Social Media
Star Wars games Star Wars games

Artikelen

Star Wars games: de balans tussen goed en slecht

Geplaatst

op

We hadden het er al over in de Star Wars Podcast van deze week, maar omdat beelden meer zeggen dan duizend woorden, gaan we er toch nog even verder op in. Sinds The Empire Strikes Back in 1982 verscheen voor de Atari 2600 zijn er vele, vele Star Wars-games verschenen. Geweldige titels die we mogen rekenen tot de beste in hun genre, tot de meest slechte die we eigenlijk liever vergeten. Over welke games ik het heb?

Vraag eens aan jezelf wat voor jou de meest favoriete game uit het Star Wars-universum is geweest. Misschien is het een spel waar je met warme herinneringen aan terug moet denken. Door het verhaal, de setting, of juist omdat het zo fijn was omdat je het samen kon spelen met een belangrijk persoon. En draai het nu eens om. Heb je ooit Star Wars games gespeeld die je misschien compleet verdrongen hebt? Waar je liever niet meer over praat? We hebben ze allemaal. Maar, om positief te beginnen starten we met de vijf beste games die dit universum ons ooit heeft mogen brengen.

Star Wars: Knights of the Old Republic (BioWare, 2003)
Bioware bracht met Knights of the Old Republic volgens velen niet alleen de beste game met een Star Wars-licentie die ooit gemaakt is, maar ook een van de beste RPG’s aller tijden. Daarnaast zit het verhaal van de game zo goed in elkaar (en wist het spelers zo te shockeren) dat er zelfs gesproken blijft worden over die ene onthulling. In een tijd duizenden jaren voor de films creëerde Bioware een compleet nieuw narratief waarbij ze niet verbonden waren aan de Skywalkers. En met verve, vandaag de dag eisen vragen fans nog steeds om een film of Disney+-serie die zich in dit universum af mag spelen. Met lopende geruchten dat er mogelijk een nieuwe uitgave gaat komen van dit spel zijn vele vandaag de dag al meer dan gelukkig.

Star Wars: Rogue Leader – Rogue Squadron II (Factor 5, 2001)
Toen Nintendo de Gamecube lanceerde, het paarse (of zwarte) kubusje met een handvat (jawel, een handvat aan je game console), verscheen de officiële opvolger op Rogue Squadron. Het spel liet je plaats nemen in diverse cockpits van verschillende fighters uit de bekende films en schotelde originele missies voor. Daarnaast waren er momenten uit de film die één op één na te spelen waren. De aanval op de Death Star? Check. De Battle of Endor? Check! Hoth? Beter dan in elke andere game. Vandaag de dag oogt de game nog steeds fantastisch en klinkt ‘ie nog beter dan dat. Het vliegen langs de klassieke locaties uit de bekende films weet je nog steeds weg te voeren en je even te laten vergeten dat je met een paarse controller in je handen zit. Waar blijft een vervolg voor de hedendaagse spelsystemen? Met de komst van Star Wars: Rogue Squadron moet dat wel goed zitten. Toch?

Star Wars Jedi: Fallen Order (Respawn Entertainment, 2019)
Het is ontwikkelaar Respawn gelukt om een volledig singleplayer verhaal te vertellen binnen het Star Wars universum waarbij niet alleen gamers hun ding kunnen doen, maar ook de grootste fans van de franchise waar voor hun geld gaan vinden. Ja, Jedi: Fallen Order is die game waar gamers tijdens de release zo op gehoopt hadden. Het brengt diepe Star Wars lore, toffe gameplay en een verslavende manier van ontdekken in combinatie met leuke puzzels en goede actie. Daarnaast is de soundtrack van bijzonder hoge kwaliteit en doet op momenten niet onder voor de iconische klanken van John Willams zelf. Hoewel niet elk gameplay-element origineel is, is het Respawn gelukt om ze allemaal samen te brengen in een game die jouw aandacht meer dan waard is. Het verhaal, dat een eenzame Jedi na Order 66 laat zien, weet somber te zijn, intiem. Maar toch groots, episch zelfs. Duidelijk de beste Star Wars titel van de laatste jaren.

Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast (Raven Software, 2002)
Nog voor Jedi: Fallen Order wist Jedi Outcast spelers te trakteren op de ultieme Jedi-fantasie. Het spel laat je het universum doorkruisen, vechtende tegen the Empire, terwijl je langzaam maar zeker steeds meer affiniteit met The Force krijgt. Je wordt steeds sterker in je krachten, handiger met je lichtzwaard en bedreven met de uitmuntende gameplay. Elementen die veel games voor dit spel geprobeerd hadden, maar nooit zo goed tot stand wisten te brengen als dat hier gebeurde. Het verhaal dat je speelde was interessant. Het feit dat deze game een multiplayer had die zo populair was dat ‘ie vandaag de dag, haast 20 jaar later, nog steeds gespeeld wordt, zegt meer dan genoeg. Mocht je deze game gemist hebben, dan raad ik je ten zeerste aan ‘em alsnog een kans te geven. Kijk gewoon even door de gedateerde graphics heen.

Star Wars: Republic Commando (LucasArts, 2005)
Deze game, die oorspronkelijk exclusief verscheen op de originele Xbox, is een geweldige shooter. Echter, anders dan andere shooters uit die tijd wist Republic Commando je een heus ‘squad gevoel’ te geven omdat jij niet in je eentje door missies ging, maar met een compleet team. Elk teamlid had een eigen persoonlijkheid, sterktes en zwaktes en het was aan jou om iedereen op de juiste plekken in te zetten. Daarnaast was dit spel duisterder, harder en meer volwassen dan dat wat we voorheen tegen waren gekomen. Het spel zat bijzonder slim in elkaar, vertelde een goed verhaal en zag er grafisch sterk uit. Ook hier gonzen de geruchten rondom een heruitgave inmiddels over het internet. Laat maar komen…

Er zijn meer dan genoeg prachtige en goede Star Wars-games te noemen. Titels die deze top vijf net niet hebben gehaald zijn games zoals The Old Republic, Battlefront 2 (de oude én de nieuwe) LEGO: Star Wars The Complete Saga, TIE-Fighter en Dark Forces. Stuk voor stuk games die de kwaliteit van de franchise hoog weten te houden en stuk voor stuk titels die ik je ten zeerste aan wil raden om te spelen. De games die je hier beneden vindt kun je echter gewoon compleet langs je laten gaan. We duiken nu in de modderpoel der gaming. Hetgeen dat het daglicht niet meer mag zien. De meest verschrikkelijke ervaringen die je qua Star Wars gaming kunt krijgen.

Kinect Star Wars (Terminal Reality, 2012)
Wat willen de echte Star Wars-fans die de nieuwste technologie in huis hebben? Dansen als Han Solo! Kinect Star Wars was een game die de camera van de Xbox 360 nodig had waardoor jouw lichaamsbewegingen over werden gezet in het spel. Er was een avontuur aanwezig waarbij jij je als Jedi door vele vijanden heen moest hakken met je lichtzwaard, terwijl je met je hand moest wapperen om de Force te gebruiken. In theorie klinkt dat tof, ware het niet dat het spel alles behalve goed werkte. Daarnaast was er dus de mogelijkheid om op bekende muziek (die geheel nieuwe Star Wars songteksten kregen) mee te dansen. Het was verschrikkelijk. Als schrijver van dit stuk vraag ik me ook af hoe ik deze game ooit in godsnaam voor de volle honderd procent heb uit weten te spelen…

