Social Media

Artikelen

Roel’s Replica’s – Shoretrooper Helm

Geplaatst

op

Eén van de eerste nieuwe troopers die we uit Rogue One te zien kregen waren de zandkleurige troopers die zich in veel van het promotie materiaal voor de film in een Caribbisch ogende omgeving bevonden. Los van de geweldige achtergronden zagen ook deze troopers zelf er naar mijn mening erg interessant uit, vooral de helmen spraken me erg aan en ik besloot al snel dat ik er eentje voor mezelf zou gaan maken wanneer ik hier de tijd voor kon vinden.
Ik kwam al vrij snel gratis 3D bestanden voor deze Shoretrooper helm tegen, gemaakt door Sean Fields. Deze bestanden zagen er al vrij accuraat uit en waren al in handige delen opgebroken om het printen en verven zo makkelijk mogelijk te maken. Het wiel opnieuw uitvinden is nergens voor nodig dus ik ben met deze bestanden aan de slag gegaan. Wel heb ik de bovenkant van de helm en het vizier opnieuw gemaakt omdat de ronding hierin niet helemaal klopte in de versies van Sean’s bestanden die op dat moment beschikbaar waren.

Ik heb voor alle printbare delen mijn Wanhao Duplicator gebruikt, deze printer heeft een vrij standaard printvolume van ongeveer 20 x 20 x 20 cm wat meer dan groot genoeg is om alle onderdelen van de Shoretrooper helm te printen. Alle onderdelen zijn geprint in Innofil3D PLA, wat achteraf eenvoudig met schuurpapier na te bewerken is en meer dan stevig genoeg is voor een helm die zelfs vrij intensief gedragen zou kunnen worden. Hoewel die van mij vooral als display stuk stof zal gaan verzamelen op een plank.

Okay, eenmaal klaar met printen had ik een aardige verzameling onderdelen opgebouwd waarvan er een aantal gelijk aan elkaar vastgemaakt konden worden omdat ze samen één geheel vormde. Het vizier, de ronde bovenkant van de helm en de achterkant bijvoorbeeld. Deze waren te groot om in één geheel op het printend te passen maar moeten wel netjes glad in elkaar overlopen. Om dit te bereiken heb ik mijn oude vertrouwde soldeerbout weer gebruikt om de onderdelen aan elkaar te versmelten. Met wat overtollig PLA, zowel gerecycled support materiaal als laatste restjes van rollen heb ik de kieren waar nodig opgevuld. Zo zaten al deze onderdelen muurvast aan elkaar. Met wat schuurwerk was niet meer te zien dat het ooit losse delen geweest zijn.

Nadat alle grote stukken aan elkaar zaten en alles netjes in elkaar paste heb ik alles met korrel 400 schuurpapier vrij glad geschuurd en met wat Bondo Spot Glazing Putty de nog goed voelbare printlijnen wat opgevuld. dat is met korrel 200 schuurpapier glad geschuurd waarna alles een dun laagje XTC 3D hars kreeg om de printlijnen echt als sneeuw voor de zon te doen verdwijnen en het eindproduct nog wat extra stevigheid te geven. Dat werd nog tot korre 800 bijgestuurd en kreeg een laagje grondverf. 

Nu was het tijd om het grootste gedeelte van de helm in elkaar te zetten. Alle onderdelen die dezelfde kleur zouden krijgen en dus al aan elkaar vast gemaakt konden worden werden weer met  de goeie oude soldeerbout versmolten. Het vizier en de bovenkant van de helm bleven nog los om zo ook de stukken die achter het vizier en tussen de opstaande rand aan de achterkant zitten gemakkelijk te kunnen spuiten.

Eventuele kiertjes werden weer met Bondo opgevuld en glad geschuurd en toen ik daar allemaal tevreden mee was kreeg de hele helm een glanzende zwarte verflaag. Dit was een simpele spuitbus van het merk ’T Stilleven, welke altijd goede resultaten levert.

 

De Shoretrooper helmen in de film zien er allemaal goed versleten uit, de zandkleurige verf valt er aan alle kanten vanaf, dus dat moest bij mijn helm ook het geval zijn, ik heb er wat duidelijke foto’s bij gepakt en ben met tandpasta in de weer gegaan. Overal waar de zandkleurige verf van de grondlaag af gebladderd moest zijn heb ik met een tandenstoker wat tandpasta gesmeerd. Dit natuurlijk zo veel mogelijk in een willekeurig patroon dat er uitziet als beschadigingen. Hier overheen kon de “Sahara Beige” verf van het merk Montana gespoten worden. Deze verf trok vrij netjes glad en is in meerdere lagen aangebracht. Toen de verf twee dagen later echt goed droog was heb ik met een vochtig doekje het meeste van de tandpasta van de helm af kunnen poetsen, daarna heb ik het geheel onder de kraan houden om de rest er af te krijgen. Zolang de tandpasta vrij dik aangebracht wordt droogt het niet uit en is het nog goed zichtbaar onder de verf. Door hier overheen te schrobben komt zowel de tandpasta als de verf er boven gemakkelijk los wat het uiteindelijke effect geeft van afgebladderde verf. En door de zandkleurige verf in een aantal lagen toe te brengen zien we nu ook gemakkelijker een hoogte verschil tussen de zandkleurige verf en de zwarte verf er onder, wat het effect nog realistischer maakt.

