fbpx
Social Media

Artikelen

Roel’s Replica’s – Obi-Wan’s Lightsaber

Geplaatst

op

Obi-Wan Lightsaber 3D Print

Vandaag begin ik op Star Wars Awakens met een nieuwe serie over een onderwerp dat we tot dusver niet echt besproken hebben: Props en Cosplay. Star Wars is één van die franchises die visueel zo tot de verbeelding spreekt dat men al sinds het begin in 1977 voorwerpen en kostuums uit de films koopt of zelf namaakt. Zo ook ondergetekende.

Ik werk al jaren als 3D artiest en bouw het ene 3D model na het andere. Nadat ik jaren terug kennismaakte met 3D Printers was ik gelijk verkocht, deze techniek bracht mijn digitale creaties tot leven door ze de echte wereld in te toveren. Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik hier niet alleen werkgerelateerde zaken mee kon vervaardigen, maar ik kon bijna alles maken dat ik wilde. Dus toen ik voor het eerst een 3D printer op mijn bureau had staan was een kleine Stormtrooper helm het eerste dat ik dit geweldige apparaat voor me liet maken. En langzaamaan is die hobby een klein beetje uit zijn voegen gebarsten. Hoewel ik door de jaren heen een leuke collectie ”echte” collectibles heb verzameld zijn er altijd props geweest die buiten mijn budget vallen. Denk bijvoorbeeld eens aan de collectie Force Awakens props die Propshop vorig jaar verkocht. Kylo Ren’s Lightsaber en Finn’s Stormtrooper Helm zagen er geweldig uit, maar bij het zien van het prijskaartje kreeg mijn portemonnee het spontaan Spaans benauwd.

Gelukkig heb ik toegang tot een 3D printer en kan ik diezelfde voorwerpen ook helemaal zelf maken, is de kwaliteit helemaal hetzelfde? Nee, dat waarschijnlijk niet, maar is het genoeg om mij tevreden te stellen? Dat zeker. Het feit dat ik deze voorwerpen helemaal zelf maak geeft ze ook nog eens een leuke emotionele waarde.

Mijn props, welke uiteenlopen van Lightsaber hilt, tot levensgrote helmen staan in mijn woning tentoongesteld, zo nu en dan plaats ik eens een foto online, maar daar blijft het een beetje bij. Dat is eigenlijk zonde, en daarom ga ik jullie op Star Wars Awakens laten zien hoe ik deze props en kostuumonderdelen maak. Sommige bestaan uit 3D modellen die kant en klaar van het internet gedownload kunnen worden, andere maak ik helemaal van het begin af aan. Ik zal alle stappen bespreken en uitleggen. Dit natuurlijk in de hoop dat jullie zelf ook de moed krijgen om hiermee aan de slag te gaan.

Waar beginnen we mee? Voor dit eerste artikel heb ik gekozen om Ben Kenobi’s lightsaber hilt te maken. Los van het feit dat ik dit hilt al heel lang aan mijn verzameling wilde toevoegen is het ook nog eens een vrij eenvoudig model om te maken. Jacky Wan, op het internet ook wel bekend als Valcrow heeft vorig jaar een 3D model bouwpakket gepubliceerd dat op elke desktop FDM 3D Printer geprint kan worden.

Daar beginnen we al met wat ingewikkelde termen, een Desktop FDM 3D Printer, wat houdt dat in? Een FDM, of Fused Deposition Modeling, Printer is het soort printer dat het meeste door consumenten gebruikt wordt, deze printers werken met plastic, vooral PLA of ABS plastic, maar tegenwoordig zijn er erg veel mogelijkheden. De printer smelt het plastic en de printkop beweegt terwijl het gesmolten plastic door een heel dun gaatje geperst wordt. De printer bouwt door de printkop te bewegen laagje voor laagje een model op totdat er een fysieke versie van het 3D model gemaakt is.

Er zijn zonder dollen honderden verschillende soorten FDM printers op de markt, in prijsklassen van een paar honderd tot een paar duizend euro. Kant en klare printers, of bouwpakketten die de eigenaar zelf nog in elkaar moet zetten. Welke printer is het beste? Daar is niet echt antwoord op te geven. Zolang een printer goed ontworpen is, is deze in staat de meest indrukwekkende voorwerpen te maken. Veel is er niet voor nodig, maar duidelijk mag wel zijn dat een bouwpakket dat je in China voor €150 bestelt van een lagere kwaliteit is dan een kant en klare Wanhao, Ultimaker of Flashforge printer. Welke printer het meest geschikt is, is heel persoonlijk, en ik raad je dan ook aan om online eens goed onderzoek te doen als je een printer wil aanschaffen.