Star Wars: Super Bombad Racing (LucasArts, 2001)
Waar Kinect Star Wars voor velen een klap in het gezicht van de ware Star Wars-fan was, was Super Bombad Racing een goede rochel vol in het oog. Kart racing was lange tijd bijzonder populair. Denk aan geweldige titels als Mario Kart, Diddy Kong Racing en Crash Team Racing. Dat moet Star Wars ook kunnen, dachten ze vast bij LucasArts. Dus werden bekende personages met gigantische hoofden in kleine voertuigen gepropt op diverse ‘leuke’ banen gevuld met gevaren. Ergens klinkt het als een leuk idee, maar de uitwerking zorgde ervoor dat je al heel snel gewoon weer Mario Kart wilde spelen. Alle personages en voertuigen waren gebaseerd op The Phantom Menace. Iets wat de oudere fans ook in het verkeerde keelgat schoot. Het was op dat moment de enige prequel die verschenen was.

Star Wars: Demolition (Luxoflux, 2000)
Waar Mario Kart niet leek te werken als inspiratie, deden Carmageddon en Twisted Metal dat al helemaal niet. The Empire komt naar Tatooine om aldaar alle Podraces te verbieden. Hierdoor introduceert Jabba the Hutt een nieuwe manier van sport. Gooi personen in een voertuig in een bepaalde arena en laat er eentje levend uit stappen. The Hunger Games met voertuigen dus. Ook dit kan op papier leuk klinken, maar de balans was compleet zoek in het spel. Wanneer je het met een landspeeder op moet nemen tegen AT-ST weet je vantevoren al bijna wie als winnaar over gaat blijven. De ontwikkelaar achter het spel had voorheen Vigilante 8 gemaakt, wat ook al een goedkope kloon van Twisted Metal moest zijn. Die game deed het niet al te best. Met Demolition wist de Star Wars naam ook niet veel goed te maken.

Star Wars: Masters of Terås Kåsi (LucasArts, 1997)
Je kon er natuurlijk op wachten. Met vele, toffe personages in de drie originele films had Star Wars een perfecte line-up op weten te bouwen voor een fightinggame. Het genre, waarin diverse karakters met elkaar op de vuist moeten gaan, staat bekend om die diversiteit van ‘poppetjes’ waar je mee kunt spelen. Elk met zijn eigen vechtstijl, krachten en combo’s. Elk gevecht speelt af in een andere omgeving waardoor fightinggames hele specifieke werelden hebben kunnen scheppen. Denk maar eens aan hoe Street Fighter en Mortal Kombat in geen opzicht op elkaar lijken, terwijl ze in hetzelfde genre wonen. Star Wars leek gemaakt voor dit.

In 1997 bracht LucasArts dan ook Masters of Terås Kåsi, het spel dat de speler beloofde om intense één op één gevechten te laten beleven met de meest bekende namen uit de franchise. Luke Skywalker die het opnam tegen Darth Vader! Boba Fett die zijn vuisten liet gelden in een gevecht tegen Chewbacca. Het klok bijzonder indrukwekkend. Niemand kon vooraf aan zien komen hoe ongeïnspireerd de daadwerkelijke game echt zou zijn. Personages waren compleet niet in balans, de levels waren slecht ontworpen, de actie stroef en er was weinig om voor door te spelen. We hebben na deze release dan ook nooit meer iets van Terås Kåsi gehoord. Tot Qi’ra het noemde in Solo: A Star Wars Story.

Star Wars: Force Commander (Ronin Entertainment, 2000)
Sinds de aankondiging van Force Commander in 1997, wisten Star Wars fans het zeker. Dit werd de ultieme titel als het aankwam op het besturen van de Imperials of Rebels in een RTS-omgeving. Het was een 2D-titel die je overzicht gaf over het complete slagveld en de tekenen zagen er goed uit. Het spel werd uitgesteld omdat besloten werd om de complete game op een nieuwe engine te laten draaien waardoor het zowaar 3D ging worden. Fans vonden het oké, dat jaartje langer wachten om een nog betere ervaring te krijgen, dat hadden ze er wel voor over.