De zwarte rand van het vizier is netjes afgeplakt met schilderstape en heeft met een airbrush een glanzend zwarte verflaag gekregen. Het vizier heeft ook een rood logo, dat heb ik op plakfolie uitgesneden wat ik daarna als stencil kon gebruiken met de airbrush.

De bovenkant van de helm werd nu vast gemaakt aan de rest en daarna kwam een van de leukste onderdelen van het maken van een prop, het weatheren. De helm leek op dit punt aardig beschadigd, maar hij was nog helemaal schoon. Daar ging met behulp van wat kwasten, doekjes en acrylverf verandering in komen. Sienna Naturel, Omber Naturel en Omber Gebrand van het merk Amsterdam werden met wat ruwe kwasten over de hele helm gesmeerd en vooral goed in alle kiertjes en hoekjes geduwd. Met een vochtig doekje heb ik bijna al die verf weer weg gedept en geveegd en enkel op moeilijk te bereiken plekken laten zitten, door verschillende kleuren en vochtige doekjes te gebruiken geeft dit het effect van vuil dat zich op he helm verzameld heeft.

Door een velletje papier aan de binnenkant tegen de opening te duwen en deze van buitenaf langs de rand af te tekenen is makkelijk te zien welke vorm het plastic moet krijgen. Door rondom de aftekening wat extra ruimte te laten kan het plastic ook makkelijk met epoxy bevestigd worden zonder dat de epoxy door het plastic zichtbaar is.

Door een velletje papier aan de binnenkant tegen de opening te duwen en deze van buitenaf langs de rand af te tekenen is makkelijk te zien welke vorm het plastic moet krijgen. Door rondom de aftekening wat extra ruimte te laten kan het plastic ook makkelijk met epoxy bevestigd worden zonder dat de epoxy door het plastic zichtbaar is.

Nu zag de Shoretrooper helm er al aardig uit en was het tijd voor een vizier, hiervoor heb ik een plaat transparant PET plastic genomen wat ik aan beide kanten beplakt heb met verduisteringsfolie dat voor de ramen van auto’s bedoeld is. Dit maakt het spiegelend zwart van buiten terwijl er van binnenuit nog prima naar buiten gekeken kan worden. Dit plastic is in de just vorm gesneden en aan de binnenkant van de helm bevestigd met epoxy.

In de helm zitten verder nog een aantal ventilatiegaten die aan de binnenkant van de echte helmen die voor de film gebruikt zijn dichtgemaakt zijn met een zwarte stof. Zo hadden de acteurs het niet zo warm in de helm, konden ze goed ademen en kon er van buiten toch niet naar binnen gekeken worden. Wat voor de film werkt is natuurlijk ook goed genoeg voor mij, dus ik heb hetzelfde gedaan. Ik heb simpelweg wat stukjes zwarte stof op maat geknipt en met een lijmpistool strak over de gaten vast gelijmd.

Toen dat alles geregeld was konden de laatste losse stukken vast gelijmd en gesmolten worden, de binnenkant van de helm is nog zwart gemaakt en dat had dit als resultaat:

Niet geheel onaardig, al zeg ik het zelf. Deze Shoretrooper helm misstaat zeker niet in mijn verzameling. Hoewel ik hem nooit zal kunnen dragen omdat hij te klein is voor mijn hoofd (of mijn hoofd is te groot voor de helm, het is maar hoe je het bekijkt 😛 ). Dat was weer een goede les voor me om niet blindelings te vertrouwen op maatvoeringen van anderen, maar om vooraf altijd eerst even te controleren of de afmetingen van de digitale bestanden overeen komen met die van mijn hoofd en de rest van de helmen in mijn verzameling. De kans is dus vrij groot dat ik op den duur aan een tweede Shoretrooper helm begin, en dan was dit wat mij betreft meer dan een goede voorbereiding!

Levenslange Fan. Leest veel boeken en comics. Maakt replica props in zijn vrije tijd.

Lees verder
Advertentie
2 Comments

2 Comments

  1. Jeroen Hellwig

    12 november 2020 at 18:41

    Beste Roel,
    Indrukwekkende helm!! prachtig gemaakt en dito geprint…
    En daar komt mijn vraag, ik zou ook deze helm willen maken. Kun jij mij vertellen hoe ik aan de printjes zou kunnen komen?
    Ik ben geen computer man! Dus hoe krijg ik die onderdelen op foto 1 ook op mijn tafel?
    Ik hoop dat je me op weg kan helpen met de juiste tips of informatie!
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Vriendelijke groet,
    Jeroen Hellwig

    • Roel

      17 november 2020 at 19:52

      Hoi Jeroen, Bedankt voor de lovende woorden.