Dankzij 3DNinja ben ik in het bezit van een Wanhao Duplicator i3, een printer met een metalen frame en hoogwaardige onderdelen. De printer kan zonder op een computer aangesloten te worden zijn werk doen. Dit omdat hij beschikt over een SD kaartlezer waar de bestanden die geprint moeten worden mee gelezen kunnen worden.

Daar gaan we dan, het 3D model voor dit project is hier online te vinden (en hier staat een eenvoudigere versie met 4 onderdelen). Jacky heeft de Lightsaber hilt zo opgebroken dat alle onderdelen in een optimale oriëntatie geprint kunnen worden, zo komen alle details goed tot hun recht en kunnen de verschillende onderdelen eenvoudig geverfd worden. Op de bovenstaande timelapse is goed te zien dat de printer de onderdelen laagje voor laagje opbouwt.

Obi-Wan Lightsaber 3D Print

De geprinte onderdelen klikken en klemmen heel eenvoudig in elkaar, het ontwerp is zo opgezet dat er eigenlijk geen lijm nodig is om de onderdelen bij elkaar te houden.

De pommel (dit was voor de echte lightsaber in de film oorspronkelijk de knop van een kraan) glijdt op het stukje handvat er boven (dit was onderdeel van een Browning machine geweer voor vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog). Hierboven zit een klem die de onderdelen er boven en onder bij elkaar houdt. Dit onderdeel was oorspronkelijk de klem van de flitser van een oude camera. De welbekende flitser van Graflex, die ook voor de hilt van de Lightsaber van Luke gebruikt werd. Ook in dit 3D model werkt dit onderdeel als een klem, hij valt om de andere onderdelen heen en wordt door het stokje en de vleugel samen geknepen. De bubbeltjes in het midden (oorspronkelijk afkomstig uit een oude rekenmachine) schuiven er gemakkelijk in voor de klem vastgezet wordt, en worden door de druk op hun plek gehouden.

Middenin de klem wordt een onderdeel geklemd dat door de gaten in de klem zichtbaar is, dit stelt de elektronica voor die in de hilt verwerkt zit.

Boven de klem zit wat oorspronkelijk een geweergranaat was. Deze granaat werd in de loop van een geweer gestoken en afgevuurd. Het geribbelde gedeelte was de behuizing van de granaat, de ring erboven was de ”pin”. Deze pin ging door luchtweerstand ronddraaien om de granaat te activeren. In dit 3D model zijn deze opgedeeld in verschillende onderdelen; de geribbelde behuizing, de ring, en het stokje dat de twee verbindt. Deze onderdelen zijn zo opgedeeld zodat ze gemakkelijk te printen zijn, en je deze onderdelen eenvoudig kunt verven zonder kleuren over elkaar heen te krijgen. Zo krijg je mooie strakke randen. Het stokje wordt door middel van een ingenieus draaisysteem vastgedraaid aan de behuizing, de ring glijdt er overheen en zit door middel van wrijving vast. Daarboven zit het gedeelte waar het ”lichtzwaard” daadwerkelijk uit komt. Oorspronkelijk was dit een onderdeel uit een oude Rolls Royce Derwent 8 Jetmotor. Omdat deze nogal ingewikkelde vormen heeft is deze opgedeeld in 3 stukken die na het printen eenvoudig in elkaar glijden, om vervolgens bovenop het stokje van de granaat bevestigd te worden.

Hoewel de Wanhao de ”bubbels” en de pin van de Graflex klem redelijk netjes geprint heeft, vond ik het jammer dat de bubbels niet doorzichtig waren, zoals bij de echte het geval was. Daarom heb ik besloten deze nogmaals te laten printen, maar dan op een industriële SLA printer, deze hebben een veel hogere resolutie en kunnen onder andere in het semi doorzichtige materiaal printen dat op deze foto’s te zien is. Omdat de resolutie zo hoog is heb ik ook besloten om de onderdelen van de pin nogmaals te printen, zo was er minder nabewerking nodig om ze mooi glad te krijgen.

Toen alle onderdelen geprint waren was het tijd om ze allemaal te schuren. Ik heb ze allemaal even kort met korrel 180 schuurpapier bewerkt om de grootste oneffenheden van de printlagen die zichtbaar blijven wat gladder te krijgen. Daarna heb ik ze allemaal grondig onder handen genomen met korrel 400 schuurpapier. Voor deze onderdelen heb ik in de printer Innofil3D PLA filament gebruikt. Dit plastic print niet alleen heel fijn, het is achteraf ook vrij eenvoudig na te bewerken om tot een geweldig glad resultaat te komen.

