The Bad Batch

The Bad Batch S2 aflevering 6: Tribe Review

Een nieuwe blik op Kashyyyk

Nadat Lucasfilm in Andor al terug leek te grijpen naar THX 1138 en in de vorige twee afleveringen van The Bad Batch duidelijk gerefereerd werd naar American Graffiti en Indiana Jones, zei ik in de laatste Star Wars Podcast gekscherend dat we deze week vast een referentie naar Willow gaan krijgen. We kregen meer dan dat.

We treffen Clone Force 99 aan tijdens een missie waarin een levering centraal staat. Binnen de organisatie waar de clones hun ding doen blijkt snel dat de Imperial Chain codes inmiddels gehackt kunnen worden, iets wat later door piraten, rebellen en anderen goed gebruikt kan worden. Tijdens het afronden van de deal stuit Omega op een ongewapend wezen dat pijn toegebracht wordt. Onterecht, zo besluit Omega en schiet ze het hulpeloze wezen te hulp. Met alle gevolgen van dien. Want in een melkweg zoals deze betekent het helpen van de ene uiteraard het vechten tegen de ander. Een gegeven waardoor de gehele Bad Batch (die we voor het eerst sinds de eerste afleveringen van dit seizoen weer samen zien) snel het wapen trekt om dit machteloze schepsel te redden. Echter, al snel blijkt dat dit harige wezen niet zo machteloos is als gedacht. Kijkers die eerder The Clone Wars al hebben gezien herkennen de Wookiee al snel als Gungi! Hij was Ă©Ă©n van de jonge Padawans, onder wie we ook Petro, Katooni, Byph, Ganodi en Zatt aantroffen die een oud Jedi ritueel mochten voltrekken op Ilum.

Nadat Gungi tijdens het gevecht zijn lichtzwaard terug weet te vinden, ooit gemaakt van het hout van een Brylark boom, weet hij met de Bad Batch te ontsnappen op de Marauder. Echter, een interessante scène dient zich aan. Waar de clones de jonge Jedi zojuist hebben gered, weet de Wookiee duidelijk niet wat te doen. Want waren het niet just de clones die ervoor zorgden dat al zijn Jedi-genoten de dood vonden? Was het niet het verraad van zij die allemaal het zelfde gezicht dragen dat ervoor zorgde dat de Jedi Order gevallen is? Toch lijkt het alsof Gungi zijn vertrouwen vindt wanneer hij voedsel accepteert. Waar eerder Tech een andere blik op de oorlog kreeg, is het nu aan een Jedi om de andere kant van een clone te zien. De clones besluiten al snel dat de Jedi nergens veilig is in dit melkwegstelsel en brengen hem naar huis. We gaan terug naar Kashyyyk.

Het lijkt alsof The Bad Batch hier een onvoltooid verhaal uit The Clone Wars wil vertellen, waardoor dit verhaal ook meer gewicht met zich mee krijgt. Waar de afleveringen van de laatste twee weken redelijk op zichzelf leken te staan, sluit Tribe aan op het grotere verhaal. Het laat nog eens zien dat de leden van Clone Force 99 anders zijn dan al die andere clones die Order 66 ten uitvoer brachten. Tijdens de eerste momenten op planeet Kashyyyk komen we oog in oog te staan met een Kinrath, een gigantische spin die alleen aanvalt als deze voelt dat er een dreiging is. Interessant is dat tijdens Star Wars Celebration Anaheim in 2015 een nooit voltooide scene van The Clone Wars werd getoond (omdat de serie toen gestopt was) waarin we zagen hoe deze spinnen diverse Wookiees Ă©n Clone Force 99 aanvielen op Kashyyyk. Wanneer we dit panel nu terugkijken zien we veel overeenkomsten met wat Filoni ons in de originele serie al voor wilde schotelen. Dit verhaal is inderdaad duidelijk afkomstig uit een onvoltooide aflevering van die serie.