      De bestanden van Sean zijn publiekelijk beschikbaar, die kun je zo downloaden via de link in het artikel. De stap van digitale bestanden naar fysieke objecten is wat lastiger. De leukste weg is natuurlijk zelf een printer aanschaffen, die leren gebruiken en de onderdelen zelf printen. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

      Als zelf een printer aanschaffen geen optie is zul je opzoek moeten naar iemand in je omgeving die er een heeft en de onderdelen voor je wil printen. Of anders een bedrijf zoeken die deze dienst aanbiedt, daar zijn er verschillende van te vinden die in verschillende formaten en materialen kunnen werken. Shapeways.com is een bekende die hoogwaardige modellen kan printen, maar daar zit een aardig prijskaartje aan. Vroeger was 3D Hubs een site waar iedereen met een printer zijn diensten kon aanbieden, maar die zijn een paar jaar terug overgestapt naar een industrie gericht model, maar tegenwoordig is makexyz.com een zelfde soort opzet geloof ik waar mensen (bij je in de buurt) voor je aan de slag kunnen. Maar er zijn vast nog een stel andere diensten te vinden die je zou kunnen gebruiken.

      – Roel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

De ultieme Star Wars Valentijn Gifts guide

Verras jouw geliefde met de beste Star Wars Valentijnscadeau’s en maak het extra speciaal met onze exclusieve gratis te downloaden Valentijnskaarten!

Geplaatst

op

Star Wars gifts

Jouw Valentijn middels Star Wars gifts laten zien hoe groot je liefde voor hem/haar is? Een complete Jedi Temple uitmoorden is misschien niet het meest romantische wat je kan doen. Maar wat moet je dan wel? In dit artikel geef ik jullie tips wat je voor jouw geliefde kan kopen om hem/haar te verrassen. En om jullie extra te helpen kun je aan het einde van dit artikel een paar prachtige corny Star Wars Valentijnskaarten downloaden die ik speciaal voor jullie heb gemaakt. Join the heart side!

Star Wars gifts voor hem

Laten we beginnen met de mannen. Ik heb drie leuke cadeautjes gevonden die je aan jouw Star Wars liefhebbende vriend kunt geven. De eerste is er één die ik zelf aan mijn vriend heb gegeven en een groot succes was. Daarnaast is het misschien ook wel een prachtige relatietest wanneer jullie hem samen in elkaar gaan zetten. Het is een beetje de IKEA-kast onder het speelgoed, een prachtige LEGO-set van Luke’s X-Wing.

Star Wars gifts

You’ve got a target lock on my heart. Deze set is misschien niet het eerste waar je aan denkt voor Valentijn, maar wel een schot in de roos als je het aan mijn vriend vraagt. Hij kreeg dit vervroegd Valentijnscadeau en dezelfde avond stond hij al te shinen in de kast. We hebben het gezellig samen gebouwd en binnen anderhalf uur was hij klaar. Deze set is in mijn ogen voor de beginnende LEGO-bouwer. Hij heeft wel één pittig gedeelte waar je goed moet opletten, want er komt wat technisch LEGO aan te pas om de wings te laten bewegen. De set komt met de minifigs Luke, R2-D2, Princess Leia en General Jan Dodonna. Al met al een geslaagd cadeau die niet al te veel ruimte in je huis opneemt. Met de Valentijnskaart die je onder het artikel kan downloaden maak je er een origineel Valentijnscadeau van.

Star Wars gifts

You’re the Obi-Wan for me. Nu begrijp ik heel goed dat die X-Wing van hierboven niet compleet budgetvriendelijk is, daarom is dit cadeautje wat leuker voor de portemonnee. Met een leuke boodschap en deze Funko Pop laat je het hartje van jouw vriend sneller kloppen. Kleine waarschuwing, het sparen van Funko Pops is verslavend!

Star Wars gifts

You are so Hoth. Om nu weer in een Tauntaun te gaan liggen om je warm te houden is ook weer wat. Je kunt namelijk zorgen dat je vriend het ook lekker warm heeft in deze leuke trui. Deze pixel-trui met allemaal characters erop uit de originale films is heerlijk voor deze koude wintermaanden. En als pluspunt krijg je bij Zavvi nu voor een euro meer een Valentijn Star Wars Funko Pop erbij! De Funko’s waar je uit kan kiezen zie je later terug in dit artikel.

Star Wars gifts voor haar

Tijd voor een cadeautje voor jouw Padmé Amidala waardoor ze je nooit zal vergeten.