Hierna heb ik Sencys grondverf uit een spuitbus gebruikt om alle onderdelen van een laagje grondverf te voorzien. Doordat alle onderdelen nu een egale grijze kleur gekregen hebben is het makkelijk te zien of er nog oneffenheden in zitten die weggescheurd dienen te worden voor we verder kunnen gaan met de volgende stap.

Kleurtjes! De onderdelen zijn per kleur opgedeeld, waardoor ze eenvoudig met een kwast of spuitbus te verven zijn. Ik heb alle onderdelen opgesteld op houten blokjes met lange en ver uitstekend spijkers, zodat ze allemaal boven de ondergrond hangen. De spijkers raken alleen de binnenkant van de objecten aan, delen die we niet zien, dus ze hebben geen negatieve invloed op het verfproces.

De lightsaber bestaat uit een aantal verschillende metaalkleuren, Ik heb enamel verf van Humbrol gebruikt, de bovenkant is Gunmetal, de ring en het stukje hieronder zijn van hetzelfde Oud Brons. De geribbelde behuizing en het stukje handvat onder de klem zijn zwart. De klem en de pommel zijn Zilver, hoewel deze bij nader inzien wat lichter hadden mogen zijn. De knoppen en de vleugel van de klem zijn Gunmetal.

Dit is een hele nette basislaag voor de lightsaber, alle onderdelen hebben een laagje vernis gekregen om de kleur te beschermen tegen UV licht en slijtage.

Dit is een punt waarop de lightsaber als ”af” beschouwd zou kunnen worden. Alle kleuren zijn immers aanwezig. Maar we weten natuurlijk allemaal dat één van de aspecten die Star Wars zo’n groot succes maakte het feit is dat alles er in de film gebruikt en oud uit ziet. Dus dat was ook mijn doel met dit Lightsaber; hij moet er uitzien alsof hij al tientallen jaren bij een kluizenaar aan zijn riem hangt, of in een kist in zijn hut ligt. Om dit te bereiken heb ik verschillende kleuren verf toegepast over alle onderdelen van het lightsaber. Ik heb een heleboel randjes van wat zilver voorzien, zo lijkt het alsof ze beschadigd en versleten zijn. Op veel plekken heb ik wat vlekjes in een aantal kleuren bruin gemaakt om roestplekken te simuleren. Ook is er her en der royaal, verdunde zwarte en donker bruine acrylverf toegepast. Dit is met een kwast zonder enige finesse over verschillende delen gesmeerd, daarna is het overgrote deel met een keukenpapiertje weer weg geveegd, zo zijn de donkere kleuren alleen achter gebleven in kiertjes, groeven, deukjes en diep gelegen stukken. Ook hebben ze wat globalere vlekken achtergelaten. Nu lijkt het alsof de lightsaber hilt in geen jaren fatsoenlijk is schoongemaakt.

Hierna heb ik een ”slechte” kwast genomen, een kwast waar ik een stel haren uit weg geknipt heb, in verschillende keren ik heb wat zwarte, bruine, grijze en zilveren verf op deze kwast gedaan, en deze kwast vervolgens bijna leeg gewreven op een papiertje. Hierna heb ik met het kleine beetje overgebleven verf op de kwast een heleboel ”krassen” gemaakt op het hilt. Ik heb snel en willekeurige rechte lijnen getrokken in allerlei verschillende richtingen. Dit geeft de hilt een nog meer gebruikt gevoel.

En voila! Het resultaat:

Niet slecht al zeg ik het zelf. En ja, ik weet dat ik vergeten ben om het ringetje waarmee het lightsaber aan de riem van Ben hing er aan vast te maken. Dat gebeurt spoedig.

Los van de missende ring is het een prima resultaat. De lightsaber ziet er niet alleen leuk uit, het feit dat ik hem bijna helemaal zelf gemaakt heb (nogmaals dank aan Jacky voor het beschikbaar stellen van het 3D model) geeft hem een stukje emotionele waarde waardoor ik er trots op kan zijn deze aan de muur te hangen. Voor het hele project heb ik alleen een 3D Printer, schuurpapier, verf en kwasten gebruikt, dus los van de printer een vrij eenvoudige en makkelijk toegankelijke set materialen en gereedschap.