Helaas kwam die betere ervaring er nooit. De upgrade naar de 3D-engine deed de game totaal niet goed, het wist de game behoorlijk te belemmeren en haast onspeelbaar te maken. Wat als een manier werd gezien om de game naar een hoger level te brengen, haalde de game juist flink omlaag, onspeelbaar en lelijk. Force Commander zag er niet uit. Goede graphics zijn niet het belangrijkste in Star Wars games, maar slechte graphics kunnen een spel doden. Grafisch was de game als een grote blur, blokkerig en animaties waren houterig. Het verhaal was weinig interessant en spelers vonden geen reden om door te spelen. Een gefaald experiment.

Ook hier zijn er veel meer games te vinden die we liever niet tegen gaan komen in een donker steegje. Denk aan Yoda Stories, Jedi Arena, Obi-Wan, Flight of the Falcon en The Gungan Frontier. Het is goed mogelijk dat hier titels tussen staan waar je nooit eerder van hebt gehoord. Misschien is dat maar beter ook.

Star Wars heeft op gaming gebied ons sinds 1982 meer dan honderddertig verschillende avonturen voor weten te schotelen. Dat ze niet allemaal van de hoogste kwaliteit zijn is dan ook niets minder dan normaal. Het verschil tussen de beste en slechtste spellen in dit universum is enorm. Gelukkig kun je vele, vele uren doorbrengen in fantastische games waar je jaren later nog steeds met plezier aan terug kunt denken. Dan kun je die paar drollen best snel vergeten, niet waar?

Zag A New Hope toen hij drie was met zijn ouders onder de noemer 'je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen'. Kreeg een Atari 2600 in hetzelfde jaar. Goede opvoeding noemen ze dat. Oprichter Star Wars Games: From a Certain Point of View.

Lees verder
Advertentie
1 Comment

1 Comment

  1. Paul

    26 februari 2021 at 19:44

    Het verdient wellicht geen schoonheidsprijs qua graphics of verbluffende visuele effecten, maar ik vond Yoda Stories altijd erg leuk om te spelen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

The Bad Batch: “Battle Scars”

Geplaatst

op

Door

Rex

Vandaag verscheen alweer de zevende aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Battle Scars” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Laat ik maar meteen met de deur in huis trappen: deze aflevering van The Bad Batch was de beste aflevering sinds de seizoenspremière. In tegenstelling tot de vorige afleveringen, welke meer een ‘freak of the week’ aanpak hanteerde, vonden er in deze aflevering daadwerkelijk gebeurtenissen plaats die invloed hadden op het grotere verhaal. Kort gezegd: bij het (terug)kijken van The Bad Batch is deze aflevering onmisbaar.

De terugkeer van Captain Rex

De vorige aflevering eindigde met Rafa en Trace Martez die met een mysterieus persoon spraken, dit bracht in onze Star Wars chatroom een aardige discussie los. Was dit Ahsoka, Bail Organa of toch Mon Mothma? Het bleek niemand minder dan oudgediende Captain Rex te zijn! Ergens ook wel logisch, aangezien Ahsoka de enige link is tussen de gezusters Martez en Rex en we wisten op basis van de trailers al dat laatstgenoemde nog een keer moest verschijnen.

Rex ontmoet de Bad Batch in de cantina van Cid.

Het lukt de Bad Batch – opnieuw met uitzondering van Crosshair, die we nu al enkele afleveringen niet meer hebben gezien – met dank aan Rex’ hulp om hun inhibitor chips kwijt te raken, maar niet voordat we nog één keer geconfronteerd worden met de vreselijke gevolgen van deze chip. De scène waarin Wrecker zichzelf kwijtraakt en Order 66 probeert uit te voeren vond ik intens, de show laat hier een van zijn donkerste momenten zien wanneer hij bijna op het punt staat om Omega – het kind waarmee hij inmiddels een band heeft opgebouwd – te doden. Gelukkig (of moet ik zeggen, ‘uiteraard’?) kwam het niet zover, maar ik kan in elk geval niet ontkennen dat dit een van de weinige momenten in de serie tot nu toe was waarin ik op het puntje van mijn bank zat. En ik ben blij dat het plotpunt over Wrecker’s hoofdpijn hiermee tot een eind is gekomen.