Star Wars gifts

Till death Star do us part. Weet je nog die schattige Ani die een zelfgemaakt kettinkje gaf zodat Padmé hem nooit zou vergeten? Die kun je ook voor jouw geliefde kopen voor een mooi prijsje. Deze super leuke ketting zorgt ervoor dat jouw vriendin altijd aan je denkt. But don’t go to the dark side nadat je deze ketting hebt gegeven hè?

Star Wars gifts

I love you.. I know. Dit is misschien wel een heel leuk sneaky cadeau mocht je een vriendin hebben die iets minder met Star Wars heeft. Deze Blond Amsterdam kopjes hebben namelijk de bekende Star Wars quote van Han en Leia erop staan. Mocht ze de quote niet herkennen, heb je gelijk een leuke filmavond voor de boeg.

Star Wars gifts

Don’t fly Solo, be mine. Je weet wel. It’s the ship that made the Kessel Run in less than twelve parsecs, maar dan in kettingvorm. Een echte eye-catcher en helemaal on trend. Couture Kingdom is een merk waar je Disney-gerelateerde sieraden kunt krijgen en hebben daardoor een grote collectie Star Wars. Is je vriendin meer van The Dark Side, dan heb je ook daar een tof aanbod in. Ik zelf heb dus deze leuke Millennium Falcon-ketting. Valt niet gigantisch op en staat bij alle outfits. Een echte aanrader dus. Je kan hem zowel in het goud als in het zilver krijgen.

Voor beide

Star Wars gifts

Join the dark side, we have Funko’s. Ik heb het er in dit artikel al een paar keer over gehad. Een hobby die mijn vriend en ik hebben is het sparen van Funko Pops. Die van Star Wars zijn wel onze favoriet. Toen we zagen dat deze Valentijn-versies verschenen, moesten we deze meteen hebben. We hebben dan ook de complete collectie besteld. Deze Funko’s geven perfect onze liefde voor Star Wars, Funko’s en elkaar weer. Wat extra leuk is bij deze Funko’s, is dat op alle voetjes een leuke corny Star Wars Valentijn quote staat. Bij het stukje over de Star Wars trui die je aan je vriend kan geven vertelde ik al dat je een Funko Pop kan kiezen en dat is deze collectie! Dat is toch de ultieme Valentijnsbundel? Binnenkort komt er ook een R2-D2 versie uit. Wanneer is nog niet bekend.

Zoals beloofd, omdat dit mijn eerste artikel is en ik jullie Valentijn extra speciaal wil maken zijn hier de kaarten die ik zelf getekend/ontworpen heb. Jullie kunnen ze hier downloaden en zelf uitprinten. Mocht je ze gebruiken, laat dan in onze Discord community weten wat jullie geliefde er van vond!

Fijne Valentijn en May the Force be with you.

Lees verder

Artikelen

Star Wars games die nooit mochten zijn

Geplaatst

op

Door

Star Wars games

Misschien hoorde je ons tijdens de Star Wars Podcast al praten over diverse games uit het Star Wars-universum die helaas nooit het daglicht mochten zien. In de geschiedenis zijn er diverse games geweest die in ontwikkeling waren, maar nooit zijn uitgebracht. Bij veel van hen zijn officiële trailers of zelfs speelbare segmenten verschenen. Daarom duiken we er nog iets dieper op in.

Zie dit dan ook als een aanvulling op de aflevering in de podcast. Want hoewel het leuk is om te discussiëren over videogames en de problemen die er achter zaten (of de domme redenen waarom ze niet mochten verschijnen), blijft het een extreem visueel medium. Een videogame zonder beelden is niet exact het plaatje wat je in je hoofd krijgt bij het horen van die term, niet waar? Hoewel misschien niet overal beelden van verschenen zijn, nemen we je toch even op een visueel avontuur door het landschap der vergeten games.

Star Wars: Return of the Jedi – Ewok Adventure
Videogames zijn vandaag de dag niet meer weg te denken, alsook het annuleren van projecten die niet mogen zijn. Maar Star Wars was hier al heel vroeg mee. Sterker nog, de eerste Star Wars-titel die niet uitgebracht werd, was er eentje uit 1983. Hoewel het spel volledig door Atari gemaakt werd en af was ook, besloot uitgever Parker Brothers dat de besturing van de titel zo lastig was, dat het gewoonweg te moeilijk was voor de gemiddelde speler. Pas na het maken van de game werd dus besloten het spel niet uit te brengen. In de game speelde jij als een Ewok en was je lid van de ‘Hang Glider Corp.’. Het was jouw missie om tijdens de Battle of Endor, vanuit je Hang Glider, vijanden als Stormtroopers en AT-ST’s om te leggen en de Shields Generator op te blazen. Fun fact; de originele titel van de game was Revenge of the Jedi Game 1. In 1997 verscheen de enige cartridge waar de game op staat.

