Star Wars Awakens The Book of Boba Fett Review

Wat vond de community van de serie?

Boba Fett Review

De vorige keer vertelden enkele leden van onze Star Wars community wat hun oordeel was van The Book of Boba Fett tot nu toe. Inmiddels zijn ook de laatste afleveringen uitgebracht en kunnen we terugkijken op een compleet eerste seizoen. Wat is het eindoordeel?

The Book of Boba Fett was een serie die dieper in het verhaal van Boba Fett na Return of the Jedi dook. We zagen hoe hij uit de Sarlacc Pit ontsnapte, hoe hij de periode daarna bij de Tuskens heeft vertoefd en uiteindelijk de troon opeiste in Mos Espa als opvolger van Bib Fortuna en zijn voormalige werkgever Jabba The Hutt. Tegelijkertijd bleek dit ook de serie te zijn waarin we het vervolg op het einde uit The Mandalorian’s tweede seizoen zagen, met de terugkeer van Din Djarin, Grogu en zelfs Luke Skywalker en Ahsoka. Machiel schreef deze week overigens een uitgebreid artikel over de chronologie van deze twee series.

De communityleden die de vorige keer hun mening deelden zijn teruggekeerd voor de laatste beoordeling en met Marti zit er zelfs een nieuwe stem bij. Wat vond Star Wars Awakens van The Book of Boba Fett?

Guido

Nu dat The Book of Boba Fett zijn laatste hoofdstuk heeft afgesloten kunnen we even terugblikken op wat er nou eigenlijk gebeurd is. Als je aflevering 5-6 er even tussenuit haalt en beschouwt als losstaand verhaal wat tegelijkertijd gebeurt en echt even kritisch kijkt naar alleen de afleveringen met Boba zelf dan kun je makkelijk tot de conclusie komen dat het goed begon maar matig eindigde.

Ik was zelf erg kritisch over de flashbacks met de Tuskens aan het begin van de show maar ironisch genoeg zijn dat uiteindelijk mijn favoriete afleveringen met Boba zelf. De “beste” afleveringen in deze serie zit hij zelf niet eens in en dat vind ik erg jammer. Ik had ook gehoopt dat de show op zichzelf kon staan zodat je dit als een losse show zou kunnen terug kijken maar in principe moet je dan ook al The Mandalorian eraan vastplakken omdat aflevering 5-6 anders uit het niets komen. Het is een goede show en ik heb er enorm van genoten om hier elke week weer naar uit te kijken en de werkdag te eindigen met een dosis Star Wars, maar uiteindelijk had ik wel meer verwacht van deze show.

Xander

In mijn vorige review tot aflevering 5 was ik van mening dat dit niet een hele goede Boba Fett-serie was. Ik was zelfs teleurgesteld over deze serie. Mijn mening is daarbij gebleven.. qua Star Wars content vond ik dit echter fantastisch. Leuke, interessante afleveringen en het had leuke (actie)scènes. Deze serie is uiteindelijk een rommeltje geworden, omdat ze naar mijn idee niet echt weten wat ze echt willen.. nou ja.. dat is eigenlijk wel duidelijk toch?

Het heeft zoveel fanservice waardoor Boba Fett een bijrol als functie heeft. De flashbacks ben ik wel fan van in deze serie, maar de opbouw naar de Tatooine-oorlog vond ik matig en hadden ze meer aandacht in moeten steken. In de finale zien we deze oorlog waar de hele serie naar werd gespeculeerd, desalniettemin was dat wel een toffe aflevering. De after-credit scène zou als doel hebben om ergens naar uit te kijken. Bij deze serie/aflevering is dat helaas voor mij niet het geval. Voor mij was deze scène een grote anticlimax voor wat komen gaat.

Rob (niet de Rob uit onze crew)

Na The Last Jedi opperde Mark Hamill de naam Jake Skywalker voor zijn personage, omdat hij vond dat het niet Luke was in die film. Nu deelt uw favoriete reviewer dat sentiment niet, maar in diezelfde geest wil uw favoriete reviewer het titelpersonage van The Book of Boba Fett graag omdopen tot Boberto Fett. Dit personage lijkt in de verste verte namelijk niet op het intrigerende personage dat we vóór deze show hebben leren kennen in andere verhalen.

De uiteindelijke confrontatie in de show tussen verschillende groepen is betekenisloos, omdat we de strijdende partijen niet beter hebben leren kennen. Als je toewerkt naar een conclusie die niks betekent, devalueert dat de hele ervaring. De showrunners willen dit uiteindelijk verhullen door een berglading easter eggs en verwijzingen naar filmklassiekers toe te geven, maar uiteindelijk is het niks anders dan een dun laagje chroom over een verroeste bumper.

Machiel

Live action Star Wars tv is onbegrijpelijke rommel.

Na twee seizoenen The Mandalorian bevestigde The Book of Boba Fett dit voor mij nogmaals. De serie week compleet af van gangbare tv-serie-standaarden. Voelde zelfs erg ouderwets aan. Weinig focus op het grote geheel, omdat het ‘avontuur van de week’ zonodig centraal moest staan. Het weinige dat we dan toch nog meekregen van de grote lijn ging alle kanten op. Met vreemde twists en via allerlei zijsporen. Personages maakten bizarre keuzes en voerden onbegrijpelijke handelingen uit. Te pas en te onpas verschenen ook nog zomaar wat oude bekenden opnieuw ten tonele. Alsof deze herkenbaarheid voor de kijker nog niet genoeg was, werden er ook nog eens constant verwijzingen naar filmklassiekers met de haren bij gesleept. Allemaal ten koste van de logica, want die is ver te zoeken. Alles bij elkaar een hoop onzin. Die tergend langzaam op gang kwam. En uiteindelijk in een plotselinge stroomversnelling ging, die leek op een excuus om naar een overdreven actievolle climax toe te kunnen werken.

Maar dit alles was bij de bestaande films grotendeels ook al het geval. En het is juist waarom ik nog steeds ontzettend kan genieten van dit soort Star Wars-series.

Marti

Style over substance. The Book of Boba Fett zit tjokvol gave momenten, toffe cameos en een enorme hoeveelheid fan service. De opdracht van Disney: bedien de fans op hun wenken met allerlei verwijzingen naar de films, comics, games en animatie series. Oh en zorg er ook voor dat Mando, Grogu, Ahsoka, Luke en R2 hun opwachting maken.  Het resultaat, een serie zonder sterk opbouwend verhaal. We zien Boba uit deSarlacc pit kruipen (iets waar fans lang naar uit hebben gekeken), opgenomen worden door de Tuskens en uiteindelijk crime boss (lees Sheriff) van Mos Espa worden.

Met een onderbreking van twee Mandalorian afleveringen worden we vervolgens getrakteerd op een matige finale die vooral gekenmerkt door plot armor. Het ontbreekt vooral aan echte opbouw naar een echte oorlog met de Pykes. Waarbij er echt iets op het spel staat.  Boba Fett is helaas een zachtaardige opa geworden. Een brute, intimiderende machine als hoofdpersoon past gewoon niet in de wereld van Disney.  Uiteindelijk heb ik toch genoten maar blijft een teleurstellend gevoel overheersen. Mijn hoogtepunt: aflevering 2. Mandalorian seizoen 3 was natuurlijk ook erg indrukwekkend. 😉

Zoals jullie kunnen lezen zijn de meningen over de serie wederom verdeeld te noemen. Wij zouden het tof vinden om met jou het gesprek aan te gaan over deze serie binnen onze community.