Mocht je in het bezit zijn van een 3D printer, dan kan ik je dit project van harte aanraden. Ben je niet in het bezit van een printer, dan is dit misschien een aanzet om je eens te verdiepen in de steeds toegankelijker wordende wereld van het 3D Printen. Als jullie zelf dit lightsaber al eens gemaakt hebben dan zou het natuurlijk leuk zijn als jullie daar foto’s van willen delen in de comments. Zo kunnen we allemaal genieten van de creativiteit van anderen, en wellicht spoor je er mensen mee aan om ook zelf creatief aan de gang te gaan.

Ik hoop dat jullie het interessant vonden om over mijn proces te lezen. Mochten jullie interesse hebben, dan verschijnt er binnenkort weer een nieuw project. De volgende keer ga ik aan de slag met een wapen uit Return of the Jedi.

Levenslange Fan. Leest veel boeken en comics. Maakt replica props in zijn vrije tijd.

Lees verder
Sponsor
4 Comments

4 Comments

  1. Jason

    24 november 2016 at 15:30

    Nice work. Do you sell those lightsabers? I’d love one.

    Best,

    Jason

  2. Thomas

    22 december 2016 at 16:03

    Even een vraagje over de printer zelf: maakt hij veel geluid? Ik ben van plan er ook eentje aan te schaffen, speciaal voor Star Wars gerelateerde dingen. :p

    • Roel

      23 december 2016 at 00:39

      Hey Thomas, leuk dat je ook met dit soort dingen aan de slag wil gaan. Wat geluid betreft kan dit model er wel wat van. De printer zelf, de motoren die de printkop bewegen, maken amper geluid, maar de ventilator die de electronica in de control box koel houdt is wel vrij luidruchtig.
      Als hij op een werkkamer staat waar je zelf ook bezig bent hoor je hem wel maar daar is prima mee te leven. Als je hem op een slaapkamer of studentenkamer hebt staat zou ik hem ‘s nachts niet laten printen, daar maakt hij dan net wat teveel geluid voor.

      Maar uiteraard kun je hem wel in een doos/kabine/kast zetten die je bekleed met geluidsdempend schuim, dat scheelt een hoop. Op internet zijn ook een hoop manieren te vinden om de betreffende ventilator te vervangen door een stiller model.

      Out of de box is dit model prima voor een werkkamer of garage. Voor een slaapkamer is hij minder geschikt, maar opties zijn er met deze printer zeker wel 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Artikelen

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

Geplaatst

op

Door

Behind the Scenes: Sarlacc Pit

In deze – voorlopig – laatste editie van Behind the Scenes nemen we de beruchte Sarlacc Pit scène uit Return of the Jedi onder de loep. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er op de set gebeurde…

De buitenkant van Jabba’s Sail Barge werd als grote set gebouwd in de Buttercup Valley in Yuma, Arizona. Nevada, Colorado, Spanje, Algerije en zelfs Tunesie (waar A New Hope en de Prequels deels werden opgenomen) waren ook mogelijkheden. Gekozen werd dus voor Arizona, waar het filmen startte in april 1982. Ondanks de hitte die tijdens de opnames heerste (meer dan 30 graden) was er een onverwachte regen vlak voor de opnames begonnen.

Het bouwen van de set was een enorm project. Het duurde vijf maanden voordat een van de grootste sets uit de filmgeschiedenis gebouwd was. De set was 76 meter lang (gemeten vanaf de Sarlacc tot de hoogste mast); deze masten konden omlaag ‘s nachts in verband met de wind. Goedkoop was het bouwen ook niet: Zo kostte de eerste lading hout (nodig voor het bouwen van de Sail Barge) maar liefst $100.000 en was er voor 6400 kilo aan spijkers nodig.

Een zichtbaar relaxte Harrison Ford geniet van de brandende zon in de Buttercup Valley bij Yuma, Arizona.

Special Effects expert Joe Johnston was het brein achter de ‘looks’ van Jabba’s Sail Barge. Hij wilde dat het op een soort archaïsch plezierschip zou lijken. Tegelijkertijd zou het er praktisch en modern uit moeten zien. De kleine skiffs (zoals die waarop onze helden vervoerd worden) dienden gezien te worden als een soort van ‘reddingsboten’. Dit resulteerde is eenzelfde soort looks als hun ‘grote broer’.

Producent Howard Kazanjian:”Tijdens Thanksgiving was het noodzakelijk de set af te schermen. Er waren namelijk dune-buggy rijders in de buurt van de set die mogelijk in de verte tijdens de opnames te zien zouden zijn. Verder dienden we het geheim te houden dat we de nieuwe Star Wars aan het verfilmen waren. We zeiden tegen iedereen dat we bezig waren met een horror-film: Blue Harvest: Horror Beyond Imagination. Dit hield ik ook vol nadat ‘s nachts iemand voorbij de security was gekomen en foto’s van de set had gemaakt. Velen geloofden dit, op 60 die-hard fans na. Gelukkig gingen deze rustig weg nadat er wat handtekeningen waren uitgedeeld. Verder verliepen de opnames perfect.