Star Wars: Battlefront III
Ontwikkelaar Free Radical had al twee Battlefront’s achter de kiezen en begon al snel met het werken aan de derde in de trilogie. Omdat er een nieuwe generatie spelcomputers aan kwam (we gingen van de Xbox naar de Xbox 360, van de PlayStation 2 naar de PlayStation 3) waren er meer mogelijkheden dan ooit en was deze derde Battleront bijzonder ambitieus. Zo was het voor het eerst mogelijk om tijdens een landgevecht een X-Wing te pakken en op te stijgen, om in de lucht verder te gaan. Het spel zou in 2009 verschijnen maar werd in oktober 2008 geannuleerd. Dit vanwege problemen tussen de studio en LucasArts. Ook kregen ze de technologie niet helemaal werkend. Sindsdien zijn er flink wat beelden verschenen van de game, vaak op YouTube gezet door mensen die aan de game gewerkt hebben. Uit frustratie, omdat al hun werk voor niets was. Gelukkig zijn veel ontwikkelde dingen voor Battlefront III later wel gebruikt in Battlefront: Elite Squadron voor de PSP en Nintendo DS.

Star Wars: First Assault
De game die exclusief voor de Xbox 360 in ontwikkeling was, was een antwoord op het annuleren van Battlefront III. Het was een shooter die puur online te spelen was, met een hoop wapens en soorten soldaten om mee te spelen. De game was al ver in ontwikkeling. Het moest een volwassen blik op Star Wars tonen. De actie was harder, rauwer en vooral veel viezer dan dat wat we tot toen gewend waren van de franchise. Doordat LucasArts overgenomen werd door Disney zag deze game helaas het daglicht nooit. De game was zo ver in ontwikkeling dat ‘ie letterlijk bijna uitgebracht kon worden. Wel was er tijdelijk een bèta te spelen waarin één level speelbaar was.

Star Wars 1313
Misschien de meest pijnlijke die je op deze lijst gaat vinden. Star Wars 1313 was een game die getoond werd met een speelbare demo. Een onbekende premiejager (die later Boba Fett leek te zijn) reist af naar verdiepingslaag 1313 op Coruscant om aldaar een heftig avontuur te beleven. De game werd getoond op de E3 van 2012 en kon rekenen op veel fantastische kritieken. Iedereen die de game zag werd weggeblazen. De grafische stijl was ongekend strak. Dit moest wel een game voor een volgende generatie spelcomputers worden. Interessant is dat deze game enorm belangrijk was voor Lucas. Niet alleen omdat LucasArts, ILM, Lucasfilm Animation en Skywalker Sound aan de titel mochten werken, maar ook omdat het een tie-in moest worden met de eerste live-action Star Wars serie: Star Wars: Underworld. Nadat Disney Lucasfilm overnam werden deze beide projecten geannuleerd. Wel wordt er vaak nog door Lucasfilm gerefereerd naar 1313. De plannen zouden nog steeds ergens op een plank liggen.

Star Wars: Outpost
Dat niet alle Star Wars-games bijzonder gewelddadig hoeven te zijn, moest Outpost gaan bewijzen. Dit was de Star Wars-versie van Farmville. Een simpel spelletje dat je af en toe even op kon starten op je mobiele apparaat. Je kon resources verzamelen en zo je eigen gebiedje opbouwen. Echter, waar de game anders was dan Farmville, was het feit dat je online net wat meer kon doen. Zo kon je trouwe vrienden verraden om hun resources te stelen en was er een strategisch element aanwezig dat leek op de speelwijze van Catan. Dat het spel ver in ontwikkeling was, is geen geheim. Het spel was zelfs af. Tijdens de testen op het einde van de productie, om te zien of de game goed werkte en zonder fouten was, werd echter besloten dat het niet uitgebracht zou gaan worden.

Star Wars: Attack Squadrons
Disney en Area 52 werkte samen om deze browsergame te ontwikkelen. Op 17 december 2013 werd het spel dan ook aangekondigd met een trailer en in januari 2014 was er zelfs een speelbare beta. Je ging gewoon naar een website, logde in met je account en kon spelen. Het spel leek op een langzamere versie van Rogue Squadron, waarin je met verschillende voertuigen missies moest zien te volbrengen. Deze schepen kon je aanpassen met dingen die je vrij kon spelen wanneer je meer tijd in de game doorbracht. Met zestien spelers tegelijkertijd konden missies gedaan worden in drie verschillende modi. Qua maps kon je vliegen over de Death Star II en was Endor aanwezig. Nadat de beta vijf maanden lang gespeeld werd, besloot Disney de stekker er uit te trekken. Dit omdat het team achter de game aan andere Star Wars-projecten gingen werken.