Kashyyyk ligt onder vuur. Het is niet meer die prachtige, groene planeet die het ooit was. Keizerlijke tanks zweven door de jungle, dorpen zijn vernietigd en bossen staan in brand. Het is een aanblik zoals we ook zagen in Jedi: Fallen Order. Het blijkt dat een groep Trandoshians jacht maakt op de Wookiees en deze vastgeketend met zich mee nemen. Dat er beloningen uitgeloofd worden welke uitbetaald worden met de huiden van de Wookiee, geeft aan dat er hier meer aan de hand is dan een standaard bezetting door The Empire. Wanneer de Trandoshian stuit op gegraveerde rotsen, duidelijk afkomstig uit de lange, oude cultuur die de Wookiees rijk zijn, worden deze meteen verbrand. Er is geen respect voor dat wat de Wookiee is. Gungi en de Bad Batch vallen aan en gelukkig wordt al snel het gevecht beslecht doordat andere Wookiees zich vanuit de hoge bomen laten vallen, rijdend op gigantische beesten (welke origineel een idee van George Lucas waren, wederom voor The Clone Wars).

Onder leiding van Babwa Venomor, ook een naam die viel in de onvoltooide aflevering van The Clone Wars, moeten de Trandoshians op jacht naar Gungi, wanneer blijkt dat sporen van een lichtzwaardgevecht gevonden worden. Een levende Jedi is veel waard in de handen van het Keizerrijk, uiteraard. Ondertussen bereikt The Bad Batch een Wookiee-dorp onder leiding van Yanna. Al snel wordt een plan getrokken. De Wookiees moeten niet blijven vluchten. Tijdens de Clone Wars hebben de Wookiees en de clones vaak genoeg zij aan zij met elkaar gevochten, waardoor Clone Force 99 besluit hun harige vrienden te helpen. Geheel in traditie van het volk vragen de Wookiees de hulp van de bomen. Volgens het geloof van de Wookiees zijn de bomen van de planeet de planeet zelf en de onbetwiste meesters van Kashyyyk. Een handlanger in een cultuur die duidelijk uitgediept wordt in deze aflevering. Ooit liet Dave Filoni een schets zien waarin Tarfull, de vader van Chewbacca met een boom praat om zo sturing en leiding te krijgen. Wederom een idee dat hij met George Lucas lang geleden bedacht.

Wanneer de Trandoshans, in samenwerking met Keizerlijke klonen, het dorp van de Wookiees aantreft, wetende dat er een Jedi in hun midden is, begint de slag al snel. Echter, de Wookiees (en de leden van The Bad Batch) hebben duidelijk naar de bomen geluisterd en het plan in werking gezet. Middels een vooraf opgezette hinderlaag worden de tegenstanders naar een plek geleid om aldaar aangevallen te worden door de Kinraths, de spinnen die alleen aanvallen als er een daadwerkelijke dreiging is. Want wanneer de bomen in brand worden gezet en het natuurlijke huis van deze Kinraths vernietigd dreigt te worden, is de dreiging reëel. Gungi weet Venomor los te trekken uit het gevecht en tijdens een één op één-duel weet Venomor zich vast te zetten in zijn eigen vlammenzee, waardoor hij geen kant op kan wanneer de Kinraths uit de bomen neer strijken. Sterven door je eigen toedoen, vertrouwende op de technologie in een gevecht tegen de natuur. Het zijn elementen die vaker in Star Wars de boventoon hebben gevoerd.

Tribe continueert een verhaal dat in The Clone Wars nooit tot een einde werd gebracht. Het past qua setting volledig in het grotere verhaal en wist mij op het puntje van mijn stoel te krijgen. Het feit dat oude verhalen gebruikt worden om nieuwe content te creëren is een gegeven dat mij geruststelt. Want goede ideeën belanden niet in de prullenbak. Een verhaal waarin een klein kind teruggebracht moet worden naar zijn volk, om aldaar de kracht te brengen om niet te zwichten onder de duistere opmars van het kwaad bewijst wederom dat het een puike manier van verhaalvertellingen kan voortbrengen. Dat doet het nu in The Bad Batch en dat deed het jaren geleden ook in Willow