Rex kijkt op een afstandje toe terwijl de leden van de Bad Batch één voor één hun inhibitor chips laten verwijderen.

De weg naar het kwijtraken van de inhibitor chips was ook tof; we zagen vandaag voor het eerst in een Star Wars film/serie de planeet Bracca – die we kennen als beginplaneet uit de game Jedi: Fallen Order. Overigens, voor de gelukkige next-gen consolebezitters: vandaag is er een nieuwe versie van deze game verschenen welke je gratis kunt downloaden als je de game al in bezit hebt! Uit de game weten we dat Bracca een van de belangrijkste scheepswerfplaneten was die gebruikt werd om schepen uit het Clone Wars-tijdperk te ontmantelen. Logisch dat Rex de Bad Batch hierheen brengt om incognito de inhibitor chips te verwijderen, hij kan ze immers moeilijk een actief ziekenhuis insmokkelen.

Conclusie: de beste aflevering tot nu toe

De aflevering bood – op de spannende scène met een ontketende en gehersenspoelde Wrecker na – weinig actie, maar daar zul je niemand over horen klagen. De relatie tussen Wrecker en Omega is door het voorval alleen maar sterker geworden (ze aten weer gezellig samen van de Mantell-mix) en het einde van de aflevering lijkt erop te duiden dat we Rex nog wel terug gaan zien in de serie. Ik ben benieuwd hoe het met Crosshair gaat en wat Fennec Shand uitspookt, wie weet dat we daar volgende week meer van gaan zien!

Lees verder

Artikelen

Waarom tienduizenden Jedi wereldwijd in overheidsdata staan

Geplaatst

op

Door

The Last Jedi Poster

Genoeg Star Wars-fans zouden echte Jedi willen zijn, maar in officiële overheidsdata wereldwijd staan er ook daadwerkelijk vele duizenden. Hoe zit dat?

(meer…)

Lees verder

Artikelen

Wie is Fennec Shand?

Alles wat we tot nu toe weten over Fennec Shand!

Geplaatst

op

Door

Fennec Shand

Zoals we inmiddels weten maakte Fennec Shand in The Bad Batch haar animatiedebuut, nadat dit personage oorspronkelijk te zien was in The Mandalorian. Wat weten we precies over haar en hoe is dit personage ontstaan?

De oorsprong van Fennec Shand

Fennec Shand was voor het eerst te zien in Chapter 5: The Gunslinger van The Mandalorian. De naam voor dit personage is afkomstig van de fennek, een woestijnvos. Deze vos staat bekend om zijn kleine formaat en is dan ook de kleinste vossensoort, al heeft deze wel de grootste oren. Een foto kan dan ook niet uitblijven:

De fennek, oftewel woestijnvos, is de kleinste vos die er bestaat en heeft tegelijkertijd de grootste oren van alle vossensoorten.

Of de eigenschappen van deze vos iets zeggen over het personage Fennec Shand is niet helemaal duidelijk, maar ikzelf kan me best voorstellen dat het voor een assassin gunstig is om minimale sporen achter te laten en tegelijkertijd alert te zijn op je waarnemingen en zintuigen – zoals je hoorvermogen.

De vrouw achter Fennec Shand

Fennec Shand wordt gespeeld door Ming-Na Wen die we kennen van de Engels gesproken animatiefilm MulanER en Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D.. We wisten al een tijdje dat we Fennec ook in The Bad Batch zouden gaan zien, waarbij de stem zal worden ingesproken door Wen.

Fennec Shand

Fennec Shand (Ming-Na Wen) in kostuum.

