Andor

Andor Aflevering 12: Rix Road Review

De finale van de beste Star Wars serie tot nu toe?

Het eerste seizoen van Andor is na twee maanden wekelijkse afleveringen tot een eind gekomen. Het was een serie die anders was dan alle andere Star Wars series tot dusver op het gebied van tempo, karakterontwikkeling en de volwassen thematiek rondom de verschillende story-arcs.

Deze review staat vol met spoilers. Heb je de aflevering nog niet gezien, stream deze dan, voor het lezen, eerst op Disney+.

Review Aflevering 1: Kassa

Review Aflevering 2: That Would Be Me

Review Aflevering 3: Reckoning

Review Aflevering 4: Aldhani

Review Aflevering 5: The Axe Forgets

Review Aflevering 6: The Eye

Review Aflevering 7: Announcement

Review Aflevering 8: Narkina 5

Review Aflevering 9: Nobody’s Listening!

Review Aflevering 10: One Way Out

Review Aflevering 11: Daughter of Ferrix

De beste Star Wars serie tot dusver kan een betere titel gebruiken

Volwassen thematiek, weinig ruimte voor humor en een tempo dat de pace uit het eerste uur van A New Hope nadert. Star Wars: Andor was een wilde rit en zoals ik op ons panel afgelopen weekend tijdens Heroes Dutch Comic Con zei: de beste Star Wars serie tot nu toe. Desondanks moet ik zeggen dat de finale die we hebben gekregen bij mij de vraag doet opkroppen of het nodig was om dit verhaal over een periode van 12 afleveringen te vertellen. Twaalf ‘uur’ televisietijd is een hoop en de vraag is of het personage Cassian Andor daadwerkelijk de titel van de serie waardig is als hij door willekeurige gebeurtenissen van de ene in de andere story-arc terechtkomt terwijl er karakters om hem heen staan die misschien nog wel een tikkeltje interessanter waren dan hijzelf. Desalniettemin is Cassian degene die de grootste ontwikkeling doormaakt, maar was de serie daarmee zijn naam als titel waardig?

In de finale komen alle personages die er dit seizoen toe deden (behalve Mon Mothma) samen op Ferrix tijdens de herdenkingsceremonie voor Maarva Andor. Waar Cassian eerder in het seizoen zijn potentie om een rol van betekenis te spelen in de Rebellion niet ziet zitten en alleen aan zijn eigen hachje denkt, wil hij aan het eind van deze laatste aflevering niets anders dan sterven of toch wél opgenomen worden door Luthen en zijn rebellencel.

De herdenking van Maarva Andor en de terugkeer van Cassian

Iedereen probeert Cassian te vangen of te doden en zowel de Imperials als de rebellen weten dat hij op Ferrix moet zijn. De staatsherdenking van Maarva werd op een intieme manier in beeld gebracht, met een goede mix tussen close-ups en wijde shots die de set (ongetwijfeld een mix tussen praktische effecten en CGI) goed tot hun recht lieten komen. B2EMO maakte met een vooraf opgenomen hologram van Maarva haar de echte heldin van deze aflevering, waarbij ze in haar boodschap de inwoners van Ferrix aanspoort om tegen de Empire te vechten. Aangezien haar speech enigszins voorspelbaar eindigde verbaasde ik mij erover dat de Imperials haar hologram nog zolang lieten doorgaan, maar dat zal wel onder de noemer ‘plot device’ vallen.

Het is niet verwonderlijk dat de herdenking uiteindelijk veranderde in een opstand, eentje die ons een van de meest realistische weergaven gaf van hoe het is om te leven onder de heerschappij van de Empire. Als het doel van Andor was om te pleiten tegen de zelfgenoegzaamheid van Luke Skywalker (“I can’t do anything about it”) in A New Hope en Jyn Erso (“It’s not a problem if you don’t look up”) uit Rogue One, dan slaagt deze scène daar zeker in.

Ondanks de opwinding van het grote gevecht op Ferrix in deze finale kan ik er niets aan doen dat ik het gevoel had dat het seizoen vrij abrupt eindigde. Nota bene middenin een gesprek tussen Cassian en Luthen, de twee karakters die de eerste story-arc van het seizoen droegen en waarbij de laatstgenoemde een wapen pakte en de keus krijgt om de reden van zijn komst naar Ferrix te voltooien: het elimineren van het losse touwtje dat Cassian Andor heet. Zoals we allemaal weten zal dat gesprek niet op die manier eindigen. Toch vielen de credits mij op dat moment wat rauw op mijn dak, maar wellicht is dat een bewuste keus geweest.

Mon Mothma verkiest de Rebellion boven het kwetsbaarste bezit dat ze heeft

Mon Mothma doet het toch: het weggeven van haar dochter in ruil voor financiële discretie. Het leek er echter niet op dat haar dochter dat erg vond. Ik denk dat deze beslissing door Mothma een logische keus is voor het verhaal, het geeft aan dat zelfs degenen die voor de vrijheid van het volk vechten soms bepaalde dingen moeten doen die moreel verwerpelijk zijn. Het kan niet alleen maar een rechtvaardig pad naar de overwinning zijn, zo haalde Bas in de podcast ook het voorbeeld aan van Cassian die in Rogue One aan het begin iemand moet neerschieten om te voorkomen dat hij zelf zal worden opgepakt. Oeps, spoilers? 😉

Oh en hoe poëtisch is het dat Cassian op Narkina 5 met de andere gevangenen inderdaad moest werken aan de opbouw van de Death Star? Het wapen dat hem uiteindelijk in Rogue One… enfin, je weet waar dit heengaat. Goed voorspeld door velen natuurlijk, maar in het bijzonder een shout-out naar Kim in de Star Wars Podcast!

Veel tijd voor een verhaal met toevalligheden en waarom heet de serie Andor?

Andor begon als een show over een man die op zoek was naar zijn zusje en gaat uiteindelijk over een man die zich bij een revolutie wil aansluiten om redenen die niets te maken hebben met de redenen waarom hij in de eerste plaats in de problemen kwam. Op zich kan dit natuurlijk en het weerspiegelt ook het echte leven in zoverre dat dingen zich vaak ontvouwen op manieren die onvoorspelbaar zijn en niet verbonden zijn met onze oorspronkelijke bedoelingen.

Maar wat was nu de verbindende factor binnen de verschillende story arcs? Werd het personage van Cassian van het kastje naar de muur gestuurd om uiteindelijk zijn keuze voor de Rebellion te rechtvaardigen? Wat wil Cassian zelf en waar is zijn motivatie van eerder dit seizoen gebleven? En gaan die motivaties daadwerkelijk door in het verhaal? Soms voelde het alsof er een heleboel willekeurige dingen met hem gebeurden. Neemt hij zelf beslissingen? Of wordt hij rondgestuurd naar verschillende plaatsen in het Star Wars-universum om zijn onvermijdelijke einde in Rogue One te bereiken?

Door in deze finale niet terug te komen op de manier waarop de show begon (waar is de zus van Andor?) wordt er afgeweken van een oude en succesvolle formule. Door Andor en Luthen weer bij elkaar te brengen, wordt duidelijk dat de ‘Heroes Journey’ niet altijd rechte lijnen heeft en dat is iets goeds. Maar ik weet niet zeker of Andor 12 afleveringen nodig had om dit duidelijk te maken. Persoonlijk vind ik dat niet erg, want ik kan dit soort series goed waarderen. Maar ik heb gemerkt dat het niet voor iedereen is.

En zou een titel als Rebellion niet passender zijn en meer kijkers hebben aangetrokken? Ik hoor het graag van jullie in onze grote en gezellige Star Wars community!