Star Wars: Battle of the Sith Lords
Red Fly kreeg van LucasArts de nobele taak om een game rondom Darth Maul te ontwerpen. De game werd echter in 2011 geannuleerd. Voordat het zover was heeft het team samen met George Lucas gewerkt aan een verhaal voor deze Sith. Het team werd door Lucas verteld dat Darth Maul de val uit The Phantom Menace had overleefd (maar verzweeg zijn plannen voor het personage in The Clone Wars). In de game wilde Lucas dan ook dat Maul samen ging werken met Darth Talon. Echter, Talon leefde in de verhaallijn zo’n 170 jaar na Maul. Daarom werd besloten dat je als speler een nakomeling of kloon van Maul zou zijn. Het spel focuste zich op stealth gameplay, afgewisseld met toffe en vooral snelle lightsaber actie. Helaas mocht het nooit zover komen.

Star Wars: Knights of the Old Republic III
Een vreemde eend in de bijt in deze lijst. Want was de game nu wel of niet in ontwikkeling? Dat er een einde aan deze trilogie moest komen mocht duidelijk zijn, maar officieel is de game niet aangekondigd. Electronic Arts parkeerde de game dan ook volgens vele geruchten toen de ontwikkelaar het alleenrecht kreeg op de Star Wars-licentie en hiermee al hun games canon moesten zijn. Knights of the Old Republic was dat namelijk niet. Ook wilde EA vooral gaan focussen op multiplayer-games. Een strategie waar de eerste EA Battlefront (2015) uit is geboren. Aangezien ‘KOTOR’ alleen voor de eenzame speler was, paste het niet in de strategie van de studio. Geruchten gaan momenteel wel hard dat BioWare (de studio achter de eerste KOTOR) inmiddels iets rondom deze game aan het maken is. Of het een derde deel is, of een remake van de eerste is niet bekend. EA en Disney (en Lucasfilm Games!) hebben tot op heden niets bevestigd.

Star Wars: The Force Unleashed III
Dat The Force Unleashed een trilogie zou worden, was altijd duidelijk. In het derde deel zou je het als Starkiller samen met Vader op moeten nemen tegen een nieuwe dreiging die door The Emperor op je af werd gestuurd. Wie die dreiging was? Niemand minder dan Boba Fett. Het moest het einde van het verhaal van Starkiller zijn en de eerste The Force Unleashed op de nieuwe generatie spelconsoles (Xbox One en PlayStation 4). Daarnaast was het idee dat deze game met twee spelers tegelijk gespeeld moest kunnen worden. Speler één was Starkiller, speler twee Darth Vader. Door de overname van Disney is de game er nooit gekomen. Echter is de ontwikkeling nooit echt begonnen. Ontwikkelaars hebben gezegd dat het nooit verder gekomen is dan een idee. Een stukje concept art of een lijn code is nooit gecreëerd.

Project Ragtag
Visceral Games, een studio van EA (het team achter Dead Space) had een open-wereld piratengame in ontwikkeling onder de codenaam Jamaica. Echter, Ubisoft was druk bezig met Assassin’s Creed: Black Flag, een game die als concept erg op die van Visceral leek. Daarom werd besloten er een Star Wars-game van te maken en de piraterij in de ruimte af te laten spelen. Het spel moest een soort mix tussen Assassin’s Creed en Tomb Raider worden waarin je vanuit je ruimteschip andere schepen kon enteren, planeten aan kon doen en buit moest zien te vergaren. De studio was echter ook bezig met Battlefield Hardline en doordat die game meer prioriteit kreeg van EA, liep de ontwikkeling van de Star Wars-titel vertraging op. Daarom werd Amy Hennig, die bekend werd door de Uncharted-reeks erbij gehaald, alsook de schrijver van die titel. Hennig was niet blij met wat ze zag en gooide de complete game om. Het spel moest meer lineair worden zoals Uncharted en een groepje personages bevatten (waarvan de speler kon kiezen welke hij speelde). Tijdens je singleplayer avontuur kon je vijanden saboteren en verslaan op niet-gewelddadige manieren. Een klein team werkte aan de game, maar de plannen waren groot. Te groot. EA eiste dat de game op de Frostbite 3 engine liep (de motor achter de Battlefield-games), maar die leek niet lekker te werken voor een game als deze. Wederom waren er vertragingen en werd de ontwikkeling alsmaar lastiger. Tot EA in 2019 besloot het spel compleet te schrappen en de studio voorgoed te sluiten.

Helaas staan er best wel wat titels in deze lijst waar behoorlijk wat potentie in zat. Veel fans denken nog steeds met weemoed terug aan 1313, ‘Ragtag’ en Battlefront 3. Met de terugkeer van Lucasfilm Games en het feit dat EA niet meer de enige ontwikkelaar is die aan Star Wars werkt (Ubisoft werkt aan een grote open-wereld Star Wars-game!) ziet de toekomst er echter weer bijzonder interessant uit. We kunnen niet wachten tot de volgende games verschijnen!