Volgens regisseur Richard Marquand gingen de opnames ook prima: “Met uitzondering van twee dagen waarop we vanwege zandstormen niet konden filmen verliep alles naar wens. Overigens kon ik zelfs op die twee dagen enkele bruikbare shots maken.

Producer Howard Kazanjian (uiterst links) en George Lucas (zwarte jas) overzien een miniatuurset van d Sarlacc. Production designer Norman Reynolds (uiterst rechts) en regisseur Richard Marquand (2e van rechts) zijn zichtbaar met Lucas in discussie.

Trivia:

  • Oorspronkelijk wilde George Lucas een gevecht tussen Lando en Boba Fett. Uiteindelijk werd dit aangepast in de ‘lucky kill’ van Han, die per toeval Boba Fetts jetpack activeert.
  • Scenarioschrijver Lawrence Kasdan had vanaf het begin al het idee om Leia een einde te laten maken aan Jabba the Hutt. Lucas daarentegen wilde een dramatische dood, maar besloot om mee te gaan met het idee van Kasdan. De huidige scène is een ode aan The Godfather, waar het karakter Luca Brasi op dezelfde manier wordt omgebracht.
  • Ongelukken op de set waren er ook: Chewbacca (Peter Mayhew) vatte vlam tijdens een explosie, maar kwam er zonder verwondingen vanaf. Minder geluk had effectentechnicus John Cabot op 13 april 1982 toen een boiler explodeerde. Cabot liep 1e en 2e graads verwondingen op.
  • Er waren drie camera’s voor de belangrijke shots aanwezig, maar voor enkele scènes werden er zes ingezet.
  • Hevige wind zorgde ervoor dat er overal zand in kwam. Dit kon funest zijn, want één korrel zand kon het hydraulische systeem van de Sarlacc defect maken. Zelfs na twee weken zat in diverse props nog zand, waaronder de R2-units.

Herken je deze scene niet? Dat komt omdat hij is weggeknipt uit de film. In deze scene (die zich afspeelt na de ontsnapping aan de Sarlacc) betreden de helden de Millennium Falcon.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Endor

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Endor

Geplaatst

op

Door

Behind the Scenes: Endor

Voor de derde editie van ‘Behind the Scenes’ gaan we naar The Forest moon of Endor, die in Return of the Jedi een belangrijke rol speelde. We bekeken wat er allemaal aan voorafging en wat er zoal op de set gebeurde…

9cbd2fd0b5afddfc903acc3860fa5d96

Carrie Fisher (Leia Organa) en George Lucas op de Ewok village set.

Locaties

De scènes die in de studio opgenomen werden zijn gefilmd in de oude vertrouwde Elstree Studios in Engeland. Enkele jaren daarvoor werden de meeste ‘Cloud City’ scènes uit The Empire Strikes Back daar opgenomen. De buitenscènes werden opgenomen op locatie in Crescent City, Californië. Deze locatie werd echter geteisterd door enorme takken van soms 21 meter lang die los in de bomen hingen en er zo uit konden vallen met alle gevolgen van dien. De hele shoot werd verplaatst en men ging pas weer naar de originele plek terug toen houthakkers de takken verwijderd hadden.

Deze set was vrij eenvoudig te beveiligen omdat deze alleen via een smalle brug, die over een stroming ging, te bereiken was. Bij deze brug was een checkpoint, zodat iedereen die over de brug wilde gecontroleerd kon worden.

In de traditie van Star Wars films zat ook nu het weer niet mee: vlak voordat de crew arriveerde was er 22 dagen lang regen en sneeuw geweest in Crescent City, terwijl de meteorologen anders voorspeld hadden. Toen de opnames begonnen moest men met aarde zelfs de sneeuw bedekken. De temperatuur bleef rond de 15 graden schommelen en hoewel de gehele cast en crew speciale regenkleding gekregen had bleek deze niet nodig te zijn.

dLJ4Aqe

Cast & crew: George Lucas, Harrison Ford (Han Solo), Anthony Daniels (C-3PO), Carrie Fisher (Leia Organa), Kenny Baker (R2-D2), Mark Hamill (Luke Skywalker), Peter Mayhew (Chewbacca), Richard Marquand (regisseur)

