. Het is een gigantische bulk aan content, met enorm veel manieren van spelen, gecombineerd met alle momenten uit de Star Wars Saga. En het verdient het om gespeeld te worden. Dus pluk die game van een digitale winkel en geef het (opnieuw) een kans. Buiten is Corona te vinden, je moet toch binnen gaan blijven de komende tijd. DICE heeft Battlefront II niet laten vallen. En dat moeten wij ook niet doen.

Lees verder

Artikelen

Star Wars in 2020

De Skywalker saga kwam in 2019 ten einde, wat kunnen we in 2020 verwachten op Star Wars gebied?

Geplaatst

op

Door

Star Wars in 2020

Het einde van een tijdperk: eerder deze maand is de sequel trilogy van Disney’s Lucasfilm geëindigd met de release van The Rise of Skywalker. Met de komst van Disney+ is er voor de megastudio echter de mogelijkheid om grote Star Wars producties naar het ‘kleine scherm’ te brengen en inmiddels weten we ook dat dit de komende jaren de tendens zal zijn. Maar wat kunnen we allemaal aan Star Wars content verwachten in 2020?

Voor het eerst sinds 2014 zal er in 2020 (overigens ook in 2021) geen Star Wars film in de bioscoop verschijnen. Dit betekent echter zeker niet dat aankomend jaar geen nieuwe Star Wars content zal brengen.

Januari: de Star Wars film van 2022 en Project Luminous

Hoewel we geen nieuwe content verwachten in januari wordt het wel een maand met enkele nieuwe aankondigingen. Zo weten we al langer dat er vanaf december 2022 nieuwe Star Wars films zullen verschijnen. Naar alle waarschijnlijkheid zal Lucasfilm in de komende weken bekendmaken wie deze film gaat schrijven en/of regisseren.

Gezien het opstappen van Colin Trevorrow (oorspronkelijk schrijver/regisseur van Episode IX) en de ontslagen van Lord en Miller (oorspronkelijke schrijvers/regisseurs van Solo: A Star Wars Story) is het inmiddels duidelijk dat een dergelijke aankondiging weinig hoeft te betekenen. Toch zal Lucasfilm president Kathleen Kennedy – wiens contract in 2021 afloopt – niet opnieuw de plank willen misslaan met deze belangrijke regisseurskeuze. Hopelijk komen we bij deze aankondiging ook te weten of de film een losstaande spin-off gaat worden of dat deze toch weer deel gaat uitmaken van een trilogie. Dit laatste lijkt echter onwaarschijnlijk, gezien de recente uitspraken van Kennedy in een interview met de LA Times. Daarin noemde ze trilogieën per definitie ‘beperkend’ in het creëren van nieuwe verhalen en wil ze deze traditionele structuur van drie acts ondergeschikt maken aan het verhaal. Daarmee lijkt het erop dat de drie toekomstige Star Wars films (2022, 2024 en 2026) geen deel zullen uitmaken van een trilogie.

“I think it gives us a more open-ended view of storytelling and doesn’t lock us into this three-act structure,” zei Kennedy. “We’re not going to have some finite number and fit it into a box. We’re really going to let the story dictate that.”

Verder verwachten we in januari meer te horen over Project Luminous. Dit aanstaande project omvat een samenhangend geheel van verhalen die zullen worden verteld in de vorm van stripboeken en boeken. Op zichzelf klinkt dit misschien nog niet heel spannend, toch is er binnen de fanbase die zich in de verhalen verdiept genoeg reden om enthousiast te zijn. Dit heeft enerzijds te maken met de namen die zijn verbonden aan dit project, maar vooral ook wat het thema bij de aankondiging van Project Luminous lijkt te impliceren. Is de Force in gevaar?

Project Luminous

De aankondiging van Project Luminous vond plaats op Star Wars Celebration Chicago.

Februari: The Clone Wars krijgt een slotseizoen

In februari verschijnt het langverwachte laatste seizoen van de animatieserie The Clone Wars exclusief op Disney+. Dit seizoen zal onder leiding van bedenker Dave Filoni hopelijk eindelijk een passend en bevredigend einde bieden. Op dit moment zijn de eerste zes seizoenen van de serie beschikbaar op Disney+, dus er is nog tijd om de serie te kijken voordat je in het nieuwe seizoen duikt! Het laatste seizoen zal twaalf afleveringen tellen, waarbij o.a. de Siege of Mandalore als verhaal de revue zal passeren.

Lente: een nieuwe LEGO game en de UHD Blu-ray set?

Hoewel de releasedata van de nieuwe LEGO game en de 4K Blu-ray set van de Skywalker saga niet officieel zijn onthuld, lijkt een release in de lente voor beiden waarschijnlijk.

De laatste LEGO Star Wars game die is uitgekomen was gebaseerd op The Force Awakens. De aanstaande nieuwe game zal alle Skywalker sagafilms omvatten, zoals de titel en trailer ook aantonen. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga wordt door vaste ontwikkelaar TT Games ontwikkeld in een nieuwe engine en zal zoveel mogelijk originele stemacteurs bevatten, waaronder Billy Dee Williams als Lando Calrissian. In de game zul je zelf kunnen kiezen in welke volgorde je de sagafilms wil doorlopen, waarbij elke film vijf missies zal hebben met daarmee dus een totaal van 45 missies in de game. Het vechten zal naar eigen zeggen diepgaander zijn dan in voorgaande LEGO games en uiteraard verwachten wij ook weer de nodige grappen die tegelijkertijd zowel de belangrijkste momenten uit de saga parodiëren als dat deze worden geëerbiedigd.