Lando Calrissian als inspiratie

In The Mandalorian, dat zich ongeveer 25 jaar na The Bad Batch afspeelt, kennen we Fennec als een stoere vrouw – een huurmoordenaar waar je geen ruzie mee wilt. Van oorsprong leent het personage wat betreft inspiratie veel van publiekslieveling Lando Calrissian uit de originele trilogie Star Wars films, althans dat was de opdracht voor Brian Matyas, karakterontwerper bij Lucasfilm. Qua vechtstijl zijn sniperwapens haar specialiteit; ze heeft de vaardigheid ontwikkeld om zowel op de grond als ‘hangend’ in de lucht met uiterste precisie een vijand uit te schakelen.

Fennec Shand

Fennec Shand in The Mandalorian, met haar karakteristieke helm.

Haar helm is gebaseerd op middeleeuwse steekspellen, waarbij Matyas de uitrusting van het personage wat vrouwelijke rondingen mee wilde geven om de uitstraling van een elitaire huurmoordenaar na te bootsen middels het gebruik van bepaalde kleuren, geometrische vormen en stoffen.

Fennec Shand in The Mandalorian

Voordat we het personage daadwerkelijk ontmoeten op Tatooine komen we als kijker te weten dat Shand als een formidabele tegenstander wordt beschouwd door hoofdpersonage Din Djarin. Haar reputatie heeft hem doen twijfelen of hij haar wel echt wil vangen. Shand heeft een prijs van 10.000 credits boven haar hoofd hangen, credits die de Mandalorian dringend nodig heeft om zijn schip te repareren. Met Toro Calican, een aspirant bounty hunter die maar wat graag een naam voor zichzelf wil opbouwen, gaat hij op pad om Shand te proberen gevangen te nemen.

Fennec Shand

Fennec Shand werd gezocht met een beloning van 10.000 credits.

Niet lang daarna heeft Din Djarin het aan zijn beskar te danken dat hij nog leeft, aangezien hij een paar keer van achteren wordt geraakt door het snipergeweer van Fennec Shand. Na het toepassen van enkele trucs (waaronder een serie flashbang-granaten) lukt het Din Djarin samen met Toro Calican om dichtbij Shand te geraken en haar te vangen. Omdat één van de twee speeders total loss is geraakt bij de confrontatie, gaat Din Djarin op zoek naar een ander vervoersmiddel (zoals een dewback) terwijl Calican achterblijft met Shand.

Fennec Shand

De gevangen Fennec wordt in de gaten gehouden door Toro Calican.

Het is daar waar Shand’s overlevingsinstinct en manipulatieve vaardigheden zich van hun beste kant laten zien; ze overtuigt Calican ervan dat de Mandalorian een veel interessantere prooi is voor hem om zijn reputatie mee op te krikken. Niet zozeer voor het geld, maar omdat de Bounty Hunter’s guild naar hem op zoek is en hij een gezocht ‘kind’ met zich meedraagt, de kleine groene vriend die door fans liefkozend Baby Yoda wordt genoemd. Calican bedankt haar voor dit advies en schiet haar neer, beseffend dat hij haar nu niet meer nodig heeft.

Het lijkt erop dat Fennec Shand niet meer is, maar een oude vriend van haar die wij maar al te goed kennen als de iconische Boba Fett schiet haar te hulp en redt haar leven. Vanaf dat punt zijn de twee onafscheidelijk van elkaar. In het tweede seizoen van The Mandalorian is Fennec vooral te zien als vaste partner in crime van Fett. Ze beschouwen het als hun missie om Din Djarin te helpen om de ontvoerde Grogu te redden uit de klauwen van Moff Gideon.

Fennec Shand

Fennec en Boba sluiten zich aan bij het team van Din Djarin, om baby Grogu terug te halen.