Lees verder

Artikelen

Stagecraft: de technologie achter The Mandalorian

Geplaatst

op

We hebben het gezien in The Mandalorian en in het bijzonder in Disney Gallery: Stagecraft. Een vernieuwende techniek die ervoor gezorgd heeft dat de populaire Star Wars serie er zo Beskarsterk uitziet en dat ondanks de wereldwijde pandemie er toch gefilmd kon worden, maar hoe werkt deze ingenieuze techniek en wat betekent dit voor toekomstige projecten?

Virtuele sets die er net zo realistisch uitzien als de props en acteurs voor de camera en ook nog live gerenderd zorgen voor volledige vrijheid voor Jon Favreau en de crew van The Mandalorian. Gigantische schermen van hoge resolutie vormen een koepel om de set en visualiseren de bijzondere werelden van het Star Wars universum; dit is Stagecraft.

Stagecraft biedt realistische belichting

Favreau heeft samen met ILM deze technologie tot stand gebracht voor The Mandalorian. In Unreal Engine, welke normaal voor games gebruikt wordt, worden de omgevingen vormgegeven waarna ze op de grote schermen afgespeeld worden. Dit zorgt voor de realistische omgevingen in de serie. Maar niet alleen zorgt het voor een realistische omgeving, ook zorgt het voor het juiste licht. Bij greenscreens moet het licht van de set nagebootst worden in de studio of in post-production toegevoegd worden, daarnaast moet het greenscreen ook nog eens vervangen worden door een realistische omgeving. Dankzij Stagecraft worden er dus twee vliegen in één klap geslagen!

Ook zijn de schermen interactief; ze reageren op het gedeelte van het scherm waar de camera op gericht is. Zo beweegt de achtergrond mee met de camera en is alleen het gebied wat de camera filmt van volledige kwaliteit. Hierdoor blijft het beeld vloeiend en kan de rekenkracht achter de beeldpixels optimaal worden benut.

Deze technologie zullen we steeds vaker gaan zien in toekomstige Star Wars projecten of zelfs daarbuiten; waarschijnlijk zal Stagecraft zelfs het nieuwe greenscreen worden. We zullen de technologie weer terugzien in seizoen 3 van The Mandalorian, welke kort na The Book of Boba Fett zal verschijnen op Disney+.

Lees verder

Artikelen

Beleef de Star Wars Arcade vanuit je huiskamer!

Geplaatst

op

Door

Misschien heb je letterlijk elke game die de titel Star Wars draagt in je kast liggen. Daardoor beslaat die collectie diverse consoles, van de vroege Atari tot de nieuwste PlayStation en Xbox. Misschien ben je ook wel een beetje een Anakin Skywalker wanneer je naar die collectie kijkt. Want hoewel je alles misschien al hebt besluipt die ene gedachte je… “I want more… and I know I shouldn’t”. En die kans lijkt nu te komen!

Herinner je je de tijd van de arcadehal? Misschien ben je te jong, misschien bracht je er je jeugd door. Een grote hal, gevuld met machines om de meest uiteenlopende games te spelen. Je gooide er wat geld in en kon een leventje spelen in de game na keuze. Was je dood? Betaal opnieuw en ga verder. Het stierf een vervelende dood toen consoles voor thuisgebruik en gamen op de PC een beetje de nieuwe standaard werden. Toch zijn er nog steeds plekken (ook in Nederland) waar je nog steeds (vaak oudere) games kunt spelen op zo’n toffe kast. Er blijft een grote groep trouwe fans zich inzetten om het gevoel van toen terug te blijven brengen. Zo ook het bedrijf Arcade1Up. Daar worden games op een hoge resolutie in kwalitatief sterke kasten gebouwd. En niet alleen voor in de arcadehal, maar ook voor thuisgebruik. Met verschillende klassieke games op zo’n kast (waarbij geen muntje ingegooid hoeft te worden) is het een heuse beleving om games op deze manier te spelen. Arcade1Up heeft een Star Wars-kast in het portfolio welke binnenkort ook in Nederland te koop gaat zijn.

Eén kast: drie games

De kast komt met zijn vijfentwintig kilo in een klassiek ontwerp met een origineel kunstwerk op de zijkanten. Door de bedieningselementen voelt het bijzonder ‘retro’ met een moderne technologische onderliggende kracht. Maar belangrijker; op het 17 inch LCD-kleurenscherm zijn drie games te spelen; Star Wars, Star Wars: The Empire Strikes Back én Star Wars: Return of the Jedi.