Acteurs

Eigenlijk zou Kenny ‘R2-D2’ Baker de rol van Wicket de Ewok op zich nemen. Helaas was Kenny op de dag van de opnames ziek, maar al snel zag de crew in de pas 12-jarige Warwick Davis de ideale vervanger. Later zou Davis de hoofdrol krijgen in een andere Lucasfilm productie: “Willow”. Wellicht dankzij de ziekte van Baker?
Niet alleen Anthony Daniels droeg het pak van C-3PO. Toen de crew Anthony een dag verlof had gegeven kwam men er achter dat ze heb alsnog nodig hadden voor wat scènes. Een lokale bewoner kreeg de eer om het pak aan te trekken voor enkele scènes waarin 3PO op de achtergrond te zien is. Er waren trouwens meer bewoners van de regio betrokken bij de film als acteur: de meeste Stormtroopers werden namelijk gespeeld door werkloze houthakkers!

Omdat het script vol verrassingen zag die zelfs sommige acteurs niet mochten weten werden enkele acteurs bij sommige scènes van de set verwijderd. Dit overkwam Anthony Daniels ook, waarop hij besloot in de bossen te gaan wandelen. Hij viel echter in slaap tegen een boom, en toen hij wakker werd hoorde hij de stemmen van Harrison Ford en Carrie Fisher die met de scène waarin Fisher verteld dat Leia de zus van Luke is bezig waren. Daniels wist dat hij vlak achter hen zat en besloot zich maar gedeisd te houden en vooral niet te laten merken dat hij ook aanwezig was.

Tijdens het filmen van het grote eindgevecht waren er 325 individuen nodig: 130 Imperials, 40 Ewoks en 150 overige cast en crew. Het coördineren van dit alles was ook niet simpel: de eerste bruikbare opname had men pas om 11:45. Kenny Baker werd het te veel en viel bijna flauw, en een boom vatte vlam vanwege een explosie. Uiteindelijk werden alle noodzakelijke shots opgenomen, maar deze filmdag kostte uiteindelijk $ 100.000.

ford-lucas

Een stijlvolle Harrison Ford en George Lucas in Crescent City, USA.

Kostuums

De helmen die Luke en Leia dragen zijn gemodelleerd naar helmen uit de Tweede Wereldoorlog; iets wat in de Star Wars film wel vaker voorkomt. De parka’s die ze dragen zijn trouwens laboratoriumjassen (maar dan wel met een camouflageprint). De duster die Harrison Ford draagt was een idee van hemzelf; tijdens een passessie stelde hij dit voor aan de crew, waarna er meteen een jas voor hem gemaakt werd.

warwick_glasses

Imiteert Warwick Davis (Wicket) nou Harrison Ford’s zonnebril look?

Special Effects

Voor de shot waarin de Ewok Paploo aan een Speeder Bike bungelt werd gebruik gemaakt van een bluescreen. Een stunt-Ewok werd op een Speeder Bike geplaatst en vervolgens gefilmd. Voor de shot waarin Paploo zich louter aan de hendels vasthoudt werd de Speeder Bike gekanteld en leunde de Ewok naar de zijkant. Vervolgens werd de film horizontaal gekeerd om het effect te creëren dat de Speeder Bike zou snel gaat dat Paploo er bijna af valt.

EP6_BTS_2421

Twee Ewoks met een ‘Blue Harvest’ bord (de codenaam van de film was ‘Blue Harvest’)


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Dagobah

Sarlacc Pit

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Dagobah

Geplaatst

op

Door

In deze tweede editie van Behind the Scenes bekijken we Dagobah en hoe de opnames voor The Empire Strikes Back in werkelijkheid verliepen…

De set

De Dagobah set duurde weken om te bouwen, men was letterlijk 24 uur per dag bezig met de bouw ervan in de Elstree Studios. Op deze set stonden maar liefst vierentwintig bomen, die soms meer dan twaalf meter hoog waren. Verder werd er honderdtwaalf ton gips en achtenveertighonderd meter grof linnen gebruikt om de bomen goed te laten lijken op echte. De set van de binnenkant van Yoda’s hut was de kleinste set die men voor de film gebruikte en was gevestigd op Stage 9 van de Elstree Studios.

