The Bad Batch

The Bad Batch S2 Aflevering 3: The Solitary Clone Review

De terugkeer van Crosshair

Vorige week begon 2023 voor Star Wars fans met de dubbele aftrap van het tweede seizoen van The Bad Batch en vandaag kwam alweer de derde aflevering van het nieuwe seizoen beschikbaar op Disney+. Voor mij was dit nu al een betere aflevering dan die twee van vorige week bij elkaar opgeteld.

Luisteraars van de Star Wars Podcast en communityleden van Star Wars Awakens zullen inmiddels weten dat ik persoonlijk geen fan ben van The Bad Batch. De personages interesseren me tot nu toe weinig en de meest interessante momenten uit het eerste seizoen hadden vooral met de aanwezigheid van Fennec Shand, Cad Bane en zelfs een jonge Hera Syndulla te maken. Omega in het bijzonder vind ik lastig om naar te luisteren, mijn ogen rollen onvrijwillig naar boven op het moment dat ik haar stem hoor (sorry, ik kan er niets aan doen!). Toen bekend werd dat we op 4 januari 2023 met het tweede seizoen van start zouden gaan weet ik nog dat ik de intentie had om het eerste seizoen terug te kijken in december, maar ik moet toegeven dat ik me er niet toe heb kunnen aanzetten om dat te doen. Na vandaag denk ik stiekem toch: misschien had ik maar even moeten doorzetten.

De terugkeer van Crosshair en Cody

Allereerst ontbreekt vrijwel elk Bad Batch lid deze week; we missen dus Hunter, Wrecker, Tech, Echo en zelfs Omega. Heerlijk toch? Als je mij dat van tevoren had gezegd had ik vanochtend om 08:54 klaargezeten. Maar zonder gekheid; deze week draaide volledig om Crosshair, waarbij de schrijvers ons nogmaals op het hart wilden drukken dat deze principiĂ«le en rigide soldaat geen spat is veranderd na de gebeurtenissen op Kamino en dat het zijn enige levensdoel is om commando’s op te volgen zonder al teveel vragen te stellen.

Tijdens de missie van deze aflevering komt Crosshair onder leiding van niemand minder dan Commander Cody te staan en je zou zelfs kunnen stellen dat Cody de hoofdrol in deze aflevering draagt omdat zijn personage de grootste ontwikkeling doormaakt. De Clones komen op de planeet Desix terecht, waar ze terechtkomen bij Governor Tawni Ames die Desix weigert over te geven aan de Galactic Empire omdat ze van mening is dat die geen jurisdictie hebben over dat grondgebied. Imperial Governor Grotton wordt door haar gevangengenomen en de missie van Crosshair en Cody is nu om Desix voor de Empire te claimen en Grotton te redden uit de handen van Tawni Ames.

Voor degenen die dachten dat ze de stem van Tawni Ames herkennen; dit kan kloppen. Stemactrice Tasia Valenza (wat overigens een goede Star Wars naam was geweest) heeft in The Clone Wars de stem van Shaak Ti en in Resistance de stem van Venisa Doza ingesproken. Een oude bekende dus van Lucasfilm Animation, die wederom voor 1 aflevering mag terugkeren in The Bad Batch. Helaas blijft het voor in elk geval dit specifieke personage bij deze ene aflevering, want waar Cody voor zichzelf denkt en de oproep van Governor Grotton om Ames neer te schieten ten behoeve van een geïmproviseerd vredeoffer negeert, laat Crosshair er geen gras over groeien en doodt hij haar zonder een schijn van medeleven. Good soldiers follow orders.

Een The Clone Wars-achtige aflevering van The Bad Batch

Voor mij had deze aflevering meer vibes van The Clone Wars dan voorgaande afleveringen van The Bad Batch, maar deze aflevering zal vooral herinnerd worden als de aflevering waarna Cody besloot om te defecteren, want na het incident op Desix is hij voor General Rampart en de Empire nergens meer te bekennen. Eerder in de aflevering werd dit al enigszins foreshadowed toen Cody en Crosshair het feit bespraken dat er steeds meer Clones vraagtekens schijnen te hebben bij Order 66 en de gebeurtenissen die daarna volgden. Er zijn meerdere Clones die de Empire de rug hebben toegekeerd en inzagen dat zij voor het kwaad vechten dat ze altijd hebben willen bestrijden.

Met deze aflevering wordt Crosshair geherintroduceerd aan het publiek dat hem nog niet kent (ik kijk naar jou, Rob) en ondanks de verharding in het karakter dat vorig seizoen al werd ingezet denk ik persoonlijk nog steeds dat we ooit een redemption arc bij hem te zien gaan krijgen – al hoeft dat natuurlijk niet dit seizoen te zijn. Het is wachten op wanneer de leden van de Bad Batch weer oog in oog komen te staan met hun voormalige broeder die ze op Kamino (of wat ervan over was) hebben achtergelaten.