Meteen vanaf het moment dat Star Wars: The Arcade Game gestart werd, werd geschiedenis geschreven. Het was het eerste spel binnen deze licentie met een daadwerkelijke openingscrawl, zoals de films dat ook hadden. Het zorgde er niet alleen voor dat de game meteen heel Star Wars voelde, maar ook dat er daadwerkelijk een verhaal verteld werd. Er was meer aan de hand dan een simpele gameplay mechaniek waar een compleet spel op moest draaien. Jij was onderdeel van het grotere verhaal, een verhaal dat verteld ging worden. Star Wars: The Arcade Game, ontwikkeld door Atari en uitgebracht in 1983, is een zogenaamde ‘first-person space simulator’. Je ziet dus in feite wat de piloot in de cockpit van een voertuig ziet. Het spel speelt zich af tijdens Episode IV: A New Hope, tijdens de Battle of Yavin. Atari wist de beste momenten uit de film te combineren met hoogstaande technologie om een game te brengen die visueel ongekend was. Zo waren daar ineens de Death Star, TIE Fighters, gun turrets en uiteraard de trench om doorheen te vliegen. Het was precies dat wat de gamer wilde doen sinds de woorden Star Wars en videogame samen werden gebracht. We hebben de game uitvoerig besproken in onze Gaming Holocron.

Het vervolg van Star Wars Arcade

Net als dat The Empire Strikes Back in de bioscopen een vervolg was op de eerste Star Wars-film, kreeg de eerste arcade-game een vervolg met deze titel. De vector-graphics game was zo populair dat een vervolg geen kwestie van waarom maar van wanneer was. Nadat Star Wars: The Arcade Game behoorlijk wat mensen wist te verrassen met zijn 3D graphics, hoge kwaliteit geluid en totale immersie in het universum van George Lucas, besloot Atari in 1985 een vervolg uit te brengen op de befaamde arcadekast. In The Empire Strikes Back nam jij de rol op je van Luke Skywalker en was het aan jou om bekende gevechten uit de gelijknamige film na te spelen. Dit wederom vanuit een zogenaamde ‘first person view’, waardoor je dus letterlijk vanuit de ogen van Luke keek. De game schotelde jou als speler The Battle of Hoth voor, waarna je met de Millennium Falcon moest zien te ontsnappen om je daarna staande te houden in een asteroïdenveld. Het spel kreeg in feite exact dezelfde gameplay als die we al kenden uit Star Wars: The Arcade Game. Daarnaast leken de graphics, geluiden en muziek ook heel erg op de eerdere game. Toch waren er op het grafische vlak best wat stappen genomen om de game ‘realistischer’ te maken. Vector-objecten kregen veel meer details waardoor ze makkelijker te herkennen waren. In de Gaming Holocron lees je veel meer over deze fantastische titel.

Waar eerdere games zich vooral wisten te focussen op een bepaalde scene uit de films, pakte Return of the Jedi het net wat anders aan. De complete film werd aan de speler getoond in speelbare vorm. Dat was voor die tijd echt wel een dingetje. Het was dé manier om de film nog eens te beleven. Zo was er de mogelijkheid om Han Solo te redden uit het paleis van Jabba the Hutt, kon je met Luke en zijn Speederbike met flinke snelheid door de bossen van Endor vliegen en was het zelfs mogelijk om het op te nemen tegen de Death Star. Uiteraard vliegende in de Millennium Falcon als Lando Calrissian. Het doel was voor die tijd even simpel als duidelijk; de game af zien te ronden met een zo hoog mogelijke score. Want weet, in de jaren tachtig was je pas echt tof wanneer je naam hoog in de High Score-lijsten stond van bepaalde videogames. Uiteindelijk leek wel de gehele game steeds hetzelfde te zijn. Je had andere voertuigen en omgevingen, maar in essentie bleef de game een spel waarbij je met een bovenaanzicht je voertuig door een vijandelijke omgeving moest zien te loodsen. Uiteraard ontweek je vijanden, obstakels en schoot je tegenstanders neer. Het is dan ook te vergelijken met bekende titels uit die tijd zoals Galaga. Echter, de Star Wars-saus die er overheen lag, plus het feit dat het grafisch een stuk indrukwekkender was, was voor veel mensen genoeg om uren en uren achter de arcadekasten te verslijten. Er zijn heel wat dollars in Return of the Jedi verdwenen. In de Gaming Holocron gaan we er dieper op in.

Star Wars Arcade in je huis

Mocht je dit stukje Star Wars historie in huis willen halen, dan is dat nu dus mogelijk. Voor nog geen zeshonderd euro kun je later dit jaar een Arcade1UP Star Wars-kast in huis halen. Want hoewel je de games misschien op een andere manier al speelbaar in je collectie hebt (via emulatoren zijn de games goed te spelen), haalt niks het bij dat echte authentieke gevoel van het staan achter een enorme kast, geheel in spanning omdat de game alles wat het heeft op je af stuurt om je dood te maken. Het voordeel is dat het je dit keer niet opnieuw een gulden kost om verder te mogen gaan…

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.