De opnames van de Dagobah scènes waren tevens de laatste van de film. Op 31 augustus 1979 was er een groot feest op de set, hoewel er toen nog wel een paar scènes een dag later gefilmd moesten worden. De set moest dus na het feest weer klaargemaakt worden voor de laatste ronde. De scène waarin Yoda Luke’s X-Wing omhoog heft is een combinatie van een miniatuur, een matte painting en live-action. De X-Wing was een miniatuur met moeras alg. Yoda, Luke en R2-D2 waren live-action, en de achtergrond was een matte painting. De scène waarin R2 door een opening in Yoda’s hut probeert te kijken stond oorspronkelijk niet in het script en was een ter plekke verzonnen improvisatie.

11260286_1139538029406840_1120418198642274038_n

Mark Hamill (Luke Skywalker), R2-D2, Gary Kurtz (producer) en Irvin Kershner (regisseur) op de Dagobah set.

Yoda

Het visualiseren van Yoda was een lang proces. Irvin Kershner vond bijvoorbeeld dat Yoda langer dan Luke moest zijn. Toen besloten was dat Yoda juist klein zou zijn zat men er aan te denken om een aap Yoda te laten spelen en in de postproductie zijn mond te animeren. Ook werden zijn ‘looks’ besproken en zat men te dubben tussen reptielen uiterlijk en dat van een amfibie. Joe Johnston en Ralph McQuarrie kwamen uiteindelijk met het definitieve Yoda design en Stuart Freeborn was verantwoordelijk voor de Yoda pop. Later zou Freeborn laten doorschemeren dat de pop een soort van zelfportret was. Ook zouden de ogen van Yoda gebaseerd zijn op die van het genie Albert Einstein, al vindt Carrie Fisher dat een vergelijking met de ogen van actrice Bette Davis beter op zijn plaats is. De kleren van Yoda waren gemaakt van een soort zijde dat men uit India gehaald had. Regisseur Irvin Kershner vond dit materiaal zo fraai dat hij van de overschotten een jas voor zichzelf heeft laten maken.

Muppeteer Frank Oz was de animator en de stem van Yoda, al kreeg hij bij het animeren de hulp van onder anderen Dave Barclay (die in Return of the Jedi een van de puppeteers in Jabba the Hutt was). In sommige scènes is Yoda geen pop, maar zit er een acteur in. Niemand minder dan Deep Roy (die later faam verwierf in Tim Burton’s Charlie & the Chocolate Factory als Oompa Loompa) speelde Yoda in deze scènes. Aangezien Frank Oz van onder de vloer Yoda moest animeren kon hij niets horen en niemand kon hem horen. Alleen met Irvin Kersher had hij via een hoofdtelefoon contact. Mark Hamill moest dus continue tegen een ‘dove en zwijgzame’ Yoda praten.

muppets-strike-back

Naast Yoda was Frank Oz (met bril) ook de ‘puppeteer’ van Miss Piggy. Het was dus eigenlijk logisch dat ze samen met Kermit (gespeeld door Jim Henson, 2e van rechts) even bij Yoda langs kwam. Verder op deze foto: regisseur Irvin Kershner en producer Gary Kurtz.

De acteurs

Omdat men nog niet wist of Alec Guinness in zijn rol als Obi-Wan zou terugkeren werden de scènes van zijn personage met een stand-in gefilmd. Pas op 5 september 1979 kwam Guinness om zijn scènes op te nemen, iets wat in maar zes uur al gebeurd was. Mark Hamill zat het niet mee: hij was niet alleen de enige acteur op een set die verder uit puppeteers en reptielen bestond, hij moest ook nog eens de scène waarin hij zijn hoofd stoot tegen het plafond van Yoda’s hut veertien keer overdoen! Daarnaast kreeg hij ‘bezoek’ van een Afrikaanse koningsslang die tijdens de opnames zijn broekspijp in kroop. Gelukkig voor Mark liep het veilig af.

11745568_1101569613203682_997531827380028423_n

Uiteraard was George Lucas (met Luke’s X-Wing op de achtergrond) ook bij de opnames aanwezig.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Cloud City

Endor

Sarlacc Pit

Lees verder

Artikelen

Behind the Scenes: Cloud City

Geplaatst

op

Door

Cloud City Star Wars Awakens

De komende tijd gaan we je achter de schermen meenemen in een serie Behind the scenes artikelen. In elke editie nemen we een bepaalde scene of planeet uit de Star Wars films en gaan we wat dieper in op de totstandkoming van deze scenes middels leuke trivia en weetjes.

In deze eerste editie van Behind the Scenes nemen we een kijkje in Cloud City, de fraaie stad in de ruimte, die in The Empire Strikes Back een vervelend tintje kreeg voor Luke, Leia, 3PO en Han…

Cloud City

Cloud City zat oorspronkelijk al in ‘A New Hope’; het was bedoeld als de gevangenis waar Leia zat (later werd dit de Death Star).