Nadat deze missie is volbracht trekken Fennec en Boba Fett naar het voormalige Jabba’s Palace op Tatooine, waar Fett de plek inneemt van lokale crimelord – met Fennec aan zijn zijde. Hoe dit verhaal verder gaat zullen we vanaf december 2021 in The Book of Boba Fett gaan zien.

Fennec Shand

Fennec en Boba in Jabba’s Palace.

The Bad Batch

Op het moment van schrijven is Fennec net voorbijgekomen in de onlangs gestarte Star Wars serie The Bad Batch. Lees hier meer over de aflevering “Cornered”!

Fennec Shand in de trailer van The Bad Batch.

Lees verder

Artikelen

The Bad Batch: “Cornered”

Geplaatst

op

Door

Fennec Shand

Vorige week besprak ik nog aflevering 3 en vandaag verscheen “Cornered”, de vierde aflevering van Star Wars: The Bad Batch op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

“Cornered” is een vermakelijke aflevering

Allereerst wilde ik graag gezegd hebben dat ik me prima heb vermaakt met deze aflevering. Als je mij van tevoren had gezegd dat we deze keer niets van Crosshair of de Imperials (zoals Tarkin en de in de vorige aflevering geïntroduceerde Rampart) zouden zien, was ik waarschijnlijk teleurgesteld geweest. Maar vrijwel elke scène bracht actie, spanning of humor – al kan het natuurlijk ook dat mijn verwachtingspatroon na die sterke première inmiddels een stuk lager ligt ten opzichte van de afgelopen vrijdagen.

Fennec Shand’s eerste verschijning in Star Wars (chronologisch gezien)

Deze aflevering markeerde de verwachte verschijning van Fennec Shand, die we natuurlijk leerden kennen in The Mandalorian – een serie die zich ongeveer 25 jaar later afspeelt. In de eerder verschenen trailer was al bekend dat ze te zien zou zijn, een verrassing was dit dus niet. De premiejager ging in deze aflevering op zoek naar Omega, namens een onbekende opdrachtgever. Zouden de Imperials haar hiertoe hebben aangezet of is er een derde partij geïnteresseerd in het terughalen van dit kind? We zagen in de vorige aflevering dat de Kaminoans klaagden over het aan kwaliteit afnemende DNA van Jango Fett, wellicht dat die Omega wilden terughalen om haar te kunnen klonen?

Hoewel Fennec in duel met Hunter en Wrecker liet zien nog steeds haar mannetje te staan, weten we nog niet wat ze precies van plan was met Omega. We zien aan het eind van de aflevering nog wel dat ze wel degelijk een moreel kompas heeft – ze laat de falende, maar onschuldige wachter van Ro Station leven en betaalt hem zelfs nog voor zijn hulp.

De belofte die ze maakt over dat ze Omega en haar Bad Batch vrienden opnieuw zal vinden neem ik gelijk van haar aan. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het een zekerheidje is dat Fennec nog terug zal komen in de serie.

Callback naar Attack of the Clones

Persoonlijk kreeg ik wat déja vu gevoelens van de speeder chase op de planeet Idaflora; deze deed mij erg denken aan die uit Attack of the Clones. Het feit dat Fennec een helm draagt die doet denken aan de helm van Zam Wesell zal daar ook aan meehelpen. De scène is spectaculair in beeld gebracht – ik denk als je deze naast de live-action speeder chase uit de film zet je duidelijk het verschil zit tussen de onbeperkte mogelijkheden aan camerastandpunten in animatie t.o.v. live-action.

Een komisch moment vond ik de scène waarin Echo zichzelf moest voordoen als een droid, zodat hij verkocht kon worden aan een handelaar. Uiteindelijk had bijna iedereen wel wat te doen, al hebben we relatief weinig van Tech gezien en was Crosshair voor de eerste keer compleet afwezig.

Verder was het opnieuw geen aflevering die het grotere verhaal wat verder bracht, maar desalniettemin een vermakelijk avontuur.

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.