Onlangs verscheen de 4K Blu-ray set van de Skywalker Saga op verschillende Amerikaanse webshops, waaronder Amazon en Best Buy. Het ligt in de lijn der verwachting dat The Rise of Skywalker medio april fysiek uit zal komen (in navolging van een digitale release eind maart), waarbij kort daarna tevens de volledige Skywalker Saga zowel op DVD, Blu-ray en 4K Blu-ray als set zal verschijnen. De week van Star Wars dag (4 mei 2020) of ergens rondom de verjaardag van de franchise (25 mei 2020) lijkt mij persoonlijk geen slechte gok voor de release van deze sets, al is het op dit moment nog koffiedik kijken wanneer de set exact zal verschijnen.

Juni: de opnames van de Cassian Andor en Obi-Wan Kenobi Disney+ series

Vrijdag 27 december verscheen de laatste aflevering van het debuutseizoen van The Mandalorian op Disney+. Gelukkig is men al sinds oktober druk bezig met het produceren van het tweede seizoen, maar in de tussentijd is het wachten op meer nieuws en aankondigingen omtrent andere Star Wars Disney+ series. Twee series waarvan we nu al weten dat ze eraan komen gaan over Cassian Andor en Obi-Wan Kenobi. We verwachten echter niet dat deze series al in 2020 zullen lanceren, het jaar daarop is waarschijnlijk een meer realistische inschatting. Op dit moment ziet het ernaar uit dat beide series in juni zullen beginnen met filmen, waarna we waarschijnlijk mondjesmaat meer nieuws gevoerd zullen krijgen in de vorm van o.a. gelekte foto’s en beelden. Voor officieel en groot Star Wars nieuws zullen we echter tot eind augustus moeten wachten.

Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor (Obi-Wan Kenobi) en Kathleen Kennedy (president van Lucasfilm) bij de aankondiging van de Kenobi-serie op de D23 Expo in augustus 2019. Beeld: StarWars.com

Augustus: Star Wars Celebration in Anaheim

Eind augustus vindt opnieuw het grootste internationale Star Wars evenement ter wereld plaats in Anaheim, Californië. Niet toevallig vlak naast Disneyland en dus ook Galaxy’s Edge. Nu de toekomst van Star Wars films en series relatief open ligt hopen we op dit evenement meer te horen over de toekomstplannen van de franchise in de vorm van nieuwe aankondigingen en andere verrassingen.

Het lijkt wat vroeg om hier al beelden van de Cassian Andor- en Kenobi-serie te kunnen zien, maar mogelijk heeft men toch een korte teaser of behind the scenes beelden paraat voor de aanwezige fans. Verder verwachten we meer te horen over de film die in 2022 gepland staat te verschijnen, met mogelijk ook een tipje van de sluier over wat er daarna volgt.

Star Wars Celebration Anaheim

Star Wars Celebration vindt plaats op 27-30 augustus in Anaheim, Californië (Verenigde Staten).

De kans is echter groter dat de focus van Star Wars Celebration – gezien het feit dat we dan nog steeds lange tijd van de films uit 2024 en 2026 verwijderd zijn – vooral op Disney+ series ligt. We verwachten sowieso een trailer voor het tweede seizoen van The Mandalorian, dat in de herfst van 2020 zal verschijnen. Momenteel zullen de mensen van Lucasfilm en Disney tevens hard aan het werk zijn om ideeën uit te werken en nieuwe series binnen het Star Wars universum vorm te geven. Waar Marvel op de D23 Expo van augustus 2019 vele nieuwe live-action series aankondigde bleef Star Wars toch wat achter met enkel The Mandalorian, een Cassian Andor- en een Kenobi-serie op Disney’s eigen streamingdienst. Onze hoop is dan ook dat Lucasfilm op Celebration een vierde en misschien ook wel een vijfde serie aankondigt voor Disney+ om de tijd naar en tussen de aankomende films te overbruggen.

Herfst: het tweede seizoen van The Mandalorian

Op de dag dat het eerste seizoen van The Mandalorian eindigde, maakte bedenker en schrijver Jon Favreau bekend dat we in de herfst van 2020 het tweede seizoen tegemoet kunnen zien. Naar verwachting zullen in het tweede seizoen opnieuw verschillende regisseurs rouleren om de serie op de juiste manier in beeld te brengen, waaronder dit keer ook Jon Favreau zelf en Carl Weathers (in de serie te zien als Greef Karga). De enige hint die Favreau verder kon geven was deze foto op zijn Instagram, waarop we een Gamorrean zien.

View this post on Instagram

Season 2 of #TheMandalorian coming Fall 2020

A post shared by Jon Favreau (@jonfavreau) on

Star Wars in 2020: een nieuw decennium, een nieuw begin

Tot zover de verwachte Star Wars releases in 2020: zijn wij nog iets vergeten of heb jij een specifieke release waar je het meest naar uitkijkt? Laat het ons weten!

Lees verder

Artikelen

Laten we het hebben over het populairste personage in The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

The Mandalorian

Laten we even de tijd nemen om het te hebben over het meest besproken personage uit The Mandalorian. Als je spoilers wilt voorkomen, lees dan niet verder. Dit artikel bevat verwijzingen naar in ieder geval de eerste twee afleveringen van de serie.
(meer…)

Lees verder