Torture chamber

De martelscène van Han was oorspronkelijk langer en bevatte meer geschreeuw en electroflitsen. Regisseur Irvin Kershner vond dit echter te eng voor kinderen en besloot er in te knippen en de intensiteit wat te verminderen. In de scène buiten de martelkamer wordt Boba Fett niet door vaste vertolker Jeremy Bulloch gespeeld maar door Jon Morton, beter bekend als ‘Dak Ralter’, de gunner van Luke die in het begon van de film wordt neergeschoten.

11080464_1024606750899969_3077266731356675320_o

Billy Dee Williams (Lando Calrissian) kijkt toe terwijl de crew het carbonite blok van Han Solo in gereedheid brengt.

Carbon Freeze chamber

Voor het ontwerp van het carbonite wilde Kershner een wilde Solo, vechtend voor zijn leven. Dit betekende dat de eerste versie (waarin een nogal statische Solo werd afgebeeld) werd afgekeurd. De opnames in de carbonite chamber begonnen op 21 juni 1979 om 8:00 AM. De eerste scène stond echter pas om 1:45 PM op tape. Zowel Kershner als Harrison ‘Han Solo’ Ford wilden dat Solo “I know” zou zeggen op Leia’s “I love you“. Oorspronkelijk zou Solo “I love you too” zeggen. George Lucas was nogal bezorgd dat deze aanpassing de spanning van de scène niet ten goede zou komen. Het tegendeel werd echter bewezen na de eerste screening, en later zou deze zin uitgroeien tot een van de bekendste van de trilogie.
De scène was ook een van de meest veeleisende van de trilogie. De stoom en felle lampen zorgden voor een temperatuur van meer dan 32 graden. Vanwege deze temperatuur én het feit dat ze een masker droegen vielen enkele acteurs die Ugnaughts speelden flauw. Wat er ook nog eens bijkwam was dat de set op tien meter hoogte gebouwd was. Door de stoom en het vreemde licht liep de cast het risico naar beneden te vallen. Volgens Irvin Kershner kreeg de crew die beneden zat regelmatig metalen voorwerpen op hun hoofd.

1

Regisseur Irvin Kershner instrueert Carrie Fisher (Leia) tijdens de opnames in de Carbon Freeze chamber.

Weather Vane

De scène waarin Lando Luke redt uit Cloud City was oorspronkelijk langer. Lando klimt op het dak van de Falcon. Deze scène is echter zo geknipt dat het lijkt alsof Luke in de armen van Lando valt. Op de dag dat deze scène werd opgenomen was er overigens geweldig nieuws voor Mark Hamill (Luke): zijn zoon Nathan werd namelijk geboren. Ondanks het feit dat Hamill de hele nacht op was geweest verscheen hij toch bij de opnames.

Chewbacca en C-3PO

De scène waarin Chewbacca het losse hoofd van C-3PO vastheeft is een duidelijke verwijzing naar ‘Hamlet’ van Shakespeare. Even later heeft Chewbacca het hoofd van C-3PO achterstevoren bevestigd. Deze scène werd opgenomen door C-3PO acteur Anthony Daniels het hoofd van C-3PO achterstevoren te laten dragen. Er werd simpelweg een gat in de achterkant gemaakt zodat Daniels kon ademen. Ondanks dat C-3PO bestond uit een hoofd, romp en een arm moest hij toch bewegen en geloofwaardig overkomen. Dit kreeg men door middel van electronica voorelkaar. Irvin Kershner bestuurde C-3PO met een joystick. Minder gelukkig was Peter Mayhew (Chewbacca) die een week lang C-3PO op zijn rug moest meeslepen, een totaal gewicht van meer dan dertien kilo, terwijl zijn eigen pak bijna zeven kilo woog.

11169578_1052069271487050_7468206555075118911_o

In het echt viel Mark Hamill (Luke Skywalker) geen duizenden meters de diepte in, maar kwam hij op zachte matrassen terecht.

Luke & Vader

Alleen George Lucas en Irvin Kershner wisten dat Darth Vader zou onthullen dat hij Luke’s vader is. Vlak voordat de scène gefilmd werd kreeg Mark Hamill dit van Kershner te horen. Dave Prowse (Darth Vader) wist van niets. Hij sprak de zin “Obi-Wan is your father”. Later sprak James Earl Jones de uiteindelijke dialoog in.


Bekijk ook de overige delen in de Behind the Scenes reeks!

Dagobah

Endor

Sarlacc Pit

Lees verder
Sponsor
Sponsor